Bomlös sadel..

unki

Trådstartare
Nu har jag äntligen lyckats spara ihop till en bomlös sadel. Hade tänkt mig en billigare till att börja med o då har jag hittat 2 alternativ: Barefoot och Torsion Cordura.
Är det nån som har eller har provat nån av dessa, vad tyckte ni i så fall? Har hört att torsion är av bättre kvalité.. gäller det cordura sadeln oxå? Sen står de ju bara pris i danska kronor på torsion-sadeln, betyder de att den inte finns här? :confused:

Snälla hjälp mig nu.. blir helt förvirrad. :confused:
 
nån som vet något? Har mejlat till dom oxå men vill gärna ta del av era erfarenheter oxå.
 
Jag har en FitForm. Påminner väldigt mkt om BareFoot. Beställd från samma ställe.
Undra om det inte är typ lika sadel, fast BareFoot är billigare :confused:
 
Jag hade hemma både Barefooten och Torsion (Endurance). Barefooten var inte imponerande. Kvalitén är verkligen inte mycket att hänga i julgranen. Men smaken är som baken, kanske läge att beställa hem Torsion på prov? (Barefooten också för den delen!).

Det slutade med att jag köpte en Endurance och en begagnad Fitform, faktiskt är jag mer förtjust i Fitformen :D

Priset i svenska kr står utsatt på Corduran, 5400 kr.
 
jag har en bomfri sadel,som jag köpte på en hästaffär.. men den kosta kanske bara 3000.. de är jätte bekvämma att sitta i men jag kan inte trava i en sån,för man får ju inge stöd..får du det??
 
Fitform tillverkas inte längre. Freeformen har kommit istället - ser ut mer som en engelsk sadel. Så klart du kan trava i en bomlös sadel (till dig i inlägget längre ner). Varför skulle du inte kunna det? Det skulle vara jobbigt för t.ex. distansryttare om det inte gick att trava....
 
Det är nog inte en bomlös sadel utan en ridvojlock om den kostade 3000:- och köptes i en hästaffär.. Stor skillnad mot en bomlös sadel.
 
Oh, torsion endurance ser bara för härlig ut.. :love:
Men den är för dyr för mig :(

Såg nu att de finns en begagnad fitform på annonssidorna..(eller är de den du har köpt :p) är de nåt att satsa på tycker du?
 
Jag har har en Torsion Endurance till båda mina hästar och det fungerar finfint, så skönt att slippa tänka på att det kanske klämmer nånstans på hästen. Jag använder min Torsion vid all träning till galoppörerna förutom när de går snabbjobb, då kommer träningssadeln fram. En helt sjukt bra sadel, citerat Grynet! :D
 
joo det är en bomfri sadel.:!! men det är inget märke på den alls! står inte ens vem som tillverkat den! den ser precis likadan ut som en torsionsadel! men vad jag sett på torsions sadlar,*på deras bilder* så finns det ju inget stöd för knäna på dem heller! det går utmärkt att galoppera i den och skritta men när ja travar så hamnar man i sån obalans och får inge stöd för knäna,är de bara ja som tycker de???

om ni inte tror att det är en bomfri så kan jag ta ett kort på den!!
 
Va avundsjuk jag blir.. :d
Kanske skulle ta o spara ihop till en sån ändå då.. :)
 
Hej!

Det kanske är den som Källqvists ska börja sälja. De ska ju börja kränga ett billigt Torsion-plagiat.
 
Jag har en av de sadlar som källqvist säljer. Har haft min i ett år och rider distans, och den har faktiskt hållit bra mycket bättre än vad jag trodde när jag köpte den...
Lite plastig och något "klumpigare" i utseendet än orginalen, men klart prisvärd om man vill prova att rida bomlöst. Dessutom ingår ju stigläder och stigbyglar. (som jag inte använder, avskyr westernstuket.)
Själv hade jag ingen som helst lust att betala det dubbla för att se om jag och min häst skulle trivas i en sån sadel.
Fick ju naturligtvis lägga ut 2000:- på en equalizer-pad, men det hade jag ju behövt göra till vilken bomlös som helst.
 
Vi har två bomlösa sadlar i stallet, en fitform och en barefoot. Och förutom att det är skillnad på själva materialet (barefooten känns plastigare och ser dito ut) så känns det knappt någon skillnad vilkan sadel man sitter i. Så barefooten är inte alls dum för det priset! Dessutom är sadelgjordsstropparna mycket bättre på den billigare barefooten än på fitformen...
 
okej... gah! Nu blir jag ju alldeles förvirrad.. :confused:
Måste tänka lite så kanske jag kommer överens med mig själv.. ;)
Fler som har synpunkter?
 
Personligen och utan att ha sett torsionsadeln hade jag nog valt barefooten. Torsionen är 1000 kronor dyrare och min gissning är att en sadel av tyg är "sladdrigare" och mer instabil än en av läder.
 
Jaa... kanske ligger nåt i det. Måste fundera lite till men jag ska tänka på det. Har ju även börjat fundera på att spara lite till så jag kan köpa en dyrare torsion i läder.. :d
Sällan jag har beslutsångest.. :angel:
 
Jag valde Endurance då jag inte ville ha några knästöd eller putor som var ivägen. Jag kan försöka komma iväg och ta lite bilder på sadel på hästen, det är alltid intressant innan man köper...

Klipp till på en Fitform om du hittar en begagnad!! Jag kan garantera dig att du har lätt för att bli av med den om du vill köpa upp dig senare (jag har tre köpare på min Fitform den dagen jag vill kränga bort den :))
 
då har vi samma sadel,om detär grönt ludd under???fick oxå med stigbyglar o stigläder,men i western..vilken pad ska man ha till den? för där ja köpte min så sa de att man kunde ha en westernpadd under..men ja vill köpa en padd från torsion..
 

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 313
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har inget sadelskåp och har helt ärligt inte hittat något snyggt eller praktiskt. Just nu så hamnar sadeln i baksätet, en påse med mina...
Svar
13
· Visningar
1 017
Senast: 95johsv
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 611
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 808
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp