Boxeravel utbruten ur Oseriös avel 2022

Ja och den fungerar väldigt ofta som sådan också? Men kanske inte lika bra som en schäfer i sommarvärme. Det ser jag inte som ett problem.



Så klart det finns, annars hade vi ju inte haft det som ett fokus inom rasen att se till att överdrifter uppmärksammas. Men det är inte en majoritet och det är inte normalt att man hör en boxers andning när den inte gör något speciellt.



Jag kan inte påminna mig att jag stött på en hund som har tungan ute och hässjar där man inte hör andningsljud. Jag pratar inte om nåt rosslande eller väsande här (som man kan höra på mops och fralla) utan normala andningsljud.
På alla hundar jag känner måste jag luta mig rätt nära för att höra hjässandet. Och då är det rätt svårt att få Tinja så fysiskt trött att hon hässjar, och oftast gör hon bara det i kanske 1-2 minuter. Även när det är 25 grader ute.
 
Vad är ”normala andningsljud” då?

Tja, om jag själv sticker ut tungan och andas så hörs det mer än om jag inte har tungan ute. Nu kan man ju inte jämföra hund och människa rakt av så klart, men min upplevelse när jag har tränat ihop med andra raser att man ofta hör andningsljud om de har tungan ute.

Nu är det förvisso inte andningen en ensam faktor som har inverkat på boxerns användningsområde i brukset men på din fråga svarar jag "nja".

Jag skulle säga att andningen har oerhört lite att göra med det.

10 % är ganska mycket när det handlar om något så grundläggande som att få ner luft i sina lungor. Jag är helt övertygad om att den som går från 100% flöde till 90% märker det. Men den som aldrig haft mer än 90% vet ju inget annat men kan ändå påverkas av det.

Fast de här procenten tog ju både du och jag ur luften som exempel, så det är inte relevant att säga att 10% är ganska mycket för vi vet ju inte hur mycket det handlar om.

Även hos boxer förekommer boas i varierande grad. Jag har som sagt inte träffat en enda som inte haft uppenbar påverkan på andningen. Självklart lindrigare än hos mops och fralla men ändå fullt synligt och hörbart. Det finns säkert de som inte har det men jag tror knappast det är en slump att man sällan träffar dem.

Har inte sagt att det inte förekommer. Men träffar gott om boxrar vars andning inte är hörbar bara du sitter i samma rum med dem utan att de gör något, vilket du verkar tro är det vanliga. Boas är absolut undantaget snarare än regeln på boxer, till skillnad från flera andra kortskalliga raser. Dock något som inte får bli värre och som vi jobbar på att förbättra ytterligare. Det går absolut att ha kortskalliga hundar som inte besväras av knipta näsborrar, för lång tunga, för mycket mjuk gom eller för trång hals.

Bara för att andra raser har mer problem så rättfärdigar det enligt mig inte att avla fram hundar som bara behöver leva med lite problem. En hund ska aldrig uppleva att den får ta i för att få ner luft i lungorna, inte ens bara lite, inte ens vid varmt väder.

Bara för att någon tycker deras avsaknad av normal noslängd är gullig eller snygg..

Jag ser inte problemet med att acceptera "bra nog". Lite problem behöver inte betyda en märkbar nedsättning livskvaliten. Märkbar för hunden, alltså.

Men men, visst handlar det bara om att vi tycker onormalt är gulligt. Så klart.
 
Jag ser inte problemet med att acceptera "bra nog". Lite problem behöver inte betyda en märkbar nedsättning livskvaliten. Märkbar för hunden, alltså.

Men men, visst handlar det bara om att vi tycker onormalt är gulligt. Så klart.
Hela tankesättet där är ju underligt. Vadå märkbar för hunden? Om den inte vet något annat än att ständigt ha dålig syresättning och nedkylning så är det ju såklart inte märkbart för hunden. Den kan inte fråga sina artfränder "känner ni såhär?"

Finns det någon anledning till att Boxer ska ha en kort nos annat än att människor tycker det är "fint", "så ska de se ut" eller "så har det alltid varit"?
 
Hela tankesättet där är ju underligt. Vadå märkbar för hunden? Om den inte vet något annat än att ständigt ha dålig syresättning och nedkylning så är det ju såklart inte märkbart för hunden. Den kan inte fråga sina artfränder "känner ni såhär?"

Märkbar = den mår dåligt av det. Du vet inte om 5% sämre syresättning faktiskt gör att hunden mår objektivt dåligt. En tax kan inte springa lika fort som en greyhound, men betyder det att den lider av det? En nakenhund måste ha kläder på sig när det är kallt, är det inte heller en okej anpassning till vad som är bäst för hunden likväl som att inte hårdträna en boxer i stark sommarvärme?

Finns det någon anledning till att Boxer ska ha en kort nos annat än att människor tycker det är "fint", "så ska de se ut" eller "så har det alltid varit"?

De flesta raser har tagits fram av en anledning. I vissa fall är anledningen rent estetisk. Det är inte fallet med boxer. De togs fram för storviltsjakt, specifikt för att hålla fast i storviltet. Då resonerande man som så att ett kort, brett nosparti med en uppnäsa innebar att hunden kunde gripa ett ordentligt tag i bytet utan att näsborrarna blockerades av bytet.

Rätt eller fel tänkt? Det har jag ingen aning om, vi jagar inte storvilt så ofta med boxer idag. Men det är rasens historia och jag anser att det är viktigt att bevara ur den synpunkten och för att det är en del av hela paketet boxer. Jag ser ingen konflikt mellan att bevara boxern som den ska se ut och att den ska vara en användbar brukshund som inte mår dåligt.
 
Märkbar = den mår dåligt av det. Du vet inte om 5% sämre syresättning faktiskt gör att hunden mår objektivt dåligt. En tax kan inte springa lika fort som en greyhound, men betyder det att den lider av det? En nakenhund måste ha kläder på sig när det är kallt, är det inte heller en okej anpassning till vad som är bäst för hunden likväl som att inte hårdträna en boxer i stark sommarvärme?



De flesta raser har tagits fram av en anledning. I vissa fall är anledningen rent estetisk. Det är inte fallet med boxer. De togs fram för storviltsjakt, specifikt för att hålla fast i storviltet. Då resonerande man som så att ett kort, brett nosparti med en uppnäsa innebar att hunden kunde gripa ett ordentligt tag i bytet utan att näsborrarna blockerades av bytet.

Rätt eller fel tänkt? Det har jag ingen aning om, vi jagar inte storvilt så ofta med boxer idag. Men det är rasens historia och jag anser att det är viktigt att bevara ur den synpunkten och för att det är en del av hela paketet boxer. Jag ser ingen konflikt mellan att bevara boxern som den ska se ut och att den ska vara en användbar brukshund som inte mår dåligt.
Du gör väldigt underliga jämförelser. Att en liten hund inte kan springa lika fort som en stor hund är ju knappast jämförbart med en hund som kan andas helt normalt oavsett väder eller arbete och en som inte kan det.

Majoriteten av catch dogs har inte en nos som en boxer. Inte heller de vilda djur som också måste jaga ikapp och hålla fast bytesdjur.

Men du faller alltså in i facket "så ska de se ut" och "så har det alltid varit".
 
Det är ju rätt stor skillnad på hur boxern ser ut idag jämfört med förr. Numera används den ju inte ens till att hålla fast djur men ändå har nosen blivit kortare och med uppåt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220408_201914_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20220408_201914_com.android.chrome.jpg
    160 KB · Visningar: 239
Du gör väldigt underliga jämförelser. Att en liten hund inte kan springa lika fort som en stor hund är ju knappast jämförbart med en hund som kan andas helt normalt oavsett väder eller arbete och en som inte kan det.

Tycker du. Tycker inte jag.

Majoriteten av catch dogs har inte en nos som en boxer. Inte heller de vilda djur som också måste jaga ikapp och hålla fast bytesdjur.

Jaha, och? Jag svarade på frågan varför de avlats fram med kortare skalle och uppnäsa.

Men du faller alltså in i facket "så ska de se ut" och "så har det alltid varit".

Du ska uppriktigt sagt ge fan i att stoppa in mig i fack och stoppa ord i munnen på mig.
 
Det är ju rätt stor skillnad på hur boxern ser ut idag jämfört med förr. Numera används den ju inte ens till att hålla fast djur men ändå har nosen blivit kortare och med uppåt.

Ja, men det var inte vad frågan var. Det håller jag så klart med om. Därför uppmärksammas detta ju och man försöker avla på bättre proportioner i huvudet, utan att rasen för den delen inte ska vara bracycefal.
 
Har inte sagt att det inte förekommer. Men träffar gott om boxrar vars andning inte är hörbar bara du sitter i samma rum med dem utan att de gör något, vilket du verkar tro är det vanliga. Boas är absolut undantaget snarare än regeln på boxer, till skillnad från flera andra kortskalliga raser. Dock något som inte får bli värre och som vi jobbar på att förbättra ytterligare. Det går absolut att ha kortskalliga hundar som inte besväras av knipta näsborrar, för lång tunga, för mycket mjuk gom eller för trång hals.



Jag ser inte problemet med att acceptera "bra nog". Lite problem behöver inte betyda en märkbar nedsättning livskvaliten. Märkbar för hunden, alltså.

Men men, visst handlar det bara om att vi tycker onormalt är gulligt. Så klart.

När jag läser om BOAS från veterinären källor så definieras det som de förändringar som följer det brachycefala huvudet.

"Brachycephalic Obstruction Airway Syndrome (BOAS) utgörs av en uppsättning specifika förändringar och varje enskilt djur kan ha en, flera eller alla avvikelser. När skallens skelett förkortats blir det mindre utrymme i käken för tänder och mjukvävnader. Mjukdelarna har inte förminskats i samma utsträckning som skelettet och djuren har lika många tänder i munnen som djur med lång nos.

Nosborrarna blir ofta mer eller mindre ”knipta” (ihoptryckta), det blir mindre utrymme inne i nosen, den mjuka gommen (den bakersta mjuka delen av gomtaket i munhålan) kan vara för lång i förhållande till munnens längd och luftstrupen kan ha smalare diameter. Allt detta sammantaget leder till ökat lufttryck i andningsvägarna med inflammation, svullnad och förändringar som resulterar i ytterligare förträngning i svalg och luftstrupe, vilket kan försvåra både in- och utandning."

Jag undrar vilka studier som gjorts för att med säkerhet kunna säga att de flesta boxrar inte har någon av dessa förändringar?

Det räcker med att googla boxer för att se att en stor andel har knipta näsborrar, vilket innebär att de enligt denna definition har BOAS.

En del skriver att BOAS är när hundarna får symtom av dessa förändringar. För mig blir det lite som att påstå att en hund måste vara halt för att ha höftledsdysplasi. Vi kan inte veta hur hundars höfter ser ut om vi inte röntgar dem. Lika lite vet man hur luftvägarna ser ut om man inte söver och kollar och/eller undersöker med röntgen/CT.

Angående ljud från andning så väntar jag fortfarande på att träffa en tyst boxer eller annan trubbnos eller hitta en film på en. Har inte lyckats med varken eller.
 
Jag måste fråga, eftersom jag inte är från Sverige. Hässja, är det alltså en annan sak än när hunden flåsar? Jag tänker mig hässja mer som att andas väldigt fort och ytligt. Det har bara hänt ett par gånger med mina hundar och då har det varit kraftig stress eller smärta = akut till veterinär.

Vid värme eller fysisk aktivitet är det djupare andetag som jag benämner flåsande. Detta går om rätt fort antingen genom lugn promenad efter ansträngning eller genom att ställa sig i skugga/spola tassar med kallt.

Då jag hade boxer hässjade hon om det var varmt. Det var svårt att avbryta med henne. Hon hade väldigt kort nos och var ren skitsvel.
 
En del skriver att BOAS är när hundarna får symtom av dessa förändringar. För mig blir det lite som att påstå att en hund måste vara halt för att ha höftledsdysplasi.

För den enskilda hunden är det fullständigt irrelevant om den har BOAS utan symtom. Den mår bra, punkt. Precis som den enskilda hunden med C-höfter som inte har ont. Den mår också bra.

För aveln är det så klart väldigt viktigt att man tar med dessa faktorer i beräkning.
 
För den enskilda hunden är det fullständigt irrelevant om den har BOAS utan symtom. Den mår bra, punkt. Precis som den enskilda hunden med C-höfter som inte har ont. Den mår också bra.

För aveln är det så klart väldigt viktigt att man tar med dessa faktorer i beräkning.

Precis för aveln är det ju extremt viktigt att veta hur hundarna ser ut inuti och inte bara vilka symtomde har eller inte. För precis som att en hund utan symtom på HD kan lämna avkommor med symtom på HD så kan troligen en hund utan symtom på BOAS lämna avkommor med symtom på BOAS i de raser där det är relevant.

Sen visar det sig i en studie att över hälften av ägarna till hundar med symtom på BOAS inte förstår att hunden har symtom på BOAS. Studien gjort på andra raser än boxer men det är troligen samma i de flesta brachycefala raser. Så huruvida hunden har symtom eller ej borde nog inte bedömas av dem enskilda ägaren eller ens någon som har en brachycefal ras utan en oberoende veterinär.
 
Sen visar det sig i en studie att över hälften av ägarna till hundar med symtom på BOAS inte förstår att hunden har symtom på BOAS. Studien gjort på andra raser än boxer men det är troligen samma i de flesta brachycefala raser. Så huruvida hunden har symtom eller ej borde nog inte bedömas av dem enskilda ägaren eller ens någon som har en brachycefal ras utan en oberoende veterinär.

Vilket väl diskuteras som en del i avelsarbetet för t.ex mops och engelsk bulldog? Däremot inte för boxer, för det är helt enkelt inte ett så stort problem som du vill ha det till. Jag kan absolut köpa att det finns brachycefala raser där avelsdjuren bör veterinärundersökas just med fokus på BOAS, men det gäller inte alla.
 
Vilket väl diskuteras som en del i avelsarbetet för t.ex mops och engelsk bulldog? Däremot inte för boxer, för det är helt enkelt inte ett så stort problem som du vill ha det till. Jag kan absolut köpa att det finns brachycefala raser där avelsdjuren bör veterinärundersökas just med fokus på BOAS, men det gäller inte alla.

Jag hittar ingen studie som visar på om det är ett stort eller litet problem hos boxer. Inte ens rasklubben verkar ha koll eftersom man inte tagit med det i hälsoenkäten. Jag vet bara att jag och några andra aldrig har träffat en boxer utan symtom på BOAS. Det är konstigt om det nu är så ovanligt i rasen som du påstår.

Tyvärr är det svårt att få införa nya hälsoprogram om det inte handlar om att minst en majoritet eller ännu fler i rasen är drabbade.
 
Jag hittar ingen studie som visar på om det är ett stort eller litet problem hos boxer. Inte ens rasklubben verkar ha koll eftersom man inte tagit med det i hälsoenkäten. Jag vet bara att jag och några andra aldrig har träffat en boxer utan symtom på BOAS. Det är konstigt om det nu är så ovanligt i rasen som du påstår.

Det anses inte vara något stort problem, nej. Men det är absolut uppmärksammat och arbetas med av utskottet för Avel & Hälsa.

https://boxerklubben.org/index.php/avel-och-halsa/brakycefali

Väldigt få boxrar får anmärkningar i SRD. Tror det var 1 eller 2 under det senaste "normala" utställningsåret. Nu får man behandla uppgifter från utländska domare försiktigt, men när det gäller svenska så har de fått tydliga instruktioner om vad de ska kommentera.

Tar jag min hund som exempel så är hans andning likvärdig med min egen vid sömn, men han kan snarka något om han ligger med halsen över min arm eller på annat sätt med tryck över halsen. Det gör jag också.

Tyvärr är det svårt att få införa nya hälsoprogram om det inte handlar om att minst en majoritet eller ännu fler i rasen är drabbade.

Vi har redan flera inofficiella hälsoprogram. Bland annat tog SKK bort det officiella knäledprogrammet för ett par år sen, men vi har det nu inofficiellt. Övriga är hjärta och spondylos.
 
Väldigt få boxrar får anmärkningar i SRD. Tror det var 1 eller 2 under det senaste "normala" utställningsåret. Nu får man behandla uppgifter från utländska domare försiktigt, men när det gäller svenska så har de fått tydliga instruktioner om vad de ska kommentera.

Det lät inte riktigt så i Boxerklubbens kommentar till SKK:s kommitté för samsyn och exteriör sundhet år 2020:

"En lättläst och trevligt resonerande sammanställning. Dock ser rasklubben ingen positiv förändring när det gäller de exteriöra problemen som listas i SRD som ett för kort nosparti, knipna näsborrar och andningsproblem. Man ser också en negativ trend i övriga Europa när det gäller dessa problem. Fokus från rasklubben är att det måste till en förbättring på det som listas i SRD och vill att rasen kvarstår som SRD listad."

Det är förstås positivt att klubben är medvetna om problemet som brakycefali innebär.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 089
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 879
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 019
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 830
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp