Bomlös sadel..

Det låter som en god idé att satsa på en vettig pad. Vilken westernpad som helst är inte lämplig, den måste vara uppbyggd så att det blir en kanal för ryggraden.
 
Såg att Torsion är 53 cm lång eller liknande. Det låter låångt? Min wintec är 43 cm lång (iof en av de korstaste engelska sadlarna). Mätte sadelläget på Dollar förut i somras, och fick det till ca 47 cm.

Så, hur stor roll spelar det att sadeln är så lång? Du har väl haft Torsion?

Ska man ha med öppningsbar undersida, eller är det onödigt?
 
Jo, då är det nog samma sadel...
Men vad de säger i hästaffärer är inte alltid sant.
Du behöver absolut köpa till en padd med kanal för ryggen.
(om du är rädd om din häst).
 
Hej!

Eftersom Torsion är mjuk kan den inte tippa framåt eller bakåt. Om du inte sitter direkt på bakvalvet (vilket du inte ska, då har du en för liten sadel) så blir det aldrig något tryck under bakvalvet eller bakom bakvalvet. Att den är lång är alltså bara en utseendegrej. Jag har provat sadeln på islandshästar, överbyggda hästar och så rider jag ju Tristan med den. Det har ju du sett förresten :D

Öppningsbar undersida är ingen nödvändighet. Jag tycker att det funkar bättre att mixtra med inläggen i själva paden om man vill ändra något.
 
Det låter ju lovande! :D
Vilken modell har du? Jag kollade mest på Dressyrmodellen på hemsidan. Vill ju få så korekt sits som möjligt, och den hade stiglädersfästena längre bak än övriga modeller, och var mer uppbygd i sätet så den upplevdes smalare. Blir den för mkt uppbygd då? Eller känner man hästen "lika bra"?

Något annat man bör tänka på? (lär väl inte ha råd just nu iaf, måste sälja min wintec först osv).
Är det lätt att passa in sadeln till hästen? Vilken sitssotlek bör jag ha tro?
 
Såhär ser fitformen ut på sommarfet (men ack så vacker :love:) arab, 144 cm hög, stl 125 i täcke. Magen puttar fram sadeln lite...

sadel.jpg
 
Ser fint ut! Inte så lång heller.. Du har inga bilder på Barefoot-sadeln på häst? :)
 
Nix, inte än. Men det ser ungefär likadant ut :).
Ska se om jag kan fixa en bild på barefooten nån dag. Isåfall lovar jag att du ska få se.
 
Jag blev jättenyfiken på schabraket, jag har ett antikschabrak som inte passar (omöjligt att sälja!), jag vill ha ett vanligt schabrak med iläggsfickor. Var har du hittat ditt?
 
Det är bara ett vanligt schabrak, för den där bilden är tagen innan padden levererades :). Nu har jag dock en vanlig equilizerpad under sadeln.
 
Kolla på www.exklusiv.nu eller .se, där kan du nog specialbeställa!

Jag funderar på att göra det senare. Har nämligen tänkt köpa Star-Trekken, men vill ha ett Camargueschabrak, dessa är ju dock gjorda efter Camrguesadeln så...
 
Hej!

Kolla med de tyska försäljarna. Jag tror att både Equitex och Grandeur finns som schabrak, och så fårskinnsmodellen från Christ tror jag.
 
ja okej.! jag har mailat till torsion och sagt att jag vill beställa en sån där padd.men han undrar vad det är för märke på sadeln? och det står ju inget på den,det är en sån som du har så vilken padd har du till?
 
Jag köpte min genom Eva Rubin. Den var dock ca en dm för lång, så min snälla svärmor kortade den...
 
Nu har jag beställt en "provsadel" från stall vrå. Men de va 6-8 veckors kö.. :eek: Men men, jag får väl stå ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 312
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har inget sadelskåp och har helt ärligt inte hittat något snyggt eller praktiskt. Just nu så hamnar sadeln i baksätet, en påse med mina...
Svar
13
· Visningar
1 017
Senast: 95johsv
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 604
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 807
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Varför så många hundar på rymmen?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp