Bråk vid återtag av föl med såld mamma

tessiem

Trådstartare
..hmm hoppas någon förstår rubriken.. ;)

saken är denna: Fick en stor skatteskuld i våras. Den skulle äta upp hela vår buffert så jag bestämde mig i detta läge för att jag behöver dra ner på kostnaderna. Därmed sålde jag mitt triangelmärkta avelssto (ponnyras).
Hon hade också fött ett föl så hon såldes med föl vid sidan.

Blev nerringd då jag sålde henne väldigt billigt på grund av att jag ville försäkra mig om att få henne såld trots att hon har föl vid sidan.
Var tydlig med alla som hörde av sig att jag skulle välja den köpare som var bäst för hästen och som gav mig bäst "deal" på att ta hand om fölet.

En köpare var extra intresserad. H*n ville absolut ha hästen. När vi diskuterade vad jag skulle betala i omkostnad för fölet sa h*n att jag inte behövde ersätta h*n för grovfoder utan att kraftfoder samt hovslagare, avmaskning samt eventuell veterinärvård räckte. Detta skrevs alltså kontraktet.
Jag tyckte att köparen var jättetrevlig och skickade med hästens täcken (helt nytt vintertäcke b.la) trots att detta inte skulle ingå.

Har hälsat på fölet och då har inget tagits upp.

Idag ska fölet hämtas. Vilket jag förberett för.

Igår säger köparen att h*n vill ha ersättning för att fölet varit där. H*n vill att jag ska ersätta 5kilo grovfoder per dag + att stoet ätit extra grovfoder + kraftfoder då hon haft föl vid sidan. Köparens vän tyckte att jag skulle betala 1000kr/månad...

Jag tycker att detta känns fel då man inte kan skriva om avtalet i efterhand. H*n har ju skrivit på kontraktet.

Till saken hör att jag erbjöd mig att ha stoet här mot att h*n stod för hästens omkostnader tills fölet var avvand.

Hur har ni andra som sålt ston med föl i magen eller vid sidan gjort?

Tycker att detta är jättejobbigt men har VERKLIGEN ingen lust att betala mer än hans omkostnader. det hade vart billigare för mig att ha båda kvar hemma...
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

köparen måste ju följa kontraktet. om ni båda har skrivit på så är det de som gäller. personen kan inte ändra avtalet efteråt. varför ska man då ha kontrakt?
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

köparen måste ju följa kontraktet. om ni båda har skrivit på så är det de som gäller. personen kan inte ändra avtalet efteråt. varför ska man då ha kontrakt?

Ja man tycker ju det. Men köparen sa att h*n blivit lurad (oklart hur)..
Jag tycker inte att vårat kontrakt varit oskäligt med tanke på att hästen var så billig just på ´grund av fölet.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Avtal ska hållas. Så enkelt är det. Vill vederbörande ha betalt får h*n ställa en skriftlig faktura och motivera kostnaden som ni inte är överens om.

Vilket trams.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Det är ju precis detta som Ridab och Madicks ägare bråkar om, ett kontrakt som är undertecknat men som senare ska ändras för någon känner sig lurad. Detta kan inte fungera. Ett kontrakt är ett kontrakt och det är till för att följas. Det är ju liksom hela grundtanken. Nu är ju Madick-affären i en helt annan prisklass vad jag förstår, men faran är ju om det går att ändra där så ska det väl gå att ändra "småaffärer" och det blir ett evigt tjafs hit och dit.
Nej, stå på dig. H*n får skicka en faktura som du sedan bestrider.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Jo, och i det här läget har inte ens fölets ägare sitt föl hos sig.

Inte ett bra förhandlingsläge, liksom, även om TS inte har skyldighet att förhandla så finns det alltid folk som krånglar. Tänk om de gömmer fölet?:eek:


Hur gör man då när alla tror att det går att ändra kontrakt hur som helst?, helt plötsligt har fölet kostat lika mycket som den är värd:eek:, nej, man får sannerligen hålla det man lovar när man skriver på ett kontrakt- är man inte nöjd är det hur enkelt som helst att skriva dit ett tillägg.

Pennan är ju liksom redan i handen.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Vadå lurad?
vet inte köparen att en häst äter eller att ett föl behöver sin mamma?
H*n har fortfarande skrivit på ett kontrakt.
som Lovisaleonora_ skriver, få faktura med motiverat svar.
då kan du lägga det mot kontraktet å få fakturan ogiltig.:laugh:
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Det är ju enkelt, om de släpper fölet mot en faktura, vill de krångla , eller bara vara säker på att få pengarna gör de kanske inte det.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Wow vilken drömvärld lever köparen och dens vän i? 1000:- extra för att ett PONNYsto har käkat hö och kraftfoder undertiden som den har föl. (inkl fölet i fodret)

Inte ens mina halvblod käkar för 1000:- extra i månaden när de har föl.

Dessutom så är det bara för dig att åka dit ha släpet med och ta hem fölet. Du har lagen på din sida eftersom ni har ett kontrakt som säger att fölet är ditt. Vill personen sen ha betalt så be den skicka en räkning som du sen bestrider.

Hmm fanns en annan tråd som beskrev exakt hur man skulle skriva på fakturan och sen skicka tillbaka den. Glöm inte att ta en kopia som du behåller själv.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Det är ju det som är det värsta...blir ju jättekul (INTE) att åka och hämta fölet idag.
Hoppas att de låter oss lasta på honom utan en massa bråk..

Jag kommer iaf (efter svaren här) upplysa h*n om att om h*n har några ekonomiska anspråk så får h*n skicka en faktura.

men hur gör jag med den femhundring som jag tänkt lämna idag.. måste jag få h*n att skriva på ett kvitto att h*n mottagit den?
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

ja det är nog det bästa att du gör det så inte köparen kommer sen och ska ha pengar då du betalat för dig.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Det är ju det som är det värsta...blir ju jättekul (INTE) att åka och hämta fölet idag.
Hoppas att de låter oss lasta på honom utan en massa bråk..

Jag kommer iaf (efter svaren här) upplysa h*n om att om h*n har några ekonomiska anspråk så får h*n skicka en faktura.

men hur gör jag med den femhundring som jag tänkt lämna idag.. måste jag få h*n att skriva på ett kvitto att h*n mottagit den?



Om du tänker ge h*n pengar så ska du se till att få ett kvitto. Det går utmärkt att skriva ett kvitto i förväg som du ber personen att skriva under. Tänk på att ni ska ha ett kvitto var. Vill personen inte skriva på något kvitto så ger du inga pengar.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Vad menar du "ett kvitto var"? DEn som betalat får kvitto.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Äh, det är bara att hämta fölet! Ni har ett kontrakt, det är ditt föl.
Vill hon ha ersättning så får hon skicka en faktura, som du sen bestrider.
Så jäkla fula människor det finns:crazy:

/J.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Wow det hade jag aldrig kommit på själv. Om jag köper ett sto billigt för hon har föl vid sidan kan jag få ut det som jag betalat genom att ta "hyra" för fölet. Coolt!

Störtlöjligt!
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Det som gäller är det som står i kontraktet! De kan inte kräva dig på pengar för kostnader som inte står nämnda i kontraktet. Ta med kontraktet ifall den nya ägaren börjar krångla. Det är bara till att hämta fölet, det är ditt och du är enligt kontraktet inte skyldig den nya ägaren någonting.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

en bra ide att specifiera på kvittot vad det är du betalat för, så att det inte kan krånglas om det med
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Vad menar du "ett kvitto var"? DEn som betalat får kvitto.

Kvitto och kopia på kvitto. I kvittens blocken finns det så att man behåller en kopia själv. För att veta vem som har fått ett kvitto och för att hålla reda på bokföringen.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

nya agaren har pratat med fel kompis tycker jag. 1000 per manad ar helt idiotiskt.. undrar vad han skall saga nar han far betala for foder for ponny utan fol??
jag hoppas allt gar bra idag och vill garna hora hur det gar...


kat
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 545
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 803
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 461
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 715
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp