Börjar bli rädd för hatet som finns

Att det inte finns bostäder är knappast en sanning! Däremot finns inte alltid bostäder på just den platsen man VILL bo på! Här står hela hyreshus tomma, och några bostadsköer finns inte att tala om (förutom i de attraktivaste områdena)
De lägenheter asylsökande får är knappast de attraktiva.
Om det underlättades för högutbildade flyktingar att kunna utöva sitt yrke skulle det säkerligen finnas fler taxiförarjobb åt de svenska ungdomarna :up:
Att det är brist på jobb håller jag bara delvis med om, deltidsjobb finns i överflöd, och borde räcka som inkomst till ungdomar om de kan välja bort krog, senaste telefonen, märkeskläder etc....
Så kan man ju argumentera...det råder ingen vattenbrist i världen. Det finns mängder med sötvatten på vissa ställen.
Vad det gäller jobb, ja för det som ger sig den på att fixa ett jobb finns det jobb. Men det är nästan förakt gentemot de arbetslösa att hävda detta.
 
kl Från min man (kommer inte ihåg vem som efterlyste korantexter om hur kvinnor och MÄN ska klä sig enligt islam, även om att kvinnan bör täcka sitt hår och varför
Jag tycker att man kan påpeka lite för balansens skull att förr i tiden, den tiden som SD-anhängare säger sig sakna, så skulle kvinnor täcka sitt hår i Sverige. Det plagget kallades huvudduk, eller dialektalt huckle eller klut.

När SD ska visualisera bilden av det förlorade folkhemmet, så visas det ofta en somrig bild med grönt gräs och blå himmel, med en kvinna i folkdräkt. Denna dräkt kan i varje fall jag se som den svenska inkarnationen av hijab, krönt av en mer eller mindre täckande huvudduk.
 
Jag tycker att man kan påpeka lite för balansens skull att förr i tiden, den tiden som SD-anhängare säger sig sakna, så skulle kvinnor täcka sitt hår i Sverige. Det plagget kallades huvudduk, eller dialektalt huckle eller klut.

När SD ska visualisera bilden av det förlorade folkhemmet, så visas det ofta en somrig bild med grönt gräs och blå himmel, med en kvinna i folkdräkt. Denna dräkt kan i varje fall jag se som den svenska inkarnationen av hijab, krönt av en mer eller mindre täckande huvudduk..
Inte helt korrekt, då Jimmie med damsällskap framträdde i Svensk folkdräkt bar han hufvudbonad , hon var barhufvad ;).

Annars var det väl så att man genom att skärskåda kvinnans hufvudbonad kunde afvgöra om hon var upptagen eller fri vör eventuell uppvaktning.
Hufvudbonaden ändrades ju efter giftemål.[/QUOTE]
 
Bara att läsa vad som står? Men jisses, det var väl en flat tolkning. Det finns väl INGA religiösa skrifter inom någon religion som inte har mängder av uttolkare. Som står för olika tolkningar. Det gäller ju Bibeln också. Det där kan du inte ha menat på allvar?
Fast hur menar du att andra gör när de tolkar? Jag utgår ifrån att de läser vad som står och sedan tolkar. Just Koranen, sägs det ju, att man inte kan tolka översatt, utan ska läsas på orginalspråk. Det finns en översatt koran som är ganska grovt översatt till svenska, minns dock inte översättarens namn nu. Där har nyanser inte kommit med och ord har översatts hårdare. En väninnas mamma blev muslim i vuxen ålder och har studerat hårt, det var hon som berättade detta för mig. hon rekommenderade en annan översättning istället. Oavsett, så tänker jag att det är bara att läsa med det i bakhuvudet.
 
Jag läser med intresse denna tråd, men jag betackar mig för personliga påhopp, såsom att någon sitter och.... Diskutera frågeställningarna i sak och inte personangrepp, så vi övriga får behållning av läsningen.
Jag har faktiskt inget att säga någon som inte läser vad man skriver - personangrepp eller ej. Jag ska inte behöva dra upp varje enskilt fall där det bevisligen inte fungerar som i teorin - någonstans måste man inse det också (och jag får inte dra upp det heller - även jag har tystnadsplikt i mitt jobb, men jävlar vad jag skulle vilja lägga ut filerna på både de ensamkommande och de familjer jag möter i verkligheten på forum där man tror att det är så himla lätt att få stanna i Sverige - någon hade nog kommit till insikt då skulle jag tro).
Att det inte finns bostäder är knappast en sanning! Däremot finns inte alltid bostäder på just den platsen man VILL bo på! Här står hela hyreshus tomma, och några bostadsköer finns inte att tala om (förutom i de attraktivaste områdena)
De lägenheter asylsökande får är knappast de attraktiva.
Om det underlättades för högutbildade flyktingar att kunna utöva sitt yrke skulle det säkerligen finnas fler taxiförarjobb åt de svenska ungdomarna :up:
Att det är brist på jobb håller jag bara delvis med om, deltidsjobb finns i överflöd, och borde räcka som inkomst till ungdomar om de kan välja bort krog, senaste telefonen, märkeskläder etc....
Jag håller med här - när jag flyttade hem från utlandet fanns det inte en enda bostad ledig där jag VILLE bo, vilket gjorde att jag fick sätta mig tre mil ut på landet. Här finns det också rätt mycket lägenheter och hus som hyrs ut, nackdelen är att man måste vara bilburen, men jag har inget problem med det. Staden jag ville bo i är en av de kommuner som tar emot flest flyktingar i landet, kanske har det ett samband, men det ska också sägas att det finns 10.000 bostadslösa studenter i samma stad på hösten ;-)
@marshall självklart ska vi prata om det - ingen som har sagt något annat. Att det blir kulturkrockar är dock inte konstigt - en skitstövel är fortfarande en skitstövel oavsett en religion. Det blev en extrem kulturkrock när vi bodde på Malta och barnen skulle gå i maltesisk skola (otroligt katolskt) också. Det är ofrånkomligt och där bör vi givetvis ta en diskussion. MEN man får också se att det finns otroligt många familjer där kulturkrockarna inte är särskilt stora, de flesta som jag träffar är väldigt fäst vid sin kultur och behåller den så gott det går, liksom att många av de svenskar som flyttar till Malta behåller sin svenska kultur. Sedan kommer de som inte vill behålla den och självklart blir det ett problem i ett system som är patriarkatiskt. Något som jag själv upplever på jobbet och i asylgruppen som kan bli problem är just att i Sverige är samhället uppbyggt på ett annat sätt - då barnen oftast kommer in i skola innan pappan kommer ut på sfi/arbetslivet och det är mamman som får ta del av samhället gör det att barnen och mamman får ett socialt nätverk innan pappan, som har varit den som har haft det ansvaret innan, där ligger ofta problemet när det blir kulturkrockar. I en av de kommuner jag jobbar jobbar vi otroligt mycket med att både män och kvinnor på olika sätt ska ta del av samhället och att männen ska ha kvar någon form av huvudansvar över sin familj. Det kan vara något jättelitet men faktum är att familjerna oftast fungerar då. Sedan är det säkert inte helt rätt väg att gå men jag tror faktiskt
Jag tycker att man kan påpeka lite för balansens skull att förr i tiden, den tiden som SD-anhängare säger sig sakna, så skulle kvinnor täcka sitt hår i Sverige. Det plagget kallades huvudduk, eller dialektalt huckle eller klut.

När SD ska visualisera bilden av det förlorade folkhemmet, så visas det ofta en somrig bild med grönt gräs och blå himmel, med en kvinna i folkdräkt. Denna dräkt kan i varje fall jag se som den svenska inkarnationen av hijab, krönt av en mer eller mindre täckande huvudduk.
Plus ett på den. Var faktiskt på en utställning på Säters mentalvårdsmuseeum under semestern, en av de kvinnorna som under 1920-talet kom in där kom in för att hon inte var som andra kvinnor, bland annat vägrade hon täcka sitt hår, då blev man satt på mentalvårdsmuseeum på den tiden. Visserligen 100 år sedan men guiden poängterade verkligen att det var vad som stod i journalerna på denna kvinna :D
 
Jag har faktiskt inget att säga någon som inte läser vad man skriver - personangrepp eller ej. Jag ska inte behöva dra upp varje enskilt fall där det bevisligen inte fungerar som i teorin - någonstans måste man inse det också (och jag får inte dra upp det heller - även jag har tystnadsplikt i mitt jobb, men jävlar vad jag skulle vilja lägga ut filerna på både de ensamkommande och de familjer jag möter i verkligheten på forum där man tror att det är så himla lätt att få stanna i Sverige - någon hade nog kommit till insikt då skulle jag tro).

Jag håller med här - när jag flyttade hem från utlandet fanns det inte en enda bostad ledig där jag VILLE bo, vilket gjorde att jag fick sätta mig tre mil ut på landet. Här finns det också rätt mycket lägenheter och hus som hyrs ut, nackdelen är att man måste vara bilburen, men jag har inget problem med det. Staden jag ville bo i är en av de kommuner som tar emot flest flyktingar i landet, kanske har det ett samband, men det ska också sägas att det finns 10.000 bostadslösa studenter i samma stad på hösten ;-)

@marshall självklart ska vi prata om det - ingen som har sagt något annat. Att det blir kulturkrockar är dock inte konstigt - en skitstövel är fortfarande en skitstövel oavsett en religion. Det blev en extrem kulturkrock när vi bodde på Malta och barnen skulle gå i maltesisk skola (otroligt katolskt) också. Det är ofrånkomligt och där bör vi givetvis ta en diskussion. MEN man får också se att det finns otroligt många familjer där kulturkrockarna inte är särskilt stora, de flesta som jag träffar är väldigt fäst vid sin kultur och behåller den så gott det går, liksom att många av de svenskar som flyttar till Malta behåller sin svenska kultur. Sedan kommer de som inte vill behålla den och självklart blir det ett problem i ett system som är patriarkatiskt. Något som jag själv upplever på jobbet och i asylgruppen som kan bli problem är just att i Sverige är samhället uppbyggt på ett annat sätt - då barnen oftast kommer in i skola innan pappan kommer ut på sfi/arbetslivet och det är mamman som får ta del av samhället gör det att barnen och mamman får ett socialt nätverk innan pappan, som har varit den som har haft det ansvaret innan, där ligger ofta problemet när det blir kulturkrockar. I en av de kommuner jag jobbar jobbar vi otroligt mycket med att både män och kvinnor på olika sätt ska ta del av samhället och att männen ska ha kvar någon form av huvudansvar över sin familj. Det kan vara något jättelitet men faktum är att familjerna oftast fungerar då. Sedan är det säkert inte helt rätt väg att gå men jag tror faktiskt

Plus ett på den. Var faktiskt på en utställning på Säters mentalvårdsmuseeum under semestern, en av de kvinnorna som under 1920-talet kom in där kom in för att hon inte var som andra kvinnor, bland annat vägrade hon täcka sitt hår, då blev man satt på mentalvårdsmuseeum på den tiden. Visserligen 100 år sedan men guiden poängterade verkligen att det var vad som stod i journalerna på denna kvinna :D
Anledningen till varför man använder sig av personangrepp i en diskussion är ointressan. Man diskuterar sakfrågan.
 
Jag har faktiskt inget att säga någon som inte läser vad man skriver - personangrepp eller ej. Jag ska inte behöva dra upp varje enskilt fall där det bevisligen inte fungerar som i teorin - någonstans måste man inse det också (och jag får inte dra upp det heller - även jag har tystnadsplikt i mitt jobb, men jävlar vad jag skulle vilja lägga ut filerna på både de ensamkommande och de familjer jag möter i verkligheten på forum där man tror att det är så himla lätt att få stanna i Sverige - någon hade nog kommit till insikt då skulle jag tro).

Jag håller med här - när jag flyttade hem från utlandet fanns det inte en enda bostad ledig där jag VILLE bo, vilket gjorde att jag fick sätta mig tre mil ut på landet. Här finns det också rätt mycket lägenheter och hus som hyrs ut, nackdelen är att man måste vara bilburen, men jag har inget problem med det. Staden jag ville bo i är en av de kommuner som tar emot flest flyktingar i landet, kanske har det ett samband, men det ska också sägas att det finns 10.000 bostadslösa studenter i samma stad på hösten ;-)

@marshall självklart ska vi prata om det - ingen som har sagt något annat. Att det blir kulturkrockar är dock inte konstigt - en skitstövel är fortfarande en skitstövel oavsett en religion. Det blev en extrem kulturkrock när vi bodde på Malta och barnen skulle gå i maltesisk skola (otroligt katolskt) också. Det är ofrånkomligt och där bör vi givetvis ta en diskussion. MEN man får också se att det finns otroligt många familjer där kulturkrockarna inte är särskilt stora, de flesta som jag träffar är väldigt fäst vid sin kultur och behåller den så gott det går, liksom att många av de svenskar som flyttar till Malta behåller sin svenska kultur. Sedan kommer de som inte vill behålla den och självklart blir det ett problem i ett system som är patriarkatiskt. Något som jag själv upplever på jobbet och i asylgruppen som kan bli problem är just att i Sverige är samhället uppbyggt på ett annat sätt - då barnen oftast kommer in i skola innan pappan kommer ut på sfi/arbetslivet och det är mamman som får ta del av samhället gör det att barnen och mamman får ett socialt nätverk innan pappan, som har varit den som har haft det ansvaret innan, där ligger ofta problemet när det blir kulturkrockar. I en av de kommuner jag jobbar jobbar vi otroligt mycket med att både män och kvinnor på olika sätt ska ta del av samhället och att männen ska ha kvar någon form av huvudansvar över sin familj. Det kan vara något jättelitet men faktum är att familjerna oftast fungerar då. Sedan är det säkert inte helt rätt väg att gå men jag tror faktiskt

Plus ett på den. Var faktiskt på en utställning på Säters mentalvårdsmuseeum under semestern, en av de kvinnorna som under 1920-talet kom in där kom in för att hon inte var som andra kvinnor, bland annat vägrade hon täcka sitt hår, då blev man satt på mentalvårdsmuseeum på den tiden. Visserligen 100 år sedan men guiden poängterade verkligen att det var vad som stod i journalerna på denna kvinna :D

Ja det är lätt att glömma våra seder om kvinnor..... Att det ska gå fort att förändra dessa seder hos andra grupper är knappast självklart.
Tycker inte att just det är den viktigaste frågan, har mött invandrarkvinnor som inte vill ta av slöjan, de känner sig nakna utan den. Varför ska de då tvingas till det?
 
Ja det är lätt att glömma våra seder om kvinnor..... Att det ska gå fort att förändra dessa seder hos andra grupper är knappast självklart.
Tycker inte att just det är den viktigaste frågan, har mött invandrarkvinnor som inte vill ta av slöjan, de känner sig nakna utan den. Varför ska de då tvingas till det?
De ska naturligtvis inte tvingas till det. Men ska då naturligtvis inte bli förvånade om detta leder till integrationsproblem.
Ska jag göra affärer med någon så gör jag det bara om jag ser ansikte och ögon samt kan avsluta med ett handslag, annars får det vara för min del. Det är min personliga rätt som jag förutsätter respekteras i samma utsträckning
 
PS Migrationsverket har ju beslutat att alla säger alla Syrier som kommer direkt till Sverige ska få permanent uppehållstillstånd, det gäller naturligtvis inte dem som registrerats i annat EU land innan.
Har du en källa på hur många som kommer direkt och som inte omfattas av Dublinkonventionen till Sverige och som inte behöver börja en utredning? Vad är skillnaden på att andra länder, Holland till exempel, ger permanent uppehållstillstånd till kvotflyktingar (från Syrien) och att Sverige "är det första eu land som ger permanent uppehållstillstånd till just Syrier?". Jag känner fortfarande inte en enda syrier som fått uppehållstillstånd det första den gör, alla genomgår en omfattande utredning. Alla. Tyvärr kan jag inte lägga upp filer på de ärenden jag handhar vilket du verkar kräva, och det är skitsamma för mig. Tror de flesta i den här tråden inser att verkligheten inte alltid infaller med teorin och du får gärna tro att allt är svart eller vitt. Men för att då svara på din fråga, om allt är svart eller vitt enligt dig, så säger jag, som jobbar med migrationsverket, NEJ, det stämmer inte. Man kan inte hänvisa till hur lagen är skriven, man måste se hur det fungerar i teorin också. Du lär inte ge dig förrän du får sista ordet, så fördomsfull och med den stolthet du har (faktum är att du är betydligt värre på den punkten än min man - som ändå är från ett sådant samhälle där en man är van att få sista ordet) och vet du vad? Jag tänker ge dig sista ordet. Jag VET hur det fungerar (och tack och lov många andra i denna tråd också nu som läser vad de som vet skriver). Du gör det inte. Simple as that och för min del är diskussionen nog nu.

KL - och tillbaka till trådens forum. JA, jag är rädd för hatet. Jag är framförallt rädd för alla människor som bildar sig en svartvit uppfattning utifrån media och de lagar och regler som finns och sedan tror att allt alltid fungerar enligt paragraferna. Jag är rädd för alla som väljer att läsa media eller öppna forum och sedan tror blint på det. Jag är rädd för människor som hellre stannar kvar på sin trygga gård och drar taggtrådsstängsel och inte vågar gå ut i verkligheten och prata med de människor de faktiskt har sådana fördomar om och jag är rädd för människor som inte ser andra sidan av myntet. Självklart kostar det pengar till en början med invandring, men har man missat att pengar rullar? Det vet till och med jag som INTE är ekonom på något sätt, bidrag är bidrag men stannar i statskassan och det är normalt i ett samhälle att pengar rullar runt. Och vänder vi på det - hur många svenska vapen - som alla tror vi tjänar mängder på att sälja - dödar och gör inte att människor måste tvingas på flykt? Allt hänger ihop. Det är de människor som inte inser det som jag är rädd för, tyvärr är många förlorade men jag läste senast idag att skolan ska bli betydligt bättre på att bland annat erbjuda studieresor till Aushwich etc, vår kommun har redan börjat, jag ska själv föreläsa snart om flyktingar i Libanons flyktingläger och Israel och Palestina konflikten. Vi kan inte rädda de som redan tycker om deras bubbla, men vi kan fasiken kräva att skolan jobbar hårdare med dessa frågor om allas lika värde och det är även på gång, tack och lov.
 
Fast att använda "alla" när man avser en liten del av befolkningen är väldigt verklighetsfrånvänt.

Men det ingår i den Konspiration som ungefär samma "alla" tror existerar.

Man försöker normalisera sin egen ståndpunkt. Det kan säkert bero på att det långt inne gnager i samvete och hjärta, men det är bara min spekulation.

Nä, verklighetsfrånvänd är jag i högsta grad inte eftersom jag sedan 15 år tillbaka arbetar mitt i detta. Jag är nog mer verklighetsnära än de flersta i detta land.
 
De ska naturligtvis inte tvingas till det. Men ska då naturligtvis inte bli förvånade om detta leder till integrationsproblem.
Ska jag göra affärer med någon så gör jag det bara om jag ser ansikte och ögon samt kan avsluta med ett handslag, annars får det vara för min del. Det är min personliga rätt som jag förutsätter respekteras i samma utsträckning
Är väl ytterst få kvinnor som har heltäckande slöja?? Jag har då inte sett det någon gång....
 
Det fungerar så här: Ett antal högerextrema personer håller koll på nyheterna. Ser de något som hänt där en utlandsfödd gjort sig skyldig till nåt, så kastar de sig ut på internet och kablar ut stora rubriker. "En INVANDRARE/annat skällsord gjorde ditt och datt!!" Sen piskar de på stämningen i tråden med diverse inlägg för att skapa en lynchstämning. Helst håller de till på olika hatsajter och SD-bloggar, men även på Flashback och andra forum där de kan hitta deltagare med svagt intresse för faktakoll, som är lätta att få med sig.
Ang. ovanstående: Peter Wolodarski sätter ner foten:

Börjar ca 12.40: http://www.svtplay.se/video/3168589/aktuellt/aktuellt-aktuellt-208

Betackar mig för att dra ner våra riksmedier i Flashbackträsket. Heja Peter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 279
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 032
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 961
Senast: cirkus
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 128
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp