Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag förstår inte riktigt vart ni fått att jag anser att "kreti och pleti" ska träna nybörjare?!? Jag förespråkade däremot tränare på olika nivåer, som får antas till Utbildning för detta efter sina tävlingsmeriter/ antagningsprov och sedan utbildas och avlägga prov för att bli tränare på tex. C-B-A nivå... Det tror jag absolut skulle främja sporten, istället för att som idag, då de som vill behålla sin amatör status står och håller lektioner svart!

För DET förekommer, vare sig man vill eller inte! Då är det väl verkligen bättre att se över systemet och "göra om, göra rätt" det sitter väl på sin plats!?! Och tyvärr så har vi inte utbudet härikring av tränare som finns i vissa regioner, här hamnar tim priset på 5-600 och uppåt och det är ändå av outbildade tränare, möjligen kan de ha domarbakgrund/men för det mesta är det ju enbart tävlingsmeriter de bygger sin "tränar"- status på och tävlingsmeriter är ju inte alla gånger detsamma som pedagogiskt och bra sätt att kunna lära ut på!

Det är inte skäligt för en nybörjare att behöva lägga de summorna, för att bli invigd i western världen! Anser jag...

Men för att ett sådant system ska fungera, så krävs det ju att folk som fortfarande är aktiva och vill tävla också vill och kan träna som en bisyssla och inte som en seriös försörjningskälla... Jag tror INTE det skulle drabba de "stora" tränarna speciellt, eftersom de har sina tävlingsekipage på fullbokade clinics i alla fall, dit de nya och gröna inte törs vara med... MEN om de fick hjälp av UTBILDADE tränare på lägre nivå, så skulle de följdaktligen kunna slussas vidare, när de känner sig mogna för nästa steg!

Jag ser det som en "win-win" situation och inte som en konkurrans! ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag förstår inte riktigt vart ni fått att jag anser att "kreti och pleti" ska träna nybörjare?!? Jag förespråkade däremot tränare på olika nivåer, som får antas till Utbildning för detta efter sina tävlingsmeriter/ antagningsprov och sedan utbildas och avlägga prov för att bli tränare på tex. C-B-A nivå... Det tror jag absolut skulle främja sporten, istället för att som idag, då de som vill behålla sin amatör status står och håller lektioner svart!

För DET förekommer, vare sig man vill eller inte! Då är det väl verkligen bättre att se över systemet och "göra om, göra rätt" det sitter väl på sin plats!?! Och tyvärr så har vi inte utbudet härikring av tränare som finns i vissa regioner, här hamnar tim priset på 5-600 och uppåt och det är ändå av outbildade tränare, möjligen kan de ha domarbakgrund/men för det mesta är det ju enbart tävlingsmeriter de bygger sin "tränar"- status på och tävlingsmeriter är ju inte alla gånger detsamma som pedagogiskt och bra sätt att kunna lära ut på!

Det är inte skäligt för en nybörjare att behöva lägga de summorna, för att bli invigd i western världen! Anser jag...

Men för att ett sådant system ska fungera, så krävs det ju att folk som fortfarande är aktiva och vill tävla också vill och kan träna som en bisyssla och inte som en seriös försörjningskälla... Jag tror INTE det skulle drabba de "stora" tränarna speciellt, eftersom de har sina tävlingsekipage på fullbokade clinics i alla fall, dit de nya och gröna inte törs vara med... MEN om de fick hjälp av UTBILDADE tränare på lägre nivå, så skulle de följdaktligen kunna slussas vidare, när de känner sig mogna för nästa steg!


Nu säger du ju emot dig själv.
Du tycker inte att folk ska träna svart, men samtidigt tycker du att 5-600kr är för dyrt. Om man ska få ut något som tränare oavsett om man gör det på heltid eller bara bisyssla kan man ju omöjligtvis ta mindre pengar, om man inte vill jobba gratis dvs.
Tror inte det finns någon i landet som är så pass sugen på att hålla i princip gratislekioner, men ändå bli sittande med all bokföring som tillkommer ett företag...
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Ja, jag kan gott erkänna att jag inte är någon ekonom! :p Så jag tar bara erfarenhet från verkligheten och jag är i det närmaste anmäld på en western träning á 600:-/tim. och en hoppträning (m. utbildad instruktör!) á 200:-/tim. för denna!

Och den sistnämnda är jag då helt säker på sköts vitt av de ovanstående, då det arrangeras i ridsklolans regi... Men jag vet dessvärre inget om hur pappersarbetet och ekonomin går till runt detta!

Jag ser bara glappet i plånboken! ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Träningar som arrangeras av ridskolor brukar kunna hålla låga priser. Dom har dels ingen ridhushyra och så brukar det vara många som vill vara med. Tränaren tar ett grundpris för dagen och ju fler man är som delar desto billigare blir det.

Om du har nära till en ridskola kan du ju alltid hänga upp en intresselapp om westernridning så kanske du får ihop ett lite större gäng som vill vara med och dela. Då kan man ju också komma ner i pris.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Ja, jag kan gott erkänna att jag inte är någon ekonom! :p Så jag tar bara erfarenhet från verkligheten och jag är i det närmaste anmäld på en western träning á 600:-/tim. och en hoppträning (m. utbildad instruktör!) á 200:-/tim. för denna!

Och den sistnämnda är jag då helt säker på sköts vitt av de ovanstående, då det arrangeras i ridsklolans regi... Men jag vet dessvärre inget om hur pappersarbetet och ekonomin går till runt detta!

Jag ser bara glappet i plånboken! ;)


Troligen är svaret på denna kortslutning i huvudet som jag förstår att det blir:
Hoppträningen är säkerligen i grupp om 4-6 ekipage kanske (man hoppar SÄLLAN själv en timme för instruktör liksom).
Western lektioner och clinics ges privat eller "halvprivat" alltså att man rider själv i 45 min/60 min eller kanske två och två, VÄLDIGT sällan är man mer än så om vi inte pratar westernridskola.

Då blir ekvationen ganska enkel.
Hopplektionen= 200/elev * 5 elever = 1000:-
Westernlektionen= 600:- * 1 elev = 600:-
Westernlektionen två ryttare: 600*2 = 1200:-
Då hamnar priserna MYCKET mer jämt.

Sen kan jag säga att den westertränare som tar 600 kr / h har inte jag träffat. Jag har ganska bra koll på alla de stora tränarnas priser i sverige idag och de ligger på ungefär 350-500 kr för privat lektion hemma på sin anläggning !!!




Jag skulle också vilja poängtera att 100 kr ger egenföretagaren ungefär 30 kr i handen efter att sociala avg. , Skatt, Moms etc. är betalt. Så 200 kr blir alltså 60 kr i lön för en timme, kanske i ett kallt ridhus, och ofta hemma hos kunden som innebär resetid (förlorad arbetstid).
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag har inte något mer att säga här känner jag.Trodde att man kunde ha olika åsikter och diskutera om det:cry:

...och det är just det vi håller på med, diskuterar och har olika åsikter.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Men för att ett sådant system ska fungera, så krävs det ju att folk som fortfarande är aktiva och vill tävla också vill och kan träna som en bisyssla och inte som en seriös försörjningskälla...

...och det är ju fullt möjligt! Du har alla möjligheter att tävla i openklasser och på WRAS tävlingar.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Inte helt säker på det!? B-nivå och SM har jag redan tävlat... Men ändå att gå in i Open... mot de jag själv tränar för... Njaee!!! :(

Varför inte?
Som ägare till en SPB är man illa tvungen till det eftersom alla SPB-klasser som anordnas av SPHA i sverige går som open...
Själv tycker jag att det är både kul och faktiskt många gånger enklare att tävla mot folk som vet vad de gör och inte har hästar som kan fladdra runt överallt.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Ja alla har rätt till olika åsikter,tråkigt hadde det varit annars;)
och jag står fast vid min:)
Tur att inte alla tänker lika dant,finns tyvär många där ute som anser att man tydligen inte skulle hålla på med western om man inte har en viss ras och pengar att lägga på tränare!Sorjligt:cool:

Jag väljer att ta en dokumenterat duktig tränare och därför betala det denne tar för att se till att jag får den utbildning jag och min häst är förtjänta av,.
Har testat billigare tränare också, men hur kul är det att bara få höra att allt man gör är sååå bra och efter halva lektionen inse att man kan mer än denne "tränare"...:angel:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Den här idén med tränare/instruktörer för olika nivåer hade jag som förslag till WRAS redan 2005-2006 nånting, tillsammans med en utbildningsplan.... Rann ut i sanden. Tränarlista finns ju (eller fanns) på WRAS, men bara dom etablerade (kan se annorlunda ut nu, inte uppdaterat mig på länge)
Så jag tycker att idén med tränare/instruktörer på olika nivåer är bra! Ska vi få nån bredd i westernridningen, behövs flera som kan sätta igång nya.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

En lektion kostar några hundralappar. Varför åka på clinic om man bara vill prova på?Det finns westernridskolor som har hästar och personal som gör ett första möte med westernridning blir en positiv upplevelse.

Och hur många westernridskolor finns det i vårt land? Endast ett fåtal bor såpass nära en westernridskola, att man kan utnyttja den möjligheten
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Knapplån och inte svar till nån speciell.
Regler är regler, och dom är naturligtvis till för att följas (syftar på AQHA) Men vi har en egen intresseorganisation i Sverige som vi borde kunna utnyttja bättre; WRAS. De ryttare som just blivit intresserade av western (eller som kanske inte ens är intresserade - än - men vill prova på) hoppar alltför sällan på de qlinics och träningar som klubbarna arrangerar. Det är för dyrt - jodå, det blir dyrt om man ska ha tränare från andra kanten av Sverige, hyra anläggning, stallplats mmm - och man känner sig osäker på om man platsar. Att ryttare som redan är i "branchen" skulle lära ut en massa olater och fel tycker jag verkar konstigt, för de som är igång och tränar och tävlar aktivit idag har väl fått sin kunskap från de etablerade tränarna?? Detta handlar inte bara om pengar. 100 spänn är kanske en utopi idag, men kan ändå ses som ett exempel. Det viktigaste är inte hur billigt det är, utan att det ändå är billigare - lite billigare, eller mycket... Men framförallt att tillgängligheten och möjligheterna skulle öka om det fanns fler som kunde lära ut grunderna och få igång nya ryttare. De som vill hjälpa andra igång gör det troligen inte för pengarna, utan för att främja sporten. Idealism behövs! Westernridskolor - hur många finns det, och vart...?
Nä, ska vi få nån bredd i den här sporten (eller låt oss hellre kalla det diciplinen, för alla tränar faktiskt inte för att tävla - och i början, när man kommer med sin travare - har man sällan ens nuddat vid tanken på att tävla) För att vi ska få några få fler fler tävlande, måste vi ha många fler som börjar rida western.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Ja det är ju jättebra! Tror inte det är någon som inte håller med om det!

Men utnyttja den svenska westernorganisationen, WRAS, och blanda inte in AQHA.

De som vill hålla lektioner får leva med att tävla hälften så många klasser på de jämförelsevis AQHA/APHA shower som anordnas i landet och konkurrensen kommer i stort vara densamma eftersom många av de duktigaste ändå tävlar amateur.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Träningar som arrangeras av ridskolor brukar kunna hålla låga priser. Dom har dels ingen ridhushyra och så brukar det vara många som vill vara med. Tränaren tar ett grundpris för dagen och ju fler man är som delar desto billigare blir det.

Om du har nära till en ridskola kan du ju alltid hänga upp en intresselapp om westernridning så kanske du får ihop ett lite större gäng som vill vara med och dela. Då kan man ju också komma ner i pris.

Western clinicen jag nämnde är arrangerad på det viset! ;) Ändock blir det denna prisskillnad! ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Knapplån och inte svar till nån speciell.
Regler är regler, och dom är naturligtvis till för att följas (syftar på AQHA) Men vi har en egen intresseorganisation i Sverige som vi borde kunna utnyttja bättre; WRAS. De ryttare som just blivit intresserade av western (eller som kanske inte ens är intresserade - än - men vill prova på) hoppar alltför sällan på de qlinics och träningar som klubbarna arrangerar. Det är för dyrt - jodå, det blir dyrt om man ska ha tränare från andra kanten av Sverige, hyra anläggning, stallplats mmm - och man känner sig osäker på om man platsar. Att ryttare som redan är i "branchen" skulle lära ut en massa olater och fel tycker jag verkar konstigt, för de som är igång och tränar och tävlar aktivit idag har väl fått sin kunskap från de etablerade tränarna?? Detta handlar inte bara om pengar. 100 spänn är kanske en utopi idag, men kan ändå ses som ett exempel. Det viktigaste är inte hur billigt det är, utan att det ändå är billigare - lite billigare, eller mycket... Men framförallt att tillgängligheten och möjligheterna skulle öka om det fanns fler som kunde lära ut grunderna och få igång nya ryttare. De som vill hjälpa andra igång gör det troligen inte för pengarna, utan för att främja sporten. Idealism behövs! Westernridskolor - hur många finns det, och vart...?
Nä, ska vi få nån bredd i den här sporten (eller låt oss hellre kalla det diciplinen, för alla tränar faktiskt inte för att tävla - och i början, när man kommer med sin travare - har man sällan ens nuddat vid tanken på att tävla) För att vi ska få några få fler fler tävlande, måste vi ha många fler som börjar rida western.

SÅ HIMLA BRA!!! TACK! :bow: Precis vad jag också tänker och tycker och försökt förklara! :laugh::angel:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Är det lika många anmälda till båda clinicarna? Spontant gissar jag då på att westerninstruktören är dyrare pga denne har längre resväg = större reskostnad och ev boende också.

Men kul med en ridskola som ordnar westernclinics :)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

SÅ HIMLA BRA!!! TACK! :bow: Precis vad jag också tänker och tycker och försökt förklara! :laugh::angel:

Fast du har ju hängt upp dig på AQHA! Tussemaja säger ju precis det jag har sagt hela tiden, jobba med detta i WRAS. Men det ska vara vit betalning och då är som sagt 100:- bara att glömma såvida man inte sätter ihop grupper vilket förvisso är helt och fullt möjligt!

Att den som tränar får ge upp sin amateurstatus i AQHA etc är en annan femma, och det kommer inte att ändras.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Jag hittar inte tränarlistan på nya WRAS-hemsidan. Den är väl inte färdig än verkar det som.

OnT
Jag tycker inte det är speciellt dyrt med westerntränare. Däremot är tillgängligheten lite svår på vissa håll i landet. Och som flera har sagt i tråden, om tränarna har långt att åka blir det dyrare.

Nu har jag nära till tränare på alla håll och kanter, och dessutom en kompis som också vill träna. Vi gjorde en deal med vår tränare, vi "bokade" varannan vecka under hösten och red båda två samtidigt. Det gav oss ett bra pris, 250 kr/lektion (ca 1 h, oftast mer). Det tycker inte jag är ett överpris för en privatlektion där fokus ligger på precis det jag vill att det ska ligga på.

Jag red för en dressyrtränare i granngården en gång. Hon ska vara riktigt duktig enligt konstens alla regler, med fina tävlingsmeriter och goda referenser. Kostade 150 kr, bara jag som red. Det var helt värdelöst, fokus låg enbart på att komma ut och tävla, att rida mönster. Jag som inte ens vill tävla!
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Men det var ju riktigt smart att göra en sån deal med tränaren!

(du får gärna PMa vem det är ;) )
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

I Dalarna finns det EN enda som kanske kan klassas som "mellan-tränare" och då är kostnaden ändå 300:-/timme! (Det finns också en till med samma pris, som inte velat göra det offentligt pga. "amatuer" statusen!)

Jag är rätt gott insatt i hur det fungerar här omkring! Och jag har hjälpt personer gratis som bett om hjälp, för sportens vidareutvecklings skull!

Men har även fått frågan om att gå in och ha lektioner i western på ridskolan och fått lov att tacka nej! Skulle det dock vara möjligt att få dispans för en sådan grej, så vore ju det toppen?!?! Nu är det ju inte så att vårt samhälle fungerar precis som deras och därmed tycker jag att "reglerna" borde anpassas!

Om man hittar saker med reglerna som kanske inte är så possitiva för oss här i Sverige, som inte fungerar helt som det är tänkt... Varför skulle man då inte kunna anpassa dem till våra förhållanden?!?!


Jag kräver inte att AQHA, ska se över sina... Men SQHA skulle väl kunna anpassa sina, eller är det helt praktiskt omöjligt? :confused:


P.S. Jag skulle fortfarande anse mig själv som hobbyryttare och hobbytävlande "amatuer" även om jag höll nybörjar lektioner någon timme i veckan på till exempelvis min lokala ridklubb!

fast 300 kr för en timmes lektion är väl inte dyrt? Snarare normalpris skulle jag säga... Här uppe hos mig kostar det ca 500 kr för ett pass för dressyrtränare på mellan-nivå. Westernträning, ett pass, för rätt duktig kille (SM-guld för något år sedan) 400 kr/ekipage.

SQHA följer ju AQHAs regelbok så det går hand i hand och kommer som sagt inte ändras.. hästens poäng osv registreras ju i USA.

Jag tycker iofs det kan vara lite trist att jag, om jag t.e.x håller dressytrträning mot betalning, inte skulle få tävla som amatör i APHA - men då jag varken håller träningar längre eller har möjlighet att åka neråt ooch tävla ras-shower så är det ett icke-problem just för min del.

Jag tycker Wrangler har rätt i vad hon säger... man får helt enkelt välja om man vill tävla som amatör eller hålla träningar mot betalning. Att hjälpa till utan ersättning kan man ju alltid göra! Dessutom finns det många duktiga människor utan egna tävlingsambitioner, eller som inte har något amot at tävla i Openklasserna, trots det höga motståndet - eller WRASryttare. SÅ stort hinder är det inte för westernridningen ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 795
Senast: Speedway
·
Tävling Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta. vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp