Bukefalos 28 år!

Börjar bli rädd för hatet som finns

HUR ska man stänga gränserna tänker du?
Gå ur EU? Passkontroll på alla som reser in i landet?
Det är knappast bara i Sverige som det finns en skyldighet att hantera asylärenden. Läste en artikel som beskrev att problemet snarare beror på att flyktingar utanför EU inte kan söka asyl förrän de kommit hit. Det gör att de även måste ta sig in illegalt, och faller offer för människosmugglare, som gör stora pengar på andras olycka.
Om de istället kunde söka asyl från sitt hemland eller andra icke-EU-länder skulle det troligtvis inte vara lika många som valde att resa hit.
Personligen anser jag att det är inhumant att INTE hjälpa krigsoffer!
Jag vet inte, det är ett problem hur man än vänder och vrider på det. Titta bara på Frankrike hur många det är som försöker ta sig till England illegalt. Bästa hade varit om det inte hade varit krig eller eländigheter i deras hemländer så de hade kunnat stanna där de är uppväxta och har sina rötter, det hade varit det bästa.
 
Men andra partier ÄR ju villiga att jobba för att få till en bättre integration mellan infödda och utlandsfödda, se till att fler får jobb och blir självförsörjande, att fler blir duktiga på språket, blir friska och utbildade, har någonstans att bo m.m. Det ENDA som Sverigedemokraterna är ensamma om är att anse att lösningen på allt det jag nu räknade upp är att stänga landets gränser. Men då kan du inte beskriva det som att SD är de enda som är "villiga att försöka ta tag i frågan och göra något åt det", för det är helt felaktigt. Du får beskriva det som att SD är de enda som är "villiga att stänga landets gränser", då blir det rätt.
Förklara själv då varför SD blivit så stora? :)
 
Jag vet inte, det är ett problem hur man än vänder och vrider på det. Titta bara på Frankrike hur många det är som försöker ta sig till England illegalt. Bästa hade varit om det inte hade varit krig eller eländigheter i deras hemländer så de hade kunnat stanna där de är uppväxta och har sina rötter, det hade varit det bästa.

Ja, jo. En värld utan krig är nog ytterst önskvärt för de allra flesta.
 
I något annat fall skulle man kanske definierat det som utvidgat självmord - något som brukar vara rätt "svenskt".
Utvidgat självmord låter lika fint inlindat som beskrivningen ”familjedrama ” när någon mördat en familjemedlem pga svartsjuka eller kontrollbehov tycker jag. Oavsett om det är "rätt svenskt" att göra så.
Jag tycker inte att mannens ursprung har med det hela att göra. Det är antagligen en desperat handling av en sjuk och desperat människa. Varifrån han kommer är rätt oväsentligt.
Jag tycker inte heller att mannens ursprung har något med det hela att göra. Du drar för snabba slutsatser (ååå vaaad kan deeeet bero pååå?) Jag hade varit lika dömande om det varit en svensk man som dödat två oskyldiga asylsökande. Hade den svenske jäveln dött på operationsbordet så hade inte jag tyckt det varit sååå förskräckligt som du antagligen hade tyckt.

Skulle det komma hit en fd IS soldat som ägnat tiden åt att hugga huvudet av oskyldiga och våldtagit unga oskyldiga kidnappade flickor och hävdade att han är både sjuk i huvudet, desperat och ångerfull så hade jag inte tyckt det vore en god ide att han fick asyl i Sverige, eller att han skulle vård (om det var en svensk) som någon korkad politiker tyckte att återvändande is-soldater skulle få......
För mig är det ingen större förlust om denne försvann från jorden. Om Breivik blir mördad i fängelset är inte det något jag gråter över heller.
gulan
 
Jag tycker det är intressant att vända på det.
Om det blir krig etc i Sverige- vart ska alla de som är emot invandring ta vägen?
Sverige har knappast något försvar- vill någon större invadera oss så kommer de lyckas.
Kommer de som är emot invandring stanna kvar då eftersom med samma logik ska inte andra länder släppa in oss?
 
Jag tycker inte heller att mannens ursprung har något med det hela att göra. Du drar för snabba slutsatser (ååå vaaad kan deeeet bero pååå?) Jag hade varit lika dömande om det varit en svensk man som dödat två oskyldiga asylsökande. Hade den svenske jäveln dött på operationsbordet så hade inte jag tyckt det varit sååå förskräckligt som du antagligen hade tyckt.

Skulle det komma hit en fd IS soldat som ägnat tiden åt att hugga huvudet av oskyldiga och våldtagit unga oskyldiga kidnappade flickor och hävdade att han är både sjuk i huvudet, desperat och ångerfull så hade jag inte tyckt det vore en god ide att han fick asyl i Sverige, eller att han skulle vård (om det var en svensk) som någon korkad politiker tyckte att återvändande is-soldater skulle få......
För mig är det ingen större förlust om denne försvann från jorden. Om Breivik blir mördad i fängelset är inte det något jag gråter över heller.
gulan

Du är fanimej inte dålig. Tråden handlar om att bli rädd för hatet - och du sitter och skriver hatinlägg.
 
Vart vill du komma?

Att du berättar lite mer om hur du tänkt att det ska fungera? Om det inte går att lösa så är det ju ett rätt meningslöst förslag, eller? Om det inte går att lösa undrar jag varför du kom med förslaget överhuvudtaget?

Även om jag har rösträtt så betyder inte det att jag som person kan bestämma vart en enskild person ska utvisas förstås. Det beslutet kommer högre upp.

Det gör mig lite brydd med att du verkar tycka att det är "någon annans" problem. DU, ingen annan, kom med förslaget att vi bör utvisa invandrare som begår brott i Sverige. Jag frågar då om hur det mer praktiskt ska gå till, eftersom jag tror att det är rätt svårt att göra utöver de utvisningsregler som redan finns och tillämpas i Sverige. Det är inte någon "högre upp" som själv sitter och bestämmer hur detta ska gå till, de dömer utefter den lagstiftning som finns. Det du föreslår behöver lagstiftas om, ifall det ska gå att genomföra. Om du vill att jag ska ta dig på allvar behöver du visa att förslaget har någon möjlighet att kunna genomföras också, annars är det ren och skär populism vars enda syfte är att bidra till myten att "ingen annan gör något, det är bara vi i SD som agerar". Vilket ju i praktiken inte är sant, förrän det är visat hur SD:s förslag är tänkta att tillämpas.
 
Alltså, jag börjar bli lite skrajsen. Inte för egen del, men för vad som kan hända. Det har ju tyvärr varit en del grövre brott med flyktingar eller invandrare eller så som gärningsmän och det känns som att det börjar koka hos dom som nu får "vatten på sin kvarn". Jag är rädd att det snart blossar upp och blir likt John Hron, att en oskyldig människa får sätta livet till enbart pga hat?

Jag är också rädd för det hat och våld som finns i vårt samhälle idag. Men jag är ännu mer rädd för att politiker inte vågar ta tag i detta. Med att "ta tag i" menar jag att SE problemen och inte bara fjanta med "We shall over come". För problem finns på olika nivåer, våld, arbete, bostäder etc. Ingen blir hjälpt av att politiker stoppar huvudet i sanden och dansar efter massmedias pipa som älskar att hänga alla som skulle våga yppa sig med något som skulle kunna betyda att invandrare möjligen har ett uns av ansvar i det som händer i vårt samhälle.
Politiker som vågar säga;
NEJ - vi kan inte låta alla som vill bosätta sig i Sverige
NEJ - det är inte tillåtet att ockupera mark upprätta tältläger mitt i stan.
NEJ - det är inte tillåtet att mörda folk för att få stanna i Sverige, då åker man ut med huvudet före
NEJ - har man begått brott är man inte längre välkommen att vara här
NEJ - inte är inte ok att inte lyda svenska lagar och sedan hänvisa till sin religion
JA - i detta land har vi demokrati och yttrandefrihet oavsett om vissa inte gillar alla åsikter

Hade politikerna verkligen tagit tag i detta så hade SD aldrig fått någon större makt, det är jag övertygad om. Men nu gräver de bara djupare och djupare i det hål de står och på högen av jord de skottar upp växer sig SD allt högre.
Jag är rädd för vad SD kan leda till i framtiden men jag kan ändå inte låta bli att "beundra" JÅ för att han vågar säga vad "alla" tänker.
 
Att du berättar lite mer om hur du tänkt att det ska fungera? Om det inte går att lösa så är det ju ett rätt meningslöst förslag, eller? Om det inte går att lösa undrar jag varför du kom med förslaget överhuvudtaget?
Det är rätt meningslöst att skriva hur det skulle kunna fungera då det inte kommer göra någon skillnad ändå. Det är inte direkt så att riksdagen ändrar sina besluta för att det finns en tråd på buke. :angel:
 
Förklara själv då varför SD blivit så stora? :)

Det skulle man kunna skriva en hel doktorsavhandling om. Extremt kortfattat så tror jag att det finns väldigt olika skäl för olika människor att sympatisera med SD, men på gruppnivå så tror jag att det till stor del handlar om att många människor inte känner igen som i det "nya Sverige" (vilket jag tror för många handlar om helt andra saker än invandrare i sig, såsom brist på jobb där man bor, utanförskap, andra normer och krav i det nya samhället), i kombination med att många människor köper lätta lösningar på komplexa problem. Det senare vet jag inte riktigt vad det beror på faktiskt, det är ju lätt att skylla på skolan men jag tror det är ett bredare fenomen i samhället att fakta och kunskap alltmer har relativiserats, att anonyma användare på Flashback får lika stort förtroende som en journalist i en etablerad tidning är faktiskt riktigt skrämmande.

Peter Wolodarski uttryckte det bra i @Sleepy 's länkade artikel ovan:

"Ja, det vore en sorglig utveckling om människor övergav medier som lägger ned stora resurser på faktakontroll och saklighet i sin rapportering, till förmån för forum där sant och osant blandas medvetet och där ingen person tar ansvar för helheten."

Dessutom så normaliseras ett aggressivt språkbruk, hat och hot mot både enskilda människor och grupper tas med en klackspark i många forum.
 
Jag tycker det är intressant att vända på det.
Om det blir krig etc i Sverige- vart ska alla de som är emot invandring ta vägen?
Sverige har knappast något försvar- vill någon större invadera oss så kommer de lyckas.
Kommer de som är emot invandring stanna kvar då eftersom med samma logik ska inte andra länder släppa in oss?

Tja...när Erik Almqvist blev utköpt av partiet så var det uppenbarligen inget problem att själv bli invandrare, behövde inte ens vara hotad till livet för det. Men antagligen pratar han enbart ungerska nu och firar självklart inte midsommar längre.

Och det är inte sååå länge sedan 1,5 miljoner svenskar emigrerade till det stora landet i väster, i hopp om att ordna ett bättre liv för sig och sin familj.
 
Uhhhh vad du tar i!! Skriv något istället
gulan
Det gjorde jag. T ex skrev jag att jag undrar hur man känner sig när man sitter och hatar på internet.

På motsvarande vis undrar jag hur man känner sig när man skriver saker som Hade den svenske jäveln dött på operationsbordet så hade inte jag tyckt det varit sååå förskräckligt, och För mig är det ingen större förlust om denne försvann från jorden. Om Breivik blir mördad i fängelset är inte det något jag gråter över heller. Alltså sådant som du just skrev. Hur tänker du när du skriver sådant, varför behöver du säga det, vad är det du vill uttrycka, vad betyder det ens?

Mitt grannhus är fullt av människor jag inte känner, då och då dör någon av dem men jag gråter inte. Jag har dock en stark känsla av att det inte är samma sak.
 
Jag är också rädd för det hat och våld som finns i vårt samhälle idag. Men jag är ännu mer rädd för att politiker inte vågar ta tag i detta. Med att "ta tag i" menar jag att SE problemen och inte bara fjanta med "We shall over come". För problem finns på olika nivåer, våld, arbete, bostäder etc. Ingen blir hjälpt av att politiker stoppar huvudet i sanden och dansar efter massmedias pipa som älskar att hänga alla som skulle våga yppa sig med något som skulle kunna betyda att invandrare möjligen har ett uns av ansvar i det som händer i vårt samhälle.
Politiker som vågar säga;
NEJ - vi kan inte låta alla som vill bosätta sig i Sverige
NEJ - det är inte tillåtet att ockupera mark upprätta tältläger mitt i stan.
NEJ - det är inte tillåtet att mörda folk för att få stanna i Sverige, då åker man ut med huvudet före
NEJ - har man begått brott är man inte längre välkommen att vara här
NEJ - inte är inte ok att inte lyda svenska lagar och sedan hänvisa till sin religion
JA - i detta land har vi demokrati och yttrandefrihet oavsett om vissa inte gillar alla åsikter

Hade politikerna verkligen tagit tag i detta så hade SD aldrig fått någon större makt, det är jag övertygad om. Men nu gräver de bara djupare och djupare i det hål de står och på högen av jord de skottar upp växer sig SD allt högre.
Jag är rädd för vad SD kan leda till i framtiden men jag kan ändå inte låta bli att "beundra" JÅ för att han vågar säga vad "alla" tänker.
Hur vet du vad "alla"tänker?
Hur kan du ens påstå att jag och "alla" tänker det JÅ säger?
Människor tänker känner väldigt olika
Jag tänker att jag är rädd för hatet, jag är ledsen över hur människor är funtade och jag känner skuld över att jag inte gör mer för att hjälpa utsatta
 
Det är rätt meningslöst att skriva hur det skulle kunna fungera då det inte kommer göra någon skillnad ändå. Det är inte direkt så att riksdagen ändrar sina besluta för att det finns en tråd på buke. :angel:

Konstigast argumentet någonsin. Så det är ingen ide att skriva och diskutera saker om den man diskuterar med eller de som läser inte har möjligheten att genomföra förslaget?:confused:
 
Det är rätt meningslöst att skriva hur det skulle kunna fungera då det inte kommer göra någon skillnad ändå. Det är inte direkt så att riksdagen ändrar sina besluta för att det finns en tråd på buke. :angel:

Men hur tror du samhället förändras? Hur tror du att förslag kommer till? Jo, genom att människor pratar med varandra! JAG är nyfiken på hur du tänker dig att ditt förslag skulle fungera i praktiken, helt oavsett om någon i riksdagen läser här.

(Och tänk om jag sitter i riksdagen...:angel:)
 
Men hur tror du samhället förändras? Hur tror du att förslag kommer till? Jo, genom att människor pratar med varandra! JAG är nyfiken på hur du tänker dig att ditt förslag skulle fungera i praktiken, helt oavsett om någon i riksdagen läser här.

(Och tänk om jag sitter i riksdagen...:angel:)
Tror gör man i kyrkan. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 295
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 311
Senast: cirkus
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 380
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp