Jag hoppas detta misslyckande blir ett uppvaknande för alla EU:s medlemsstater. De måste nå ut till sina medborgare så de förstår vad som pågår i Bryssel.

Jag har inte den blekaste aning om vad Sveriges representanter gör därborta. Att vi dessutom har ett parti (FI) på plats som inte sitter i regeringen är ännu ett misslyckande enligt mig. Låt ledamöterna få tv-tid där de får pedagogiskt förklara vad som händer varje vecka(?) i EU. Alla som har rösträtt ska kunna förstå vad som är politik. Ja jag vet att man har eget ansvar men det funkar ju inte

Nej det som trendar på "twitter" är inte sådant som "folk" bryr sig om, när skall folk sluta med att tro att twittermaffians åsikter speglar folkets åsikter. Twitter är klubben för inbördes beundran.
Jag twittrar själv lite då och då, men det är inte de breda massornas sociala media. Vad trendar på facebook i ämnet?

Visst är Twitter ett begränsat urval - men det speglar visst vad många bryr sig om. Sedan är en övervägande del av den mängden den del av folket som har mer intresse för kunskap om omvärlden än snittet för befolkningen. Så i Brexit-frågan skulle jag tro att Bremain hade vunnit bland Twitterkonton i UK.

Så om man alltid menar den mest ignoranta, okunnigaste kvartilen av befolkningen som "folket" så är Twitter helt fel plats att hitta vad de gafflar om vid köksbordet.

Jag förstår dock inte varför man ofta med "folket" (det är inte bara du) ska exkludera de som har intresse för kunskap, omvärld och politik på flera plan. Det blir liksom ett krav att man ska ända ut på fabriksgolvets lägsta nivå eller på parkbänken i stan för att hitta någon som tillhör folket, och dessutom se till att denne inte varit i närheten av ett universitet tidigare i livet, för då blir det diskvalifikation.

Ja du, tänk så mycket bättre det vore utan den jävla demokratin som sätter käppar i hjulet för oss i etablissemanget och massmedia. Då kunde vi i lugn och ro göra precis som vi vill utan att störas av "fria" val eller dumma "folkomröstningar" där människor utan civilingenjörsutbildning eller högre får säga sitt :o.
Se bara hur den Svenska euro-omröstningen gick åt helvete på grund av dessa outbildade bonnläppar som prompt måste gå till valurnorna och kryssa i fel ruta.

Då kunde vi ju i godan ro tillsätta yrkespolitiker som inte haft en enda anställning i näringslivet i hela sitt liv utan bara levt i den skyddade verksta´n som heltidspolitiker lever i. Vilken lycka.
Tänk bara vilken glädje det skulle bereda oss att få besluta om minimilängden och krökningen på en banan, eller hur böjd en gurka får vara utan att bli störda av det där jävla "folket" ständigt o jämt.

Eller som Stefan just sa : – ”Det här var inte resultatet jag hade hoppat på. Men nu behövs samling, inte splittring, och ett Europa som står på medborgarnas sida. Vi kommer aldrig att tillåta en folkomröstning om vårt EU-medlemskap” -Stefan Löfven.
Tänk vad Demos och Kratos ställer till det....

Ja du, tänk så mycket bättre det vore utan den jävla demokratin som sätter käppar i hjulet för oss i etablissemanget och massmedia. Då kunde vi i lugn och ro göra precis som vi vill utan att störas av "fria" val eller dumma "folkomröstningar" där människor utan civilingenjörsutbildning eller högre får säga sitt :o.
Se bara hur den Svenska euro-omröstningen gick åt helvete på grund av dessa outbildade bonnläppar som prompt måste gå till valurnorna och kryssa i fel ruta.

Då kunde vi ju i godan ro tillsätta yrkespolitiker som inte haft en enda anställning i näringslivet i hela sitt liv utan bara levt i den skyddade verksta´n som heltidspolitiker lever i. Vilken lycka.
Tänk bara vilken glädje det skulle bereda oss att få besluta om minimilängden och krökningen på en banan, eller hur böjd en gurka får vara utan att bli störda av det där jävla "folket" ständigt o jämt.

Eller som Stefan just sa : – ”Det här var inte resultatet jag hade hoppat på. Men nu behövs samling, inte splittring, och ett Europa som står på medborgarnas sida. Vi kommer aldrig att tillåta en folkomröstning om vårt EU-medlemskap” -Stefan Löfven.
Tänk vad Demos och Kratos ställer till det....

Nu var inte det min poäng med inlägget. Utan kanske alldeles precis tvärtom. Varför måste man vara gravt okunnig och outbildad för att få betraktas som en del av "folket"? Varför detta förakt för utbildning, erfarenhet och kunskap?

Nu tror jag bestämt att Löfven får se sig om efter en ny manusförfattare till sina tal till folket. (bildade som obildade). Att tro... år 2016 med den enorma information alla typer av människor (bildade som obildade) kan ta del av på internet -att det bara är att slå näven i bordet och spänna ögonen i de obildade.... de som inte begriper ett dugg och säga:- därmed basta, blir som jag har sagt!!! Är det särskilt smart?? Öppen fråga....
En politiker som då har det stora fiaskot DÖ i ryggsäcken och dessutom -vi bygger inga murar i Sverige och som grädde på moset deklarerar ovanstående text och TRO detta är att inge ett stabilt ledarskap och styra ett land??
Jag gissar att Löfven i och med nu helt slagit upp portarna till SD: s
övertagande av regeringsmakten. Tror fanimej att jag ska spara det här inlägget på datorn och plocka fram lagom till nästa val.
gulan

För övrigt vill jag påpeka att det mest är icke britter i uk som går bananas på min Facebook. Förståligt eftersom att det är "vi" som drabbas. Har inte sett många britter i min feed gråta ut. Bildade och obildade i båda lägren.

Och jag förstår dem! Jag förstår faktiskt de britter som röstat att gå ur. Med det vill jag inte säga att det är rätt att gå ur men jag förstår deras frustration! Lika så i Sverige finns mycket frustration utan att för den sakens skull vara SD anhängare. På sätt och vis är jag glad att det hände för det innebär att EU faktiskt MÅSTE börja lyssna på folket och inse att de påverkar mer än många valda politiker i respektive land och det krävs en mer anpassningsbar politik för enskilt lands behov. Vad är meningen att rösta om de sedan måste följa EU direktiv trots att landet vill gå en annan väg för att gynna tillväxt.

Just det här gör mig lite upprörd! Det var många äldre som röstade för att lämna, men det är inte deras framtid.

Den yngre generationen har inte förstånd att fatta viktiga beslut. De är alldeles för känsliga för vad omgivningen tycker, att passa in och ser inte till konsekvenserna.

För övrigt vill jag påpeka att det mest är icke britter i uk som går bananas på min Facebook. Förståligt eftersom att det är "vi" som drabbas. Har inte sett många britter i min feed gråta ut. Bildade och obildade i båda lägren.

Och jag förstår dem! Jag förstår faktiskt de britter som röstat att gå ur. Med det vill jag inte säga att det är rätt att gå ur men jag förstår deras frustration! Lika så i Sverige finns mycket frustration utan att för den sakens skull vara SD anhängare. På sätt och vis är jag glad att det hände för det innebär att EU faktiskt MÅSTE börja lyssna på folket och inse att de påverkar mer än många valda politiker i respektive land och det krävs en mer anpassningsbar politik för enskilt lands behov. Vad är meningen att rösta om de sedan måste följa EU direktiv trots att landet vill gå en annan väg för att gynna tillväxt.

Att just unga svenskar reagerar beror på att de lydigt och okritiskt tar till sig svensk medias budskap och blir dess förlängda arm. Annan västmedia är mer nyanserad och framförallt mer varierad. Då blir också reaktionerna hos befolkningen annorlunda.

Den yngre generationen har inte förstånd att fatta viktiga beslut. De är alldeles för känsliga för vad omgivningen tycker, att passa in och ser inte till konsekvenserna.

Ett ganska skrattretande inlägg i sammanhanget om man beaktar kunskapsläget hos respektive röstningssidor.

Fetmarkerade är en perfekt beskrivning av en typisk Brexitanhängare från Birmingham!

Nu är det ju inte så att den ström som de unga följer med i måste, vara fel.

Jag menar bara att Brexitanhängarna i mycket större utsträckning passade in på din beskrivning som normivrare som ser EU som ett hot mot den nationella suveräniteten och deras trångsynta bild av sitt England.

Ja men är du ett EU-land kan du inte begränsa invandring från ett annat EU-land. Då dom vill begränsa tex polackers möjlighet att komma och jobba i England så kan dom inte vara med i EU.

Du ställde ju frågan varför dom inte bara lagstiftade mot invandringen som Sverige gjorde istället för att gå ut ur EU. Men det är alltså frågan om två olika invandring. Ena från icke EU-land och andra från EU-land.
Jag tänker att man skulle ha lagstiftat bort dom invandrare o flyktingar från icke EU-land och redovisat hur många som man då stoppade och avvisade/utvisade från landet så kanske det hade mildrat britternas irritation och man hade då kanske stannat kvar i EU. Men det var väl lika bra att det blev som det blev och dra alla invandrare o flyktingar över samma kam. På så vis tar ju britterna tillbaka sitt land och slipper belala ut en massa bidrag till invandrarna och istället satsa på sig själva

Ett ganska skrattretande inlägg i sammanhanget om man beaktar kunskapsläget hos respektive röstningssidor.

Fetmarkerade är en perfekt beskrivning av en typisk Brexitanhängare från Birmingham!

Kontentan av det hela kan väl sammanfattas med : Shit, valet blev inte som jag ville för jag : Orkade inte/ville inte/hade inte tid/hade sex/lekte med mig själv/lever mitt liv på internet/ hade inte lust, att ta mig till vallokalen för att rösta. Så nu vill jag göra om valet.
Utbildning betyder inte med automatik intelligens, ska vi kanske köra ett MENSA-test innan val?

Kan vi i så fall köra en repris på 2014 års val? Eller alla framtida val? Bajs, det blev fel resultat så vi kör en gång till?.
You had your chance and blew it. Period.

Nu tror jag bestämt att Löfven får se sig om efter en ny manusförfattare till sina tal till folket. (bildade som obildade). Att tro... år 2016 med den enorma information alla typer av människor (bildade som obildade) kan ta del av på internet -att det bara är att slå näven i bordet och spänna ögonen i de obildade.... de som inte begriper ett dugg och säga:- därmed basta, blir som jag har sagt!!! Är det särskilt smart?? Öppen fråga....
En politiker som då har det stora fiaskot DÖ i ryggsäcken och dessutom -vi bygger inga murar i Sverige och som grädde på moset deklarerar ovanstående text och TRO detta är att inge ett stabilt ledarskap och styra ett land??
Jag gissar att Löfven i och med nu helt slagit upp portarna till SD: s
övertagande av regeringsmakten. Tror fanimej att jag ska spara det här inlägget på datorn och plocka fram lagom till nästa val.
gulan
Det är inte Lövet som bestämmer om vi ska ha folkomröstning eller inte. Det borde han begripa stt det är väljarna som bestämmer detta

Kontentan av det hela kan väl sammanfattas med : Shit, valet blev inte som jag ville för jag : Orkade inte/ville inte/hade inte tid/hade sex/lekte med mig själv/lever mitt liv på internet/ hade inte lust, att ta mig till vallokalen för att rösta. Så nu vill jag göra om valet.

Kan vi i så fall köra en repris på 2014 års val? Eller alla framtida val? Bajs, det blev fel resultat så vi kör en gång till?.
You had your chance and blew it. Period.

?

Jag är inte brittisk medborgare och kunde inte rösta och ser det som en brittisk angelägenhet om huruvida de vill vara med i ett framgångsrikt Europasamarbete eller stå vid sidan av och ha det svårt.

Nu vill Skottland säkra sitt medlemsskap, så det är är snarare en upplösning av UK vi ser än en upplösning av EU.

Vad är britternas motsvarighet till SD?

Fördelar för företag omsätts i de allra flesta fall till fördelar för hela folket.
.

Nej det gör det tametusan inte. Fördelar för företag med globala marknader och slopade handelshinder ger fördelar för ägare/aktieägare och staten, den enskilde arbetarens fördelar är indirekta och beroende på hur välvillig den stat som inkasserar skatten är.
(Läs : a-kassa och socialt skyddsnät, är det obefintligt/otillräckligt så eroderas samhällskontraktet)

?

Jag är inte brittisk medborgare och kunde inte rösta och ser det som en brittisk angelägenhet om huruvida de vill vara med i ett framgångsrikt Europasamarbete eller stå vid sidan av och ha det svårt.

Ser Schweiz och Norge vilka är betydligt mindre länder, ut att ha det svårt? Visst finns det ekonomiska fördelar med EU men de ska inte överdrivas.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 338
Senast: Dentaku
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Snurrfian
·
Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
378
Senast: sjoberga
·
Samhälle Detta är ingen tävling utan en påminnelse till oss om att inte glömma och att fortsätta ta in ny info om förintelsen. Alla händelser är... 2
Svar
25
· Visningar
1 929
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka