Bokbingo - Vinter 22/23

Titel med minst sex ord: "Ines har inte något att bjuda på", Ulrika Åkesson.

Ett spontant bokköp på lokala julmarknaden, lokalt förankrad story om kvinnorna Ines och Kerstin i en by utanför Ängelholm. Boken utspelar sig under ett år när deras granne Gösta begått självmord. Och trots att byn är liten och alla verkar känna varandra finns det en del hemligheter från det förgångna och drömmar som inte uttalats högt. En fin och trevlig läsning med inslag av igenkänning om man växt upp i en mindre by nästan vilken som helst under 1980-talet.

Inkedbokbingo_LI.jpg
 
Gavs ut 2022: Värma händer av Katarina Widholm. Det är andra boken om Betty som flyttade till Stockholm för att jobba som hembiträde under 1930-talet. Nu har det hunnit bli 1942, andra världskriget är i full gång och Betty försöker bolla livet med en liten dotter, sitt spökäktenskap med en alkoholist, jakten på en försvunnen far samt en vilja att göra mer med sitt liv.

Tyvärr tyckte jag inte lika mycket om den här boken som den första, nu blev huvudpersonens naivitet och mesighet för mycket och jag var mest bara irriterad på henne under bokens sista hälft. Den första hälften var dock ganska bra!
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vinter 191222.jpeg
    Bokbingo vinter 191222.jpeg
    61,5 KB · Visningar: 6
Gavs ut 2022: Värma händer av Katarina Widholm. Det är andra boken om Betty som flyttade till Stockholm för att jobba som hembiträde under 1930-talet. Nu har det hunnit bli 1942, andra världskriget är i full gång och Betty försöker bolla livet med en liten dotter, sitt spökäktenskap med en alkoholist, jakten på en försvunnen far samt en vilja att göra mer med sitt liv.

Tyvärr tyckte jag inte lika mycket om den här boken som den första, nu blev huvudpersonens naivitet och mesighet för mycket och jag var mest bara irriterad på henne under bokens sista hälft. Den första hälften var dock ganska bra!
Vad är ett spökäktenskap?
Försökte googla men fick bara upp exempel från kinesisk tradition att gifta en död ogift son med en död flicka för att han inte ska vara ensam i nästa liv. Gissar att det inte är vad son åsyftas här.
 
bokbingo.jpg

En titel med minst 6 ord

En människa kan mördas, men inte idéer.

Beskrivning från förlaget:
"Den 10 september 2003 knivhuggs utrikesminister Anna Lindh på varuhuset NK i Stockholm. Morgonen därpå avlider hon, 46 år gammal. Sorgen förlamar en hel nation och tanken på hennes två små barn är outhärdlig. Mammor ska inte dö. Men hennes död innebär också att Sverige och Socialdemokraterna förlorat en del av sin framtid. Hon kunde ha fortsatt att vara en viktig röst i världen, hon kunde ha blivit en framgångsrik partiledare. Nu blev det inte så.

Journalisten Eva Franchell var nära vän och kollega till Anna Lindh och i denna första heltäckande biografi ger hon oss en vital och levande tidsbild av det politiska 1900-talets andra hälft och skildrar den mångsidiga och inte alltid enkla politikern och människan Anna Lindh."

Fem av fem, helt klart!
 
5F0E93D5-45FB-4E06-A2B1-9A7FA7DBEFA9.jpeg


Kryssar i rutan ”en bok där det sker ett mord” med The People Next Door av Tony Parsons. Den handlar om ett par som flyr sitt förflutna i staden för att börja om i en charmig by på landet. Allt är frid och fröjd tills de får reda på att tidigare husägarna dött under tragiska omständigheter. Inte långt därefter blir en ung pojke dödad och mystiken tätnar.

Det här var inte alls min grej även om den började bra. Detta säkert delvis för att jag förväntade mig att den skulle handla mer om att reda ut dödsfallen, och mindre om relationer och att alla har hemligheter. Men boken har ändå haft sina stunder, tills de sista 50-100 sidorna. Slutet var så dåligt att jag vet inte vad, väldigt påskyndade och märkliga. Och boken svarar knappt på några av ens frågor ffs! Rekommenderar inte :p
 
Några till kryss

Någon äter choklad (en Snickers) - When Gracie Met the Grump, av Mariana Zapata. En nutida romantisk bok som, likt hennes andra böcker, är längre än vanliga romance böcker och man får mer se relationen utvecklas. I det här fallet handlar det om en kvinna som gömt sig hela sitt liv - men en dag landar det en skadad superhjälte på hennes gräsmatta, som ber henne att låta honom stanna hos henne ett tag och inte kontakta någon.

Utgiven 2022 - Konungens sändebud av Tua Burlin. Historisk roman som utspelar sig på 1500-talet i Sverige. Ett av kungens sändebud är utsänt för att under täckmantel undersöka hur det faktiskt står till när hos en av fogdarna, när plötsligt en ung kvinna/flicka knivhugger fogden. Hon säger sig dock veta saker som kungen vill veta, men vägrar säga det till någon annan än kungen. Slutar med cliffhanger.

Där det snöar - The Duke Alone av Christi Caldwell. En typisk historical romance (england 1800-tal) med jultema, som dock är skriven som en retelling av Home Alone (Ensam hemma filmen). Jag tycker den var trevlig.


Vinterbokbingo.png
 
Jag kryssar en bok som vunnit pris 1793 av Niklas Natt och Dag En spännade och ryslig historia som utspelar sig 1793 i Stockholm där flera personers historia skickligt vävs ihop av författaren. Ganska hemsk och väldigt detaljerad bitvis men gillar verkligen hur han knöt ihop alla livsöden på slutet. Klart läsvärd! Boken har vunnit flera priser, bland annat årets bok 2018 som delas ut av Bonniers bokklubbar.
 
5BB340F0-02B5-4224-B269-C1886C59DCE8.jpeg


Kryssar titel med minst sex ord: The Harvill Book of Twentieth-Century Poetry sammanställd av Michael Schmidt. Tänkte att jag sätter ett litet bokmärke vid varje dikt jag gillar, och det gick åt fler än hundra, så, bra recension skulle jag säga. Flera poeter som jag tänker läsa mer av, till exempel Judith Wright, Gillian Clarke, och Iain Crichton Smith.
 
Tre kryss till.
Skuggläge av Kristina Ohlsson har en prolog, Havsörnens skrik av Karin Smirnoff refererar till andra böcker och Rum utan titel av Nina Hemmingsson rekommenderades på Nyhetsmorgon.
A148DDD5-00C6-4F09-B3DD-AAD1A32543A3.jpeg
Den första rekommenderar jag, hela hennes serie om August Strindberg är bra!

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva men hon väver som in tankar kring sunda värderingar om genus, mäns våld mot kvinnor och så vidare i handlingen genom karaktärerna. På ett liknande sätt som jag tyckte Fredrik Backman gjorde i böckerna om Björnstad som jag också tyckte mycket om😊 har kanske nån förhoppning om att fler (män) ska fatta sånt där genom att läsa böckerna? Jag vet inte.
 
En med en titel på mer än 6 ord: Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk av Björn Natthiko Lindeblad, Caroline Bankler och Navid Modiri. Jag har sett fram emot att läsa den här boken länge och fick, som så många andra, upp ögonen för Björn när jag hörde hans sommarprat för ett par år sedan. Jag blev inte besviken! En jättefin bok fullproppad med träffsäkra ord, intressanta perspektiv och, tja, visdomar!

En som du fått rekommenderad: Wish You Were Here av Jodi Picoult. Goodreads, kompisar och min lokala bokhandel har tjatat om att jag ska läsa den här boken och nu blev det slutligen av. Intressant koncept och en ganska gripande story, men jag är inte helt övertygad om att jag gillade den stora vändningen som kom ungefär halvvägs in i boken. Den var dock välskriven och lätt att komma in i, och lite extra inspirerande för mig som snart ska göra en resa till ungefär samma del av världen och hoppas på en hel del av de naturupplevelser som nämns.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vinter 030123.jpeg
    Bokbingo vinter 030123.jpeg
    64,7 KB · Visningar: 6
Har för första gången på evigheter lyssnat på en ljudbok. Det blev Flickan under jorden som är först delen i serien om Ruth Galloway av Elly Griffiths. Det är en omläsning, men det är dryga tio år sen jag läste den sist. Då hade jag nyss fött barn och tyckte det var oerhört jobbigt att läsa om barn som for illa. Men, ända sen den gången har jag stört mig på att jag inte fattat hur prologen hängde ihop med resten av berättelsen, men det tror jag att jag fattade nu. Störde mig i stället på en massa helt osannolika och onödiga saker. Det är iallafall en deckare om Ruth som är arkeolog, vilket är det bästa för nördiga människor tycker jag om. Hon får hjälpa polisen att ta reda på om ett hittat skelett är nutida eller ej och dras in i en utredning om försvunna barn.

Behöver en serie att vila i så det kan hända att jag läser vidare, trots att jag inte är särskilt nöjd med vad historien erbjöd.

Kryssar den som en där mistel nämns.

DC5C61E4-7D2A-4162-8D65-DD476D5E647B.jpeg
 
Kryssar "en med referens till känd bok": The Vagabond Spirit of Poetry av Edward Clarke. En djupanalys av känd poesi som avhandlar några riktiga klassiker som Shakespeare, Wordsworth, och Yeats. Inte för dig som vill ha något lättsmält men jag tyckte den var väldigt intressant och fördjupade min relation till världen.
34549EFD-BAFF-42C5-82F0-9EB3D6F73DC2.jpeg
 
Jag har också läst reportageboken I en annan klass: Ett reportage om skillnaderna i den svenska skolan av Emma Leijnse. Hon har följt två skolklasser under deras tid i mellanstadiet, den ena i ett så kallat utsatt område i Malmö, den andra från ett inte alls utsatt område i Lund. Hon belyser viktiga skillnader på samhällsnivå genom intervjuer med elever, lärare och föräldrar. Vad innebär trångboddhet för dina möjligheter att göra läxor? Hur får man stabilitet i en verksamhet där både elever och personal ständigt försvinner och tillkommer? Hur kommer det sig att skolan upplevs tryggare i de utsatta områdena, när risken att drabbas för våldsbrott är mycket högre där?

Det här är nyttig läsning för alla samhällsintresserade, det är så mycket prat om att höja skolresultat (och straffa kriminella), men här lyfts vilka förutsättningar skolor och enskilda elever har och vad det medför. Jag är hyfsat insatt, så det gav inte mycket nytt, men ibland är det bra att påminnas om vad vi faktiskt brottas med. Och att det är allas ansvar att kräva att skolan fungerar, inte bara för våra egna barn utan för alla barn.

Jag kryssar titel med minst 6 ord.

E72B25B5-24A4-43C4-A1AC-DF40D70375D0.jpeg
 
Hoppar in i vinterns bokbingo! Tänkte först att det inte var någon idé att vara med då jag inte hinner läsa så mycket men kom på att jag hinner ju faktiskt med att lyssna.

Jag kryssar ”En som blivit film/tv” Höstgärningen (stand by me) av Stephen King
Andra krysset blir ”En där det snöar”
Je m’appelle Agneta av Emma Hamberg
Tredje krysset blir ”En bok som har en prolog”
Patrioterna av Pascal Engman

bokbingo.jpg
 
825318FE-4751-42E1-9B66-C5687EB13E2E.jpeg


Har läst Hennes Iskalla Ögon av Carin Gerhardsen, som är en fristående bok ur serien Hammarbypolisen och deras fall. Just den här boken handlar om fysisk och psykisk misshandel, blandat med mord och försvinnanden.

Jag gillade historien. Läser inte så mycket i kriminalgenren längre, men den var helt ok och höll spänningen större delen av tiden. Lättläst.

Bockar av den ”där det snöar”, för den utspelar sig på vintern och det snöar.
 
En bok som gavs ut 2022:

Mitt stora vackra hat - en biografi över Victoria Benedictsson av Elisabeth Åsbrink.

Väldigt intressant om en kvinna som inte ville leva med de restriktioner som kvinnor hade i slutet av 1800-talet. Samtidigt en skildring av tidens olika litterära strömningar; för och emot kvinnors frigörelse och synen på sexualiteten.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 122
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
412
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 601
Senast: startpompe
·
Kultur Nu är det dags för höstens bokbingo :banana: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
8 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp