Bukefalos 28 år!

Bra tips för nybörjare inom hoppning?

L

lenoreberglund

Jag är så sjukt sugen på att börja hoppa! Det ser roligt ut, och jag vill så hemskt gärna börja hoppa, men p.ga. yngre barn i min ridgrupp kan vi ej hålla på med hoppning på ridlektionerna på min ridskola, så jag undrar om någon kan komma med några bra tips om hoppkurser för nybörjare i närheten av Örnsköldsviks kommun, eller inom kommunen? Säg gärna några bra tips om hur man kan hålla osv. Mantag är ett effektivt sätt vet jag, för att inte rycka hästen i munnen! Fler tips? Tack på förhand!
 
Sv: Bra tips för nybörjare inom hoppning?

Som jag förstår det rider du på ridskola. Har du pratat med din tränare/ridlärare om det? Hur är din balans? Kan du rida hästen i alla gångarter i form? Kan du påverka hästen med din vikt och skänkel som i sidförande o.s.v.?

Jag inbillar mig ju att din ridlärare ser när du är redo för att börja hoppa så rent logiskt borde du ju lyfta det med denna. Anser din ridlärare att du är redo kanske det finns någon grupp som du kan hoppa in i.
 
Sv: Bra tips för nybörjare inom hoppning?

Du skulle ju kunna beställa en privat lektion på din ridskola, jag gör det då och då, men då brukar jag välja att va utan en ridlärare så att jag får rida ensam ut/i ridhuset ^^
Fast som hon innan sa, har du balans, sits osv. Sen måste man ju tänka på att man inte kan börja med att hoppa 1 meter, om du aldrig hoppat förut så kanske du ska börja med lite markarbete och sedan 30 cm hinder kanske :) Lycka till :D
 
Sv: Bra tips för nybörjare inom hoppning?

Det är ju en sak att fundera på! :D Jo det är ju sant, balans är ju det viktigaste, stå upp i sadeln måste man vara noga med har min ridlärare sagt eftersom det gör det lättare för hästen att ta sig över. Först och främst skulle jag vilja hoppa i trav, för att galoppera och hoppa är då inte så smart eftersom jag inte hoppat förut. Förresten, fungerar en allround sadel i hoppning eller måste man ha en "hoppsadel" för att hoppa? Jag har en endaste gång "hoppat", jag red en häst som är lat i traven och vi skulle trava över bommar och hästen tog ett oväntat skutt, vet inte om det räknas som hoppning, men de va ett skutt i alla fall. ;) Men tack för tipsen! Uppskattar det verkligen :D
 
Sv: Bra tips för nybörjare inom hoppning?

Allroundsadeln har fått sitt namn av en anledning, den funkar hyggligt till det mesta;)
Sen finns det folk som hoppat hinder i dressyrsadlar också, men det är kanske inte att föredra..
 
Sv: Bra tips för nybörjare inom hoppning?

Som jag förstår det rider du på ridskola. Har du pratat med din tränare/ridlärare om det? Hur är din balans? Kan du rida hästen i alla gångarter i form? Kan du påverka hästen med din vikt och skänkel som i sidförande o.s.v.?

Ja jag rider på ridskola. ;) Ja jag har pratat med min ridlärare och p.ga de yngre barnen kan hon inte göra något åt saken, men eftersom jag är en väldigt duktig ryttare (enligt min ridlärare) så är jag i alla fall redo för att hoppa. Jag kan kontrollera hästen i alla gångarter, jag kan påverka hästen med vikt och skänkels osv. Det är väl egentligen bara första steget som måste tas med hoppningen. :) Tack för tipsen! Uppskattar det verkligen :D
 
Sv: Bra tips för nybörjare inom hoppning?

Som jag förstår det rider du på ridskola. Har du pratat med din tränare/ridlärare om det? Hur är din balans? Kan du rida hästen i alla gångarter i form? Kan du påverka hästen med din vikt och skänkel som i sidförande o.s.v.?

Tycker du verkligen att man måste kunna rida hästen i form innan man får börja hoppa? :confused:
 
Sv: Bra tips för nybörjare inom hoppning?

Jag tror knappast att det handlar om att tjejerna är yngre än dig, däremot att ni inte är på samma nivå allihopa.
Som sagt tidigare, så har jag sett din grupp rida och ni är väldigt ojämna. Men så är det oftast, eftersom alla lär sig olika fort.

Det du kan göra är att antingen kolla om du får byta grupp till en som är ett steg bättre så att säga, men tänk då på att det inte bara innebär att du kanske får hoppa, utan att det ställs mycket högre krav på dig i både dressyren, markarbetet och hästhanteringen.
Nivån på gruppen är ju satt utefter vad ridläraren anser att ni kan, och vad ni behöver träna på.

Ta privatlektioner. Kostar, men du får en vettig privatlektion med en UTBILDAD ridlärare.
Problemet här kan ju vara att din ridlärare och den ridlärare som håller i privatlektionen inte ser samma sak och bedömer kanske att du inte är redo ändå. Det är stor skillnad på att rida i grupp med en ridlärare som ska hålla koll på 10 ponnyer och ryttare, än en ridlärare som ska hålla reda på ett enda ekipage. Den sistnämnda ser alla, alla detaljer som kanske missas på din ordinarie lektion.
 
Sv: Bra tips för nybörjare inom hoppning?

Jag tror knappast att det handlar om att tjejerna är yngre än dig, däremot att ni inte är på samma nivå allihopa.

Jo det var ju det jag menade. Förlåt, uttryckte mig inte riktigt korrekt. :) Ja, kostar vad det kostar få, men det är ju värt det om man vill komma längre. :) Tack för tipsen! Mina föräldrar och jag har tänkt att prata med min ridlärare om jag får byta till en svårare grupp, men jag vill ju helst inte byta ridlärare, men men.. vi får se hur det blir. Tack för tipsen i alla fall! :)
 
Sv: Bra tips för nybörjare inom hoppning?

Det kan vara bra att byta ridlärare för utvecklingensskull.
En helt ny ridlärare kommer se hundra detaljer du måste finslipa, som din nuvarande ridlärare inte ser.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 299
Senast: iNHALE
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 411
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 679
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 620
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp