Bukefalos 28 år!

Bra knep för bra sits:)

G

Grinch

Har ni några bra knep för att stärka sitsen? För att få en bra hållning? Hur brukar ni göra? Eller hur har ni gjort för att tex. få en bra balans och sits? :smirk:
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Jag har rätt okej balans och sits, men tänker inte nu eller någonsin påstå att den inte går att förbättra... :d Men jag tycker att rida barbacka är fenomenalt för att bli säkrare (få bättre balans) på hästryggen. En ridlärare som verkligen nöter in alla klassiker som ihop med händerna, ner med hälarna och rak i ryggen är ju oslagbart tills det verkligen sitter. :bump:
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Kan det vara bra att rida barbacka..? Man har ju hört många olika diskussioner om det.:smirk:
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Tänka på att verkligen sitta Djupt, Tänk hela tiden på att ta tillbaka axlarna, sitt djupt, upp med blicken, ner med hälen, vinkla armbågarna, rak i ryggen, stilla med handen osv.

Tänk på det heeeela tiden under ridpasset. Om man varje gång sitter så, så stärks man tillslut i den sitsen och det blir en självklarhet.

En gammal hästkarl som vi kände sa alltid; "Ut med bröna och in med vingarna!" :crazy: :D
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Be någon hålla hästen, kliv av och spring runt ridbanan hoppandes sådana där indianhopp eller hoppsasteg. Upp med vänster arm och höger knä högt upp i luften och vise versa.

Det ser för hiskeligt "muppigt" ut och stallkompisarna kommer antagliten att garva, men jag lovar, du sitter faktiskt djupare efteråt.

Om du kniper en sida, tex vänster sida brukar högerhänta knipa ihop lite. Låssas att du plockar äpplen, högt, högt upp i luften, då rätar du ut din snea sida.

Om du har en snäll häst, när du skrittar på lång tygel, släpp stigbyglarna och tyglarna och vänd dig om och peka på saker bakom dig. Räkna tex träden runt banan samtidigt som du vänder dig om. Gör detta både åt vänster och höger. Armarna ska peka långt bakom dig, vänd dig om så mycket du törs åt båda hållen.

Ha för vana att värma upp på detta sätt och din sits kommer absolut att förbättras även om den var bra innan.

Såg detta på en föreläsning på Strömsholm, där ryttare i svår klass fick hästarna att springa på ett helt nytt sätt efter att ha tränat så.
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Att rida utan stigbyglar är en klassiker som brukar funka bra.
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Att rida mycket (för mycket :p) barbacka och utan stigbyglar har gett mig grym balans och rätt bra benställning (säger man så på ryttare också? :D), men det har inte gjort nåt åt hållningen, snarare förvärrat den.

Jag brukar tänka mycket på "triangeln" (balansen mellan sittbenen och skrevet), gärna skritta fram länge på lång tygel och utan stigbyglar, och fokusera mycket på den och hur jag öht fördelar vikten och håller överkroppen. Då brukar det vara lättare att sitta rätt under resten av passet. :)
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Åh, låna Sally Swifts bok Ett med hästen! Även Centrerad Ridning med samma författare ska vara bra. Finns på bibblan och bokhandeln, den är jättekänd. Massor med bilder och bra övningar, den har verkligen hjälpt mig supermycket! Annars är det bra med speglar/film så man ser hur det ser ut när man rider! Film är väldigt lärorikt!
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Bli longerad utan stigbyglar och tyglar...Bra balans träning jag lovar..träna att rida lätt också så ska du får se skillnad :D
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

hm, ja, jag har en kompis som körde med en väldigt o-ortodox metod för att få henne att ha ryggen rak: Varje gång hon sjönk ihop red hon upp jämsides och petade till henne med spöt i ryggen!
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

för sitsen tänk hela tiden på de 3 H:na, dvs huvudet, händerna, hälarna detta har min tränare matat in i mitt huvud, jobbigt då men gud vilken skilnad:banana:.

innan hade ja värsta hopp/ridskole sitsen nu får ja oftast 8:or på sitsen på tävlingarna:angel: :love: L-skar min tränare asså :bow:

för balans be nån longera dig utan sitigbyglar, träna även då på din sits genom att be den som longerar hela tiden upp epa de 3 H:na mm

hoppas de hjälper lika bra som på mig:)
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Bästa sitsträningen (enligt mig) är att bli longerad.
Du kan koncentrera dig på din egen kropp,balans och följsamhet medan linföraren tar hand om tempo och styrning.
Alla ryttare borde rida på lina emellanåt.
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

läng lädrena så långt du kan. läng dom sedan ett hål till och du får kämpa för att hålla kvar foten i stigbygeln, ja lovar!!!!! dra tillbaka benet, så dom verkligen blir raka. be en kompis dra ner dina ben, så du verkligen kommer ner i sadeln. har funkat kanon för min hållning!

för balansen är d kanon å rida barbacka. för mycke barbacka förvärrar dock hållningen, vilket ja upptäckte när ja, efter en sommars barbackaridning, skulle pröva att rida lätt i traven. jisses, va d vingla...

men tänk på ryggen å vart du har benen! raka ben och rak rygg och du komer sitta bättre! :p
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Har ni några bra knep för att stärka sitsen? För att få en bra hållning? Hur brukar ni göra? Eller hur har ni gjort för att tex. få en bra balans och sits? :smirk:

jag tycker själv det ger skillnad att börja med att rida med stigbyglar sedan när hästen är igångsatt tar du uppstigbyglarna och rider utan dem ett tag (30 min - 45 min) och sedan tar du ner stigbyglarna och känner efter kan du länga lite ? ioftast vill man det för man har suttit med långa ben.

tänk på att sträcka på dje och kolla rakt fram då brukar det andra komma
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Bästa sitsträningen (enligt mig) är att bli longerad.
Du kan koncentrera dig på din egen kropp,balans och följsamhet medan linföraren tar hand om tempo och styrning.
Alla ryttare borde rida på lina emellanåt.

Det håller jag med om. Synd att man så sällan har möjlighet att ngn hjälper till.....

Jag lärde f ö mina barn så och de sitter betydligt bättre än jag nånsin gjort.....
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Har tagit bort stigbyglarna på dressyrsadeln och jag tänker att jag ska sitta så tungt som möligt i sadeln, hela tyngden på baken och kom ihåg att andas! om man andas ordentligt blir man mjukare och mindre spänd= snyggare sits (:
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

Det håller jag med om. Synd att man så sällan har möjlighet att ngn hjälper till.....

Jag lärde f ö mina barn så och de sitter betydligt bättre än jag nånsin gjort.....

Så är det för mig också. Jag longerar andra, men ingen vill longera mig:crazy:
 
Sv: Bra knep för bra sits:)

När jag var en 13-14 år hade jag låååångt hår som räckte nedanför midjan. Min dåvarande ridlärare ledsnade på att jag sjönk ihop och tittade neråt, så hon knöt fast mitt hår i skärpet på byxorna :D Jag lärde mig ganska snabbt av med den ovanan!

hm, ja, jag har en kompis som körde med en väldigt o-ortodox metod för att få henne att ha ryggen rak: Varje gång hon sjönk ihop red hon upp jämsides och petade till henne med spöt i ryggen!
 

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: Sar
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Tilly_85
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 074
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Vid hakan har jag ett skäggstrå som växer ut ibland och som jag brukar rycka med pincett. Men nu lyckas jag inte. Jag har försökt i...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: Otherside
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp