Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Med tanke på att det varit olagligt sen den 15 april så kunde du ju bytt tidigare eller bokat en tid till i början på veckan som varit.
Med tanke på att vi vet att @Magiana inte mår så bra så kunde du kanske försöka vara lite snällare och låta bli att komma med pekpinnar. Jag tvivlar inte på att Magiana är fullt medveten om vad som gäller och har gjort sitt bästa med tanke omständigheterna, så att skriva sådär är liksom bara att strö salt i såren.
 
Med tanke på att vi vet att @Magiana inte mår så bra så kunde du kanske försöka vara lite snällare och låta bli att komma med pekpinnar. Jag tvivlar inte på att Magiana är fullt medveten om vad som gäller och har gjort sitt bästa med tanke omständigheterna, så att skriva sådär är liksom bara att strö salt i såren.
Det är tur att funktionen "ignorera" finns, så jag ser inte vem du svarar. Men tack!
 
Jag får intrycket att boendet är prioritet ett för dig. Den är svår att ändra.

Nackdelen är avståndet till stan så att det blir ett projekt att göra ärenden. Det går ju inte att ändra.

Det verkar som Det man lättast kan påverka är din inställning till att boka tid hos en närmare däckbytare.
Visst, det är frustrerande att komma ihåg att ringa och boka en tid och sedan passa tiden. Det kan kanske kännas som du slösar en halvdag.
Å andra sidan har du nu redan "tappat" en dag av ångest över att däckbytet inte är gjort. Så då hade du "vunnit" en halvdag om du förstår hur jag menar?
 
Jag får intrycket att boendet är prioritet ett för dig. Den är svår att ändra.

Nackdelen är avståndet till stan så att det blir ett projekt att göra ärenden. Det går ju inte att ändra.

Det verkar som Det man lättast kan påverka är din inställning till att boka tid hos en närmare däckbytare.
Visst, det är frustrerande att komma ihåg att ringa och boka en tid och sedan passa tiden. Det kan kanske kännas som du slösar en halvdag.
Å andra sidan har du nu redan "tappat" en dag av ångest över att däckbytet inte är gjort. Så då hade du "vunnit" en halvdag om du förstår hur jag menar?
Jag har ångest över att jag inte kan göra detta förrän efter helgen och jag är beroende av bilen. Däcken skulle varit bytta för flera dagar sen.

Jag är så van vid att jag byter själv så jag har liksom inte planerat för det här. När jag var som sjukast så lämnade jag in, för då var det inte tal om att byta själv för det orkade jag inte då. Men det kostar lika mycket tid att åka iväg och byta som att byta själv. Dessutom kostar det pengar att lämna in och jag har gjort slut på lönen hos tandläkaren.

Jag har så mycket tider att passa hela tiden att jag inte vill ha en till tid att passa.

Men nu sitter jag i skiten och måste åka till Örebro, vilket kostar tid, energi och pengar. Det grämer mig. Dessutom innebär det att jag kommer bli tvungen att äta ute för jag kan inte ha matlåda med mig. Eller så köper jag en klase bananer och äter...
 
Med tanke på att det varit olagligt sen den 15 april så kunde du ju bytt tidigare eller bokat en tid till i början på veckan som varit.

Nåja, vi har haft minusgrader på nätterna fram tills typ inatt. Tidigt på onsdagmorgonen var det -6 vid halv sju på morgonen, på torsdagsmorgonen -2 vid samma tid. Igår var det -2 vid femtiden på morgonen. Kan mycket väl tänka mig att det är något liknande hos ts, om inte lite kallare eftersom hon bor lite längre norrut än vi. Mannen kör väldigt tidigt på morgonen den här veckan och vi har bestämt att vi inte tar av vinterdäcken förrän på måndag när mannen är klar med sina nästan nattliga körningar, OM vädret skulle få ett sista spel. Vi har inte ens tänkt tanken på att polisen skulle säga något om vi blev stoppade.

Tillägg: Jag kan överhuvudtaget inte dra mig till minns att jag känner någon som blivit bötfälld för att ha haft vinterdäck för länge. Däremot känner jag flera som blivit bötfällda för att ha kört för länge med sommardäck.
 
Jag har ångest över att jag inte kan göra detta förrän efter helgen och jag är beroende av bilen. Däcken skulle varit bytta för flera dagar sen.

Jag är så van vid att jag byter själv så jag har liksom inte planerat för det här. När jag var som sjukast så lämnade jag in, för då var det inte tal om att byta själv för det orkade jag inte då. Men det kostar lika mycket tid att åka iväg och byta som att byta själv. Dessutom kostar det pengar att lämna in och jag har gjort slut på lönen hos tandläkaren.

Jag har så mycket tider att passa hela tiden att jag inte vill ha en till tid att passa.

Men nu sitter jag i skiten och måste åka till Örebro, vilket kostar tid, energi och pengar. Det grämer mig. Dessutom innebär det att jag kommer bli tvungen att äta ute för jag kan inte ha matlåda med mig. Eller så köper jag en klase bananer och äter...
Smörgås och banan?
 
Visst jobbar du fortfarande 75%? Isåfall kanske du kan ta däckbytet efter arbetsdagens slut?
Jo, jag jobbar fortfarande 75% men kan inte vänta med däcken till nästa vecka.

Ta med dig något som går att äta kallt och som inte blir dåligt? Ta med dig en matig smörgås?
Jag hann inte fixa nåt för jag skulle vara i stallet vid 12 så jag åkte dit direkt och fortsatte till Örebro efter det.

Och hur gör man en matig smörgås? Jag vet faktiskt inte. Jag tar bara mjukost på brödskivan och så är det klart.
 
Fast du blir väl tvungen att vänta? Påskdagen och annandag påsk är ju röda.
Däcken är bytta nu och dyrt som fan var det. Jag åkte till Örebro idag (och har inte åkt hem än). Men nu är jag trött, har huvudvärk och är allmänt på dåligt humör (trots att jag slängt i mig en burgare).

Surt nog är tre däck slut. Jag visste att två var det och det hade jag lyckats förtränga, men tre däck? Jag köpte 2 nya för två år sedan så då är ett av dem också slut.
 
Jo, jag jobbar fortfarande 75% men kan inte vänta med däcken till nästa vecka.


Jag hann inte fixa nåt för jag skulle vara i stallet vid 12 så jag åkte dit direkt och fortsatte till Örebro efter det.

Och hur gör man en matig smörgås? Jag vet faktiskt inte. Jag tar bara mjukost på brödskivan och så är det klart.

Du kan ha på stekt ägg(stekta eller kokta), göra röra med tonfisk/majonnäs/lite syltlök/peppar, rostbiff med någon gucka, köttbullar/rödbetssallad, ost/skinka/grönsaker, någon kyckling- röra, leverpastej och grönsaker eller rester från middagen beroende på vad det är etc.

Ang fiber var jag mest nyfiken själv och tänkte om ngn visste svar. Googlade och såg att det var stor skillnad mot mitt trådlösa bredband.
 
Du kan ha på stekt ägg(stekta eller kokta), göra röra med tonfisk/majonnäs/lite syltlök/peppar, rostbiff med någon gucka, köttbullar/rödbetssallad, ost/skinka/grönsaker, någon kyckling- röra, leverpastej och grönsaker eller rester från middagen beroende på vad det är etc.

Ang fiber var jag mest nyfiken själv och tänkte om ngn visste svar. Googlade och såg att det var stor skillnad mot mitt trådlösa bredband.
Jag hade typ inget av det där hemma utom ägg och frysta grönsaker. Hur man gör en röra vet jag inte, så jag hade fått anstränga mig och leta efter ett recept och sen åkt och handlat ingredienser till det.

Känns som om den lösningen var rätt komplicerad trots allt.
 
Däcken är bytta nu och dyrt som fan var det. Jag åkte till Örebro idag (och har inte åkt hem än). Men nu är jag trött, har huvudvärk och är allmänt på dåligt humör (trots att jag slängt i mig en burgare).

Surt nog är tre däck slut. Jag visste att två var det och det hade jag lyckats förtränga, men tre däck? Jag köpte 2 nya för två år sedan så då är ett av dem också slut.
Äsch, då fattade jag fel. Men så skönt att ha det gjort! Ett bekymmer mindre.
 
Förresten, apropå däck: när jag kom till däckhotellet i höstas för att sätta på vinterdäcken så satt det en lapp på dörren. Firman hade konkat. 😤

Det tog några veckor, sedan öppnade konkursförvaltaren verkstan en heldag för att man skulle kunna få ut sina däck.

Samma verkstad brukade serva min bil så jag var rätt tacksam för att det bara var däcken och inte hela bilen jag hade där just då.
 
Förresten, apropå däck: när jag kom till däckhotellet i höstas för att sätta på vinterdäcken så satt det en lapp på dörren. Firman hade konkat. 😤

Det tog några veckor, sedan öppnade konkursförvaltaren verkstan en heldag för att man skulle kunna få ut sina däck.

Samma verkstad brukade serva min bil så jag var rätt tacksam för att det bara var däcken och inte hela bilen jag hade där just då.
Det där lät ju jäkligt drygt, minst sagt.

Nu när jag kört hemåt har jag noterat att bilen plötsligt drar till höger. Jag undrar hur det är möjligt. Kan hjulinställningen ha rubbats när de tog loss däcken? Jag såg inte när de gjorde det.
 
Det där lät ju jäkligt drygt, minst sagt.

Nu när jag kört hemåt har jag noterat att bilen plötsligt drar till höger. Jag undrar hur det är möjligt. Kan hjulinställningen ha rubbats när de tog loss däcken? Jag såg inte när de gjorde det.
Jag kan "ingenting", men prova efterdra bultarna? Så inget däck sitter löst?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 255
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 098
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp