Bukefalos 28 år!

Börjar bli rädd för hatet som finns

Som sagt, i teorin låter det ju bra. I praktiken är det fortfarande inte så att PUT kommer i cornflakespaketet och sedan får man bli svensk medborgare. Det är inte så lätt att få det där fasta uppehållstillståndet som du utgår från att det är. Ett exempel är till exempel att TVÅ killar på alla år som blivit placerade på vår kommuns flyktingförläggning har fått PUT direkt och deras skäl var då mycket ömmande. Resterande har fått någon form av temporärt tillstånd innan de fått PUT och sedan eventuellt svenskt medborgarskap. Som anhöriginvandring har man alltid krav på sig att man kunna försörja personen som kommer in. Det har inte jag som svensk dock - i teorin ska de inte kunna neka min man uppehållstillstånd. Men det fungerar inte heller i praktiken. Det är lite krångligare än så...
Vår statsminister har deklarerat att alla som kommer från Syrien ska få ett permanent uppehållstillstånd. Ljuger han?
Vad det gäller försörjningskravet, stämmer det att den lagen är så skriven att över 90% omfattas av undantag?
Fast det är väl bara googla så får man reda på det ;)
 
Då har du tur. Jag bor i en stor stad, och går dessutom gärna på seminarier och annat med samhällsinriktning, och jag märker absolut att det finns hat där (i olika grad då, "hat" som ord är oerhört starkt för mig och som jag skrev tidigare så tror jag att de flesta som uttrycker sig illa om tiggare/invandrare/homosexuella eller andra inte genuint hatar, men uttrycken innehåller hat i större grad idag än för några år sedan). Förutom Facebook då, vilket väl är ett mellanting här, även om jag läser deras åsikter på internet så är det ju personer jag känner IRL.
Fördelen med att bo i mindre orter, samt på landet - alla hjälper alla. :)
 
Vår statsminister har deklarerat att alla som kommer från Syrien ska få ett permanent uppehållstillstånd. Ljuger han?
Vad det gäller försörjningskravet, stämmer det att den lagen är så skriven att över 90% omfattas av undantag?
Fast det är väl bara googla så får man reda på det ;)
Precis som med allt annat så måste det ändå till en utredning innan du kan få det, eller hur? Du måste kunna bevisa att du är den människa du utger dig för, många kan inte det, DET är faktum. Självklart gör man alltid utredningar vem personen är, skulle den, mot förmodan, få put innan dess kan det mycket väl ryka när utredningen är färdig. Som jag dessutom skrev tidigare - Sverige gör en betydligt grundligare utredaning än många andra länder, det kan ta år, och är inget man direkt får, inte ens från Syrien, nej.

Jag tror säkert du kan googla fram reglerna för anhörighetsinvandring också - nu hjälper ju inte det eftersom teorin fortfarande är en sak och hur det fungerar i praktiken en annan.

kl Från min man (kommer inte ihåg vem som efterlyste korantexter om hur kvinnor och MÄN ska klä sig enligt islam, även om att kvinnan bör täcka sitt hår och varför - här är de, läsa får man dock läsa själv, vissa verkar ju vara bra på att läsa och tolka koranen); "It's al ahzab sura vers 53 And al ahzab sura also and vers number 59 And al nour sura verse number 31 And for whole human being to cover ourselves in al ahraaf sura verse number 26 And al nahal sura Verse no 81 And almodather sura verse no 4 And al baqara sura verse no 233 And al nsaa sura verse no 5 And al maada sura verse no 89 And there's also some verses it mentioned about people of paradise dress which is ..... al kahaf sura verse no 31 And al douchan sura verse no 53 And al ansan sura verse no 21 And there's also verses mentioned in it people of hell dress Ibrahim sura verse no 50 And al haj sura verse no 19 The last one was for people of the hell"

Bara att börja läsa exakt var det står :)
 
Precis som med allt annat så måste det ändå till en utredning innan du kan få det, eller hur? Du måste kunna bevisa att du är den människa du utger dig för, många kan inte det, DET är faktum. Självklart gör man alltid utredningar vem personen är, skulle den, mot förmodan, få put innan dess kan det mycket väl ryka när utredningen är färdig. Som jag dessutom skrev tidigare - Sverige gör en betydligt grundligare utredaning än många andra länder, det kan ta år, och är inget man direkt får, inte ens från Syrien, nej.

Jag tror säkert du kan googla fram reglerna för anhörighetsinvandring också - nu hjälper ju inte det eftersom teorin fortfarande är en sak och hur det fungerar i praktiken en annan.

kl Från min man (kommer inte ihåg vem som efterlyste korantexter om hur kvinnor och MÄN ska klä sig enligt islam, även om att kvinnan bör täcka sitt hår och varför - här är de, läsa får man dock läsa själv, vissa verkar ju vara bra på att läsa och tolka koranen); "It's al ahzab sura vers 53 And al ahzab sura also and vers number 59 And al nour sura verse number 31 And for whole human being to cover ourselves in al ahraaf sura verse number 26 And al nahal sura Verse no 81 And almodather sura verse no 4 And al baqara sura verse no 233 And al nsaa sura verse no 5 And al maada sura verse no 89 And there's also some verses it mentioned about people of paradise dress which is ..... al kahaf sura verse no 31 And al douchan sura verse no 53 And al ansan sura verse no 21 And there's also verses mentioned in it people of hell dress Ibrahim sura verse no 50 And al haj sura verse no 19 The last one was for people of the hell"

Bara att börja läsa exakt var det står :)

Du skriver en massa intressant @Cambrie!

Det var väl @axel som ville lära sig mer om Koranen.
 
Du skriver en massa intressant @Cambrie!

Det var väl @axel som ville lära sig mer om Koranen.
Tack. Blir så trött på folk som bara går ut med saker som inte är sanna. Jag är den första att erkänna att just islam har mycket problem att ta tag i, jag och min man har otroliga diskussioner om det men till syende och sist handlar det om hur man tolkar koranen. Min man tar till exempel helst inte andra kvinnor i hand - många här i Sverige tolkar det som en kränkande handling gentemot kvinnan han inte tar i hand. Min man ser det inte så - han anser att han är gift och därför inte ska röra en annan kvinna än mig. Vilket jag som har haft svårt att lita på män innan då exet behandlade mig jävligt illa tycker är bra :laugh: (fast nu har han vant sig att det är så man hälsar här) detsamma tycker han självklart ska gälla mig, men eftersom vi bor i Sverige är det givetvis inte aktuellt för min del och hade vi bott i hans hemland skulle jag aldrig försättas i situationen att behöva ta en annan man i hand eftersom de inte gör det. Sedan får vi här i Sverige tycka det är löjligt - det är inte vår sak att döma helt enkelt (det här var ett exempel).

Lika med slöjan - hemskt tycker vi - medan de av mina vänner som bär sjal (känner faktiskt ingen med heltäckande slöja så det kan jag inte uttala mig om) gör det enligt den tro och kultur de är uppfostrade till och de skulle aldrig få för sig att ta av den. I de fallen blir det ju heller ingen diskussion om det är på grund av mannen eller gud för de väljer att ha den på sig. Man är inte förtyckt för att man väljer att använda sig av slöja, jag har kompisar som blivit spottade på i Stockholm för de går med slöja och blivit kallade för "förtryckta jävlar". Liksom - hallå??? Vad???

I flera fall kanske det är männen också - men återigen, en skitstövel är väl en skitstövel oavsett vilken religion han har? Jag har också blivit förtryckt, den mannen var svensk. Sekulär. Faktiskt SD röstare. (om det har något med saken att göra, människor verkar ju vilja placera in saker i fack?)

Och sedan det att man tror att alla får stanna och det bara är att hämta ut ett put för att man är från Syrien som det verkar tal om. Sedan de mänskliga rättigheterna antogs har det varit "lag" på att människor från rena krigszooner ska få stanna i Sverige. Syrien är inte den första konflikt där de som flytt från får ett uppehållstillstånd så det är liksom inget konstigt och jag har för mig att det till och med står i Dublinkonventionen när den kom. Men att tro att människor bara kan gå in och hämta ett uppehållstillstånd, då är man jäkligt naiv. Det görs givetvis samma utredning på dessa som på andra nationaliteter, även dessa måste kunna bevisa att de har rätt till uppehållstillståndet, bevisbördan i en asylsökning ligger alltid hos den asylsökande och tro mig, många har inte de papper som gör att de kan beviljas ett put. (skulle likställa den tron vid att en del folk tror att socialen bara går in och plockar barn från föräldrar utan att ens göra en utredning, det funkar inte så, sen finns det säkert folk som jobbar på migrationsverket som det finns socialtjänstemän som inte gör jobbet riktigt men överlag)

Jag tycker att man ska vända blicken uppåt - Sverige och ett par länder till är de länder som faktiskt gör noggranna utredningar i Europa och följer mänskliga rättigheter, barnkonvention och Dublinkonventionen - om fler länder kunde följa det som de faktiskt förbundit sig till hade trycket inte blivit så stort på Sverige och andra länder (Holland, Belgien, Tyskland m.fl). Sverige kanske ger fler PUT än övriga länder - men det beror ju inte på att Sverige är snällare, det beror på att Sverige följer de lagar och regler som finns och man har skrivit under.
Jag vill inte gärna ta diskussionen om det här, för jag märker hur lite verklighetsbaserade många väljer att vara, som sagt, det är alltid en sak i teorin, en helt annan i praktiken. Jag är väldigt glad att jag har fått insikt i den praktiken och verkligheten genom mitt jobb och att dessutom kunna jämföra hur det fungerar i Sverige med ett land där det verkligen inte fungerar. Att däremot ta en diskussion om integration och hur vi tillsammans ska dra fördel av den fantastiska mångfald som vi faktiskt kan få i takt med fler nationaliteter och kulturer i vårt land - DET gör jag gärna.
 
Precis som med allt annat så måste det ändå till en utredning innan du kan få det, eller hur? Du måste kunna bevisa att du är den människa du utger dig för, många kan inte det, DET är faktum. Självklart gör man alltid utredningar vem personen är, skulle den, mot förmodan, få put innan dess kan det mycket väl ryka när utredningen är färdig. Som jag dessutom skrev tidigare - Sverige gör en betydligt grundligare utredaning än många andra länder, det kan ta år, och är inget man direkt får, inte ens från Syrien, nej.

Jag tror säkert du kan googla fram reglerna för anhörighetsinvandring också - nu hjälper ju inte det eftersom teorin fortfarande är en sak och hur det fungerar i praktiken en annan.

kl Från min man (kommer inte ihåg vem som efterlyste korantexter om hur kvinnor och MÄN ska klä sig enligt islam, även om att kvinnan bör täcka sitt hår och varför - här är de, läsa får man dock läsa själv, vissa verkar ju vara bra på att läsa och tolka koranen); "It's al ahzab sura vers 53 And al ahzab sura also and vers number 59 And al nour sura verse number 31 And for whole human being to cover ourselves in al ahraaf sura verse number 26 And al nahal sura Verse no 81 And almodather sura verse no 4 And al baqara sura verse no 233 And al nsaa sura verse no 5 And al maada sura verse no 89 And there's also some verses it mentioned about people of paradise dress which is ..... al kahaf sura verse no 31 And al douchan sura verse no 53 And al ansan sura verse no 21 And there's also verses mentioned in it people of hell dress Ibrahim sura verse no 50 And al haj sura verse no 19 The last one was for people of the hell"

Bara att börja läsa exakt var det står :)
Vi har regler, som säger, att kan du bevisa att du kommer från Syrien så är du garanterad permanent uppehållstillstånd
Stämmer det? Ja eller Nej?!?

Vad det gäller anhöriginvandring så framfördes det ju önskemål om att mottagaren skulle kunna försörja dem som kom, ha egen bostad etc.

Vad jag funnit så ligger andelen av dem som uppfyller dessa krav på långt under 10% och att långt över 90% kommer in som anhöriga utan att dessa krav uppfylls. Stämmer det?

Hur du vill klä dig är din sak. På din fritid, jobbar du så är det upp till arbetsplatsens klädkod.
 
Hur vet du vad "alla"tänker?
Hur kan du ens påstå att jag och "alla" tänker det JÅ säger?
Människor tänker känner väldigt olika
Jag tänker att jag är rädd för hatet, jag är ledsen över hur människor är funtade och jag känner skuld över att jag inte gör mer för att hjälpa utsatta

Tja om du förstår vad " betyder så förstår du vad jag menar med det.
 
Vi har regler, som säger, att kan du bevisa att du kommer från Syrien så är du garanterad permanent uppehållstillstånd
Stämmer det? Ja eller Nej?!?

Vad det gäller anhöriginvandring så framfördes det ju önskemål om att mottagaren skulle kunna försörja dem som kom, ha egen bostad etc.

Vad jag funnit så ligger andelen av dem som uppfyller dessa krav på långt under 10% och att långt över 90% kommer in som anhöriga utan att dessa krav uppfylls. Stämmer det?

Hur du vill klä dig är din sak. På din fritid, jobbar du så är det upp till arbetsplatsens klädkod.
Vi har regler enligt de mänskliga rättigheterna och dublinkonventionen som säger att människor från krigszon ska ha rätt till det, ja. Enskilt Syrien har jag aldrig läst i lagboken att det skulle stå. Besluten tas när behoven dyker upp utifrån de konfliktkartor etc som FN ritar upp varje år. I övriga frågan säger jag nej. Inte enligt min erfarenhet som troligen är större än din på det berörda området.

Tycker för övrigt inte det är ett dugg konstigt att människor från krigszoner ska få stanna. Men som sagt, man kan ju vrida och vända på det hur man vill. Jag tycker dock du är nedpratad här, och försöker greppa sista halmståen. Jag fattar var du vill komma, men känner att verkligheten faktiskt inte fungerar så som du tror att den gör efter att ha läst i tidningar och googlat. Allt är inte svart eller vitt.
 
Vi har regler enligt de mänskliga rättigheterna och dublinkonventionen som säger att människor från krigszon ska ha rätt till det, ja. Enskilt Syrien har jag aldrig läst i lagboken att det skulle stå. Besluten tas när behoven dyker upp utifrån de konfliktkartor etc som FN ritar upp varje år. I övriga frågan säger jag nej. Inte enligt min erfarenhet som troligen är större än din på det berörda området.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5634316 "Migrationsverket har beslutat att ge alla syrier som kommer till Sverige permanent uppehållstillstånd. Därmed blir Sverige först i EU med att ompröva situationen i Syrien och låta alla som fått tidsbegränsade tillstånd stanna och ta hit sina familjer."
Vad säger din större erfarenhet om min kunskap nu då? ;)
 
Varför tror du att de inte ser och inte agerar?

Jag tror att politiker inte "vågar" för att det är media som sätter ribban. Man ska vara politiskt korrekt vilket inte är något annat än en accepterad lögn som inte gynnar någon, minst av allt de utsatta människorna.
 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5634316 "Migrationsverket har beslutat att ge alla syrier som kommer till Sverige permanent uppehållstillstånd. Därmed blir Sverige först i EU med att ompröva situationen i Syrien och låta alla som fått tidsbegränsade tillstånd stanna och ta hit sina familjer."
Vad säger din större erfarenhet om min kunskap nu då? ;)

Alla kan googla, alla kan läsa tidningar. Fortfarande gör man precis samma utredning oavsett vem det är och nationalitet. Att folk från olika krigszooner får uppehållstillstånd är inte ett dugg konstigt, Syrien var inte första landet, Irak var före under Saddams härjningar, Libyska flyktingar har haft detsamma under många år på Malta, detta regleras enligt mänskliga rättigheter och Dublin och utgår från FN. Inte särskilt konstigt alls. Det innebär inte att en utredning inte görs.
 
Jag tror att politiker inte "vågar" för att det är media som sätter ribban. Man ska vara politiskt korrekt vilket inte är något annat än en accepterad lögn som inte gynnar någon, minst av allt de utsatta människorna.
Problemet är att många av de beslutade utvisningarna inte kan genomföras, antingen för att hemlandet inte vill ta i dessa individer med tång eller så för att dessa hemländer vill göra processen kort med dem. I det senare fallet får vi enligt EU rätt inte skicka tillbaka dem.
 
Problemet är att många av de beslutade utvisningarna inte kan genomföras, antingen för att hemlandet inte vill ta i dessa individer med tång eller så för att dessa hemländer vill göra processen kort med dem. I det senare fallet får vi enligt EU rätt inte skicka tillbaka dem.

Nej, detta är en komplicerad process.
 
Fast vadå "inte vår sak att döma"? Vems sak är det då? Deras? Varför ska de få döma? För att de förstår varför de gör som de gör? Men är det bara de som inte tar i hand som ska få säga om det är ok för alla inblandade? Jag vet varför din man inte tar i hand och hans skäl att låta bli. Det betyder inte att jag gillar det. Jag hade tyckt att män visar mer respekt för kvinnor om de rör vid dem, såväl som män, eftersom de annars visar att jag är en sexuell varelse i första hand, och människa i andra. Men jag har alltså inte rätt att tycka så, för jag inte är muslim och den som är religiös alltid har tolkningsföreträde?

Lika med Koranen. Varför ska jag inte få tolka den, eller du? Det är ju bara att läsa vad som står. Samtliga ord har inte nyansskillnader eller översättningsglidningar. Vem har mest rätt i sin tolkning av Koranen? Vem äger sanningen? Antingen står där att kvinnor och män ska täcka sig av det ena lr andra skälet, eller att inga skäl ges. Vad är det i det jag inte får förstå?
 
Fast vadå "inte vår sak att döma"? Vems sak är det då? Deras? Varför ska de få döma? För att de förstår varför de gör som de gör? Men är det bara de som inte tar i hand som ska få säga om det är ok för alla inblandade? Jag vet varför din man inte tar i hand och hans skäl att låta bli. Det betyder inte att jag gillar det. Jag hade tyckt att män visar mer respekt för kvinnor om de rör vid dem, såväl som män, eftersom de annars visar att jag är en sexuell varelse i första hand, och människa i andra. Men jag har alltså inte rätt att tycka så, för jag inte är muslim och den som är religiös alltid har tolkningsföreträde?

Lika med Koranen. Varför ska jag inte få tolka den, eller du? Det är ju bara att läsa vad som står. Samtliga ord har inte nyansskillnader eller översättningsglidningar. Vem har mest rätt i sin tolkning av Koranen? Vem äger sanningen? Antingen står där att kvinnor och män ska täcka sig av det ena lr andra skälet, eller att inga skäl ges. Vad är det i det jag inte får förstå?
Såklart du har rätt till din åsikt - och en annan kultur har rätt till sin. Svårare är det inte. Och självklart har du även rätt att läsa koranen, även om jag inte ser poängen lika lite som att jag skulle se poängen i att en muslim skulle tolka och döma oss efter bibeln (som kan vara nog så svår att tolka, även för en kristen).

Varför känner du att du vill tolka koranen när du inte är muslim och ändå inte vill leva efter den?
 
Såklart du har rätt till din åsikt - och en annan kultur har rätt till sin. Svårare är det inte. Och självklart har du även rätt att läsa koranen, även om jag inte ser poängen lika lite som att jag skulle se poängen i att en muslim skulle tolka och döma oss efter bibeln (som kan vara nog så svår att tolka, även för en kristen).

Varför känner du att du vill tolka koranen när du inte är muslim och ändå inte vill leva efter den?
Jag älskar ett lära mig mer och tycker om att bilda mig egna uppfattningar. Jag har ögnat mig igenom Koranen en gång men det är länge sedan nu. Detsamma gäller Bibeln. Har också gått en kurs på högskola om religioners syn på sexualitet och makt. Det är intressant att ta del av sånt som ligger till grund för en hel religion och en stor del av en av världens största kulturer. Sen vet jag att min tolkning och min förståelse är begränsad. Men det är baske mig många muslimers också.
 
Jag älskar ett lära mig mer och tycker om att bilda mig egna uppfattningar. Jag har ögnat mig igenom Koranen en gång men det är länge sedan nu. Detsamma gäller Bibeln. Har också gått en kurs på högskola om religioners syn på sexualitet och makt. Det är intressant att ta del av sånt som ligger till grund för en hel religion och en stor del av en av världens största kulturer. Sen vet jag att min tolkning och min förståelse är begränsad. Men det är baske mig många muslimers också.
Precis. Men saker och ting kan tolkas på olika sätt - det kan väljas att tolkas fredligt, vilket enligt forskningen (sen, visst, de kan ha fel) och merparten av världens imamer håller på - och det kan tolkas som att allt är kränkningar för andra människor. Religiösa texter är svåra att tolka inom alla de tre abrahamitiska religionerna, därför finns det också otroligt mycket forskning på just dessa, men det vet du säkert om du läst religion, lever man efter koranen bör man nog veta varför man gör det, den erfarenheten jag har är att de flesta har ganska vettiga argument till att de tolkar koranen, tohran eller bibeln, som de gör (och nej, jag känner tack och lov ingen IS-krigare eller för den delen någon kristen fanatiker som tolkar extremt, däremot ett par salafister och ortodoxa judar som är relativt extrema i sitt tolkande av sin tro).
Nåväl, jag tar det inte som att mannen ser kvinnan som ett sexobjekt, det har det aldrig varit tal om i vårt förhållande. Då är jag heller ingen megafeminist, så kanske beror det på det. Däremot ska man visa respekt för sin man eller hustru. Det kan jag ju säga att jag är relativt tacksam över som levt med en man innan som definitivt inte visade någon respekt för sin familj överhuvudtaget.

Hur som helst, frågan kom upp att någon frågade var det stod om klädseln i koranen, och jag hänvisade till källor, så egentligen är det helt offtopic.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 237
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 155
Senast: cirkus
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 237
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp