Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Fast det här tycker jag är så tramsigt, vem bryr sig om utvisning är ”lämpligt eller rimligt”? Han hade kunnat låta bli vara en äcklig kvinnomisshandlande gris så hade han inte behövt oroa sig för utvisning. Tycker inte det är för höga krav att ställa på någon att den inte ska begå brott för att få stanna. Det är jättelätt att låta bli att vara kriminell.

Och nu kommer väl det klassiska ”men alla svenska kriminella då” ja de kan vi ju tyvärr inte utvisa så de måste vara kvar. Men de som är svenska medborgare är (återigen tyvärr) vårt problem. De som inte är det ska utvisas.

Varför tycker folk synd om kriminella?? Det är inte synd om dem.
Man kan ju ha en jättestor kontintent som man stulit av ursprungsbefolkningen och skicka alla sina brottslingar dit. De som inte dött på fängelsebåtar på Themsen. Det tycker jag låter som en superbra idé. O_o

Eller varför inte bara ha liksom en kvot som man ska utvisa varje vecka och rycka random människor på gatan, eller gästarbetare i för landet helt livsviktiga fabriker eller jordbruk och slänga dem i koncentrationsläger.

Eller så kan vi fokusera på verkliga problem?
Istället för bli bländade till att engagera oss i detta? (till synes enkla och mumsiga problem) och bortse från viktigare politiska frågor. (dvs typ de vanliga frågorna om yttrandefrihet, fria media, skola, sjukvård, miljö, polis, rättsväsende osv)

Velat ha och velat ha...

Jag är en gammal tant. Kan inte minns att det varit så viktigt vilket lands medborgare man är.
Om en arbetskamrat haft svenskt eller polsk pass - inget kunde brytt sig mindre.

Av trådstarten framgår inte om han är fransman, dansk eller palestinier. Skulle det ha betydelse?
Varför har "svenskheten" nån relevans? Han är kriminell och bör straffas. Det är det viktiga
I detta fall blir passset en fråga. I de andra grova misshandelsfall vi mött här på buke har inte passet haft nån som helt betydelse.

Många bukare är födda i andra länder. Har man bott i Sverige sedan man var 3 så betyder födelselandet föga.

Precis.

Jag träffade nyligen en person som flyttade hit som barn och nu är medelålders. Precis som mannen som diskuteras har hen aldrig brytt sig om att bli svensk medborgare. Trots det är hen fast rotad i Sverige.

Om det stämmer som uppgivits tidigare(inte i utvisningsärende) så talar den här mannen inte ens något av de officiella språken i landet där han är medborgare.

Visst hade det varit toppen om man bara kunde lämpa över ansvaret för personer som begår grova brott på andra länder. Men det måste finnas någon rimlighet.

Och varför tror andra folk att det handlar om att tycka synd om en förövare? Väldigt konstig tolkning, som jag inte ser något stöd för alls i tråden.

För mig handlar det om att jag vill se ett civiliserat och rättssäkert samhälle. Självklart handlar en politisk diskussion om vad som är lämpligt och rimligt i vårt samhälle. Du må tycka att sånt är trams, men jag ser alternativet - ett samhälle utan en diskussion om vad som är lämpligt och rimligt - som betydligt värre.
Jag vill ha ett samhälle där jag kan känna mig trygg, där mina barn kan känna sig trygga. Och där vi utvisar de som begår brott. Redan vid första brotten, inte efter 20+ brott med 20+ brottsoffer.

Om det stämmer som uppgivits tidigare(inte i utvisningsärende) så talar den här mannen inte ens något av de officiella språken i landet där han är medborgare.

Visst hade det varit toppen om man bara kunde lämpa över ansvaret för personer som begår grova brott på andra länder. Men det måste finnas någon rimlighet.
Han får väl lära sig. Det klarar en vuxen. Sverige har utvisat barn (ensamma) till länder där de inte heller behärskar språket eller har anhöriga. Det går tydligen bra men en kriminell vuxen ska vi tydligen behålla.

Han får väl lära sig. Det klarar en vuxen. Sverige har utvisat barn (ensamma) till länder där de inte heller behärskar språket eller har anhöriga. Det går tydligen bra men en kriminell vuxen ska vi tydligen behålla.

Att vi utvisar ensamma barn är förstås ännu värre och knappast något argument för att strunta i vilket land en person har anknytning till även i andra fall.

Det är väl upp till honom att lära sig och anpassa sig till det landets värderingar, regler och lagar.

Men han är inte Svensk. Han har skapat problem för Sverige och medborgarna och passar inte in här med sina värderingar
Så värderingar är gener?
Eller värderingar lär man sig före två års ålder?

Han är ju rimligen svensk med svenska värderingar. Eller varifrån menar du annars han skulle fått sina värderingar?

Verkar som att vi måste fokusera på verkliga politiska problem som tex skola, rättsväsende, fria media, sjukvård, ungdomsvård och yttrandefrihet för att utbilda och ta hand om våra ungdomar och värna demokratiska värderingar.

Dvs inte ngra påhittade svenska värderingar som ngn snubbe hittat på nu nyligen. För det är faktiskt inte "svenska värderingar" det där släng ut och straffa, fängelser utomlands osv. Svenska värderingar har varit att vårda brottslingar och ha bra fängelser inuti landet och ge ganska låga straff. Och det har faktiskt gynnat oss historiskt sett.

Fast det här tycker jag är så tramsigt, vem bryr sig om utvisning är ”lämpligt eller rimligt”? Han hade kunnat låta bli vara en äcklig kvinnomisshandlande gris så hade han inte behövt oroa sig för utvisning. Tycker inte det är för höga krav att ställa på någon att den inte ska begå brott för att få stanna. Det är jättelätt att låta bli att vara kriminell.

Och nu kommer väl det klassiska ”men alla svenska kriminella då” ja de kan vi ju tyvärr inte utvisa så de måste vara kvar. Men de som är svenska medborgare är (återigen tyvärr) vårt problem. De som inte är det ska utvisas.

Varför tycker folk synd om kriminella?? Det är inte synd om dem.
Mänskliga rättigheter gäller även för äckliga kvinnomisshandlare. Jag tycker inte att det är rimligt att spekulera när man helt uppenbart inte vet omständigheterna för domstolens bedömning. Jag vet inte var han är medborgare och jag vet inte skälen till att han uppehåller sig i Sverige.

Och jag tycker absolut inte synd om honom.

Det kan mycket väl vara så att jag inte håller med om domstolens bedömning, om den informationen kommer fram. Men det faktum att jag inte vet gör det svårt att diskutera.

Att vi utvisar ensamma barn är förstås ännu värre och knappast något argument för att strunta i vilket land en person har anknytning till även i andra fall.
Han är en vuxen man som VALDE att begå brott. Då får man ta konsekvenserna. Man kan inte begå brott, bete sig som ett rövhål och sen grina. Eller ja nu kunde han ju det eftersom han tyvärr inte blev utvisad. Jag har noll sympati för kriminella, särskilt inte de som utsätter kvinnor för brott.

Det var självklart också fel!

Man kan inte ta en hemsk och horribel handling och mena att man eftersom man gjort så kan göra en annan hemsk och horribel handling.

Det är ju såhär det startar, det som USA har nu. :(

Jag vill ha ett samhälle där jag kan känna mig trygg, där mina barn kan känna sig trygga. Och där vi utvisar de som begår brott. Redan vid första brotten, inte efter 20+ brott med 20+ brottsoffer.
Nu har vi ett land där jag känner mig trygg och där mitt barn kan känna sig tryggt.

Det land de som vill fokusera på att utvisa människor iställeet för stärka polis, rättsväsende (inte länga straff) skola, socialtjänst, psykvård, bibliotek, fria media, vill skapa är ett land där jag inte kan känna mig trygg och där mitt barn inte skulle vara tryggt.

Vilka barn syftar du på som har det skitbra i ett okänt land där de inte behärskar språket? Vilka säger att det går bra?
Men han är inte Svensk. Han har skapat problem för Sverige och medborgarna och passar inte in här med sina värderingar
Tycker du att du passar in HÄR med dina värderingar?

I övrigt: Många som har kommit med otroligt vettiga kommentarer som förstår hur ett samhälle fungerar. Så här kommer ett mindre rationellt.

Enligt lag har de ju säkert gjort rätt bedömning, har man levt 36 år i ett land säger det sig självt att man är rotad och bor där, vad han gjort spelar ur den bedömningen mindre roll även om jag personligen kan tycka att vi har för dåliga straff för brott som handlar om utsatta grupper vare sig det handlar om hatbrott, våldtäkt eller våld i nära relationer.

Jag hoppas verkligen vi får ett regeringsskifte med mer human syn på människor och som förstår mänskliga rättigheter och inte hittar på egna sanningar om till exempel bidrag om ett år. Annars kommer jag själv flytta och bara njuta av Sveriges sjuksystem om jag behöver. Bara för att jag kan. Eftersom jag faktiskt är svensk. Trött på allt hat av alla jävla incels som man ser överallt i alla kommentarsfält.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka