Böja på halsen ??? ;S

Sv: Böja på halsen ??? ;S

Min kusin skulle göra lite övningar på henne under veckan.. :)
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

jag hade samma problem med min fjording förut men jag kom på vad problemet var. han var alldeles för dåligt tränad. för när han hade varit ordentligt riden ett tag och fått upp mycke muskler och flås så gick han bra hur lätt som helst!
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

jag hade samma problem med min fjording förut men jag kom på vad problemet var. han var alldeles för dåligt tränad. för när han hade varit ordentligt riden ett tag och fått upp mycke muskler och flås så gick han bra hur lätt som helst!

Men så är det inte med min. På travet så böjer dom ju inte halsen direkt. Dom har halsen "sträckt framåt" lr hur man ska säga. Å hon har gott så i 18år å :S
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Ta också hjälp av en tränare. Hur duktig man är så är det nästan ett måste med en tränare om man ska skola om en travare.

sånt här gör mig lite upprörd... det är inte sant.. det som behövs är god hästkunskap/hästvett och sunt förnuft och att man börjar från grunden och tar det lugnt.
jag kan rekomendera snodd om den används på rätt sätt, som ett hjälpmedel och inte ett tvång.
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

*kl*

Ursprungligen postat av Lyrazel
Ta också hjälp av en tränare. Hur duktig man är så är det nästan ett måste med en tränare om man ska skola om en travare.

Varför det?
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Egentligen tycker jag nog att man alltid ska ha hjälp av tränare vilken häst man än rider. Men just med omskolningshästar så kan det vara extra bra med nån på marken som ser vad som händer.
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

:) Trevligt! Nu är det här inte representativt för ridtravar-ägar-föräldrar som köpt en billig häst till sitt barn (förhoppningsvis i alla fall) men jag vet ett par föräldrar som på fullaste allvar hävdar att "nu har du ju egen häst, va ska du rida lektion för? Det gjorde du ju på ridskolan." :crazy: Tränare ska man ha! Tillochmed om man är en själv:D
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Därför Jan Brink behöver en tränare som kan skälla på honom att ta på sig hjälmen:devil:
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

sånt här gör mig lite upprörd... det är inte sant.. det som behövs är god hästkunskap/hästvett och sunt förnuft och att man börjar från grunden och tar det lugnt.
jag kan rekomendera snodd om den används på rätt sätt, som ett hjälpmedel och inte ett tvång.

Snodd ? Knappast! Vad tror du hade hänt om hon har gott som hon gör i 18år sen tvinga på henne en snodd. tror du inte det hade hänt nå då ? hmm. Antagligen skulle dt bli lite allt möjligt, men bla ont i ryggen. Jag syftar på nått man kan göra själv, alltså att man inte tvingar dem gå på tygeln.

Några tips ? Eftersom jag gjorde denna tråd för jag behövde tips :P:angel:
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Nog har han en hel del han behöver bli bättre på men det orkar jag inte diskutera. Låt bli snodden du, de gör ingen nytta på hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Snodden använd på rätt sätt gör stor nytta på hästen. Men har man ingen aning om hur en hjälptygel ska användas bör man naturligtvis ta hjälp fårn tränare, även annars naturligtvis.

Har själv skolat om en del travare, det ända dom fått ont i ryggen av är att bli ridna innan dom blivit uppbyggda, dvs lärt sig gå i någorlunda form utan ryttare.

Börja med att jobba hästen från marken, sen kan man rida..
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Hej! Ta till dig Ecilas svar, det är kanon och kommer att vara bra på din häst. Lycka till ! ;-)
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Snodd ? Knappast! Vad tror du hade hänt om hon har gott som hon gör i 18år sen tvinga på henne en snodd. tror du inte det hade hänt nå då ? hmm. Antagligen skulle dt bli lite allt möjligt, men bla ont i ryggen. Jag syftar på nått man kan göra själv, alltså att man inte tvingar dem gå på tygeln.

Några tips ? Eftersom jag gjorde denna tråd för jag behövde tips :P:angel:


Håller med dig, en häst som orkar bära sig i form gör det frivilligt, orkar den inte så tror jag det är mer skadligt att med en hjälptygel tvinga ner den i form.

Du behöver bygga om denna häst, ge dig ut i skog och mark klättra mycket! Cavaletti och bommar är också att rekommendera!
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Hästen "böjer på halsen" när den bär HELA kroppen i korrekt spår .Använd inte snodd ! . Det kan ta ett bra tag innan hästen arbetar med till slut så sitter det där .

Lycka till ! :bump:
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Okej, tack för alla bra svar.
Och nej jag vill/vågar inte använda snodd ifall nått skulle gå snett.
 
Sv: Böja på halsen ??? ;S

Snodd ? Knappast! Vad tror du hade hänt om hon har gott som hon gör i 18år sen tvinga på henne en snodd. tror du inte det hade hänt nå då ? hmm. Antagligen skulle dt bli lite allt möjligt, men bla ont i ryggen. Jag syftar på nått man kan göra själv, alltså att man inte tvingar dem gå på tygeln.

Några tips ? Eftersom jag gjorde denna tråd för jag behövde tips :P:angel:

jag tror att många använder snodd på fel sätt(drar åt för hårt).. jag använde snodd på min gamle travare inte för att tvinga honom utan som ett hjälpmedel för mig och "vägvisare" för honom. idag går han super, efter huvudet kom ner från skyn så rättade mycket annat till sig också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 826
Senast: starcraft
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 122
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp