Bokbingo - Vinter 22/23

FA8014AF-4CEA-48D9-9D5D-5368EF3A4491.jpeg


Twelfth Night / Trettondagsafton av William Shakespeare. Ingen genre jag brukar läsa, så den bockar jag av.

Jag har inte läst denna innan, men tyckte den var bra. Inte Shakespeares bästa dock. Rent kort är det ett kärleksdrama. Viola är förälskad i hertigen Orsinio och tar tjänst hos honom förklädd som en man vid namn Cesario. Hertig Orsinio är förälskad i grevinnan Olivia, och Olivia blir förälskad i Viola/Cesario som hertigen skickar som bud till henne för att förkunna sin kärlek.

Typ så. Kärleksdrama + inslag av komedi. En bra bok som sagt, hade varit kul att se pjäsen/filmatiseringen.
 
B0DBEBD2-DA9B-4CC2-8464-86D0518DCE7B.jpeg
Kryssar en bok där det är fyrverkerier, Stjärnfall av Robin Pilcher. Lånade den för att den hade stjärnor på omslaget, men kryssar fyrverkerier istället, känns enklare att hitta en ny med stjärnor på omslaget 🌟🎇
 
8 kryss till klara (nej, jag är inte bra på att komma ihåg att uppdatera :p )

En titel med minst 6 ord - The Ten Thousand Doors of January av Alix E Harrow. Handlar om en udda färgad flicka/tonåring som växt upp hos en rik, sträng, excentrisk man i början av 1900-talet under tiden som henns riktiga pappa reser runt i världen och letar efter reliker och andra unika föremål. Sedan hittar hon dock en bok om Dörrar, som går att hitta på olika platser i världen och som leder till andra världar.

Någon som vunnit en pris - The False Prince av Jennifer A Nielsen. Fantasybok om en tonårig pojke som lever på ett barnhem som, tillsammans med några andra barnhemspojkar, blir "köpt" av en rik man som får dem att tävla om rollen att kunna utge sig för att vara en yngre prins som antas vara död, i och med att hela kungafamiljen precis mördats. Jag tyckte den var bra och jag kommer definitivt fortsätta läsa serien.

Utspelar sig under en av vinterns högtider - Julakuten för ensamma hjärtan av Callum Bloodworth. Handlar om en kvinna som, tillsammans med sin vän, beslutat sig om att åka runt med en skåpbil och hjälpa ensamma personer att fira jul. Men vännen är tvungen att lämna för att ta hand om sin mamma. Trevlig bok.

En del av en serie - Nya gäster på Hedgehog Hollow av Jessica Redland. En trevlig bok som handlar om en kvinna och hennes pojkvän som har ett räddningscenter för igelkottar på engelska landsbygden, och som måste hantera sina inte helt oproblematiska familjerelationer. Mycket trevliga böcker.

En genre du inte brukar läsa - Slutet på sommaren av Anders de la Motte. Svensk deckare, vilket normalt sett inte är min stil, och jag var inte överdrivet glad i den - för mig var den ganska långsam och ointressant innan jag kom fram till slutet.

Valfri bok - Damned Souls and a Sangria av Annette Marie. Urban fantasy, en av mina favoritserier och det här var sista boken.

Med glitter och glamour - The Ugly Duchess av Eloisa James. Historisk romantik som utspelar sig i England på 1800-talet. Inte den bästa jag läst, men den hade en hel del glitter, fina kläder, fester etc.

Där det förekommer fyrverkerier - Love and Gelato av Jenna Evans Welch. Ungdomsbok om en tonårig tjej som spenderar sommaren i Italien efter att hennes mamma dött, och lär där känna en kille i samma ålder som hon tycker mer och mer om samtidigt som hon lär sig mer om vad hennes mamma gjorde i Italien innan hon föddes och vad som ledde fram till hennes födsel.

Vinterbokbingo.png
 
Det går inte fort här, kommer nog aldrig få bingo i dessa utmaningar.. Men men! :)

bokbingo.jpg

En bok med en mörk titel; Tills alla dör av Diamant Salihu

"I Järvaområdet nordväst om Stockholm pågår en konflikt mellan gängen Dödspatrullen och Shottaz. De inblandade själva kallar det för ett krig, och i krig är allt tillåtet. Huvudpersonerna har helt saknat respekt för rättsväsendet, för vuxna, för kriminella hierarkier och för värdet av ett människoliv.

Men bortom den spektakulära fasaden av droger, vapen och rapmusik som visas upp på sociala medier hänger frågan obesvarad i luften: Varför mördar ni varandra?

Tills alla dör berättar om en förlorad generation unga män, om människorna som lever i den mest brutala konsekvensen av samhällets svek, och om några som vägrat ge upp hoppet."

3.5 av 5 i betyg. Lyssnad på via Storytel.
 
Veronica Palm, Inte alla män, någon får en present
Veronica Palm, Ett högt pris, någon äter choklad

Huvudpersonen Emilia är riksdagsledamot och varannan-veckas-småbarnsmamma. I första boken märker hon att något inte är som det ska i barndomsvännens äktenskap med den tillsynes framgångsrika och perfekta mannen. I den andra boken blir det skandal när en politiker åker fast för sexköp, men det finns nog mer hemligheter under ytan än vad som kommit fram.

Mormor får födelsedagspresent. Kexchoklad ersätter lunch, tjejsnack med choklad och vin och chokladkakor till en förtvivlad tonåring.
 
Timothy Snyder, Om tyranni, referens till känd bok
Amerikansk historiker som vill varna för dagens politiska utveckling genom att presentera 20 lärdomar från 1900-talet. "Historien upprepar sig inte men den ger lärdomar." Kort, enkelt och slagkraftigt skriven. (Citat ur Hamlet i avslutningen.)

Ove Bring, Anfallskrigens argument. Konsten att rättfärdiga våld, har en prolog
Idéhistorisk genomgång av hur man genom tiderna har motiverat stridshandlingar. Från när furstens heder eller att utöka riket sågs som legitima skäl till den moderna folkrätten. Som sista exempel kommenteras Putin och Ukraina. Pedagogiskt skriven av kunnig författare. (Trots att rubriken är "inledning" så anser jag att avsnittet till innehåll och funktion är att anse som en prolog.)
 
Alexandra Sanmark, Viking Law and Order. Places and Rituals of Assembly in the Medieaval North, berg spelar en roll
Handlar om ting och tingsplatser i Norden, en mycket bra sammanfattning av forskningen. Platsernas utformning, läge och funktion samt tingets roll i samhället och hur den förändras med tiden. (Typiskt för tingsplatser är höjdläge; Tingvalla/Lagberget på Island är definitivt ett viktigt berg även om många svenska tingsplatser inte kan sägas vara mer än kullar och högar)

red. Hallenberg & Linnarsson, Politiska rum. Kontroll, konflikt och rörelse i det förmoderna Sverige 1300-1850, med glitter och glamour
Artiklar som på olika sätt är kopplade till rumslighet och rörelse. (diskussioner om den överdådiga klädsel som landsknektarna lagt sig till med som del i en påkostad livsstil, samt om utformningen av firandet av Karl XIIs seger i slaget vid Narva med saluter och illuminationer)
 
Jag har helt kommit av mig med att skriva här, men här kommer ett par kryss i alla fall!

En genre du inte brukar läsa: Bli hälsoklok av Lovisa Sandström. Jag har nog aldrig läst en bok på tema inspiration/livsstil/självhjälp tror jag, men eftersom jag uppskattar författarens podd och därigenom vet att hon brukar ha rätt sunda åsikter och tankar så bestämde jag mig för att testa. Jag blev verkligen positivt överraskad! Mycket intressant info och statistik om träningsvanor och livsstil, och en del intressanta tankeknep som jag tog till mig. Den rekommenderas varmt för den med intresse för hälsa och träning!

Utspelar sig under en av vinterns högtider: I dina händer av Malin Persson Giolito, som bland annat utspelar sig under Lucia. Jag har läst två böcker av henne tidigare - den ena hatade jag och den andra älskade jag. Den här hamnar nog någonstans däremellan. Ganska bra och gripande om hur lätt det kan vara att fastna i gängkriminalitetens grepp, men inget jag skulle skynda mig att rekommendera till andra direkt.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vinter 150223.jpeg
    Bokbingo vinter 150223.jpeg
    67,9 KB · Visningar: 2
@Mineur
Vilken bok var det du hatade respektive älskade?

Två gånger har jag börjat läsa böcker av henne efter att baksidan verkat väldigt intressant, men gud så dåliga bägge var… Jag mindes inte heller den första boken när jag läste den andra, så var inte påverkad av det heller den andra gången.
 
@Mineur
Vilken bok var det du hatade respektive älskade?

Två gånger har jag börjat läsa böcker av henne efter att baksidan verkat väldigt intressant, men gud så dåliga bägge var… Jag mindes inte heller den första boken när jag läste den andra, så var inte påverkad av det heller den andra gången.
Jag tyckte mycket om Störst av allt, men Dubbla slag var förfärligt dålig! Minns inte riktigt varför, men har ett minne av att den var uselt skriven och att huvudkaraktären gick mig på nerverna rejält.
 
Jag kryssar The Suspect av Fiona Barton som "en där det sker ett mord". En av de bästa ljudböckerna jag nånsin lyssnat på tror jag! Bra inläsning (på engelska), intressant story och många små plot twists under bokens gång utan att det kändes orimligt. Rekommenderas!

Håller på med två andra böcker nu och hoppas kunna bli klar med dem innan den 28 februari så att jag kan fylla på med två kryss till. Dels har jag börjat lyssna på Inte alla män, som jag tänkte kryssa som "en som någon annan redan kryssat" för att få bingo, och dels läser jag Trion av Johanna Hedman som pappersbok. Vet inte riktigt vad jag skulle kryssa den senare som än, men det får väl bli "valfri bok" om inte annat!

Bokbingo vinter 220223.jpeg
 
C859E495-7428-40DC-B475-3C05CCD44EBF.jpeg
Har läst Till dess vrede upphör av Åsa Larsson, kryssade rutan med brasan😊 Gillar serien om Rebecca Martinsson, tror mycket är för att den utspelar sig långt norrut 😅
 
Peter Gärdenfors, Hur orden får mening, utgiven 2022
Om semantik, var orden betyder och hur det går till när de får sin mening. En lagom nivå av allmän översikt och fördjupad förklaring.

Bo Svernström, Offrens offer, del i serie
Deckare med uppseendeväckande mord där man följer mördarens egen berättelse parallellt med polisens utredning. Inte den bästa, men ok.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 142
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 602
Senast: startpompe
·
Kultur Nu är det dags för höstens bokbingo :banana: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
8 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp