Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Nu har jag provat även detta. Jag släppte bultarna någon millimeter för att det skulle kunna få lite spelrum. Sen backade jag bilen lite och vred ratten till höger och vänster.

Resultat: Det sitter lika fast som innan.
Inte enstaka mm. Snarare i stil med en cm.

Har du muttrar så händer inget farligt alls av att rulla lite försiktigt med dem lösa. (har av misstag provat två mils körning i landsvägsfart:o)
Är det bultar så hade jag vågat pröva 1/4 av längden som normalt är inskruvad i fästet utan att vara orolig.
 
Inte enstaka mm. Snarare i stil med en cm.

Har du muttrar så händer inget farligt alls av att rulla lite försiktigt med dem lösa. (har av misstag provat två mils körning i landsvägsfart:o)
Är det bultar så hade jag vågat pröva 1/4 av längden som normalt är inskruvad i fästet utan att vara orolig.
Jag tror inte det gör någon skillnad. Glapp som glapp, liksom.
 
Skaffa dig ett radhus. En liten gräsmatta att hålla efter samt några rabatter är mer hanterbart.

Sedan skaffar du dig en häst.

Så har du en meningsfull fritid och ett boende med minimalt underhåll = mer energi.
Men tänk om jag får grannar som röker? Eller blir tvungen att lyssna på barnskrik? Jag skulle inte klara det. Då skulle jag inte kunna vara ute.

I en radhusträdgård är det ju inte heller möjligt att vara självförsörjande på grönsaker, frukt och bär. Det finns ingen jordkällare heller. Och på hemnet finns i dagsläget endast 2 radhus med fiber som är under 750 000 (som egentligen är över min maxbudget). Modern målarfärg slipper jag inte heller. Sen kan man inte vara ute i trädgården och förvänta sig att få vara ifred. Andra människor kommer att passera för nära hela tiden och jag kommer att känna mig ut-tittad.

Att ha häst är bara hobby och inget som ger livet djupare mening. Världen blir inte bättre om jag har häst, den är bara för mitt eget egos skull. Men med tanke på vad radhus kostar så har jag ändå inte råd med häst.

Jag har bott i Kårsta, Vallentuna kommun, under en tid. Tomten var jätteliten och jag hade grannar på 4 sidor. Det kändes trångt och otrivsamt. Det fanns ingen frihet där.
 
Men tänk om jag får grannar som röker? Eller blir tvungen att lyssna på barnskrik? Jag skulle inte klara det. Då skulle jag inte kunna vara ute.

I en radhusträdgård är det ju inte heller möjligt att vara självförsörjande på grönsaker, frukt och bär. Det finns ingen jordkällare heller. Och på hemnet finns i dagsläget endast 2 radhus med fiber som är under 750 000 (som egentligen är över min maxbudget). Modern målarfärg slipper jag inte heller. Sen kan man inte vara ute i trädgården och förvänta sig att få vara ifred. Andra människor kommer att passera för nära hela tiden och jag kommer att känna mig ut-tittad.

Att ha häst är bara hobby och inget som ger livet djupare mening. Världen blir inte bättre om jag har häst, den är bara för mitt eget egos skull. Men med tanke på vad radhus kostar så har jag ändå inte råd med häst.

Jag har bott i Kårsta, Vallentuna kommun, under en tid. Tomten var jätteliten och jag hade grannar på 4 sidor. Det kändes trångt och otrivsamt. Det fanns ingen frihet där.
Fast du är inte självförsöjande nu heller och den enda gången du verkar glad är när du haft ett bra ridpass.

Haka inte upp dig på målarfärg och grannar. Det är bara katastroftankar.

Det finns radhus att hyra. I vår by finns många.
 
Nu minns jag inte hur långt från Örebro du bor, men att flytta till ett litet hus med trädgård närmare Örebro kanske vore något?

Jag tänker något sådant här:

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?source=Hemnet&objektID=1459914
Oj! Den var dyr! Den kostar mer än dubbelt så mycket som jag kan ha råd med. Det mesta som är till salu är utanför min budget.

Fast du är inte självförsöjande nu heller och den enda gången du verkar glad är när du haft ett bra ridpass.

Haka inte upp dig på målarfärg och grannar. Det är bara katastroftankar.

Det finns radhus att hyra. I vår by finns många.
Jag kan inte hyra. Det har jag inte råd med. Det går åt helvete då eftersom jag inte har råd med någon hyra som pensionär. Inte kan jag sätta upp solceller heller som investering inför låg pension.

Jag vill inte ha grannar för nära. Så är det bara. Jag har i dagsläget en granne som har en skällande hund och jag får fan frispel på byrackan snart.

Nej, jag är inte självförsörjande nu heller, men har åtminstone möjligheten om jag får vara frisk nån gång och får undan en del projekt. Här skulle jag kunna få extra inkomst genom att hyra ut rum/lillstugan (typ B&B), så slipper jag pressen att komma upp i heltidsjobb som jag inte orkar med.

Det är väl ingen dans på rosor att ha häst heller. Är det inte tappskor så är det en sårskada eller något ännu värre. Hästen kan bli sjuk/skadad så jag inte kan rida den på månader. Och blir det en torr sommar så får man ångest över att få tag i hö.
 
Det måste väl finnas enskilda hus närmare än en timme från en stad?
Det gör det säkert! Men du har många önskemål som ska stämma. Och ju närmare stan, desto dyrare.

Jag tror att du egentligen bor jättefint och trivsamt. Men när såna här saker händer, som att du skulle behöva iväg med bilen, då svär man väl en stund över sakernas tillstånd och sedan får man släppa det. Du har ju valt att bo där du bor för att det nästan alla dagar är där du VILL bo.
 
Senast ändrad:
Det måste väl finnas enskilda hus närmare än en timme från en stad?

Jag bor 12 minuter från närmaste stad. Hade helst velat bo mer avsides än så (typ mitt i skogen), men med en tonåring i huset som behöver bussförbindelser, så fick jag göra min kompromiss där och nöja mig med lite lagom på sidan av. Inte perfekt, men bra nog och jag trivs ju med min gård ändå.
 
Det gör det säkert! Men du har många önskemål som ska stämma. Och ju närmare stan, desto dyrare.

Jag tror att du egentlgen bor jättefint och trivsamt. Men när såna här saker händer, som att du skulle behöva iväg med bilen, då svär man väl en stund över sakernas tillstånd och sedan får man släppa det. Du har ju valt att bo där du bor för att det nästan alla dagar är där du VILL bo.
Jo, för det mesta vill jag bo här, men jag pallar inte såna här problem. Nu är inte däcken bytta idag och jag har inte fått något gjort alls. Jag har bara gått och kokat hela dagen. Jag är jävligt dålig på att ta motgångar. Att spendera en hel dag på ett däckbyte är slöseri med tid och energi (och jag har inte råd att slösa med de valutorna så jag åker inte till Örebro i onödan).

Jag bor 12 minuter från närmaste stad. Hade helst velat bo mer avsides än så (typ mitt i skogen), men med en tonåring i huset som behöver bussförbindelser, så fick jag göra min kompromiss där och nöja mig med lite lagom på sidan av. Inte perfekt, men bra nog och jag trivs ju med min gård ändå.
Jag köpte det här för att jag hade råd med det och det har fiber. Sen finns det en rad andra fördelar också, men att jag har 1 timme till närmaste stad suger. (Jag räknar inte Kopparberg eller Lindesberg som städer.)
 
Jag köpte det här för att jag hade råd med det och det har fiber. Sen finns det en rad andra fördelar också, men att jag har 1 timme till närmaste stad suger. (Jag räknar inte Kopparberg eller Lindesberg som städer.)

Garanterat att min gård var betydligt billigare än din och här finns också fiber. Frågan var om det fanns friliggande små gårdar som inte har en timme in till stad där all tänkbar service finns. Svaret är självklart; Ja, det finns det. Jag har som sagt 12 minuter med bil till närmaste stad, även om det inte är en "storstad".
 
Garanterat att min gård var betydligt billigare än din och här finns också fiber. Frågan var om det fanns friliggande små gårdar som inte har en timme in till stad där all tänkbar service finns. Svaret är självklart; Ja, det finns det. Jag har som sagt 12 minuter med bil till närmaste stad, även om det inte är en "storstad".
De är nog svåra att hitta på hemnet. Jag kan inte bo längre bort än 3 timmar bort från Stockholm. Jag har det i dagsläget och tycker det är tungt att behöva åka dit en gång i månaden. Jag kan inte tänka mig att flytta norrut heller.

På hemnet finns det i dagsläget 47 fastigheter (villa, fritidshus, gård) för under 500 000 (eller 150 fastigheter om man har 750 000 som maxgräns) och som får en träff om man söker på fiber. Då har jag inte specificerat tomtstorlek eller något annat.
 
De är nog svåra att hitta på hemnet. Jag kan inte bo längre bort än 3 timmar bort från Stockholm. Jag har det i dagsläget och tycker det är tungt att behöva åka dit en gång i månaden. Jag kan inte tänka mig att flytta norrut heller.

På hemnet finns det i dagsläget 47 fastigheter (villa, fritidshus, gård) för under 500 000 (eller 150 fastigheter om man har 750 000 som maxgräns) och som får en träff om man söker på fiber. Då har jag inte specificerat tomtstorlek eller något annat.
Det här är mer för att jag själv ska få lära mig iom att jag blir nyfiken. Men finns det inte trådlösa alternativ idag som är snabba nog?

Vi ska ev få hit fiber och har idag trådlöst bredband. Det upplever ju jag som rätt snabbt ändå.
Jag är lite nyfiken på hur det funkar bara.
 
Sambon fick loss ett däck som inte gick att sparka/slå med slägga på genom att ha en lång regel och slå på däcket från andra sidan bilen.
Jag har gett upp.

Det här är mer för att jag själv ska få lära mig iom att jag blir nyfiken. Men finns det inte trådlösa alternativ idag som är snabba nog?

Vi ska ev få hit fiber och har idag trådlöst bredband. Det upplever ju jag som rätt snabbt ändå.
Jag är lite nyfiken på hur det funkar bara.
Det får inte heller finnas begränsningar i dataöverföring och det får aldrig hacka. Jag hanterar stora filer (filmer) och överföringen måste alltid fungera. Jag laddar upp runt 20 GB i veckan och mer än så ner till datorn.
 
Finns det ingen som kan byta däck åt dig närmare än Örebro?
Jag har inte hittat någon drop-in närmare som kan byta under helgen. Jag vill slippa krångla med tidsbokning och jag vill få det bytt nu så jag kan köra lagligt. Att vänta till tisdag känns inte som ett alternativ.
 
Jag tänkte också på radhus när jag läste! Det finns ju olika lägen och områden, alla har inte grannar på alla sidor. Tänker att det går åt mindre tid åt underhåll och att det finns tid och möjlighet för dig att få känna dig nöjd. Jag följer dina trådar ibland och tycker att det låter som att du får kämpa så med allt och som att du aldrig hinner bli riktigt nöjd för att det är så mycket hela tiden.
Angående självhushåll så kanske kolonilott?
Jag tänker också att du verkligen gillar ditt hus på många sätt, kanske kan du skriva en plus/minuslista på att bo i både hus och radhus? Får du lite mindre du måste ta hand om kanske du hinner få den ordning du vill ha?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 255
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 094
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp