Boxeravel utbruten ur Oseriös avel 2022

Det lät inte riktigt så i Boxerklubbens kommentar till SKK:s kommitté för samsyn och exteriör sundhet år 2020:

"En lättläst och trevligt resonerande sammanställning. Dock ser rasklubben ingen positiv förändring när det gäller de exteriöra problemen som listas i SRD som ett för kort nosparti, knipna näsborrar och andningsproblem. Man ser också en negativ trend i övriga Europa när det gäller dessa problem. Fokus från rasklubben är att det måste till en förbättring på det som listas i SRD och vill att rasen kvarstår som SRD listad."

Det är förstås positivt att klubben är medvetna om problemet som brakycefali innebär.

Nej, det är inte helt korrekt utläst. Boxern finns med i SRD med en lista på problemområden. Dock var det bara en eller ett par domare som på de SRD rapporter som fylls i vid varje utställning som skrev att de uppmärksammat sådana problem på de utställda boxrarna. Det rasklubben gör ovan är argumenterar (helt korrekt) för att man vill ha kvar boxer på listan, trots att få anmärkningar kommit in.
 
Nej, det är inte helt korrekt utläst. Boxern finns med i SRD med en lista på problemområden. Dock var det bara en eller ett par domare som på de SRD rapporter som fylls i vid varje utställning som skrev att de uppmärksammat sådana problem på de utställda boxrarna. Det rasklubben gör ovan är argumenterar (helt korrekt) för att man vill ha kvar boxer på listan, trots att få anmärkningar kommit in.

Fast hur många domare som rapporterat dessa fel på utställning kan väl inte ge i närheten av korrekt bild av hur utbrett problemen är? (Nu pratar jag generellt alla listade fel i alla raser)

Jag skulle ju gissa att en väldigt stor del av hundarna med dessa fel inte rapporteras på utställning helt enkelt för att de aldrig dyker upp på en utställning? Precis som man inte kan avgöra hur vanligt det är med felfärgade hundar inom en ras utifrån hur vanligt det är på utställning.

Sen är det ju utmärkt att sådana hundar inte premieras på utställning som verktyg i arbete att minska förekomsten. Men knappast användbart som utvärdering för hur utbrett felet faktisk är?
 
Du ska uppriktigt sagt ge fan i att stoppa in mig i fack och stoppa ord i munnen på mig.
Jag får stoppa in dig i vilket fack jag vill, du kontrollerar inte hur jag sorterar information. Dessutom har jag inte alls stoppat ord i munnen på dig, bara delgivit min tolkning av allt du sagt.

Jag har aldrig sett en boxer med normala näsborrar. Du får gärna vara den första som visar mig en reggad boxer med normala näsborrar.
 
Jag får stoppa in dig i vilket fack jag vill, du kontrollerar inte hur jag sorterar information. Dessutom har jag inte alls stoppat ord i munnen på dig, bara delgivit min tolkning av allt du sagt.

Jag har aldrig sett en boxer med normala näsborrar. Du får gärna vara den första som visar mig en reggad boxer med normala näsborrar

Jag ska nog inte tala om vilket fack jag har stoppat in dig i då. Men jag tycker du ska sluta kommentera avel så drygt.
 
Jag får stoppa in dig i vilket fack jag vill, du kontrollerar inte hur jag sorterar information. Dessutom har jag inte alls stoppat ord i munnen på dig, bara delgivit min tolkning av allt du sagt.

Jag har aldrig sett en boxer med normala näsborrar. Du får gärna vara den första som visar mig en reggad boxer med normala näsborrar.
Men vad du går på folk som en ångvält så otrevligt att läsa.
 
Om man inte ser nån positiv förbättring, så har ju inte problemen minskat..

Har jag sagt att det minskat sen SRD infördes? Jag kommenterade att vi inte får in en massa rapporter från utställningsdomare. Men Boxerklubbens avdelningsstyrelse ville se till att boxer ändå behölls på SRD-listan, vilket jag antar inte var säkert i och med att SKK inte fick ett gäng rapporter.

Fast hur många domare som rapporterat dessa fel på utställning kan väl inte ge i närheten av korrekt bild av hur utbrett problemen är? (Nu pratar jag generellt alla listade fel i alla raser)

Jag tror det är ett helt okej sätt att få en bild av genomsnittspopulationen. Det är ju väldigt svårt att annars veta vad som finns i stugorna, så att säga. Eftersom vi har väldigt många rasspecialer för boxer ser man ändå en hel del hundar där.

Jag skulle ju gissa att en väldigt stor del av hundarna med dessa fel inte rapporteras på utställning helt enkelt för att de aldrig dyker upp på en utställning? Precis som man inte kan avgöra hur vanligt det är med felfärgade hundar inom en ras utifrån hur vanligt det är på utställning.

Nja. Den typen av fel är idag inget man undviker att ställa ut en hund för, så jag tror det ger en bra översikt över åtminstone SKK-reggade boxrar.
 
Jag ska nog inte tala om vilket fack jag har stoppat in dig i då. Men jag tycker du ska sluta kommentera avel så drygt.
Det rör mig inte i ryggen vilket fack du stoppat in mig i. Det är din ensak hur du sorterar information. Men varför är det drygt att tycka att alla hundar ska ha rätt till ohindrade luftvägar?
Men vad du går på folk som en ångvält så otrevligt att läsa.
Synd? Jag har varken svurit eller gjort påhopp, bara konstaterat mina åsikter och erfarenheter. Om min autism påverkar sättet jag skriver på till en sån grad att du blir obekväm får du gärna blockera mig. Det gör mig inget :D:heart
 
Det rör mig inte i ryggen vilket fack du stoppat in mig i. Det är din ensak hur du sorterar information. Men varför är det drygt att tycka att alla hundar ska ha rätt till ohindrade luftvägar?

Synd? Jag har varken svurit eller gjort påhopp, bara konstaterat mina åsikter och erfarenheter. Om min autism påverkar sättet jag skriver på till en sån grad att du blir obekväm får du gärna blockera mig. Det gör mig inget :D:heart
Jag håller med dig om att hundar har rätt till obehindrade luftvägar - men du ska kanske ta det lite lugnt i hur du går på andra när du själv inte tål kritik. Det blir ju lite hycklande annars.
 
Det rör mig inte i ryggen vilket fack du stoppat in mig i. Det är din ensak hur du sorterar information. Men varför är det drygt att tycka att alla hundar ska ha rätt till ohindrade luftvägar?

Därför att du inte vet ett skit om vad som faktiskt är en relevant nivå av påverkan.

Nej? Men det är hon som protesterar faktumet att Boxer har sämre luftvägar än en långnosad hund. Då blir det ju naturligt att jag svarar henne.

Jag har inte protesterat mot det. Jag anser dock att de i de allra flesta fall inte är så "dåliga" att det orsakar lidande för hundarna. Och det är det enda som är relevant för mig.
 
Därför att du inte vet ett skit om vad som faktiskt är en relevant nivå av påverkan.



Jag har inte protesterat mot det. Jag anser dock att de i de allra flesta fall inte är så "dåliga" att det orsakar lidande för hundarna. Och det är det enda som är relevant för mig.

Tycker det är onödigt att ta till svordomar i en diskussionstråd. Håll det på lite högre nivå.

Fast protesterar du inte då? För vad du anser är lidande, är ju tydligen inte samma som andra människor.
 
Därför att du inte vet ett skit om vad som faktiskt är en relevant nivå av påverkan.



Jag har inte protesterat mot det. Jag anser dock att de i de allra flesta fall inte är så "dåliga" att det orsakar lidande för hundarna. Och det är det enda som är relevant för mig.
5% sämre andning är inte okej för mig. Eller ens 1%. Varför ska vissa hundar andas sämre bara för att någon gubbe bestämt hur de ska se ut?
 
Tycker det är onödigt att ta till svordomar i en diskussionstråd. Håll det på lite högre nivå.

Vi tycker olika. Jag använder det jag känner för.

Fast protesterar du inte då? För vad du anser är lidande, är ju tydligen inte samma som andra människor.

Men ursäkta har du svårt att läsa? Det är klart som korvspad att du inte kan få lika bra luftvägar i en kortskallig hund. Så det protesterar jag inte emot. Jag håller inte med om att det hos just boxer vanligtvis orsakar lidande.

Och vadå, "andra människor"? Det ska nog vara "vissa andra människor". Jag är ju inte precis ensam om att tycka det.
 
Därför att du inte vet ett skit om vad som faktiskt är en relevant nivå av påverkan.



Jag har inte protesterat mot det. Jag anser dock att de i de allra flesta fall inte är så "dåliga" att det orsakar lidande för hundarna. Och det är det enda som är relevant för mig.

"Men ursäkta har du svårt att läsa? Det är klart som korvspad att du inte kan få lika bra luftvägar i en kortskallig hund. Så det protesterar jag inte emot. Jag håller inte med om att det hos just boxer vanligtvis orsakar lidande.

Och vadå, "andra människor"? Det ska nog vara "vissa andra människor". Jag är ju inte precis ensam om att tycka det."


@Linda_A

Jag förstår inte alls varför du måste vara så otrevlig när du skriver? Du är en vuxen människa och ska väl kunna diskutera som en vuxen. Vi behöver inte svära och bli otrevliga emot varandra.

Och ja jag kan läsa och du skriver exakt min poäng. Varför ska det vara okej för boxern att ha kortskalle då? Om dess korta skalle orsaker den lidande i form av att den får syrebrist vid ansträngning? För vem är det bra? För människan som anser att en kortskallig nos är fint?

Jag och vissa andra tycker inte det är okej att en hund lider av syrebrist på grund av att den ska ha kort skalle.
Jag tycker det är lidande för en boxer!
Sen att du skriver "Jag håller inte med om att det hos just boxern vanligtvis orsakar lidande" tycker jag är tråkigt. Då det är flera som just tycker det finns dem problemen och har bevis på det.

Men du har rätt till din åsikt och vi får ha vår.
 
Vi tycker olika. Jag använder det jag känner för.



Men ursäkta har du svårt att läsa? Det är klart som korvspad att du inte kan få lika bra luftvägar i en kortskallig hund. Så det protesterar jag inte emot. Jag håller inte med om att det hos just boxer vanligtvis orsakar lidande.

Och vadå, "andra människor"? Det ska nog vara "vissa andra människor". Jag är ju inte precis ensam om att tycka det.

Det jag undrar är hur man kan vara så 100 % säker på att den anatomin just Boxer har INTE leder till lidande på grund av defekterna luftvägarna? Finns det studier som visar på hur mycket luftvägarna kan vara förändrade innan hunden upplever fysiskt eller psykiskt lidande?

Jag har inte hittat några sådana studier. Utan bara studier där man tittar på fysiska symtom och de är för mig det enda som visar på hur en hund egentligen mår. Precis som att en hund kan ha ont utan att halta så kan den vara påverkad av sin andning utan att vi märker något uppenbart.

Vi vet att människor är oerhört känsliga för att luftvägarna försämras, exempelvis vid astma eller bara en täppt näsa. Sätter man på en människor en andningsbegränsande mask och begränsar flödet bara lite så mår de snabbt väldigt dåligt. Själv tycker jag det blir jobbigt att bara ha ett enkelt munskydd och även om jag har vant mig en aning nu så skulle jag aldrig välja att ha det på om det inte fanns några andra fördelar.

Skulle en boxer välja sina andningsvägar framför en schäfers om de fick prova båda och sen välja? Att de är födda så och inte vet bättre anser jag inte vara en orsak att tycka att de inte kan påverkas negativt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 102
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 893
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 019
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 830
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp