Bukefalos 28 år!

Bränderna i Amazonas (utbruten från Vad gör vi den CIV)

Ja, så fruktansvärt och jag får sån ångest att jag knappt kan läsa om det. Men det är ju precis så man inte ska göra, stoppa huvudet i sanden... Härligt att läsa ovan att de ska börja bekämpa elden! Läste också om att regn var på väg men vet inte om det stämmer...
I regnskogen ska det ju regna flera gånger per dag. Dvs, det är rätt talande att eldar får fäste i den omfattningen.
 
Pga handelskriget med USA där Kina bl.a slängt på stora tariffer på just amerikanska sojabönor har efterfrågan ökat på andra marknader och driver upp priset, vilket gör det mer lönsamt att odla just de grödorna.

Vad som ibland glöms bort är att den andra största regnskogen, ca 8% finns i Kongo basin och som från 2001-2014 förlorat ett område större än Honduras. Där är det ffa enskilda fattiga småbönder som svedjebränner och pga den ökande befolkningen som arbetar inom gruvnäringen kräver det mer livsmedelsproduktion och det lönar sig att bränna, odla tills marken är utsugen och sedan bränna mer.

Att sitta i Sverige och förfasa sig och kräva att kräva Amazonas etc ska förklaras som världsarv är inte konstruktivt. Särskilt när man sedan hårdnackat är motståndare till gruvnäring i Sverige (för att nosa på en annan tråd) vilket skulle ge lite andrum till regnskogen i Kongo basin.

Vad kan man göra? Tja, se till att de fonder man placerar sina pensionspengar i inte innehåller företag som är aktiva inom gruvnäringen i Afrika eller skövlar skog i Amazons. Eller de fonder/aktier vi investerar idag och sedan göra det mycket klart för fondförvaltarna. Men det kan innebära en sänkt pension och mindre avkastning. Sluta konsumera. Ge fattiga bönder som svedjebränner ett bättre alternativ. I Afghanistan om än med begränsad framgång, försökte man se till att bönderna som odlade opium skulle bli mer lönsamma genom att odla andra grödor, samma sak med bönderna i latin och sydamerikanska länder för att få dem att sluta odla kokablad. Att bara säga åt en småbonde att du kan inte bränna och odla här för det är ett världsarv och vi i väst som är rikare än du någonsin kan fatta vet att det förstör klimatet. Att du och din familj kommer svälta nästa vecka, månad, år är naturligtvis ett problem men det får du och ditt land lösa. Småbonden som bränner, företaget som skövlar bryr sig inte om klimatförändringar, och så länge inte ens politikerna i ett klimatmedvetet Sverige bryr sig (se Jimmie Åkessons tal om klimatalarmister) så kommer ingenting att förändras. Eller snarare att den fortsatta prioriteringen ligger på jobb och levnadsstandard. Det gör dagens väljare nöjda och de väljer med plånboken och så är det i en demokrati.

Även om det kan vara svårt att höra: Sänk levnadsstandarden frivilligt innan barn och barnbarn och barnbarnsbarn tvingas gör det betydligt mer drastiskt.
 
Att sitta i Sverige och förfasa sig och kräva att kräva Amazonas etc ska förklaras som världsarv är inte konstruktivt. Särskilt när man sedan hårdnackat är motståndare till gruvnäring i Sverige (för att nosa på en annan tråd) vilket skulle ge lite andrum till regnskogen i Kongo basin.
Är det någon som gjort det?
 
Amazonas som världsarv har framförts i den internationella debatten, bl a en drös världsartister om jag inte minns fel.

Det var inte alls det jag undrade över.

Nej, men alla är bekymrade över miljön. Därav att jag kopplade samman dem.

Aha, du tänker så. Jag tycker dock att det verkar långsökt att koppla ihop olika personer åsikter och sedan tycka att det är motsägelsefullt. (Och även om det varit en och samma person som protesterade mot gruvdrift på Österlen och samtidigt ville göra Amazonas till världsarv så hade jag nog tyckt att kopplingen var långsökt.)
 
Det är ju massvis av artiklar i ämnet både i svensk o utländsk media.
När jag skrev första inlägget så upptäckte jag det på en annan hemsida och kollade genast Aftonbladet där det stod inget och googlade efter något om det på svenska. Noll, jag tror att det kanske var en artikel. Edit: De andra artiklarna jag fann var från tidigare år och handlade alltså inte om just denna brand.

Dagen efter så dök det upp på Aftonbladet, men då hade det tydligen hunnit brinna i ett par veckor så jag tyckte att det var underligt att det inte var större än så. Men som sagt, när jag skrev det så fann jag inget om det.
 
Senast ändrad:
Pga handelskriget med USA där Kina bl.a slängt på stora tariffer på just amerikanska sojabönor har efterfrågan ökat på andra marknader och driver upp priset, vilket gör det mer lönsamt att odla just de grödorna.

Vad som ibland glöms bort är att den andra största regnskogen, ca 8% finns i Kongo basin och som från 2001-2014 förlorat ett område större än Honduras. Där är det ffa enskilda fattiga småbönder som svedjebränner och pga den ökande befolkningen som arbetar inom gruvnäringen kräver det mer livsmedelsproduktion och det lönar sig att bränna, odla tills marken är utsugen och sedan bränna mer.

Att sitta i Sverige och förfasa sig och kräva att kräva Amazonas etc ska förklaras som världsarv är inte konstruktivt. Särskilt när man sedan hårdnackat är motståndare till gruvnäring i Sverige (för att nosa på en annan tråd) vilket skulle ge lite andrum till regnskogen i Kongo basin.

Vad kan man göra? Tja, se till att de fonder man placerar sina pensionspengar i inte innehåller företag som är aktiva inom gruvnäringen i Afrika eller skövlar skog i Amazons. Eller de fonder/aktier vi investerar idag och sedan göra det mycket klart för fondförvaltarna. Men det kan innebära en sänkt pension och mindre avkastning. Sluta konsumera. Ge fattiga bönder som svedjebränner ett bättre alternativ. I Afghanistan om än med begränsad framgång, försökte man se till att bönderna som odlade opium skulle bli mer lönsamma genom att odla andra grödor, samma sak med bönderna i latin och sydamerikanska länder för att få dem att sluta odla kokablad. Att bara säga åt en småbonde att du kan inte bränna och odla här för det är ett världsarv och vi i väst som är rikare än du någonsin kan fatta vet att det förstör klimatet. Att du och din familj kommer svälta nästa vecka, månad, år är naturligtvis ett problem men det får du och ditt land lösa. Småbonden som bränner, företaget som skövlar bryr sig inte om klimatförändringar, och så länge inte ens politikerna i ett klimatmedvetet Sverige bryr sig (se Jimmie Åkessons tal om klimatalarmister) så kommer ingenting att förändras. Eller snarare att den fortsatta prioriteringen ligger på jobb och levnadsstandard. Det gör dagens väljare nöjda och de väljer med plånboken och så är det i en demokrati.

Även om det kan vara svårt att höra: Sänk levnadsstandarden frivilligt innan barn och barnbarn och barnbarnsbarn tvingas gör det betydligt mer drastiskt.
Jag håller med till stort sett men då du tog upp det jag skrev om världsarv så vill jag påpeka att jag inte skrivit något alls om gruvdriften i Sverige, eller ens i den tråden.

Jag ville påpeka det då enligt de fetade orden i citatet fick det att låta som det.

För övrigt så tänkte jag att det skulle sätta press på presidenten och de som sitter vid makten. Att de får se till att göra det bättre för bönderna på andra sätt så att de inte finner sig tvungna till att bränna regnskog. För det är sällan böndernas fel. De bor i ett land med väldigt fina miljöer och borde kunna känna en slags stolthet över det, bevara det och samtidigt leva ett fullgott liv.
 
Ingen tråd om detta?
Regnskogen skövlas i högre hastighet än nånsin och stora delar brinner.
Jag får ont i magen och känner mig maktlös.

Vad kan världen egentligen göra när Brasiliens president är mer intresserad av jordbruk än ekosystemet? Stora delar av kött, soya mm exporteras. Nu varnar Frankrike att dra dig ur handelsavtalet.

Just regnskogen är ju ett av våra viktigaste ekosystem för vatten, biologisk mångfald och koldioxiduppag. "Jordens lungor".
Det kanske är futtigt men jag har börjat försöka använda ecosia istället för Google. De ska tydligen plantera ett träd för varje sökning man gör och med tanke på hur mycket sökningar man gör..! De publicerar varje månad ekonomiska rapporter och trädplanteringsintyg. Det känns som iallafall att man gör något, och relativt enkelt också. Man gör ju samma sak som tidigare, bara på en annan hemsida.
 
Det kanske är futtigt men jag har börjat försöka använda ecosia istället för Google. De ska tydligen plantera ett träd för varje sökning man gör och med tanke på hur mycket sökningar man gör..! De publicerar varje månad ekonomiska rapporter och trädplanteringsintyg. Det känns som iallafall att man gör något, och relativt enkelt också. Man gör ju samma sak som tidigare, bara på en annan hemsida.
Vilken bra grej! Tar bort Google direkt! Men min app är på tyska... :rofl:
 
När jag skrev första inlägget så upptäckte jag det på en annan hemsida och kollade genast Aftonbladet där det stod inget och googlade efter något om det på svenska. Noll, jag tror att det kanske var en artikel. Edit: De andra artiklarna jag fann var från tidigare år och handlade alltså inte om just denna brand.

Dagen efter så dök det upp på Aftonbladet, men då hade det tydligen hunnit brinna i ett par veckor så jag tyckte att det var underligt att det inte var större än så. Men som sagt, när jag skrev det så fann jag inget om det.
Jag har läst om det hela veckan, förstår inte hur någon kan ha missat det.
 
Som sagt, det fanns inte där när jag skrev det allra första inlägget. Jag kan dock inte bevisa det så du får tro mig eller inte.
Det är lätt att kolla. Aftonbladet hade sin första artikel, en TT-artikel, den 20 aug. Det vill säga i tisdags. De flesta större svenska medier verkar ha börjat den dagen eller den 21.
 

Liknande trådar

Samhälle Detta måste vara ett brott mot barnkonventionen :eek::confused::rage...
Svar
14
· Visningar
928
Senast: lil-sis
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 744
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Ja, folk pratar stort om att videomöten är något som kommer vara kvar mycket av på olika jobb och hemarbete likaså osv, som om det bara...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 654
Senast: Stefffie
·
Övr. Katt "Nu har det gått snart två veckor sedan Stefan Bränds katt Hellen försvann – i lägenhetens ventilationsutrymme. Sökandet efter Hellen...
Svar
15
· Visningar
1 424
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp