Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Nu är fölis hemma (eller på lösdrift 2km från mitt hem)!

Då vi var rejält oense igår jag och köparen så valde jag att inte åka med. Så maken & min stallkompis åkte.

H*n sa inte ett ljud av det hon sa igår så allt hade gått bra! Sååå skönt! Så nu hoppas jag att detta är överspelat, men i värsta fall får jag väl en faktura och i sådant fall bestrider jag denna.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

kvitto utan faktura skrivs i orginal och kopia betalaren tar orginalet , mottagaren får kopian .Det finns bra kvitto block på bokhandeln .
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Skönt det! Hoppas att allt löser sig nu då. Skulle h*n höra av sig igen så har du ju som andra tidigare sagt kontraktet på din sida. Lycka till med fölet! :)
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Eh.. jag förstår inte riktigt ditt svar. Jag anser inte att man kan komma i efterhand och vilja ändra ett kontrakt man har skrivit på.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Nu är fölis hemma (eller på lösdrift 2km från mitt hem)!

Då vi var rejält oense igår jag och köparen så valde jag att inte åka med. Så maken & min stallkompis åkte.

H*n sa inte ett ljud av det hon sa igår så allt hade gått bra! Sååå skönt! Så nu hoppas jag att detta är överspelat, men i värsta fall får jag väl en faktura och i sådant fall bestrider jag denna.

Bra:)

/J.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Å andra sidan... TS har skrivit på att hän ska betala kraftfoder, hovslagare och eventuell veterinärvård. Hur har TS kommit fram till att detta täcks av 500 kr?
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Det kan ju vara så att hon betalat en summa tidigare också?
500 kr är kanske på gränsen annars, men det beror mycket på vad hovslagaren tar för att verka ett föl. En del är ju väldigt billiga med det medan andra tar fullt pris. Och kraftfoder kan inte kosta så mycket varje månad för ett ponnyföl..
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Verkningen kostade 150kr, veterinärvård har fölet inte fått.
Jag räknar med att kraftfoder för 3månader för ett föl 3-6månader inte kostar mer än 350kr.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Men var det fölets kostnader ni kom överens om - eller stoets under tiden hon var amma (kraftfoder och hovslagare och veterinär kostar ju även på ett sto som är avställd för att vara mamma - och extra kraft kan behövas för att ge di. Är det kostnader som du utgår ifrån att köparen ska? Säger ert kontrakt bara kraftfoder och hovslagare utan att definiera vilken häst det rör sig om?).
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

I kontraktet (och även muntligt) anges att jag står för FÖLETS omkostnader. Inte stoets. Stoets köptes ju med föl vid sidan som triangelmärkt avelsmärr/promenadhäst.
Så kostnad för verkning, veterinär hade ägaren haft i vilket fall.
Den extra kostnaden för kraftfoder (som inte är jättestor på en lättfödd ponny) får nya ägaren stå för då stoet såldes väldigt billigt på grund av det extra besväret med fölet.
Dessutom skickade jag med täcken till ett värde av 700kr då stoet såldes trots att täckena passar på min andra häst, även detta som en kompensation.

Så ser kontraktet ut. Nu är dock fölet hemma & stoet är där hon är. Det tråkiga med detta bråk som blev är dock att jag nog tyvärr inte får höra mer om hur det går för stoet, det står även i kontraktet att jag har rätt att kontaktas om stoet ska säljas. Vilket tyvärr inte är bindande..och väl inte lär ske..
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Så du säljer en triangelmärkt häst (värde max 15 000 - du har ju redan fått betalt genom försäkringen). Upptagen med ditt föl. Ditt diande föl. I tre månader. Dvs tre månaders kostnader när stoägaren inte kan använda sitt sto till träning/ridning, men stoet ändå kostar i uppstallning, foder, veterinär etc. Och anser att din rabatt på det TRIANGELMÄRKTA stoet uppväger kostnaderna för att hålla henne och fölet i flera månader och jobbet med en extra liten... och 700 spänn för ett täcke. 700 spänn är ett par timmars arbete (dvs max en veckas visitation). Snacka om att utnyttja folk. Och så gnäller du dessutom på internet om det?

Uppriktigt sagt - om den nya stoägaren gått med på den dealen är hän en riktig idiot - och personligen brukar jag aldrig låta idioter hantera mina djur.
 
Senast ändrad:
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Skojar du med oss eller? I ursprungsinlägget står det ju klart och tydligt att TS satte ut hästen för ett mycket billigt pris och blev därmed nerringd. Om det då var 1000 kr eller 15.000 kr är väl irrelevant.

Varför skulle köparen inte kunna rida hästen trots föl vid sidan? Och dessutom var väl denne medveten om förutsättningarna när h*n köpte hästen och kalkylerade därefter på vad denne var villig att ge för hästen.

Vad är ditt problem liksom?
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Till Bornagain:
Varfor i hela varlden kan nya agaren (koparen) inte trana eller rida stoet bara for att det har ett fol pa sidan??? Folet kan val springa med ??

Och vet vi vad hasten/ponnyn var sald for? nej det vet vi inte, bara att det var billigt PGA triangelmarkt/hade fol vid sidan.

Om koparen inte ville ta pa sig ett fol for en kortare tid, da hade hon/han sakert inte kopt stoet i fraga.

Och koparen var ju overens VID KONTRAKT SKRIVANDE om vad saljaren skulle betala.. Det var fragan om att KOPAREN sedan kom med mer krav. Visst han/hon kanske har ratt, men det stod i kontraktet som det stod. Lat mer till mig som koparens kompis satte "myror" i huvet pa koparen och tyckte att de fick for lite pengar for folet ....

Men sedan folet ar hemma och allt ar frid och frojd just nu.. varfor alta om och om igen om samma sak???/
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Vad får dig att tro att det är ts som har t märkt stoet? t märkta hästar kan byta ägare precis som alla andra hästar. Jag tycker det är fräckt att anta att hon fått ut pengar för stoet. Hon kanske har gett mycket mer för stoet än vad hon sålde det för, utan att ha fått några försäkringspengar, det vet vi inget om.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

ärligt talat undrar jag om det är värt att svara dig..du har ju rätt till din åsikt hur lite insatt du än är eller hur otrevlig du än är när du uttrycker den..
egentligen vet jag inte om jag orkar slösa tid på att förklara något för en främling som inte verkar läskunnig.

Men nog om det. Här kommer mitt förhoppningsvis sista inlägg.

Jag säljer ett B-premierat triangelmärkt sto med 39p på premiering för 5000kr till en köpare som är en av många som hör av sig.
Ett sto jag ägt som ung & sedan köpt tillbaka. JAG har INTE triangelmärkt hästen utan jag KÖPER den triangelmärkt och säljer den då GIVETVIS triangelmärkt.

STOET är till AVEL/PROMENADRIDNING vilket STÅR i annons samt KONTRAKT.
ATT FÖLET MEDFÖLJER framgår givetvis av annonsen.

KÖPAREN sätter upp villkoren för vad hon vill ha ersättning för. Som en GOD gest skickar jag med täckena.

I EFTERHAND vill köparen ändra villkoren för avtalet.

Förstod du?

Du har all rätt att tycka att jag & köparen är idioter, jag är dock av åsikten att det finns EN idiot i din och min meningsväxling och jag anser det inte vara jag.

GIVETVIS kan man rida en promenadhäst trots att hon har föl (även om köparen inte ska ha henne till ridning då köparen inte rider).




Så du säljer en triangelmärkt häst (värde max 15 000 - du har ju redan fått betalt genom försäkringen). Upptagen med ditt föl. Ditt diande föl. I tre månader. Dvs tre månaders kostnader när stoägaren inte kan använda sitt sto till träning/ridning, men stoet ändå kostar i uppstallning, foder, veterinär etc. Och anser att din rabatt på det TRIANGELMÄRKTA stoet uppväger kostnaderna för att hålla henne och fölet i flera månader och jobbet med en extra liten... och 700 spänn för ett täcke. 700 spänn är ett par timmars arbete (dvs max en veckas visitation). Snacka om att utnyttja folk. Och så gnäller du dessutom på internet om det?

Uppriktigt sagt - om den nya stoägaren gått med på den dealen är hän en riktig idiot - och personligen brukar jag aldrig låta idioter hantera mina djur.
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Oj, här förutsätter vi friskt! T ex att det är säljaren som t-märkt hästen. Det är ju hel irrelevant om och när hästen t-märktes, vad som spelar roll är marknadsvärdet vilket köparen ju bekräftat genom att genomföra köpet. Om denne sedan vill ha hem hästen och tar den med fölet bredvid, och bägge parter gör upp om kostnader för att fölet bor hos köparen - vad gör någon av parterna till idiot?

I dina ögon har jag gjort mycket idiotiska saker i så fall, som tagit emot och veterinärbehandlat hästar, stått för deras uppstallning och deras mycket stora fodernota - bara av mitt hjärtas godhet. För det förtjänar jag alltså inte ens att få hämta den häst som behöver omsorgen. Jag är nyfiken på hur din hjärna fungerar...
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Men snälla du, du vet ju inte vad TS sålt hästen för eller om det är hon som triangelmärkt hästen. Köparen hade ju ett eget val om h*n ville köpa stoet på de villkoren. Vill man ha ett avelssto är det ju inte säkert att man söker ngn som man kan rida. Tycker att du är oförskämd både mot TS och köparen. Dessutom var det ju så att köparen gick med på villkoren och ville ändra i EFTERHAND. Du kan ha din åsikt, men behöver inte vara otrevlig. Det kanske är du som är köparens vän med åsikterna??:grin:
 
Sv: Bråk vid återtag av föl med såld mamma

Så du säljer en triangelmärkt häst (värde max 15 000 - du har ju redan fått betalt genom försäkringen). Upptagen med ditt föl. Ditt diande föl. I tre månader. Dvs tre månaders kostnader när stoägaren inte kan använda sitt sto till träning/ridning, men stoet ändå kostar i uppstallning, foder, veterinär etc. Och anser att din rabatt på det TRIANGELMÄRKTA stoet uppväger kostnaderna för att hålla henne och fölet i flera månader och jobbet med en extra liten... och 700 spänn för ett täcke. 700 spänn är ett par timmars arbete (dvs max en veckas visitation). Snacka om att utnyttja folk. Och så gnäller du dessutom på internet om det?

Uppriktigt sagt - om den nya stoägaren gått med på den dealen är hän en riktig idiot - och personligen brukar jag aldrig låta idioter hantera mina djur.

Hahaha:rofl:
Bästis med ponnyns köpare eller!?

Gudars skymning vilka vilda SPEKULATIONER!
Detta var juh roligare än "Parlamentet", vet jag:D
Hihi...

/J.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 545
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 803
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 461
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 715
Senast: Kingsland89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp