Bukefalos 28 år!

Börja träna agility med 5 årig hund som aldrig gjort det innan?

L

lie

Har en 5 årig golden tik som haft 4 olika hem innan mig. Skulle vilja börja träna lite agility med henne, men jag är inte säker om hon tycker det är kul. Där jag bor har vi en bk och en bana med lite olika hinder. Är det bara att åka dit och prova om hon tycker det är kul? Eller måste man bli medlem innan för att åka dit 1 gång och sen att hon inte vill mer..
Hon kan sit, tass, ligg och går hysat bra i koppel, när hon är lös så lyssnar hon relativt bra.
Har provat lite sök med henne men hon ger upp efter någon minut. Några förslag?
Tyvärr verkar det som om hon inte tycker någon typ av sån här aktivering är rolig..
Sen när hon löper så blir hon verkligen olydlig och vägrar att ex. uttföra vardagslydnad m.m är det normalt när de löper??
Tacksam för svar
 
Sv: Börja träna agility med 5 årig hund som aldrig gjort det innan?

O gud. jag fick införa koppeltvång på min jycke när hon löpte. Hon var hemsk. :o

Vad gäller bk så vet jag inte. Jag blev medlem det första jag gjorde när jag skaffade valpen så. :D
 
Sv: Börja träna agility med 5 årig hund som aldrig gjort det innan?

De allra flesta hunder brukar tycka att agility är jätteroligt när de förstår vad det går ut på. Kontakta bk, de kan säkert erbjuda en provdag eller liknande. Ska du gå kurs eller träna regelbundet på deras hindermaterial måste du vara medlem.

Tänk dock på att kolla höfterna på hunden om du planerar att träna en del. Eftersom det är mycket hopp och studs och goldens har problem med höftlederna/armbågarna så vore det olyckligt att träna henne mer än hon klarar.

Det kan ta lite tid att få igång en äldre hund som kanske inte fått så mycket aktivering tidigare och är en smula apatiskt lagd. Hon behöver mycket motivering för att hon ska tycka att det är roligt.
 
Sv: Börja träna agility med 5 årig hund som aldrig gjort det innan?

Ja hon är för jävlig nu. Lyder knappt någon i familjen och vill bara dra iväg till grannen och deras hund. Och när hon kommer hem så går hon så sakta hon bara kan. Känns som hon ogillar en men å fort det är över så är hon underbar!

Men så fort man vill hitta på någon typ av aktivering med henne så lägger hon sig hellre ner och sover, jag verkar ha en väldigt oaktiv hund?
 
Sv: Börja träna agility med 5 årig hund som aldrig gjort det innan?

:rofl: Låter som den golden vi hade. Hon var inte heller så sugen på någon typ av aktivering. Dom hade försökt jaga med henne, men icket. Försökt tävla lydnad med henne, men icket. Visserligen löd hon, men inte gick det fort. ;)
Sen försökte dom dra lite med henne, det kunde dom bara glömma. Det enda hon verkligen gillade var att vara i stallet och bada. :rofl: Då var hon pigg. Så länge hon fick bada så dök hon i från bryggor och plaskade som bara tusan och jagade pinnar.
Men annars.. nej då låg hon helst och sov. :D
 
Sv: Börja träna agility med 5 årig hund som aldrig gjort det innan?

Haha det låter exakt som min golden!!! Varje liten pöl lr sjö så dyker hon i efter pinnar men bäst av allt stenar. Brukar ha med henne til stallet men så fort hon får chansen så springer hon ner till en hage med en stor bäck i och lägger sig där och gnager pinnar, hehe.

Jag vill gärna göra nån typ av aktivering men hon vill tyvärr inte, det hon gillar bäst är att få vara med oss när vi är ute och att få sova, bada och all typ av avkoppling lr lättare motion...
 
Sv: Börja träna agility med 5 årig hund som aldrig gjort det innan?

Låter som raka motsatsen till min golden som inte gärna doppar magen i vattnet, men möjlighet blöter ner tassarna liiiite för att nå pinnen som flyter där.
Sover, det gör hon bara när det är helt dött hemma och det inte finns något alls att göra och tuppluren sker då under ren protest och djupa suckar. :p
Spåra, söka, klättra på stock och sten, hämta grejer, dansa freestyle, dra katten i svansen däremot hör till favoriterna!

Så olika de kan vara. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 009
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 693
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 780
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 074
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp