Börja med akvarium/nybörjare. Tips!

cambodia

Trådstartare
Pga pälsdjursallergi vill skaffa mig ett akvarium, hur gör jag?
Hur stort?
Vilka fiskar?
Hur sköter man det? Är det svårt?
Hur gör man rent? Hur ofta?
Vad kostar det?
Behöver man vara rädd för att det ska spricka på parketten O_o

Kom med så mycket tips och råd ni vill! Har sett att det finns en akvarietråd men känner att mina frågor lätt kan "komma bort" i den, så startar en egen.
Min pappa kan mycket om akvarium så han får hjälpa mig också, men vill höra lite från er med :)

Och sist, men inte minst, man KAN väl inte bli allergisk mot ett akvarium?! :arghh:
 
Sv: Börja med akvarium/nybörjare. Tips!

Läs denna: Att starta ett akvarium

Läs på ordentligt om de fiskar du är intresserade av, hur stora de blir som vuxna (fiskarna i akvarieaffärer är ungfiskar och oftast inte färdigvuxna), hur gamla de blir, vad de ska äta, hur de är i beteendet, hur akvariet helst ska vara inrett osv osv.. sen bestämmer du dig och köper akvarium och allt annat efter de fiskarna du vill ha. Lita aldrig blint på personalen i en djuraffär! Det är ditt ansvar att se till att du vet tillräckligt mycket om fiskarna du köper för att de ska få ett bra liv hos dig och ingen annans. Många djuraffärer vill bara sälja eller har okunnig personal så det måste man vara medveten om. Det är så lätt att komma hem med fel fisk om man inte kan så mycket själv.

T.ex så köpte min pappa en pytteliten gullig mal för snart 10 år sen till mitt 54 liters akvarium - samma fisk är idag 40 cm, bor i ett 720 liters och kan bli ytterligare 10 - 20 år äldre och kan mycket väl bli ännu större än vad han redan är. Äter speciellt mycket alger gör den inte heller ;)
Skalarer, guldfiskar och slöjstjärtar är vanliga fiskar i akvarieaffärer som också blir stora.

Akvarium kan vara jättesvårt i början. Ta det väldigt lugnt i början och läs på allt du kan komma över, plugga akvarium helt enkelt :)

Större akvarium är lättare att få balans i och du kan välja och vraka mer mellan fler fiskar. Satsa åtminstone på ett +100 liters som första akvarium tycker jag. Ingen kan egentligen säga hur ofta du ska göra rent eller inte, beroende på mängden biologisk massa och dina filtersystems kapacitet kan det variera otroligt mycket. Men i ett "normalt kar med normal belastning" räcker det säkert med att byta en tredjedel av vattnet varje vecka. Filtret gör man rent när flödet blir sämre och då kramar man bara ur det i vatten i en hink från akvariet, man får absolut inte spola det i kranvatten. Sanden/gruset låter man också vara, ligger det matrester och bajs och sånt sanden så kan man suga bort det men man ska inte ner och rota i själva gruset!

Angående kostnad så kan det vara allt från snorbilligt till jättedyrt. Köp ett fräscht begagnat skulle jag säga, då kommer du undan billigast och ofta får man med en massa tillbehör!

Hoppas det här var till någon hjälp iaf :o
 
Sv: Börja med akvarium/nybörjare. Tips!

Tusen tack! Ska grunna över dina tips! Blev dock lite chockad över att jag måste läsa på så mycket, dum som jag är trodde jag det skulle vara jätteenkelt, men inser ju nu att det är ju faktiskt ett stort ansvar att se till att firrarna har det bra! Tror dock att vår djuraffärsägare är väldigt kunnig, samt min far också :-)
Tack igen för bra tips!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 961
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 780
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp