Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Måste fråga er som vet då eftersom jag så sent som igår fick förfrågan om att tävla en annans häst! Får jag göra det i dag på WRAS tävlingar utan att det räknas som proffs om några år i AQHA att jag tidigare gjort det?! Vet att jag inte får tävla annans häst i just AQHA! Men alltså om jag skulle tävla en häst nu... utan ersättning (ägaren står för clinic och tävlingskostnader). Hur förhåller det sig? Får man göra det?!?! :)

Jag råder alltid att man kontaktar AQHA i varje enskilt fall och får svar, skriftligen.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Nu är det så att Wrangler har rätt i allt hon säger men jag vill ytterligare klargöra en sak. En hyfsat oerfaren tränare som är billig och som påstår lära ut endast grunderna är absurt!!! Grunderna får du av de duktiga tränarna, av de mindre skickliga får ni lära er fuska, quick fixs, och felridning. Det är grunderna som är så viktiga och det är dom så är så svåra!!! Därav behovet av riktigt duktiga tränare. FÖR ATT FÅ GRUNDERNA! Dom finns nämligen ingen annanstans att finna än hos de erfarna, kunniga och bevisligen skickliga tränarna.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Häromkring finns det ju hur många som helst!! Vi bor i westerntätaste området i hela Sverige, skulle jag tippa på... ;)
Vi har Johan Fridberger, Per Larsson, Pelle Petersson, Gittan Freter, Walle Wass, Helene Hokkanen, Robert Lagergren och säkert någon/några fler som jag glömt...! Och nej, jag tycker inte 3-400:- för 45-60 min är dyrt.
Jag själv (som högst amateurryttare) skulle inte stå och huttra i ett ridhus i -20 för 150kr/h..... Inte ens för att främja sporten.

Jag tycker att det är för jädra dyrt:mad: för att slipa på grunderna...
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Men om jag skulle välja att betala 400 spänn..så skulle jag helt klart välja den som jag anser vara bäst och det är Gittan helt klart!
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Helt kallt tror jag inte man kan halla lektioner for 100-150 spann VITT och fa ut nagot av det som serios tranare.

Inte nog med att billiga "tranare" oftast inte har kunskap nog att lara ut "riktiga saker" sa att saga - de underminerar marknaden for de som ar Seriosa, som satsar och som betalar skatt pa sin inkomst.

Sen
ar man Duktig Nog for att tycka att man kan halla lektioner - da ar man ocksa duktig nog for en pro AQHA licens.


Man far vad man betalar for. Och ska vi nagonsin lyckas stada upp hastsporten sa behover vi faktiskt fa bort de billiga "best of the worst" tranarna.

En blind som leder en blind gar vilse.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

sen vill jag tillagga att det finns inget som hindrar att man i Goda Vanners Lag rider tillsammans och delar tips och tankar och goda rad - pa sa vis kan man hjalpa sporten, fa upp lite laganda/kompisskap och ha roligt tillsammans...

Maste man verkligen "halla lektioner" och ta betalt for det som "kretiochpleti" ryttare? o0 i dont get it.
 
Senast ändrad:
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Å det är bara dom som har pengar som ska få lära sej?? Vi andra då ???som har viljan att bli bättre ska inte vi få några möjligheter:o
Tycker att det låter som snobberi:mad:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

..du tror jag ar snorrik? o0 LOL om du tyckte att det jag skrev var "snobberi" sa ar du Verkligen ute och cyklar!
Gor matten...
100 spann- 33% i skatt, -bensin, -ovriga utgifter, mat och dylikt. inte mkt kvar. Man far vara rik i grund om man ar serios VIT tranare, som loser ratt licenser for att kunna arbeta for det dar.... Sa nej, jag tycker att anse att folk ska fuska med sina licenser, inte betala skatt och underminera de seriosa tranarna ar snobberi.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

sen vill jag tillagga att det finns inget som hindrar att man i Goda Vanners Lag rider tillsammans och delar tips och tankar och goda rad - pa sa vis kan man hjalpa sporten, fa upp lite laganda/kompisskap och ha roligt tillsammans...

Maste man verkligen "halla lektioner" och ta betalt for det som "kretiochpleti" ryttare? o0 i dont get it.

Precis! Träning kan ju vara så mycket mer än när en person står i mitten på ridbanan och säger åt en vad man ska göra.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

:) och valdigt givande for alla, kan bli sa himla roligt nar man ar ett gang som hjalper varandra och har skoj ihop lixom...
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Exakt! Stod på ridskola tidigare och där hade vi Trailträning en gång i veckan, dock var vi bara 2 som kom med kul hade vi, och det är ju alltid bra att få lite inputs från någon annan om man kör fast
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det finns många som tycker att vissa saker som vissa människor kan inte är värt att betala för. Jag (som gått på konstskola) fick, för många, många år sedan, frågan om jag kunde måla av någons hund. Javisst, det kostar xxx kr. Då blev det tyst. Min son (som utbildar sig till fotograf) fick frågan om han kunde ta några bilder till en hemsida. Javisst, det kostar xxx kr. Då blev det tyst.

Det tar tid, energi, möda, svett, pengar att lära sig att bli bra på något. Varför ska andra då kräva att få ta del av detta utan att behöva betala? Det är en anledning till att ridlektioner kostar och bör kosta. En annan anledning är att den som är nybörjare, som tidigare sagts, behöver lära sig av någon som både kan grunderna ordentligt, men som även kan lära ut dem. Att kunna träna och rida en häst är inte samma sak som att kunna förmedla detta till någon annan, allra minst en nybörjare.

Det är som med mycket annat här i livet, det finns inga genvägar. Det är inte snobberi att ta betalt för en bra tjänst, däremot är det nedvärderande mot den som har använt sin tid och sina pengar för att utbilda sig och skaffa sig en gedigen erfarenhet att inte vilja betala för dennes tjänster.

Detta är mina åsikter.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det finns många som tycker att vissa saker som vissa människor kan inte är värt att betala för. Jag (som gått på konstskola) fick, för många, många år sedan, frågan om jag kunde måla av någons hund. Javisst, det kostar xxx kr. Då blev det tyst. Min son (som utbildar sig till fotograf) fick frågan om han kunde ta några bilder till en hemsida. Javisst, det kostar xxx kr. Då blev det tyst.

Det tar tid, energi, möda, svett, pengar att lära sig att bli bra på något. Varför ska andra då kräva att få ta del av detta utan att behöva betala? Det är en anledning till att ridlektioner kostar och bör kosta. En annan anledning är att den som är nybörjare, som tidigare sagts, behöver lära sig av någon som både kan grunderna ordentligt, men som även kan lära ut dem. Att kunna träna och rida en häst är inte samma sak som att kunna förmedla detta till någon annan, allra minst en nybörjare.

Det är som med mycket annat här i livet, det finns inga genvägar. Det är inte snobberi att ta betalt för en bra tjänst, däremot är det nedvärderande mot den som har använt sin tid och sina pengar för att utbilda sig och skaffa sig en gedigen erfarenhet att inte vilja betala för dennes tjänster.

Detta är mina åsikter.

Ja alla har rätt till olika åsikter,tråkigt hadde det varit annars;)
och jag står fast vid min:)
Tur att inte alla tänker lika dant,finns tyvär många där ute som anser att man tydligen inte skulle hålla på med western om man inte har en viss ras och pengar att lägga på tränare!Sorjligt:cool:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

*kl*

Wrangler m.fl. har sagt mycket vettigt, så jag ger mig inte in så långt i diskussionen då jag inte har så mycket att tillägga där.

Men ett tips till er som inte har så mycket pengar att lägga på träning; gå ihop med någon/några andra ryttare och arrangera träning ihop. På så sätt kan ni ju dela på kostnaden för tränarens reseersättning & ev. manegehyra, och kanske rida för tränaren i grupp eller två och två. Så gör vi i vår klubb, och då hamnar priset för en träning på ca 150 - 200:- /ekipage, fullt överkomligt de gånger man känner att man inte behöver en privatlektion ensam.

Har svårt att se att någon tränare med vettig bakgrund och kunskap skulle stå och hålla lektion för 100 - 150:-, täcker ju inte ens resekostnaden...
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Det dar kande jag var riktat till mig

sa dar for sager jag:
Jag Borjade min westernbana pa en TRAVARE. Som inte kunde galoppera...
Dar efter var det ytterligare en travare.
Sen en korsningsponny.
Sen ett halvblod.

Jag kopte -min- forsta quarter for 4 ar sen.

Ja, jag akte pa clinics. Jag tranade. Pa min travare. Och vi hade skitkul! Mitt halvblod var en javel att lasta, sa henne blev det inte mkt traningar pa.

Jag har idag AQHA license som proffs. For jag borjade ARBETA i stall som 18 aring och red -andras- quarters. Och deras ponnys, deras varmblod, halvblod, connemaras, araber, misc andra skojsiga mutts och trevligheter.
Jag ar inte rik idag, har aldrig varit. Jag slet Roven av mig for att lara mig det jag kan idag. Och jag ar -langt- ifran sa duktig som jag vill vara.

Sa nej
jag anser inte att man behover vara snorrik eller aga quarter for att rida western - men vill man LARA sig.. sa rekommenderar jag starkt att rida for de som itne fuskar...
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Och då undrar jag var i mitt inlägg du hittar att man måste ha en viss ras eller en viss mängd pengar för att rida western?

För att återgå till den ursprungliga frågan så handlade den om att man borde få träna andra utan att bli av med sin amatörstatus inom AQHA, och det går ju alldeles utmärkt om man tävlar inom WRAS, vilket man kan göra med alla hästraser!

(Jag har också tävlat western på en travare, det gick alldeles utmärkt.)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Å det är bara dom som har pengar som ska få lära sej?? Vi andra då ???som har viljan att bli bättre ska inte vi få några möjligheter:o
Tycker att det låter som snobberi:mad:

Så om inte en tränare får betalt för sina omkostnader, sin tid och betalar skatt för sina intjänade pengar är det snobberi???

Ska hovslagaren strunta i att ta betalt för skorna och sömmen och stå för det, och sko svart, annars är det snobberi?

Tror du det är gratis att utbilda sig och få tillräcklig kunskap i något så att man kan lära ut den till andra?
Ska duktiga yrkesmän och kvinnor som gör rätt för sig, sliter och jobbar och betalar skatt inte ta betalt vad det kostar?

Nu har den här diskussionen trillat ner på en helt ny nivå och jag har nog inget mer att tillföra.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Och då undrar jag var i mitt inlägg du hittar att man måste ha en viss ras eller en viss mängd pengar för att rida western?

För att återgå till den ursprungliga frågan så handlade den om att man borde få träna andra utan att bli av med sin amatörstatus inom AQHA, och det går ju alldeles utmärkt om man tävlar inom WRAS, vilket man kan göra med alla hästraser!

(Jag har också tävlat western på en travare, det gick alldeles utmärkt.)

Jag rider inte på någon travare ;)
Jag har inte något mer att säga här känner jag.Trodde att man kunde ha olika åsikter och diskutera om det:cry:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag rider inte på någon travare ;)
Jag har inte något mer att säga här känner jag.Trodde att man kunde ha olika åsikter och diskutera om det:cry:

Fast din åsikt är ju att det är snobberi av andra att tycka att en tränare ska ha skäligt betalt. Rastjafset var det ju du själv som drog upp och det hade vi nog hoppats kunde vara begravt sedan länge. :confused:

Båda ståndpunkterna kan ses som provocerande för de flesta här som kämpat hårt för det dom har vare sig det är en quarterhäst eller framgångar i sadeln, och som betalat för det genom att jobba hårt utan att få något serverat på en silverbricka.

Att få höra att man är en snobb då är tämligen mer sorgligt...
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Men menar du att tränare ska ta betalt ifrån elevens kunskapsnivå?
Alltså om man bara vill "slipa på grunderna" så blir det ett pris, men vill man göra något nytt så blir det ett annat.
Det blir ju jättekonstigt, vem ska bestämma vem som ska betala vad egentligen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 754
Senast: Speedway
·
Tävling Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta. vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp