Börjar bli rädd för hatet som finns

MissFideli

Trådstartare
Alltså, jag börjar bli lite skrajsen. Inte för egen del, men för vad som kan hända. Det har ju tyvärr varit en del grövre brott med flyktingar eller invandrare eller så som gärningsmän och det känns som att det börjar koka hos dom som nu får "vatten på sin kvarn". Jag är rädd att det snart blossar upp och blir likt John Hron, att en oskyldig människa får sätta livet till enbart pga hat?
 
Alltså, jag börjar bli lite skrajsen. Inte för egen del, men för vad som kan hända. Det har ju tyvärr varit en del grövre brott med flyktingar eller invandrare eller så som gärningsmän och det känns som att det börjar koka hos dom som nu får "vatten på sin kvarn". Jag är rädd att det snart blossar upp och blir likt John Hron, att en oskyldig människa får sätta livet till enbart pga hat?
Ärligt talat så är det inte bara det som skrämmer mig, det känns som vi passerat vågen på 90 talet och börjar närma oss hur vi såg på tex judar innan andra världskriget. Nu ligger dock fokuset på romerna (som knappt ens hunnit få erkännande om vad de utsatts för då).
Det är samma retorik.
 
Jag börjar bli rädd för allt hat sinsemellan som invandrare tar hit. De tar med sig sina konflikter till vårt hittills fredliga land, och många oskyldiga blir drabbade.
Vi som är födda i Sverige förstår inte deras konflikter och tycker synd om alla "flyktingar". Men, vi kan inte hjälpa alla utan att vårt eget uppbyggda sociala hjälpsystem kraschar.
Det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser ( bl.a. pengar) som helst, och vilka är viktigast?
Jag tänker på alla våra inhemska ungdomar som varken får jobb eller egna bostäder.
Till invandrade finns det hur mycket resurser som helst! Hur kan det få vara så?
 
Ärligt talat så är det inte bara det som skrämmer mig, det känns som vi passerat vågen på 90 talet och börjar närma oss hur vi såg på tex judar innan andra världskriget. Nu ligger dock fokuset på romerna (som knappt ens hunnit få erkännande om vad de utsatts för då).
Det är samma retorik.

Ja, jag håller med.
 
Jag börjar bli rädd för allt hat sinsemellan som invandrare tar hit. De tar med sig sina konflikter till vårt hittills fredliga land, och många oskyldiga blir drabbade.
Vi som är födda i Sverige förstår inte deras konflikter och tycker synd om alla "flyktingar". Men, vi kan inte hjälpa alla utan att vårt eget uppbyggda sociala hjälpsystem kraschar.
Det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser ( bl.a. pengar) som helst, och vilka är viktigast?
Jag tänker på alla våra inhemska ungdomar som varken får jobb eller egna bostäder.
Till invandrade finns det hur mycket resurser som helst! Hur kan det få vara så?

Hur menar du att våra egna ungdomar inte får jobb eller bostad? Alla ungdomar jag känner har bostad (en del bor hos föräldrar fortfarande, men det är faktist en bostad), många av dem har jobb. Eller är på väg att få jobb. Har de inte jobb finns det ett system som verkar ge dem pengar på något sätt. De flesta i Sverige flyttar hemifrån mycket tidigare än genomsnittet i resten av Europa (av vad jag sett). Ungdomar (dvs under 30, men egentligen under 40....) har fortfarande råd att köpa sin egen bostad i Sverige, vilket verkligen inte är fallet i resten av Europa.

Det finns verkligen inte hur mycket resurser som helst till invandrade :crazy: Vilken snedvriden syn.

Sedan säger du faktist emot dig själv, tydligen finns det inte hur mycket resurser som helst, men till invandrare finns det hur mycket som helst. Det är ju inte ens logiskt :cautious:
 
Jag måste erkänna att jag är kluven till hur man ska lösa situationen som finns idag. Å ena sidan är det självklart att alla människor har samma värde och lika rätt att må bra å andra sidan så är det viktigt med ett fungerande samhälle och för att få det så måste människorna i samhället dela vissa grundläggande värderingar. Självklart ska vi som land hjälpa så många människor det bara är möjligt men samtidigt är vi nog lite för naiva och behöver både bli bättre på integrationen och även kräva viss anpassning för att få flytta hit. Folk som begår brott har inte här att göra. Brottslingar som är födda här går väl tyvärr inte att slänga ut men det kanske finns några ryska saltgruvorna som behöver arbetare eller nåt? (OBS ironi!)

Folk som hatar bara för att hata tror jag inte det går så mycket att göra åt men de flesta har nog inget emot att bo i invandrartäta områden, bara det är lugnt. Som det är nu när det blir mer och mer segregerat kommer inte att bli bra i längden. Bostadsbristen bland infödda svenskar är tex ett jätteproblem och görs det inget åt det så sticker det i ögonen på folk när staten tex betalar hutlösa summor för asylboende. Behövs mer blandning mellan dyra/billiga bostäder i samma områden. Sen är nog folk för egoistiska för att mänskligheten inte ska utrota sig själv på lång sikt.
 
Senast ändrad:
Alltså, jag börjar bli lite skrajsen. Inte för egen del, men för vad som kan hända. Det har ju tyvärr varit en del grövre brott med flyktingar eller invandrare eller så som gärningsmän och det känns som att det börjar koka hos dom som nu får "vatten på sin kvarn". Jag är rädd att det snart blossar upp och blir likt John Hron, att en oskyldig människa får sätta livet till enbart pga hat?

Jag kan väl säga som så här, att det känns väldigt konstigt att konstant få höra om hur toleranta vi är i Sverige. När vi som land definitivt rör oss så snabbt vi kan bort från det. Det känns skrämmande.

Vi har haft det jävligt bra i Sverige och vi har haft det ett tag (länge är väl en överdrift) och blivit väldigt bekväma med det och förväntat oss att det bara ska fortsätta som det (utan något arbete?). Tyvärr blir sjukshusvård osv bättre i andra länder när man blir lite blasé och tror att man är så asbra att man inte behöver jobba aktivt för att hänga med i utveckligen (och jag menar inte tekniskt!). Vi är så bekväma att vi blir asrädda och förlorar all källkritik så fort någon säger bä. Det har hänt jävligt mycket skit på väldigt kort tid, för mig är det personer som har begått brotten. Anledningarna till brotten kommer jag som privatperson antagligen aldrig få veta, men spekulationer levererar väl högt eller????

Att tro att vi är ensamma i Sverige om den här utvecklingen vore korkat, men det är egentligen sorgligt att många länder i Europa går den här routen. UK börjar ju till och med bli anti-Europa :crazy:

Som maken sa, han gick till sina SFI lektioner och när de skulle säga varför de ville vara i Sverige så tyckte maken att hans anledningar (jobb, fru, möjlighet att äga hus osv) var skit när killen efter sa "för att min dotter kan gå ut".

Han är vän med en kille från Eritrea som han träffade på lektionerna vars högsta önskan var att få bli busschaufför, han är nu busschaufför :D
 
Jag börjar bli rädd för allt hat sinsemellan som invandrare tar hit. De tar med sig sina konflikter till vårt hittills fredliga land, och många oskyldiga blir drabbade.
Vi som är födda i Sverige förstår inte deras konflikter och tycker synd om alla "flyktingar". Men, vi kan inte hjälpa alla utan att vårt eget uppbyggda sociala hjälpsystem kraschar.
Det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser ( bl.a. pengar) som helst, och vilka är viktigast?
Jag tänker på alla våra inhemska ungdomar som varken får jobb eller egna bostäder.
Till invandrade finns det hur mycket resurser som helst! Hur kan det få vara så?
För det första är det rent skitsnack att det finns hur mycket resurser som helst till invandrare. En nära vän har de senaste månaderna hjälpt en kille från Irak. Han var tvungen att fly undan IS härjningar. Min väninna berättade för mig att dagersättningen var några tior. Visst, på flyktingförläggningen får han mat och läkarvård (antar jag) men för övrigt är det knappast så att han sitter och håvar in pengar.

Resurserna är begränsade, sant. Men vad tycker du man ska göra när folk flyr undan krig och förföljelse? Ignorera dem? Om kriget kom till Sverige, vad skulle du göra? Det kan låta avlägset men ändå behöver man bara gå två generationer tillbaka för att landa i en tid då ALLA våra grannländer var utsatta för krig och ockupation. Det är inget som säger att det inte kan ske igen eller att Sverige i så fall skulle klara sig utanför. Europa är historiskt sett inte direkt ett fredligt hörn av världen.

Så om du hamnar i en sådan situation, sitter du lugnt i ditt hus och inväntar att eventuellt bli våldtagen och mördad? Speciellt efter att det hänt dina grannar och du klarade dig undan?

Själv kommer jag att försöka dra. Och då hoppas jag det finns någonstans att fly.
 
Är så trött på hatet, folk tänker ju inte tanken hela vägen fram. Precis som Myrten skrev ovan, vad skulle vi göra om Sverige blev ockuperat? Med tanke på att vårat försvar är i princip nerlagt och "inte skulle klara mer än en vecka". Där många skippade att göra militärtjänstgöring medan man "kunde" och folk normalt sett inte är med i hemvärnet även om de förmodligen skulle kunna, om de ville. Att vänta ut det och joina någon slags civil gerilla lär ju inte göra så stor skillnad, eftersom vapen inte växer på träd för gemene man. Eller helt sonika fly landet, vilket är vad jag skulle göra, hals över huvud.

Rasistisk klasskompis har i samma sammanhang hävdat att "Jag är inte rasist, jag har många utländska vänner. Men araber och negrer är kriminella, de har förstört min bil många gånger". :cautious: Oturligt nog har sidan med förekomst av förnamn från olika svenska domar försvunnit, listan toppades av svenska namn. Även eller kanske i synnerhet sexualbrottslingar, många hatiska youtube klipp pekar ut Sverige som våldtäktshuvudstaden i Europa. Men liksom... Det är ju välkänt att våldtäkter i första hand sker av bekanta/familjemedlemmar och ingen tjej jag känner har haft en dålig sexuell erfarenhet med en invandare men otroligt många dåliga erfarenheter av svenska män. Om vi nu skulle vara våldtäktshuvudstaden så är det väl bara bra? Betyder ju att fler anmäler, men mörkertalet är nog fortfarande väldigt stort (speciellt nu när Julian Assange domen lagts ner, yay för att visa att våldtäkt går att undslippa utan straff) :mad:.
 
Alltså, jag börjar bli lite skrajsen. Inte för egen del, men för vad som kan hända. Det har ju tyvärr varit en del grövre brott med flyktingar eller invandrare eller så som gärningsmän och det känns som att det börjar koka hos dom som nu får "vatten på sin kvarn". Jag är rädd att det snart blossar upp och blir likt John Hron, att en oskyldig människa får sätta livet till enbart pga hat?

Om det här med John Hron (jag vet inte om du menade att han blev mördad pga rasism och nazism, men jag har sett flera hemsidor/delningar på facebook där det anges vara anledningen till mordet och med tanke på sammanhanget du nämner det i antar jag att du menar att han mördades pga rasism och nazism.)

John Hron blev mördad eftersom att hans mördare mobbade honom i skolan och av en slump upptäckte att John och hans kompis tältade i närheten av den plats där de hade fest. Mordet hade inga rasistiska eller nazistiska motiv och det låg inget planerat hat bakom brottet. Det var (vidrig) mobbing av någon de tyckte "käftade emot" som gick för långt.

Ja. John Hrons pappa var invandrare, men på en direkt fråga där Johns pappa svarar på om John blev mobbad på grund av hans utländska härkomst svarar han att han är helt säker på att det inte var anledningen. Även polis m.m. har uteslutit att det skulle vara ett hatbrott mot invandrare.

För den som vill höra intervjun finns en mycket bra dokumentär om mordet på p3 dokumentär.
 
Vaddå s n a r t? Två helt oskyldiga personer (okända för gärningsmannen) har blivit nerhuggna inne på ett varuhus en vanlig vardag. Det om något är hat mot ett samhälle man inte vill anpassa sig till....
gulan
Är motivet att de inte vill anpassa sig till samhället? Har polisen gått ut med vad motivet var?

Jag menar att det är ett dåd av någon som är sjuk eller inte mår bra. På samma sätt som andra sådana dåd har skett.
 
han hade samma dag fått besked av migrationsverket att han skulle utvisas omgående.....
Ok.
Men uppenbarligen är det en människa som är sjuk.
Och jag tycker det är tragiskt att dra det till etnicitet. Det händer hela tiden andra vansinnesdåd- har hänt flera andra i år och då pratar man inte om etnicitet.

Som någon annan skrev i en annan tråd- Ska man vara rädd för norrmän med tanke på Utöya?
 
Så du tror att mordet skedde av politiska motiv? Att gärningsmannen ville hämnas på samhället?
Oj.
Ännu så länge vet jag inte riktigt motivet till morden. Men ja.....jag tror att det är ett hat mot samhället, människorna som lever i det och till de som beslutade om avslå hans begäran om asyl. Om han är frisk? Nä det tror jag knappast, så det är sannerligen ingen förlust att den jäveln försvinner.
 
Ännu så länge vet jag inte riktigt motivet till morden. Men ja.....jag tror att det är ett hat mot samhället, människorna som lever i det och till de som beslutade om avslå hans begäran om asyl. Om han är frisk? Nä det tror jag knappast, så det är sannerligen ingen förlust att den jäveln försvinner.

Vad tycker du vi ska göra med alla män som uppenbarligen (med din logik) hatar kvinnor?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 278
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 031
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 960
Senast: cirkus
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 124
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp