BRA stämning i erat stall?

Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag får nog säga att jag har BRA stämning i mitt stall där jag har ett par som hyr in ett par hästar. Detta trots att vi är dåliga på varandras språk men lär oss :)

Jag är en glad person som ofta ler och skrattar, drar ett skämt eller två, har mina infall och kort och gott kan kallas framåt och positiv. Det tror jag gör mycket i en situation som min.
Det viktigaste för att få god stämning är bla. god kommunikaton, att man kan fråga och tala om för varandra. Man säger hej och hejdå, säer "hur gick det idag?" och visar att man bryr sig om varandra helt enkelt :)
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Delvis KL

Jo, något så lite som att hälsa och fråga hur det har gått kan göra stor skillnad, istället för att var och en står och muttrar i var sitt hörn.

Ja, jo vi har bra stämning i stallet, och då är detta ändå inget riktigt litet stall, finns ca. 30 hästar. Här samsas hästar av alla de olika raser och utbildningsnivåer, ridskole och privata, och det har ingen betydelse.:rofl:
Visst händer det ju sig att det uppstår diskutioner där kanske inte allt som sägs om någon är direkt sockersött:grin:, men annat vore väl konstigt på ett ställe där det kryllar av kärringar, damer, flickor, tjejer, töser osv :D (men det är ändå förvånansvärt lite skitprat med tanke på situationen)
Det är heller inget som leder till dålig stämning, systematisk utfrysning och liknande. Visst har det ju funnits gnabb personer emellan, men det är som sagt enskildas sak, inte stallets.

Tror nog att den goda stämningen till störst del beror på stallägaren, hon är för det mesta alltid glad, och hon hakar sällan upp sig på något och förstorar upp det, utan låter det snabbt rinna av istället.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag står på en stor anläggnings i Stockholm med tränare, kurser, tävlingar, ridklubb osv på gården. Det finns 7 olika stall och vad jag hört så är det runt 150 hästar på gården också.

I mitt stall har vi 11 st hästar och alla är super trevliga. Vi hade tävling igår och eftersom jag är nyinflyttad har jag väl inte direkt blivit jätte bra vän med alla, men ändå stod dem där peppade, berömde osv! Verkligen toppen människor. Även folk från de andra stallen är hur gulliga som helst som också hjälpte till, peppade, berömde och var jätte trevliga! Igår på tävlingen var det till och med första gången jag träffade på en del utav dem.
Även när man rider ute på gården eller ridhuset, eller om man bara går själv och passerar någon som hälsar alla alltid glatt och trevligt.

Men visst, som i många stall oavsett om man sett det tidigare eller ej, så kommer skitsnack ALLTID finnas bakom ryggen på en för eller senare.. så är det tyvärr oftast, nästan alltid.
Finns sådanna i stallet med där vi står. Men ska dem hålla på med sånt skit snack och ha en sån attityd tycker jag att jag har rätt till och totalt ignorera dem och jag ska inte behöva vara trevlig mot dem.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Men visst, som i många stall oavsett om man sett det tidigare eller ej, så kommer skitsnack ALLTID finnas bakom ryggen på en för eller senare.. så är det tyvärr oftast, nästan alltid.

Tråkigt om du har såna upplevelser!
Nu kanske jag är en sån där naiv människa, men jag tror inte det *måste* vara så alls.
Däremot överlag om man är ute bland folk mycket (tränar, tävlar, vistas på större anläggningar) så är såklart sannolikheten att folk har sina "åsikter" större än om man håller sig på hemmaplan bland folk man känner! :p
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag har pålle inackorderad i ett stall med 2 andra inackorderingar + stallägaren,har aldrig varit några tjaffs och jag & pålle trivs i stallet med det andra:)

har god kontakt med det andra stallen i området oxå (2stall),stannar och snackar tar en cigg osv:D trevlig stämmning överallt här:bow:

Mvh Arabizar
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag rider ju iof fortfarande på ridskola. Men på ridskolan tycker jag åtminstone det är bra stämmning! Så gott som alla är kompis med alla, oavsett ålder. Det tycker jag är roligt :) Självklart har det vart ändel skitsnack osv. Men det har oftast löst sig med tiden.

För att få bra stämmning är väll en bra början att bara hälsa på folk, oavsett ifall man känner personen eller inte. Kanske hjälpa varandra med lite små saker osv. :)
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Hej!

Vi har 18 hästar 13 ägare(blir fler om man räknar familjemedlemmar) i stallet för tillfället. Och vi som har hästar där trivs bra ihop, anordnar pub kvällar och har det allmänt trevligt:)

Sen så har man väl inte samma filosofi ang hästhanteringen som alla i stallet men alla hästarna mår bra och det är det som räknas!
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

16st hästar o. 13st hästägare (+andra familjemedlemmar, ca 3st o. övriga 2st)Stämningen e på topp :D Vi e 5 flickor runt 15. 2 av flickorna har ett litet "gräl". Ena pratar glatt, dn andra säger inget o. e otrevlig -.- De e en flicka som alla andra int e spc förtjusta i pga falskhet osv .. Annars e de på topp, här finns hästar i många olika prisklassar o. kalibrar, raser o. åldrar. Ett par tävlar. Finns både finska o. svenska i stallet. Här finns oxå många olika grenar: dressyr, hopp, körning men nästan mest skogsmullar. Oxå unghäst o. föl. :D
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

KL.

Man får kolla runt lite tror jag. Känna sig för lite innan man bestämmer sig för ett stall. Man får jobba på bra relationer på stallet precis som på andra ställen. Trivs man inte så går det ju att kolla vidare tills man hittar nåt som känns bra. Jag flyttade från mitt första stall pga kompisbrist de va för få folk som red där helt enkelt. Vi va där i två veckor bara och jag va ensam alldeles för mycket. Då ville jag ha mycket sällskap.

Hittade ett stall relativt nära var där i flera år och trivdes mycket bra.

Bra ridkompisar och trevlig stämning. Helbra helt enkelt.

Det gick att fråga saker och be om hjälp mm. Vi hjälpte varandra och hjälpte till på stallet med saker också.

Om det händer nåt man inte förstår eller inte trivs med så kan det ju va jobbigt. Då tror jag att det är viktigt att försöka säga det rätt tidigt inte gå för länge och grubbla . Bara säga att jag vill säga något .. jag undrar .. jag har en idé .. ett förslag .. eller

hur kommer det sig att .. går det bra att ...osv..

Kan det va bra med olika åldrar i ett stall ? . Både ungdomar och vuxna och yngre barn i bland med. Jag tror det. Ungdomar lättar upp stämningen och barn också och vuxna kan kanske hjälpa till med olika lösningar vid ev problem tex.

Att trivas på stallet är jätteviktigt du ska känna glädje att åka till stallet.

Ingen ska behöva ta skit det är inte så det behöver vara inte alls.

Man ska trivas och må bra på stallet det är jätteviktigt,

Just nu komprimissar jag en del. Jag trivs rätt bra men inte helt det kan va bättre. Jag har funderat å vad jag ska göra själv för att få det bättre. På det stallet jag är nu så behövs det att jag tar mer kontakt med ridkompisar på grannnstallet då vi har lite brist på ridsällskap just nu på detta stallet. Vi har flyttat till ny ort därav nytt stall.

Ägaren har rätt strikta regler som passar henne men som bara delvis passar mig vi har komprimissat lite och det blev bättre.

Vissa saker här är mycket bra det mesta är bra. Några saker kunde va klart bättre men just nu och för ett tag framöver duger det bra.
 
Sv: BRA stämning i erat stall?

Jag har stallet hemma. Är för tillfället ensam så det är inga bråk precis ;)

Tidigare har jag haft en tjej med sin häst här. Har funkat bra tycker jag. Hon har hjälpt till mycket in att ge mat, släppa in/ut mm. Alltid frågat mig om det är ok att hon tar med en kompis, vilket det självklart var så länge dom skötte sig.
Vi lånade saker av varandra, antingen frågade vi eller skrev på tavlan att vi lånat.
Sen var såklart allt in en dans på rosor men överlag tycker jag hon var den bästa hyresgästen haft. Jag är inte så glad för att ha en massa folk i mitt stall och tar inte hit vem som helst. Har haft några som frågat om stallplats men jag känner att vi måste ha samma synsätt på hästhållning annars kommer det aldrig att funka.

Tror det viktigaste är att man är ärlig och rak mot varandra men sköter det på ett snyggt sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 652
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 320
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 369
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp