Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Sure. Men hur motiverar man det? Kan man ta tillbaka Alla medborgarskap i så fall? Annars betyder det ju skvatt och ingenting. Hur ska någon någonsin bli säker i Sverige om medborgarskapet beror på vilken politiker som sitter på tronen, och varför ens ansöka då? Då kan man ju lika gärna stanna utan, eftersom det uppenbarligen kvittar trots att det här i tråden verkar väga så tungt.

Tack och lov inte verklighet idag.
Var och en får väl göra sin bedömning om ett lands lagar o regler passar en. Vissa tycker tex Tyskland är bättre o stannar där. Andra väljer nått annat land. Alla väljer inte Sverige. Vad som händer i framtiden vet ingen i något land. Däremot vet alla att det alltid blir förändringar i alla länder och det stavas UTVECKLING. Sen kan ju ett land som har passa en i många år utvecklats så att det inte passar längre och då får väl var o en ta en ny funderare på om det finns ett annat land som passar en bättre.

Var och en får väl göra sin bedömning om ett lands lagar o regler passar en. Vissa tycker tex Tyskland är bättre o stannar där. Andra väljer nått annat land. Alla väljer inte Sverige. Vad som händer i framtiden vet ingen i något land. Däremot vet alla att det alltid blir förändringar i alla länder och det stavas UTVECKLING. Sen kan ju ett land som har passa en i många år utvecklats så att det inte passar längre och då får väl var o en ta en ny funderare på om det finns ett annat land som passar en bättre.
Finns fler stavningar:
Sluttande plan.
Infantilisering.
Regression.
Populism.
Avhumanisering.
Apartheid.

Svaret är att istället för att utvisa personer som varit bosatta i Sverige sedan 3 års ålder inte utvisa skötsamma, välordnade och icke våldsbenägna människor som bott i Sverige. Bara häromdan läste jag om en högutbildad person om har precis den spetskompetens som Sverige skriker efter, jobbar, äger en BR vid Hornstull, har flickvän osv. Problemet var att AG hade glömt att betala in en försäkring för hen. Så hen utvisas. Hen har redan sökt jobb i andra EU länder och chanserna att hen får det är stora. Fast hen vill stanna i Sverige där hen har sitt liv, vänner osv.

Vi läser varje dag om utlänningar som arbetar och bidrar till Sverige som utvisas pga stelbenta regler. Det är där det ffa behövs en lagändring. Det var väl någon kommun i norr som fick panik när stora delar av deras personal inom hemtjänst och vård utvisades eftersom de inte hade tillräckligt hög lön. Hmm att det är många nysenskar som tar just de jobben, undrar varför.
Ja - det känns som att det hela är väldigt stelbent och går strikt efter regler utan att se till hela bilden. Därför uppstår dessa absurda situationer. Man undrar hur svårt det är att just se till hela bilden och "göra undantag", eller snarare anpassa reglerna efter den verkliga situationen. Som det är nu finns väl ingen som tycker det är finfint att skötsamma människor med jobb där de behövs, ska utvisas?

Så, det handlar kanske främst om en väldigt stel lag, som inte lämnar något som helst utrymme för verkligheten.

Finns fler stavningar:
Sluttande plan.
Infantilisering.
Regression.
Populism.
Avhumanisering.
Apartheid.
Som jag nyss skrev, var o en får väl ta sig en funderare på om det landet passar en. Om det landet har det som du beskriver ovan och det inte passar, välj ett annat land som saknar detta då. Varför är det konstigt att alla länder inte utvecklas exakt lika

Ja - det känns som att det hela är väldigt stelbent och går strikt efter regler utan att se till hela bilden. Därför uppstår dessa absurda situationer. Man undrar hur svårt det är att just se till hela bilden och "göra undantag", eller snarare anpassa reglerna efter den verkliga situationen. Som det är nu finns väl ingen som tycker det är finfint att skötsamma människor med jobb där de behövs, ska utvisas?

Så, det handlar kanske främst om en väldigt stel lag, som inte lämnar något som helst utrymme för verkligheten.

Problemet är också att Tidöregeringen har höjt minimilönen till 28,000. Vilket gör att många lågavlönade, som tex vårdpersonalen i den norra kommunen, inte når upp i den lönen på långa vägar.

Jag kan absolut se problematiken med lågavlönad arbetskraftsinvandring, särskilt som det är välkänt att det utnyttjas av diverse brottslingar. Men lösningen är inte att utvisa många som jobbar i låglönearbeten eller de som besitter spetskompetens. Vi vet redan att Sverige väljs bort av forskare och andra som Sverige är i behov av, delvis pga skatterna, men även svårigheten för den medföljande partnern att få jobb och svårigheter med bostad och liknande faktorer. Samt att arbetstillstånden är knutet till en arbetsgivare så om en person kommer till Sverige är hen fastbunden och helt beroende av arbetsgivaren. Det villkoret måste bort helst igår.

https://www.migrationsverket.se/du-...lstånd i Sverige,ansöka om ett nytt tillstånd.

Om nu politikerna menar allvar med att göra Sverige attraktivt för de personer som behövs om vi ska ligga i framkanten av utvecklingen då behöver de aktivt göra Sverige attraktivt.

Och varför ska han bli utvisad till ett land han knappt bott i? För att han anses gjort ett medvetet val att som 3-åring flytta till Sverige för att som vuxen bli kontrollerande och våldsam mot kvinnor? För att det är de 3 åren i födelselandet som gjort honom våldsam? Hans gener?
Utvisa varenda våldsbrottsling tycker jag det är deras eget problem hur dom ska klara sig. Fokusera på offren istället för detta eviga jamsande och daltande med fullvuxna män.

Nu är du bara fånig. Somalia, Iran, Irak, Eritrea etc etc. Har du någonsin läst en tidning vet du också att flertalet länder inte tar emot utvisade medborgare om de inte vill. Vilket inte ska ens va ett alternativ.

Det visste inte jag. Hur kan de få göra det? Och varför? Pga att det blir ökade kostnader för samhället?

Håller helt med. Helt vansinnigt. Hon bidrar och är tacksam för att få komma hit och gör sin del. Han kostar och skapar problem för Sverige och medborgarna. Vem av dessa har Sverige nytta och glädje av?
Eller hur. Hela hennes familj har dessutom uppehållstillstånd och får stanna.

Tro mig jag kan hålla flera åsikter i huvudet samtidigt, jag kan både tycka att en person utan medborgarskap som har begått våldsbrott i Sverige inte ska få vara kvar och tycka att svenska/nordiska/europeiska män som begår dessa typer av brott bör låsas in på lång tid och inte släppas ut. Mitt ”hat” mot våldshandlingar speciellt mot de som begår dem mot den de säger sig älska eller oskyldiga så som barn och djur förtjänar det oavsett.
Varför anser du då inte att det grundläggande i en rättsstat - alla lika inför lagen - är viktigt för? Personen är ändå svensk om hen haft permanent uppehållstillstånd. Enligt nuvarande lagar och praxis.

Som jag nyss skrev, var o en får väl ta sig en funderare på om det landet passar en. Om det landet har det som du beskriver ovan och det inte passar, välj ett annat land som saknar detta då. Varför är det konstigt att alla länder inte utvecklas exakt lika
Fast nu argumenterar du både för att medborgarskapet ska ha en väldigt avgörande betydelse och stå emellan eventuell utvisning eller inte oavsett hur länge en bott i landet och vilken anknytning en har till det, och att det ska vara någonting man rycker på axlarna åt för att: det är ju bara att byta till ett annat land och ett annat medborgarskap om det inte passar! Plättlätt!
Hur ska det vara?

Men har han inte tiii och med kunnat få medborgarskap? Det har väl varit fem år i Sverige för att kunnat få det? Jag har förstått att det är bestämt att det ska ändras till sju år men det är väl inte än.
han har ju inget uppbehållstillstånd då kan man inte ansöka om medborgarskap.
För att du ska kunna bli svensk medborgare måste du uppfylla vissa krav. Följande krav måste vara uppfyllda innan du ansöker. https://www.migrationsverket.se/du-...or-vuxna.html#svid10_2cd2e409193b84c506a28259
" Du ska ha fyllt 18 år

Du ska ha något av följande:

• permanent uppehållstillstånd
  • uppehållsstatus
  • uppehållsrätt eller uppehållskort
  • medborgarskap i ett annat nordiskt land.

• Du ska kunna styrka din identitet

Du ska kunna styrka din identitet genom identitetshandling och genom att besöka Migrationsverket personligen så att vi kan kontrollera din identitet.

• Du ska ha bott i Sverige en viss tid (hemvisttid)
  • Du ska ha levt ett skötsamt liv i Sverige

Läs mer om vad som gäller för styrkt identitet, hemvisttid och kravet på ett skötsamt liv:"

Jag stannar och kämpar emot istället. I perioder utvecklas saker mot skit och i andra perioder är vi på väg åt rätt håll. På många fronter är vi fortfarande ett föregångsland, nuvarande styre har inte lyckats förstöra allt än. Jag vet inte riktigt heller varför du tänker att människor ska välja land att bo i efter enbart kriteriet ”gällande lagar och regler” som är något av det mest lättflyktiga med ett land jämfört med andra perspektiv. Jag är svensk och vill stå upp för mitt land och mina medmänniskor och kunna vara stolt över det.

I någon dystopisk framtid kanske jag måste fly, om staten inte längre jobbar för medborgarnas säkerhet utan utgör största risken för den. Historiskt finns det många länder som hamnat där och finns där idag. Men då kan man kämpa i exil i något land som inte hunnit tappa förståndet.

Man talar ju tex om att kunna ta bort medborgarskapet när man väl fått det om man inte lever upp till förväntningarna.
Hade inte hört det. Ville de ta bort det från vilken medborgare som helst och vad behöver jag i så fall göra för att de ska ta mitt medborgarskap? eller "bara" från de som blivit medborgare i vuxen ålder och vilken cutoff på ålder? (eller olika permutationer tex ta det från barn födda till någon som fått det i vuxen ålder eller också från personer som blivit medborgare när de var bebisar?)

Så kan det absolut vara! Nu har jag ju levt största delen av mitt liv i Sverige och en rätt liten här i Skottland, men så mycket har förändrats i Svea sedan jag åkte att det känns som ett främmande land.
Kanske mycket för att det jag ser, ser jag från utsidan i och för sig. Kanske såg det alltid ut så men jag upplevde det annorlunda för att jag var där.
Tror inte speciellt mycket har förändrats förutom diskursen i tidningarna än så länge. Men det verkar ju onekligen finnas de som inte gillar Sverige och vår kultur utan vill ha ngt annat, typ SD.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka