Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Är du duktig nog att kalla sig tränare så tycker jag att man ska rida openklassser utan att göra bort sig helt..

Missförstå mig rätt, men det var ju just det att jag tycker det borde finnas olika nivåer av de som håller lektioner och någon som håller nybörjar lektioner behöver faktiskt inte alls vara på någon proffs nivå för att lära ut grunder! Återigen se på den traditionella ridskolan, många gånger är det "duktiga" elever som får ansvar för nybörjargrupper... ungdomsledare osv...
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!


sugen på en quarter men mindre sugen på rasföreningen och dess tävlingar efter denna diskussion! Oavsett vad man ägnar sig åt på fritiden(/som bisyssla), tycker jag att man bör ha chansen att börja tävla på lägsta nivån i nya sammanhang!?! :p:angel:



Men även om du skaffar en quarter/paint behöver du ju inte tävla sqha/spha utan kan ju fortsätta på wras och då kan du ju träna folk bäst du vill nu
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Ja, för det första, det är inte jag som har skapat reglerna och inte heller SQHA. Och om du väljer bort en underbar ras som quartern bara för att du inte kan tävla amateur om du vill ge lektioner så är det faktiskt mest du som förlorar på det. Du kan faktiskt äga och tävla en quarter utan att ens vara medlem i AQHA och än mindre tävla på AQHA tävlingar om dom inte passar dig! Och då är du fri att ge så många lektioner du vill!

Om du tycker (vilket du verkar göra) att jag har fört någon diskussion med dig ang vad jag tycker att man ska få eller ej så har du missuppfattat. Jag har försökt förklara varifrån amateur reglen kommer ifrån och varför jag tror det är högst osannolikt att den någonsin kommer att ändras.
Vad jag själv tycker om den är helt orelevant och jag har själv, pga min passion för quarterhästen och av att tävla, accepterat AQHA's regler trots att de har "drabbat" mig genom att jag har haft hälften så många klasser att tävla som de flesta andra och alltid fått gå in emot proffsen som tävlar de bästa hästarna de har att välja på.
I grund och botten förstår jag regeln och har rättat mig efter den utan problem.

Och återigen, detta är inte ett "western problem" vs den "traditionella engelska ridningen", AQHA är INTE en western organisation som många tycks tro. Om du verkligen är intresserad av en quarterhäst, sätt dig då in i rasen och föreningen och upptäck hur mycket större och mer omfattande det är än bara just tävlingar. AQHA ligger i bräschen för forskning och testning av genetiska sjukdomar hos häst, de har incentives för hobby ryttaren som inte tävlar alls mm

Som Lucky Rider skrev så är det alltid uppfriskande med någon som brinner för något och vill jobba för det. Men som sagt, är det svensk westernridning du vill jobba för är AQHA fel objekt att attackera ;)

Som i alla demokratier är det den lösning som passar bäst för FLEST som funkar.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jo, så klart! :) Men ambitionen för mig är att hela tiden utvecklas och nästa steg känns då naturligt att ta från WRAS till SQHA, då generellt sett kvalitén verkar vara högre, men ändå vill man ju inte klampa in som helt ny i sammanhanget på "högsta nivån"...

Trodde av vad jag hört häromkring att det var fler som tyckte så... Men förstår om situationen OCH utbudet är något helt annat söderöver tex. :angel:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Men även om du skaffar en quarter/paint behöver du ju inte tävla sqha/spha utan kan ju fortsätta på wras och då kan du ju träna folk bäst du vill nu

Exakt! Det är högst frivilligt att vara medlem i SQHA och AQHA!
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jo, så klart! :) Men ambitionen för mig är att hela tiden utvecklas och nästa steg känns då naturligt att ta från WRAS till SQHA, då generellt sett kvalitén verkar vara högre, men ändå vill man ju inte klampa in som helt ny i sammanhanget på "högsta nivån"...

Trodde av vad jag hört häromkring att det var fler som tyckte så... Men förstår om situationen OCH utbudet är något helt annat söderöver tex. :angel:

Fast här i Sverige är många av dom bästa ryttarna amateurer. Så nivåmässigt blir det ingen skillnad att rida open vs amateur här i Sverige, eftersom det är i princip samma ryttare i båda klasserna! (så är det inte i USA)

Den största skillnaden är faktiskt att man bara har hälften så många klasser att rida/visa som open ryttare. Konkurrensen är i princip densamma...
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag känner inte till en enda tränare, oavsett gren, som ger träningar under 150 spänn. Och de som ger träningar på den låga nivån har träningarna hemma eller med flera lektioner efter varandra.



Fakta kvarstår; om man väljer att tävla enligt reglemente, så är det de reglerna som gäller. Vill jag tävla i dressyr får jag anpassa mig till Svenska Ridsportförbundets TR och använda t ex kandar. Vill jag tävla inom min rasförening får jag snällt acceptera att jag måste ha stångbett och enhandsfattning efter att hästen fyllt 6 år, oavsett om hästen blivit riden i 1 månad eller 3 år. Vill jag tävla i körning finns där istället ett helt gäng med andra regler som jag kanske inte följer hemma, men som jag bör följa för att slippa bli diskad.
Att anmäla sig till en tävling är detsamma som att acceptera tävlingsreglerna. Hårt, men sant. Och ja, om man vill tävla inom en rasförening vars regler man inte gillar fullt ut, då är livet frustrerande.

De amerikanska rasföreningarna lever i sin amerikanska miljö. Genom att starta svenska föreningar som följer de amerikanska reglerna har vi satt oss i den sits vi sitter i nu. (Jag menar inte att vi skulle ha det så mycket bättre i en egen, ny, rasförening.)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Är du duktig nog att kalla sig tränare så tycker jag att man ska rida openklassser utan att göra bort sig helt..

Missförstå mig rätt, men det var ju just det att jag tycker det borde finnas olika nivåer av de som håller lektioner och någon som håller nybörjar lektioner behöver faktiskt inte alls vara på någon proffs nivå för att lära ut grunder! Återigen se på den traditionella ridskolan, många gånger är det "duktiga" elever som får ansvar för nybörjargrupper... ungdomsledare osv...

Jag skulle faktiskt hellre se motsatsen, att fler nybörjare fick rätt och erfaren hjälp från första början. Att ha ett par rutinerade och "livsvana" ögon som rättade till felen tidigt och lärde ut "rätt" från början. Så skulle många slippa sitta och korrigera inlärda fel och missuppfattningar i flera år efteråt.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag skulle faktiskt hellre se motsatsen, att fler nybörjare fick rätt och erfaren hjälp från första början. Att ha ett par rutinerade och "livsvana" ögon som rättade till felen tidigt och lärde ut "rätt" från början. Så skulle många slippa sitta och korrigera inlärda fel och missuppfattningar i flera år efteråt.

Det var en av dagens sanningar! :bow:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Har inte så bra koll på nivåerna i sqha och spha, men om du vill avancera från wras så borde väl b-nivå/SM ändå vara högre än sqha och sphas lägsta nivå?
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

De amerikanska rasföreningarna lever i sin amerikanska miljö. Genom att starta svenska föreningar som följer de amerikanska reglerna har vi satt oss i den sits vi sitter i nu. (Jag menar inte att vi skulle ha det så mycket bättre i en egen, ny, rasförening.)

Visst skulle man kunna starta en helt ny, svensk rasförening för tex quarter eller paint som hade helt egna regler och som inte hade någonting med de amerikanska föreningarna att göra.

Men det skulle till att börja med bli väldigt få medlemmar. Bland annat beroende på antalet quarter/paint i landet.
Och även pga att man hade fått väldigt svårt att få de som faktiskt äger en quarter/paint att gå med, särskilt de som tävlar eftersom de som alla tävlande quarter/paintägare runt om i världen jagar samma poäng! Dessa poäng höjer värdet på hästen och är hett eftertraktade.
Inte heller skulle man få tillgång till de pengar som delas ut för varje poäng man vinner på tävling -Incentive Fund för quarter och Breeders Trust för paint.
Inte heller skulle man få möjlighet att testa sina hästar för de genetiska sjukdomar som finns till mycket förmånligt pris och våra hästar skulle bli i princip värdelösa som quarter/paint utanför landets gränser.
Det finns många fördelar med att vara del i en organsiation som är väldigt stor och som har mycket pengar till sitt förfogande.

Som jag ser det finns det ett jättebra alternativ till de som inte vill vara med i AQHA/APHA och rätta sig efter deras regler och det är WRAS. Förutsatt att man vill tävla western, annars finns ju de vanliga rid och körklubbarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Har inte så bra koll på nivåerna i sqha och spha, men om du vill avancera från wras så borde väl b-nivå/SM ändå vara högre än sqha och sphas lägsta nivå?

Inte helt säker på det!? B-nivå och SM har jag redan tävlat... Men ändå att gå in i Open... mot de jag själv tränar för... Njaee!!! :(

Ang. nybörjare och erfarna instruktörer, så visst är det bra att det lärs in rätt från början! Men jag tycker ändå att det vore bra med instruktörer på olika nivåer och i olika prisklasser därefter...

Just eftersom nybörjarna oftast inte vågar ta steget till clinicarna med de stora tränarna, om det är priset eller självförtroendet som brister ska jag låta vara osagt.

Men som ett led i tränare på olika nivåer, så tycker jag självklart att de olika tränar nivåerna ska innebära både intagningsprov/tävlingsmeriter och utbildning för dessa oavsett nivå! För att därigenom bredda sporten och få fler intresserade och även få möjlighet till kontinuerlig träning, som faktiskt är det som de flesta vill ha ialf. här uppe.

En clinic var 4 månad el. liknande som situationen är nu är utvecklande där och då och kanske 2-3 veckor efteråt, men dessvärre är det många av proffstränarna som jag även hört säga, att nästa gång de kommer får de börja om på noll igen, eftersom den kontinuerliga träningen uteblir.

Jag är tacksam för all information ni gett angående detta, men att utesluta sina egna åsikter och bara acceptera... Varför?!?!

Jag skulle uppskatta om ni inte kallade era egna åsikter irrelevanta!!! De är visst viktiga och RELEVANTA! ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Utbildade instruktörer inom SvRidsp.Förb. dvs. ridlärare på tex. ridskolor håller ialf. här uppe lektioner för det priset! En enstaka lektion på ridskolan kostar mig veterligen ca. 150:- och jag kan inte annat än påstå att den måste vara "vit" ;)

Jag ger mig inte in i westerndebatten då mina kunskaper där är lika med noll. Men ang priserna för träningar i hoppning och dressyr måste jag reagera (eller så bara för att jag vill hålla mig vaken på nattskiftet :o).

Det går inte att jämföra en ridlektion i grupp på ridskola med en träning ( i mina ord är "träning" nåt man utför på egen/hyrd häst med tränare/ridlärare i regel som ensamt ekipage. Dvs inget att jämföra med ridskolegrupp a 8-10 pers).
Som privatryttare i dressyr rider jag inte många träningar för 150:-. Finns en som håller de priserna för 45 min och det är en nyutbildad som då håller flera lektioner i rad på plats dvs reser inte ut till ekipage. 350:-/45 min betalar jag för en som är C-tränare och 500:-/45 min för en som är högre utbildad (B-tränare om jag inte minns fel). De sista två tillresta.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag blir lite förvånad över dina prisuppgifter. Jag red "engelskt" till 1995 och inte ens då gick det att rida för en vettig tränare för 100-150 kronor i timmen.

De klubbar jag varit med i så här långt (WRAS och det är nu 4 st p.g.a. flytt genom landet) har anordnat träningsträffar för de som vill träffas och ha lite hjälp till en ringa kostnad. Man stöttar varandra och hjälps åt där man kört fast utöver de clinics som ordnats i klubbens regi. Tror säkert det kan funka även i er WRAS-förening.

I övrigt håller jag med Wrangler och Malumbub. Skilj på rasförening och westernförening.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag är tacksam för all information ni gett angående detta, men att utesluta sina egna åsikter och bara acceptera... Varför?!?!

Jag skulle uppskatta om ni inte kallade era egna åsikter irrelevanta!!! De är visst viktiga och RELEVANTA! ;)

Fast min åsikt är att det inte går att lösa detta på ett sätt som alla är nöjda med och då får man göra det som funkar för flest, och jag strider hellre för andra viktigare saker om jag ska stånga mig blodig.

Jag vill faktiskt inte ha särbehandling i Sverige och jag är glad över mina amerikanska ras och tävlingsföreningar. En i det stora nöjd medlem! Tänkt på det? ;)

Och sedan håller jag inte alls med dig om din prisbild! En tränare ska ha betalt för sitt jobb och sina timmar oavsett vilken nivå dom tränar på! Det är exakt sådana synpunkter som du tar upp som gör att de "små" tränarna inte kan eller orkar hålla på!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Inte helt säker på det!? B-nivå och SM har jag redan tävlat... Men ändå att gå in i Open... mot de jag själv tränar för... Njaee!!! :(


Men hur blir det då för dom som tränar för dig? Då måste ju dom tävla mot dig.

Hittills under alla år jag ridit har jag träffat EN person som hållit lektioner för 100.- timmen, den personen höll både "western" och "dressyrlektioner" och jag kan lova att det inte var något att hänga i julgranen :crazy:
Själv betalar jag 300.- / 30 min av en riktigt bra tränare.

Men som Piraja säger så kommer även vi i våran klubb ordna träningsdagar då vi hyr ett ridhus och rider och hjälper varandra och det enda som kostar är ridhushyran.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Vi har också gemensamma träningar, men det saknas fortfarande tränar hjälp!

Så sent som 2005 red jag hopplektion för 50:-/timmen, då var vi iofs. flera ekipage, men måste faktiskt påstå att den "tränaren" höll gott mått och själv tävlar på minst MSV nivå. Så sent som för ett halvår sedan har jag själv ridit för andra hopptränare som tar 150:- timmen oavsett om man är 2, ensam eller flera i grupp... Samma slags lektion för den enda officiella western tränaren som finns i länet kostar det dubbla!

Jag har hållt på med ridning i 30 år och mestadels engelskt till för några år sen och dessvärre bekymrar det mig att inte Western organisationerna (alla som anordnar tävlingar inom western oavsett om det är rasorganisation eller ej) är mer sammansvetsade och arbetar för att främja sporten.

Liksom att det inte satsas mer på just att sprida sporten till fler... Vilket jag tycker man tex. kan göra genom att få fler tränare på en billig nivå... Jag ställer som sagt gärna upp för de som vill, om inte reglerna för sitt eget tävlande hade satt stopp! Och jag har hört det av fler...

Trisst, trisst, trisst...


Måste fråga er som vet då eftersom jag så sent som igår fick förfrågan om att tävla en annans häst! Får jag göra det i dag på WRAS tävlingar utan att det räknas som proffs om några år i AQHA att jag tidigare gjort det?! Vet att jag inte får tävla annans häst i just AQHA! Men alltså om jag skulle tävla en häst nu... utan ersättning (ägaren står för clinic och tävlingskostnader). Hur förhåller det sig? Får man göra det?!?! :)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Här omkring så finns det jätte dåligt med lite billigare tränare.
Och dom som har ridit ett par år som man har frågat vill inte hjälpa en med lextioner:cry: Det tycker jag är väldigt tråkigt...
Det finns så mycket som dom kan hjälpa oss gröna med;)
Klart att det hindrar att fler börjar med western:(

Häromkring finns det ju hur många som helst!! Vi bor i westerntätaste området i hela Sverige, skulle jag tippa på... ;)
Vi har Johan Fridberger, Per Larsson, Pelle Petersson, Gittan Freter, Walle Wass, Helene Hokkanen, Robert Lagergren och säkert någon/några fler som jag glömt...! Och nej, jag tycker inte 3-400:- för 45-60 min är dyrt.
Jag själv (som högst amateurryttare) skulle inte stå och huttra i ett ridhus i -20 för 150kr/h..... Inte ens för att främja sporten.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Liksom att det inte satsas mer på just att sprida sporten till fler... Vilket jag tycker man tex. kan göra genom att få fler tränare på en billig nivå... Jag ställer som sagt gärna upp för de som vill, om inte reglerna för sitt eget tävlande hade satt stopp! Och jag har hört det av fler...

Ok, du har hört från fler att dom hade ställt upp och tränat om dom inte hade riskerat sin amateurstatus. Men jag har aldrig hört det, och jag undrar om det verkligen är SÅ vanligt som det verkar vara just i ditt område. Att folk vill hålla lektioner.

Är det verkligen ett så stort problem?

Jag ser det från en annan synvinkel. Eftersom jag varit tränare själv.
Istället för att främja att folk ska kunna rida för en hundralapp och att var och varannan som startat en B-tävling i WRAS med hyffsat resultat ska stå och hålla lektioner tycker jag att vi ska försöka skapa ett bra klimat för de som faktiskt vill jobba som tränare och även på lägre "nivå" om man ska säga så. Inte rucka på kvalitén på tränarna och inte förstöra för dom genom att dumpa priserna till en nivå som är helt orimlig. Vad tror du det gör för konkurrensen och för tränaryrket i Sverige???

Jag skulle skämmas att betala en tränare 50:- eller 100:- för en lektion om det inte var i grupp och alla betalade samma så tränaren fick en skälig lön för sitt arbete.

Ärligt talat så skulle det vara dödsstöten för alla tränare som inte är kända namn på "elitnivå" om du fick igenom dina förslag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 754
Senast: Speedway
·
Tävling Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta. vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp