Bukefalos 28 år!

Boxeravel utbruten ur Oseriös avel 2022

Jag förstår inte alls varför du måste vara så otrevlig när du skriver? Du är en vuxen människa och ska väl kunna diskutera som en vuxen. Vi behöver inte svära och bli otrevliga emot varandra.

Jag har redan sagt att du får tycka vad du vill om hur man diskuterar. Jag har en annan åsikt, speciellt när vissa personer är dryga och skenheliga.

Och ja jag kan läsa och du skriver exakt min poäng. Varför ska det vara okej för boxern att ha kortskalle då? Om dess korta skalle orsaker den lidande i form av att den får syrebrist vid ansträngning? För vem är det bra? För människan som anser att en kortskallig nos är fint?

Nej, du har fortfarande inte läst vad jag skriver. Sämre luftvägar än en "normalskallig" hund betyder inte per automatik lidande eller syrebrist vid ansträngning. Det är ju som att säga att C-höfter alltid innebär lidande bara för att de är sämre än A-höfter. De kan orsaka problem, men gör det långt ifrån alltid.

Jag och vissa andra tycker inte det är okej att en hund lider av syrebrist på grund av att den ska ha kort skalle.
Jag tycker det är lidande för en boxer!

Fast nu går ju inte boxrar i allmänhet runt och lider av syrebrist.

Sen att du skriver "Jag håller inte med om att det hos just boxern vanligtvis orsakar lidande" tycker jag är tråkigt. Då det är flera som just tycker det finns dem problemen och har bevis på det.

Och vad för anledning har jag att ta med era åsikter och "bevis" i vad jag baserar min åsikt på, med tanke på att jag nog träffar aningen fler boxrar?
 
Vi vet att människor är oerhört känsliga för att luftvägarna försämras, exempelvis vid astma eller bara en täppt näsa. Sätter man på en människor en andningsbegränsande mask och begränsar flödet bara lite så mår de snabbt väldigt dåligt. Själv tycker jag det blir jobbigt att bara ha ett enkelt munskydd och även om jag har vant mig en aning nu så skulle jag aldrig välja att ha det på om det inte fanns några andra fördelar.

Jag håller med om munskydd, jag kan inte använda det, jag får panik. Bland annat för att jag har ganska smala näsborrar och lite tät hals (kan inte ha polokrage utan att bli besvärad). Jag blir väldigt påverkad av förkylning och extrem värme. Det betyder inte att jag under normala förhållanden besväras. Så om man nu ska jämföra med sina egna upplevelser så har jag inte 100%-iga luftvägar. Men fullt acceptabla.
 
Det är rätt uppenbart att du har lite "rosa glasögon" när det kommer till boxer, men det har å andra sidan i princip alla som med näbbar och klor försvarar och rättfärdigar avel på allehanda defekter 🤷‍♀️

Bra sätt att avfärda någons erfarenheter på! Så trevligt. :turd::turd::turd: Du har verkligen inte tillräckligt med information om mig för att komma med sådana påståenden.
 
Jag håller med om munskydd, jag kan inte använda det, jag får panik. Bland annat för att jag har ganska smala näsborrar och lite tät hals (kan inte ha polokrage utan att bli besvärad). Jag blir väldigt påverkad av förkylning och extrem värme. Det betyder inte att jag under normala förhållanden besväras. Så om man nu ska jämföra med sina egna upplevelser så har jag inte 100%-iga luftvägar. Men fullt acceptabla.

Om DU hade fått välja hade du då valt lite vidare näsborrar och hals?

Jag kan också tro att de flesta boxrar inte mår dåligt under normala förhållanden (vila/lunka och normaltemp) men det är väl inte ok att de påverkas negativ i sin andning under eller efter ansträngning eller vid varmt väder heller? Varför har de inte rätt till att kunna andras helt fritt när de gör aktivitet de älskar som lek och träning? Varför är det ok att de behöver mycket längre tid för återhämtning vid varmare väder?

Jag har själv en hund som lätt blir överhettad vid explosiv träning i värme och det är verkligen inte kul för honom att återhämta sig då och han har ändå helt normala luftvägar.

När det gäller människor avlar man ju inte fram ett visst utseende medvetet så att du har fått lite smalare luftvägar är antagligen en ren slump. Men det är ingen slump att brakycefala hundraser har sämre luftvägar det är ett högst medveten val baserat nästan helt på att vi människor önskar ett ej "naturligt" utseende hos hunden. I början förstod man kanske inte hur detta skulle påverka hundarnas andning och därmed välmående men nu vet vi att det troligen är ett stort välfärdsproblem för så gott som samtliga av dessa hundar. För en del konstant dygnet runt oavsett aktivitet och för andra när de ska motionera (något alla hundar behöver för att må bra) och för vissa när de anstränger sig lite mer (något jag utgår från att en boxer älskar att göra).

Var gränsen går för vad som anses orsakar lidande beror nog på vilken hundägare du frågar.

1. Ägaren till den ej brakycefala hunden --> Hunden ska kunna andras fritt utan biljud oavsett aktivitet och temperatur

2. Ägaren till den lätt brakycefala hunden --> Hunden ska kunna andras fritt utan biljud vid vila och lugna aktiviteter. Att de låter när de flåsar och har svårt för värme är "rastypisk".

3. Ägaren till den svårt brakycefala hunden --> Det är rastypiskt att hunden snarkar när den sover och gulligt att den somnar sittandes. Att hunden inte kan promeneras längre sträcker eller vid vid varmare väder är inga problem de gillar inte "motion" ändå.

Emellan dessa är det såklart gråzoner. Men vem kan utan grundliga studier avgöra vart gränsen för lidande eller negativ påverkan på hundens fysiska eller mentala välbefinnande går? Hundägare 2 och 3 är i frågan partiska i frågan liksom varenda utställningsdomare som dömer dessa raser då de har ett egenintresse i dessa rasers utseende.
 
Om DU hade fått välja hade du då valt lite vidare näsborrar och hals?

Kanske. Jag ser det inte som ett jätteproblem. Värst är väl att jag "munandas" vilket gör att jag snabbt får plack framtill på tänderna.

Jag kan också tro att de flesta boxrar inte mår dåligt under normala förhållanden (vila/lunka och normaltemp) men det är väl inte ok att de påverkas negativ i sin andning under eller efter ansträngning eller vid varmt väder heller? Varför har de inte rätt till att kunna andras helt fritt när de gör aktivitet de älskar som lek och träning? Varför är det ok att de behöver mycket längre tid för återhämtning vid varmare väder?

Det är så klart inte okej om påverkan är sådan att de inte leka och träna. Men om de kan träna 10% mindre än en schäfer i 25 grader och tar 10% längre tid att återhämta sig, det är det som jag inte ser som ett problem. Alla hundar kan ju bli överhettade beroende på situation och träning. Någonstans går så klart gränsen, men om 100% är normalfallet så går inte gränsen vid 99%. Inte för mig i alla fall.

Jag har själv en hund som lätt blir överhettad vid explosiv träning i värme och det är verkligen inte kul för honom att återhämta sig då och han har ändå helt normala luftvägar.

Fast det tycker jag understryker att det finns fler saker som gör att hundar blir överhettade. Att inte ha underull gör också att man värms upp snabbare. När min numera bortgångne Breeze gick direkt till skuggan när vi gick ut hörde man ingen andning och munnen var stängd, men han hatade känslan av sol på kroppen då hans extremt tunna päls värmdes upp väldigt snabbt.

Hundägare 2 och 3 är i frågan partiska i frågan liksom varenda utställningsdomare som dömer dessa raser då de har ett egenintresse i dessa rasers utseende.

Hundägare 1 är inte alltid opartisk då det förekommer en hel del aktivism i frågan och extrema positioner. Som att 1% sämre skulle vara oacceptabelt.

Hur definierar du förresten "biljud"? För mig är det t.ex det typiska mopsljudet, när det finns ett "skrapande" ljud. Däremot att själva andningsljuden hörs mer om munnen är öppen och tungan ute anser inte jag vara ett biljud.
 
Kanske. Jag ser det inte som ett jätteproblem. Värst är väl att jag "munandas" vilket gör att jag snabbt får plack framtill på tänderna.
Jag tycker det låter rätt besvärligt, jag ogillar själv starkt att tvingas att munandas. Jag upplevde min livskvalité nedsatt när jag nyligen hade bihåleinflammation. Men jag är ju inte van vid att behöva munandas när jag är frisk.


Det är så klart inte okej om påverkan är sådan att de inte leka och träna. Men om de kan träna 10% mindre än en schäfer i 25 grader och tar 10% längre tid att återhämta sig, det är det som jag inte ser som ett problem. Alla hundar kan ju bli överhettade beroende på situation och träning. Någonstans går så klart gränsen, men om 100% är normalfallet så går inte gränsen vid 99%. Inte för mig i alla fall.
Vi har ju som vi kan konstatera inga mått på hur stor försämring det handlar om huruvida det påverkar hunden negativt eller ej får vetenskapen visa när en sådan studie görs. Jag såg nyss en film på en boxer som efter ett MH vid normaltemp (människorna hade jacka eller långärmat på sig) inte visade minsta tendens att återhämta sig under de flertal minutrar som genomgången var. Hunden var helt klart besvärad hela tiden pga. sitt kraftiga flåsande. Då var det ingen jätteansträngning på ett MH, lite lek bara.


Fast det tycker jag understryker att det finns fler saker som gör att hundar blir överhettade. Att inte ha underull gör också att man värms upp snabbare. När min numera bortgångne Breeze gick direkt till skuggan när vi gick ut hörde man ingen andning och munnen var stängd, men han hatade känslan av sol på kroppen då hans extremt tunna päls värmdes upp väldigt snabbt.
Min hund har definitivt underull, massor förra sommaren fick jag ta bort det mesta då det blev jobbigt för honom så de hjälper knappast mot värme. Han har tyvärr lite mer motor än förstånd vid träning. Han lugnar inte ner sig ett dugg i träning pga. värme och jag begränsade honom inte tillräckligt när han var yngre. Min första hund var lite "slöare" så jag var inte van vid det. Nu vet jag vart gränsen går. Han kan jogga en mil vid + 25 grader utan problem men inte träna explosiva saker som agility mer än korta sekvenser och gärna nedblött. Men hans förmåga att överhetta hade absolut varit något att ta i beaktande om han hade gått i avel. Det är ändå en brukshund och den bör fungera i arbete även på sommaren.
Hundägare 1 är inte alltid opartisk då det förekommer en hel del aktivism i frågan och extrema positioner. Som att 1% sämre skulle vara oacceptabelt.

Jag skulle inte påstå att hundägare i skulle göra bedömningen men den har iaf inget som helst egenintresse i bevarande av rasens utseende utan kan nog lättare se frågan ur hundens perspektiv. Självklart ska kunniga veterinärer med tillgång till utrustning att undersöka fysiska och psykiska besvär vara de som undersöker vart gränsen går för att hunden ska påverkas negativt på något sätt.

Hur definierar du förresten "biljud"? För mig är det t.ex det typiska mopsljudet, när det finns ett "skrapande" ljud. Däremot att själva andningsljuden hörs mer om munnen är öppen och tungan ute anser inte jag vara ett biljud.

Forcerad andning (man hör att luften pressas genom ett mindre utrymme) är för mig ett biljud. Hunden ska inte behöva ta i för att andas ens om den flåsar.

Alla former av snarkningar, snorklingar, skrapande ljud mm. där det låter som hunden har något som stör luftflödet. Både tillfälliga och ihållande.

Eg. allt som låter "jobbigt" eller "störande" för hunden.

Det låter väldigt lite när mina hundar flåsar, man hör mer av rörelsen av bröstkorgen mot golvet än själva andningsljuden. Har jag örat mot munnen på dem när de flåsar på dem hör jag såklart att luften rör sig men inte på längre håll.
 
Vi har ju som vi kan konstatera inga mått på hur stor försämring det handlar om huruvida det påverkar hunden negativt eller ej får vetenskapen visa när en sådan studie görs. Jag såg nyss en film på en boxer som efter ett MH vid normaltemp (människorna hade jacka eller långärmat på sig) inte visade minsta tendens att återhämta sig under de flertal minutrar som genomgången var. Hunden var helt klart besvärad hela tiden pga. sitt kraftiga flåsande. Då var det ingen jätteansträngning på ett MH, lite lek bara.

Jag var figge på ett MH med fem boxer och en staffe för två veckor sen. Gick med och såg hela testet för alla. Upplevde inte alls detta och den enda som hade vad jag skulle definiera som biljud var staffen.

Alla former av snarkningar, snorklingar, skrapande ljud mm. där det låter som hunden har något som stör luftflödet. Både tillfälliga och ihållande.

Helt ärligt så har jag endast hört det på mina boxrar vid yttre påverkan på halsen, typ när de drar som galningar i ett strypkoppel. Och det är min upplevelse av boxer i allmänhet.
 
Forcerad andning (man hör att luften pressas genom ett mindre utrymme) är för mig ett biljud. Hunden ska inte behöva ta i för att andas ens om den flåsar.

Alla former av snarkningar, snorklingar, skrapande ljud mm. där det låter som hunden har något som stör luftflödet. Både tillfälliga och ihållande.

Eg. allt som låter "jobbigt" eller "störande" för hunden.

Det låter väldigt lite när mina hundar flåsar, man hör mer av rörelsen av bröstkorgen mot golvet än själva andningsljuden. Har jag örat mot munnen på dem när de flåsar på dem hör jag såklart att luften rör sig men inte på längre håll.
Jag tycker iofs att högljudd andning efter rejäl ansträngning är rätt normalt. Tycker ofta andningen hörs om de rejsat eller kört skydd, det ska däremot inte snorklingar eller skapande ljud såklart.
Vet dock friska hundar som haft biljud utan förklaring (veterinärundersökta i halsen) vid vissa typer av ansträngning, det har dock inte påverkat dem.
Att begära att hundarna ska ha helt tyst andning efter max ansträngning är lite överdrivet IMO. Det har ju inte andra djur heller.

Med det sagt tycker jag en hel del boxrar har problem med andningen, även om jag träffst de utan med.
 
Nej? Men det är hon som protesterar faktumet att Boxer har sämre luftvägar än en långnosad hund. Då blir det ju naturligt att jag svarar henne.
Ja, jag har inga problem med diskussionen som sådan men du kan ju fundera på hur du gör det eftersom du inte hanterar kritik särskilt bra själv. @Linda_A svarar ju åtminstone på frågorna.

Man får liksom sopa lite rent framför egen dörr innan man går på andra hårt.
 
Jag tycker iofs att högljudd andning efter rejäl ansträngning är rätt normalt. Tycker ofta andningen hörs om de rejsat eller kört skydd, det ska däremot inte snorklingar eller skapande ljud såklart.
Vet dock friska hundar som haft biljud utan förklaring (veterinärundersökta i halsen) vid vissa typer av ansträngning, det har dock inte påverkat dem.
Att begära att hundarna ska ha helt tyst andning efter max ansträngning är lite överdrivet IMO. Det har ju inte andra djur heller.

Med det sagt tycker jag en hel del boxrar har problem med andningen, även om jag träffst de utan med.

Ja större hundar låter nog mer än mina mindre hundar och jag tänker inte på det ljudet som blir bara för att hunden flåsar utan det ljud som blir när luften ska passera en trängre passage. Svårt att beskriva men man hör skillnad.
 
Ja större hundar låter nog mer än mina mindre hundar och jag tänker inte på det ljudet som blir bara för att hunden flåsar utan det ljud som blir när luften ska passera en trängre passage. Svårt att beskriva men man hör skillnad.
Jag misstänkte av vi var av samma åsikt, men tänkte att det kunde vara bra att ta upp. Upplever att det lätt slår över i nån form av perfektion åt andra hållet när det är så känsligt med plattnosar.
 
Jag var figge på ett MH med fem boxer och en staffe för två veckor sen. Gick med och såg hela testet för alla. Upplevde inte alls detta och den enda som hade vad jag skulle definiera som biljud var staffen.
Ja jag har också hört skaffar med billjud. Det är rätt skrämmande att den aveln också går mot kortare nos.
Helt ärligt så har jag endast hört det på mina boxrar vid yttre påverkan på halsen, typ när de drar som galningar i ett strypkoppel. Och det är min upplevelse av boxer i allmänhet.
Det är detta som är så spännande. Jag som inte alls träffat ett stort antal boxrar har hittills inte träffat en enda utan någon form av billjud på andningen. De har inte dragit i kopplet när de låtit så. Jag tror vi har olika referensramar för vad som är normala andningsljud för en hund helt enkelt.
 
Har jag sagt att det minskat sen SRD infördes? Jag kommenterade att vi inte får in en massa rapporter från utställningsdomare. Men Boxerklubbens avdelningsstyrelse ville se till att boxer ändå behölls på SRD-listan, vilket jag antar inte var säkert i och med att SKK inte fick ett gäng rapporter.

Jag tror det är ett helt okej sätt att få en bild av genomsnittspopulationen. Det är ju väldigt svårt att annars veta vad som finns i stugorna, så att säga. Eftersom vi har väldigt många rasspecialer för boxer ser man ändå en hel del hundar där.
Bara som en passus så funkar SRD tyvärr rätt dåligt - väldigt få domare som använder sig av den möjligheten även i min ras. Det betyder ju absolut inte att problemet är litet bara för att det inte syns i SRD-rapporterna. Då tänker jag att exteriörbeskrivningar borde ge en bättre bild? Hur många boxrar exteriörbeskrivs och hur ser det ut där i sammanställningen gällande just näsborrar, noslängd och andning?
 
Jag tycker iofs att högljudd andning efter rejäl ansträngning är rätt normalt. Tycker ofta andningen hörs om de rejsat eller kört skydd, det ska däremot inte snorklingar eller skapande ljud såklart.

Det är lite det jag är ute efter. Andning kan ju vara högljudd utan att det finns biljud. Och boxern, och andra bruksraser med den, kan ju vara ganska livlig och kör gärna efter modellen "full ös, medvetslös".

Med det sagt tycker jag en hel del boxrar har problem med andningen, även om jag träffst de utan med.

Vi har absolut en del som är övertypade och tunga i kroppen. Tyvärr ofta med importblod, sydeuropa har en hel del som är väldigt övertypade.

Bara som en passus så funkar SRD tyvärr rätt dåligt - väldigt få domare som använder sig av den möjligheten även i min ras. Det betyder ju absolut inte att problemet är litet bara för att det inte syns i SRD-rapporterna. Då tänker jag att exteriörbeskrivningar borde ge en bättre bild? Hur många boxrar exteriörbeskrivs och hur ser det ut där i sammanställningen gällande just näsborrar, noslängd och andning?

Vi försöker jobba aktivt med det genom att trycka på domarna att använda rapporterna, men nej, det sker inte alltid. Speciellt med utländska domare. Men det är ändå det bästa verktyget man har idag.

Angående exteriörbeskrivningar tror jag inte det görs någon sammanställning av de resultaten, men det har jag faktiskt inte koll på. Inte heller på hur många per år som gör dem. Det görs ju i stort sett bara ihop med korning.
 
Vi försöker jobba aktivt med det genom att trycka på domarna att använda rapporterna, men nej, det sker inte alltid. Speciellt med utländska domare. Men det är ändå det bästa verktyget man har idag.

Angående exteriörbeskrivningar tror jag inte det görs någon sammanställning av de resultaten, men det har jag faktiskt inte koll på. Inte heller på hur många per år som gör dem. Det görs ju i stort sett bara ihop med korning.
Men jo, visst görs det sammanställningar av exteriörbeskrivningar via Lathunden? Det är ju nåt som alla rasklubbar inom SBK jobbar med (eller åtminstone borde de väl göra det? Den bilden har då jag fått på diverse konferenser med SBK). I min rasklubb görs det årligen och sen tar vi fram statistik på hur utfallet blivit gällande specifika delar av exteriören som är i fokus för oss (exempelvis trånga och tunna underkäkar). Det är också ett centralt mål i RAS för flera rasklubbar inklusive min egen att öka andelen exteriörbeskrivna (separat från korningen) eftersom det ger en så mycket mer kvalitativ bild av rasens exteriör och de stora exteriöra problemen. Om Boxerklubben inte aktivt jobbar med att öka andelen exteriörbeskrivna och att sammanställa och analysera resultaten så är ju det nåt jag tycker att medlemmar verkligen borde trycka på om - det är ett betydligt effektivare verktyg för att få syn på exempelvis andningsproblem än SRD (eller utställningskritiker).
 
Men jo, visst görs det sammanställningar av exteriörbeskrivningar via Lathunden? Det är ju nåt som alla rasklubbar inom SBK jobbar med (eller åtminstone borde de väl göra det? Den bilden har då jag fått på diverse konferenser med SBK). I min rasklubb görs det årligen och sen tar vi fram statistik på hur utfallet blivit gällande specifika delar av exteriören som är i fokus för oss (exempelvis trånga och tunna underkäkar). Det är också ett centralt mål i RAS för flera rasklubbar inklusive min egen att öka andelen exteriörbeskrivna (separat från korningen) eftersom det ger en så mycket mer kvalitativ bild av rasens exteriör och de stora exteriöra problemen. Om Boxerklubben inte aktivt jobbar med att öka andelen exteriörbeskrivna och att sammanställa och analysera resultaten så är ju det nåt jag tycker att medlemmar verkligen borde trycka på om - det är ett betydligt effektivare verktyg för att få syn på exempelvis andningsproblem än SRD (eller utställningskritiker).
I min ras pratas det aldrig om nån sammanställning av exteriörbedömningen. I RAS nämns det i samma veva som utställning bara.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 085
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 882
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp