Bukefalos 28 år!

Bojkotta varor

Måste säga att jag älskar Klarna. Handlat via dem många, många gånger och upplever dem som extremt smidiga gällande både återbetalning och fakturor. Aldrig haft några problem.
Räknade i min inkorg, 23 mejl innan jag blev förbannad och krävde att min ”expert” skulle ringa upp. Då fick jag citera lagen och berätta att jag tar hjälp av jurister och att jag gladeligen tar detta till domstol. Då löste sig ärendet på ett par dagar helt plötsligt. Detta var en summa på över 20 000 kr.
 
Räknade i min inkorg, 23 mejl innan jag blev förbannad och krävde att min ”expert” skulle ringa upp. Då fick jag citera lagen och berätta att jag tar hjälp av jurister och att jag gladeligen tar detta till domstol. Då löste sig ärendet på ett par dagar helt plötsligt. Detta var en summa på över 20 000 kr.

Jaha.
 
Sen verkar många bojkotta butikers egna varumärken, men har inte sett i tråden varför man väljer det. Kan någon upplysa mig? :)
Som jag har förstått det handlar det om konkurrens. Det är enklare för Ica att ex köra nedsatt pris på egna varor vilket gör att lokala producenter har svårare att överleva och prismatcha.
Vill minnas att det i en tidigare tråd togs upp hur Ica tagit in vara X av en liten producent för att senare producera i princip en identisk vara men kallade den Y, placerade den bredvid X till ett mycket billigare pris.
 
Jag blir fascinerad av att det är allmän kunskap (på buke) att Saltå Kvarn ägs av antroposoferna. Kommer inte köpa av dem om jag har andra val efter jag vet om det, men hade verkligen noll koll på detta innan Waldorf-tråden.

Sen verkar många bojkotta butikers egna varumärken, men har inte sett i tråden varför man väljer det. Kan någon upplysa mig? :)

Själv köper jag bara svenskt kött och mestadels ekologiska mejeriprodukter.

EMV flyttar ännu mer makt till handeln som redan har alldeles för mycket makt. Därför undviker jag det. Dock inte bojkott.
 
Tack!
Jag äter mycket A-fil, och vill köpa ekologisk, och då finns det oftast bara Arla eller Ica i mina affärer.. men då kan jag kolla efter andra alternativ på andra produkter om inte annat :)
 
Som jag har förstått det handlar det om konkurrens. Det är enklare för Ica att ex köra nedsatt pris på egna varor vilket gör att lokala producenter har svårare att överleva och prismatcha.
Vill minnas att det i en tidigare tråd togs upp hur Ica tagit in vara X av en liten producent för att senare producera i princip en identisk vara men kallade den Y, placerade den bredvid X till ett mycket billigare pris.
Pga den förklaringen i tidigare tråd så har jag börjat undvika EMV. Inte bojkott, men finns två likvärdiga produkter till ungefär samma pris så väljer jag det som inte är EMV, åtminstone om det är saker som bara köps någon gång ibland (vissa produkter äter jag så väldigt mycket av att det blir en märkbar prisskillnad beroende på vad jag väljer, och då har jag inte riktigt råd att inte gå på det billigaste).
 
Jag har verkligen jätte dålig koll på sånt här, saltå visste jag om och tänkte direkt på Paolos grejer men ja det verkar finnas en hel del...
 
Hela historien var ju bisarr. Dessa unga män fick en vanlig asylprocess, och de befanns sakna asylskäl. Då pressar man igenom en egen lag, skriven enkom för denna lilla grupp, som skulle ge låta dom stanna ändå. Detta under protester från lagrådet, som aldrig sett något liknande. Samtidigt hör man hela tiden regeringen neka till att införa andra lagar eftersom det är "omöjligt", men just den gången gick det att genomföra, och supersnabbt också. Och det är ju inte över, man håller fortfarande på och vill införa nya lagar för att gruppen unga afghanska män skall få stanna, trots att de inte gått ut gymnasiumet med godkända betyg eller skaffat sig något jobb. Sånt vansinne är absolut inget som en glasstillverkare borde gynna.
Men är det inte jättebra att det gick att genomföra?
 
Är det på grund av budskapet B&J förmedlat eller mer grejen att ett glassföretag (med vinstintresse) går in i politiska frågor?

Jag vet att jag gnällt tidigare på Kias reklam med Asllanikontraktet eftersom jag tycker det är absurt att ett bilföretag försöker kränga bilar genom ett helt värdelöst kontrakt. Själva budskapet med kontraktet är ju bra men initiativet skulle ha kommit från fotbollsförbundets sida istället.

I det här fallet en kombination.
 
För min del så är de väldigt osmidiga när det kommer till återbetalningar. De försöker trötta ut en och kommer med hot. Alltså:
Skicka in blankett 1,2,3 och intyg på det och det annars måste fakturan betalas innan detta datum. Är det inte betalt så kommer det att gå vidare till inkasso. Då har man redan skickat in det de efterfrågar tre-fyra gånger.
I mitt exempel som var ett fakturaköp där företaget gick i konkurs så ville de att jag skulle betala fakturan och sen gå via konkursförvaltaren i Storbritannien för att få tillbaka pengarna. Vilket är helt emot svensk lag. I och med att det var ett kreditköp. När man senare läser upp lagtexter och visar mejl från jurister som jag fick hjälp av så skyllde de på att visa inte kunde reglerna. Sen så hänvisade de flera gånger att det var Visa som var kreditgivare och inte Klarna. Den vanliga kundtjänsten har inte med såna ”svåra” ärenden att göra utan det sköts av experter, experter som inte har telefonnummer. Sen jämför man med en vanlig bank där man anmälde att ett företag gått i konkurs och att varan/tjänsten uteblir. De river eller återbetalar direkt och gör en egen utredning utan att kunden ska behöva bevisa tjugofem gånger att företaget gått i konkurs.
Även andra banker går mot att agera likadant, kundtjänsterna fungerar överlåg numera riktigt dåligt.
 
Amazon är ju bland det bästa som finns 😍
Sjukt snabba leveranser och bra grejer till väldigt bra priser.
Beställde en kattlåda igår, skickades från Tyskland och kom fram idag 😍
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 647
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 525
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 003
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 623
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp