Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Ett svar: "Nar hasten gar pa tygeln bojer den pa nacken och har huvudet nerat, med nosen mot brostet. Det ar battre for man har lattare att kontrollera hasten om den har huvudet nerat. Har mest med huvudets position att gora". Tjaba.

Ett annat svar var mer informerat, skrev att hasten maste aktivera bakdelen osv men tillagger att pa de flesta ridskolor rider man inte hasten i form, och att det inte var nagot man skulle forvanta sig att fa lara sig.

Den var lite den inställningen jag stötte pa ocksa, att detta med form var en "optional extra" som man kanske kunde halla pa med om man ville, men inget nödvändigt, eller nödvändigtvis bättre. Ungefär som att rida med vita handskar istället för mörka - det kan man väl göra om man vill, men det är ju verkligen inget maste.

Detta med att fördelen med att hästen gar med eftergift är att den da blir lättare att kontrollera har jag faktiskt läst i nan gammal hästbok nan gang, sa man kanske förenklade det sa fö hobbyryttare förut? Strängt taget sa stämmer det ju (men det är ju inte främst därför man vill ha eftergift).
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

hejsan!

trevligt att hitta fler som klagar på engelska ridskolor! jag rider på ett stall i mill hill (norra london) för tillfället och måste hålla med om att det är ganska tråkig standard på både hästar, medryttare och instruktörer. jag bodde i london i 4 år i slutet av 90-talet, och red även då på en ridskola i mill hill. det jag märkte där var att de flesta som red där hade gott om pengar, och när de hade ridit på ridskolan i några år köpte föräldrarna häst åt dem. sedan sa min ridlärare där att det märktes att man var svensk för alla grunder i ridning hade blivit väl inlärda. han hade mycket gott att säga om svenska ridskolor.

fördelen med många ridskolor iaf i london är att man kan betala per gång snarare än att betala en terminsavgift. jag som är heltidsstudent här tycker att det hjälper då ja bara kan strunta i att boka lektion när jag inte har råd.

någon här på denna tråd föreslog att skaffa medryttarhäst. det är en jättebra idé tycker jag. hade jag råd skulle jag definitivt hålla utkik efter något sånt (för man vill väl kunna ha privatlektioner på den häst man har hand om, om man nu vill utvecklas).

london equestrian centre (där ja för tillfället rider) är en helt ok ridskola som inte suger ut alltför mycket pengar ur en. jag är inte ute efter att bli någon stjärnryttare, utan är bara glad att få rida, så det beror väl på vad man är ute efter. men jag kan ju säga att det är lite småtråkigt att rida i en grupp som aldrig ens har hört om till exempel framdelsvändning, och som tror att ridhusregler inte gäller dem (om de ens har hört om det heller). det enda lite roligare är att de snabbt märker att man egentligen är för duktig för gruppen och sätter en på en del av privathästarna som är lite mer känsliga för hjälper (och som inte är cob-liknande varianter för en gångs skull).

jag ser att jag är lite sen i min respons här, men om du ser detta inlägg hoppas jag att det kanske har varit till någon hjälp.

(London Equestrian Centre har en hemsida om du är intresserad och ännu inte har hittat något stall (dock är den inte särskilt uppdaterad...grupplektioner kostar £29 och man är max 7 ryttare i en grupp): www.londonridingschool.com)
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Hej,

Tack for ditt svar - jattebra med tips! Hade tankt prova London Equestrian Centre nasta gang, sa det kanns jattebra att hora att det ar ok. Innan red jag pa Lee Valley Riding Centre nagra ganger. Inte sa imponerad som du kanske forstod av tidigare inlagg.

Later bra med hastarna, att det finns alternativ till sega gamla cobs. Hur tycker du instruktorerna ar? Kommer de med bra tips eller star de mest och kollar pa utan att saga nagot? Ar det samma instruktor varje lektion? Sorry for frage bomben men ar mycket tacksam for insider tips.

Haller med om att det ar bra att man kan boka enstaka lektioner, passar battre in en en London-livsstil dar det ofta ar fullt upp. Jag vill inte heller bli nagon stjarnryttare, men tycker det ar trakigt om lektionen bara gar ut pa att styra runt hasten i en timma, inget mer. Jag vill anda utvecklas och GORA nagot.

Visst ar det konstigt att det ar sa annorlunda attityd till ridningen har? Som du sager verkar folk tycka att de ar 'experienced' efter att antal lektioner, och redo for egen hast nar de kan gora en galoppfattning ungefar. Att kunna rida har verkar innebara att man kan skritta, trava, galoppera, rida latt och styra.

Hoppas kunna komma ivag till LEC nasta helg, ska bli spannande att se hur det ar.

Tack igen for tipsen!
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

hej igen!

jag ber om ursäkt för ett alltför sent svar, men hoppas att du kom iväg till LEC.

ja rider i en grupp klockan 10.00 på söndagar o rider för en instruktör som heter suzanne. hon är nog den bästa jag har haft på den här ridskolan. vi brukar börja med att rida självständigt och så går hon runt och frågar hur hästen känns och ger tips på vilka övningar man kan göra. det känns skönt att kunna diskutera med henne vad som passar bäst för både en själv och hästen.

jag var väldigt ringrostig när jag började så det har ju verkligen gått framåt sen jag började där. jag skulle önska att man ibland fick mer tid med ridläraren, men jag måste ju vara realistisk också.

jag fick börja med att rida sega cobs (fast de har en, dawi, som faktiskt är riktigt gullig trots att han är seg) och tog ett par 30 minuters privatlektioner. men så fort jag började i grupp blev det lite bättre.

återigen, ursäkta det sena svaret. jag hade totalt glömt bort att jag hade skrivit ett inlägg på den här tråden.

hoppas att vi ses på LEC någon gång!
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Jag ser nu att jag haft väldans tur!
Jag bor iof i Skottland men det är iaf UK.

När jag först kom till vår ridkubb fick jag en sån chock, byggnaderna är fallfärdiga och det regnar in i ridhuset och folk tycker att "å vilket stort och bra ridhus (eeh?? stort?? åt vilket håll menar ni då??)

Första året red jag i den avancerade gruppen av universitetsstudenterna (det finns en universitetsklubb i varje sport, och vi som rider gör det på den lokala ridskolan). Så första året red jag för en ung tjej på de vanliga ridskolehästarna och tyckte inte det gav så mycket.

I år rider jag för tävlingslaget. Då har vi ridskolans ägare som tränare (han är nog iaf 60 år) plus att vi får rida de flesta av de hästar han håller för sitt eget höga nöje eller är nyinköpta eller av någon annan anledning inte går lektioner. En del av dem är faktiskt helt okej fina och jag lär mig massor på mina lektioner.

Det är knappt något fokus på att hästen ska böja på nacken, han blir galen om man försöker såga. Nej, varje lektion poängteras det att kraften ska komma bakifrån, och han sitter gärna upp och visar sin poäng. Själva övningarna kan vara ganska grundläggande, vi kan i prncip rida på fyrkantsspåret en hel lektion, men man får verkligen lära sig rida riktigt, här kan man inte fuska sig till något "på tygel" genom att rida på små volter, utan det är bakbensaktivitet, bjudning och lydnad för hela slanten.

Instruktören är väldigt ärlig, vilket alla inte kan hantera, men mig passar det jättebra. Han kan verkligen vråla att "det där var absolut skit!!" så det ekar i ridhuset, men om något är bra så får man höra det också.
Han är väldigt väldigt intresserad av ridning och jag misstänker att han studerar ridläror x antal timmar/vecka, för han berättar om olika ridstilar och jämför etc.

En positiv skillnad är, som någon sa ovan, att stämningen på ridskolan är jättetrevlig och alla pratar med alla!
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

gud det där låter ju som rena himmelriket! har tyvärr inte hittat något sådant här. sen är det väl också så att ja knappast har några tävlingsnerver och hatar att tävla. tävlade en del när jag var yngre (både i dressyr och hoppning men var nog bättre på dressyr) men var aldrig särskilt inne i att tävla.

du har möjligtvis inte hört om liknande ridskolor i london? man går ju inte direkt framåt, numer betalar jag bara för lektioner för att det innebär att jag iaf får rida, och jag har inte råd att vara medryttare.

mitt universitet har inget sådant tillval som du hade, däremot har jag en vän som pluggar i southampton, och hon tävlar hoppning med dem...fast hindrena ligger på ungefär 50 cm bara.

vad gäller att "gå på tygeln" så måste jag ändå säga att de ridlärare jag har haft hittills på LEC har varit väldigt noga med att hästen ska arbeta med bakbenen o inte bara knycka på nacken. den ridinstruktör jag har nu må vara lika gammal (om inte yngre) än jag själv (28, som jag är i april...) men hon kan skrika ordentligt på de ryttare som inte bryr sig om ridhusreglerna och på mig om jag inte gör det hon vill att jag ska göra (hon anpassar sig efter hur mycket man kan).

hur som...den här skolan ger en mer i ego-väg än vad den faktiskt gör i utveckling.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Uppdatering fran mig: har precis haft min andra lektion pa LEC. Det ar hundra ganger battre an det andra stallet, sa tack for tipset! Aven fast anlaggningen inte ar lika fin som pa Lee Valley sa kanns det mycket battre, man blir trevligt bemott, de kom ihag mig nar jag ringde andra gangen och det var inga problem att fa samma instruktor - pa forra stallet hade jag olika varje gang.

Har tagit 2 privatlektioner och jag trivs med bade instruktor och hast. Hon ger konkreta tips och engagerar sig - himla skillnad mot andra stallet dar de stod i hornan prick hela tiden och man kunde rida forbi 20 ganger utan att de sa nagot. Hasten heter Sky, hon ar fin och av vad jag sett hittills verkar resten av hastarna ok ocksa - inte bara en massa cobs.

Ar sa himla glad att jag inte gav upp (funderade ett tag pa om det var jag som var knapp och inte kunde nanting). Det ar ju sa KUL att rida. Gick jattebra idag, och kanslan nar det funkar ar ju bara helt underbar!

Fragade om det fanns nagon grupp jag skulle passa - tankte aka dit och titta pa hur grupplektionerna gar till forst. De rekommenderade sondagmorgon klockan 10 sa da kanske vi ses!
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Hall oss garna uppdaterade om ved mer som hander.

Intresserad eftersom jag oxa bor i London och letar.
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Det har ju gått en tid sen första inlägget, men jag vill gärna veta hur det gick. Har bott i London i åtta år och nyligen tagit upp ridningen efter ett långt avbrott. Vill gärna höra av andra svenskar som rider i England, helst London!

/Moa
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Får jag också vara med? :) Jag söker boende i Cambridge nu, och skulle gärna få tips på bra klubbar i det området...
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Har ingen koll pa Cambridge tyvarr. Men det finns sakert manga bra dar med tanke pa alla (internationella) studenter och nara till landet. :p
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Kan bara halla med, standarden pa ridskolorna i England ar inte alls lika bra som i Sverige. Och hasthallningen ar valdigt annorlunda - kanske mest for att var och varannan har hast hemma pa bakgarden sa att saga? DIY ar ju valdigt poppis och det skiljer sig ju avsevart mot kollektiv i Sverige. Gemene man verkar inte kunna lika mycket heller, t.ex. om foderstater och traningsupplagg.

Fast de senaste aren har jag haft hasten/hastarna pa Part/Full livery och dar tycker jag att servicen etc ar suveran. Likasa kvaliteten pa undervisningen ar ju mycket battre om man rider privat eller har egen hast. Vi har toppinstruktorer i alla discipliner i omradet dar jag bor.

Jag kanner hur manga som helst som vill ha medryttare! Vart bor du (eller ni, alla som bor i England). Det finns manga valdigt bra stall inom pendlingsavstand fran London!
 
Sv: Borjat rida efter 8 ars uppehall - i England!

Jag red i flera ar pa ridskola som barn, tonaring. Var aven pa en del ridlager/kollo, red och tog hand om kompisars hyrhastar m.m. Och jag haller med om att det skiljer sig valdigt mycket här i London. Jag saknar verkligen att gora i ordning hasten sjalv innan ridpasset, rykta, transa, sadla och sa vidare. Och ha en lugn stund efter passet. Men nej, man far vanta i ridhuset sa kommer de med hasten fixad och klar. Och sa fort man har suttit av kommer nagon och hamtar hasten och lamnar den i boxen, ofta med sadel och trans fortfarande pa (!). Kanns sa trakigt... :cry:

Instruktorerna tycker jag faktiskt ar sjysstare har an nar jag var "liten" och red. Men det kan bero pa att jag inte langre ar sa kanslig och radd for 18-ariga bestamda tjejer som jag var som 13-aring (jag ar 26 idag). :) Men jag kanner att jag vill lära mig mer snabbt. Innan jag slutade som tonaring hade jag klarat av enkla hopp- och dressyrmarken. Nu ligger jag pa en mycket lagre niva och kanner mig frustrerad. Visst att jag behover ga igenom basics igen, men det gar alldeles for segt. Och ibland har vi en riktiga pajaser i gruppen och da far vi knappt gora nat alls for instruktoren maste koncentrera sig pa den personen (oftast en typ 30-arig kille, som bara skrattar at alltihop, han verkar tro att han ar pa zoo).

Jag funderar pa att ta en stable management course, £85 for 4 st entimmes lektioner. Detta mest for att jag har glomt bort mycket om att ta hand om hastar utanfor ridningen och garna skulle lara mig med om hastpsyke och sa (vilket de tydligen skulle ga igenom en lektion).

Jag vill jattegarna bli medryttare, men skulle garna dela med nagon som till borjan kan lara mig en del. Jag tror helt enkelt att jag behover "get up top scratch" efter alla ar utan ridning och narhet till hastar.

Min perfekta losning vore att vara medryttare med nagon som aven garna undervisar. Jag betalar forstas! Just nu rider jag en gang i veckan, men kanner att det inte riktigt racker. Har verkligen gatt och blivit hasttokig igen! :bump:

Sunshine, det later helt underbart som du har det. Att kunna ha hastarna pa part livery och duktig instruktor.

Jag bor i Vauxhall, sydvastra London, zon 1, precis soder om Victoria. Var bor du?
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 196
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 362
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 024
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
906
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp