Bukefalos 28 år!

Börjar bli rädd för hatet som finns

Jag börjar bli rädd för allt hat sinsemellan som invandrare tar hit. De tar med sig sina konflikter till vårt hittills fredliga land, och många oskyldiga blir drabbade.
Vi som är födda i Sverige förstår inte deras konflikter och tycker synd om alla "flyktingar". Men, vi kan inte hjälpa alla utan att vårt eget uppbyggda sociala hjälpsystem kraschar.
Det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser ( bl.a. pengar) som helst, och vilka är viktigast?
Jag tänker på alla våra inhemska ungdomar som varken får jobb eller egna bostäder.
Till invandrade finns det hur mycket resurser som helst! Hur kan det få vara så?

Tycker du att det var fel att Sverige tog emot judiska flyktingar under andra världskriget?
 
Ännu så länge vet jag inte riktigt motivet till morden. Men ja.....jag tror att det är ett hat mot samhället, människorna som lever i det och till de som beslutade om avslå hans begäran om asyl. Om han är frisk? Nä det tror jag knappast, så det är sannerligen ingen förlust att den jäveln försvinner.
Du uttalar dig tvärsäker om en man som begått två förfärliga mord och därefter försökte ta sitt eget liv?

I något annat fall skulle man kanske definierat det som utvidgat självmord - något som brukar vara rätt "svenskt". Nu råkade den här mannen vara född i ett annat land. (ett land där man behandlar sina medborgare på ett absolut vidrigt sätt).

Jag tycker inte att mannens ursprung har med det hela att göra. Det är antagligen en desperat handling av en sjuk och desperat människa. Varifrån han kommer är rätt oväsentligt.

Jag tycker att din kommentar om att en människa ska "försvinna" är rätt skrämmande faktiskt.
 
Jag börjar bli rädd för allt hat sinsemellan som invandrare tar hit. De tar med sig sina konflikter till vårt hittills fredliga land, och många oskyldiga blir drabbade.
Vi som är födda i Sverige förstår inte deras konflikter och tycker synd om alla "flyktingar". Men, vi kan inte hjälpa alla utan att vårt eget uppbyggda sociala hjälpsystem kraschar.
Det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser ( bl.a. pengar) som helst, och vilka är viktigast?
Jag tänker på alla våra inhemska ungdomar som varken får jobb eller egna bostäder.
Till invandrade finns det hur mycket resurser som helst! Hur kan det få vara så?
Pricken över i:et, precis vad jag också tänkt.

Jag tror också pga detta så växer stödet för SD, för att de andra partierna blundar för problemen och inte vill ta tag i dom. Det är inte konstigt att SD då drar nytta av det och får röster.

Jag tror det är dags att "stänga gränserna" för invandring tills Sverige fått ordning på sitt eget land och sluta vara så mesiga, de invandrare som kommer hit och sköter sig, låt de stanna, men utvisa dom som missköter sig. Jag tror det ställer till det lite i och med att Sverige är med i EU.
 
Jag börjar bli rädd för allt hat sinsemellan som invandrare tar hit. De tar med sig sina konflikter till vårt hittills fredliga land, och många oskyldiga blir drabbade.
Vi som är födda i Sverige förstår inte deras konflikter och tycker synd om alla "flyktingar". Men, vi kan inte hjälpa alla utan att vårt eget uppbyggda sociala hjälpsystem kraschar.
Det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser ( bl.a. pengar) som helst, och vilka är viktigast?
Jag tänker på alla våra inhemska ungdomar som varken får jobb eller egna bostäder.
Till invandrade finns det hur mycket resurser som helst! Hur kan det få vara så?

Jag har inget svar på din fråga. Däremot kan jag fundera på våra inhemska vuxna som har fått så gott som obegränsat med tillgång till studier i form av grundskola, gymnasium och högre utbildning. Tillgång till olika medier som TV, tidningar, internet och radio. Ändå kan de uppvisa en ofattbar okunskap och dumhet som inte tycks ha några gränser. Det finns hur mycket resurser som helst vad gäller kunskapsinhämtande. Hur kan det få vara så?
 
jag vet inte om han är sjuk eller inte, men nu lär han väl få stanna tills han har avverkat sitt straff.

Om han begått ett brott i Sverige så tillhör det rättssystemets uppgift att se till att han avtjänar sitt straff för det. Det sker antingen i Sverige, eller så kan brottslingar ibland få avtjäna sitt straff i ett annat land efter överenskommelse mellan Sverige och det landet. T ex ville Mihajlovic efter mordet på Anna Lindh avtjäna sitt straff i Serbien, men fick avslag eftersom det bedömdes vara risk för att han skulle släppas i förtid. Mellan EU-länder är det nog lättare att få avtjäna sitt straff i andra länder skulle jag tro.

Jag förutsätter att denna man kommer att hanteras som alla andra människor i vårt rättssystem.
 
Pricken över i:et, precis vad jag också tänkt.

Jag tror också pga detta så växer stödet för SD, för att de andra partierna blundar för problemen och inte vill ta tag i dom. Det är inte konstigt att SD då drar nytta av det och får röster.

Jag tror det är dags att "stänga gränserna" för invandring tills Sverige fått ordning på sitt eget land och sluta vara så mesiga, de invandrare som kommer hit och sköter sig, låt de stanna, men utvisa dom som missköter sig. Jag tror det ställer till det lite i och med att Sverige är med i EU.

Jo det är OERHÖRT konstigt om SD drar nytta av ett mord begått av en enskild, troligtvis psykiskt sjuk, människa! Då tappar jag nästan tron på folk i detta land på allvar. Vad är det för fel på folk? På skolan? Var brister det någonstans om folk röstar på SD pga av att en asylsökande begått ett mord? Varför dog inte SD ut efter Breiviks massmord, om de nu röstar beroende på vem som begått ett mord?
 
Jo det är OERHÖRT konstigt om SD drar nytta av ett mord begått av en enskild, troligtvis psykiskt sjuk, människa! Då tappar jag nästan tron på folk i detta land på allvar. Vad är det för fel på folk? På skolan? Var brister det någonstans om folk röstar på SD pga av att en asylsökande begått ett mord? Varför dog inte SD ut efter Breiviks massmord, om de nu röstar beroende på vem som begått ett mord?
Nu syftade jag mer på invandringsproblemen i stort och inte på ett specifikt fall i sig. Det var det som var på tapeten när det var val sist och någonstans ligger det och pyr, många svenskar är trötta på problemen med invandringen och känner sig orättvist behandlade, t ex äldre som får det sämre och sämre medan invandrare får bidrag högt och lågt. Inte undra på att vissa känner sig orättvist behandlade. Det ligger och pyr där, sen kommer det ett parti som säger sig vilja lösa invandringsproblemet, då hoppar dessa människor på det tåget utan att tänka på vad partiet i övrigt handlar om.
Därför det är synd att inte dom andra partierna är villiga att försöka ta tag i frågan och göra något åt det. Om de hade gjort det, så tror jag inte SD hade haft så stort stöd som de har.
 
Jag tror det är dags att "stänga gränserna" för invandring tills Sverige fått ordning på sitt eget land och sluta vara så mesiga, de invandrare som kommer hit och sköter sig, låt de stanna, men utvisa dom som missköter sig. Jag tror det ställer till det lite i och med att Sverige är med i EU.

Personer som inte är svenska medborgare kan redan utvisas om de begår brott i Sverige. Vart hade du tänkt utvisa de svenska medborgarna? Vad ska man göra om inget annat land vill ta emot dem?
 
Nu syftade jag mer på invandringsproblemen i stort och inte på ett specifikt fall i sig. Det var det som var på tapeten när det var val sist och någonstans ligger det och pyr, många svenskar är trötta på problemen med invandringen och känner sig orättvist behandlade, t ex äldre som får det sämre och sämre medan invandrare får bidrag högt och lågt. Inte undra på att vissa känner sig orättvist behandlade. Det ligger och pyr där, sen kommer det ett parti som säger sig vilja lösa invandringsproblemet, då hoppar dessa människor på det tåget utan att tänka på vad partiet i övrigt handlar om.
Därför det är synd att inte dom andra partierna är villiga att försöka ta tag i frågan och göra något åt det. Om de hade gjort det, så tror jag inte SD hade haft så stort stöd som de har.

Men andra partier ÄR ju villiga att jobba för att få till en bättre integration mellan infödda och utlandsfödda, se till att fler får jobb och blir självförsörjande, att fler blir duktiga på språket, blir friska och utbildade, har någonstans att bo m.m. Det ENDA som Sverigedemokraterna är ensamma om är att anse att lösningen på allt det jag nu räknade upp är att stänga landets gränser. Men då kan du inte beskriva det som att SD är de enda som är "villiga att försöka ta tag i frågan och göra något åt det", för det är helt felaktigt. Du får beskriva det som att SD är de enda som är "villiga att stänga landets gränser", då blir det rätt.
 
Jag kan inte utvisa någon, jag har ingen makt i Sverige. :p

Förövrigt har du visst makt i Sverige. Bland andra en mycket viktig sådan, och den stavas rösträtt. Dessutom har du påverkan på samhällsdebatten, och har därmed ett stort ansvar att ta reda på fakta och försöka analysera hur Sverige kan förbättras. Både makt och ansvar för landet alltså, precis som alla andra myndiga medborgare i detta land.
 
Alltså, jag börjar bli lite skrajsen. Inte för egen del, men för vad som kan hända. Det har ju tyvärr varit en del grövre brott med flyktingar eller invandrare eller så som gärningsmän och det känns som att det börjar koka hos dom som nu får "vatten på sin kvarn". Jag är rädd att det snart blossar upp och blir likt John Hron, att en oskyldig människa får sätta livet till enbart pga hat?

Ärligt talat så är det inte bara det som skrämmer mig, det känns som vi passerat vågen på 90 talet och börjar närma oss hur vi såg på tex judar innan andra världskriget. Nu ligger dock fokuset på romerna (som knappt ens hunnit få erkännande om vad de utsatts för då).
Det är samma retorik.

Håller med er. Jag börjar känna mig som en hudlös gammal tant som snart inte orkar ta in mer. Det tar för hårt - och hårdast tar nog hatet mot romerna.

Vad är det som gror inne i folk som fullständigt exploderat för att Europas fattigaste fått lagliga möjligheter att komma hit och tigga? Hur känner man sig när man sitter dagarna i ända och hatar på internet, när man hotar, trakasserar och begår våldshandlingar mot tiggare?

Och vad vann den som hittade på att ett av offren på Ikea hade halshuggits och vad vann de som spred det vidare? Och var är hatarna när pursvenska män begår brott, hur förklarar de deras brottslighet och framför allt, hur ska de stoppa den?

Nej, jag tycker att det är fruktansvärt. Och jag är livrädd för var den här hatspiralen kommer att sluta.
 
Pricken över i:et, precis vad jag också tänkt.

Jag tror också pga detta så växer stödet för SD, för att de andra partierna blundar för problemen och inte vill ta tag i dom. Det är inte konstigt att SD då drar nytta av det och får röster.

Jag tror det är dags att "stänga gränserna" för invandring tills Sverige fått ordning på sitt eget land och sluta vara så mesiga, de invandrare som kommer hit och sköter sig, låt de stanna, men utvisa dom som missköter sig. Jag tror det ställer till det lite i och med att Sverige är med i EU.
HUR ska man stänga gränserna tänker du?
Gå ur EU? Passkontroll på alla som reser in i landet?
Det är knappast bara i Sverige som det finns en skyldighet att hantera asylärenden. Läste en artikel som beskrev att problemet snarare beror på att flyktingar utanför EU inte kan söka asyl förrän de kommit hit. Det gör att de även måste ta sig in illegalt, och faller offer för människosmugglare, som gör stora pengar på andras olycka.
Om de istället kunde söka asyl från sitt hemland eller andra icke-EU-länder skulle det troligtvis inte vara lika många som valde att resa hit.
Personligen anser jag att det är inhumant att INTE hjälpa krigsoffer!
 
Förövrigt har du visst makt i Sverige. Bland andra en mycket viktig sådan, och den stavas rösträtt. Dessutom har du påverkan på samhällsdebatten, och har därmed ett stort ansvar att ta reda på fakta och försöka analysera hur Sverige kan förbättras. Både makt och ansvar för landet alltså, precis som alla andra myndiga medborgare i detta land.
Även om jag har rösträtt så betyder inte det att jag som person kan bestämma vart en enskild person ska utvisas förstås. Det beslutet kommer högre upp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 298
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 311
Senast: cirkus
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 380
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp