Den dök upp på min facebook och tyckte inte innehållet av artikeln var direkt nazistiskt. Är denna källa nazistisk också? http://www.express.co.uk/finance/ci...EST-level-since-2015-just-a-week-after-Brexit

Den angivs i länken jag gav.

Visst inte, Daily Express är helt opartisk tidning med hög journalistisk kvalitet!

...eller också är det en tabloid som stöttar UKIP och har hjälpt till att finansiera dem.

Om du läser hur mer seriös press rapporterar om samma sak, så framgår det några detaljer Daily Express glömde - uppgången beror till stor del på att pundet rasat i värde, skulle man räkna på samma värde på pundet som innan omröstningen så försvinner uppgången, och det går bara upp ens inkluderat pundets förändring om man summerar en del av börsen. Och det är, om du läser noga, uppgången inom loppet av en vecka som är den högsta sedan 2011, inte börsnivån.

Men tar man med det i rapporteringen blir ju nyheten inte alls lika brexitvänlig längre.

Den dök upp på min facebook och tyckte inte innehållet av artikeln var direkt nazistiskt. Är denna källa nazistisk också?

Att börsen hämtat sig är ett faktum, så just det är ju inte så mycket att bråka om. Påståendet att Bonnier-ägda (:nailbiting:) Dagens Industri inte nämner det är typiskt foliehatt..

Och det är, om du läser noga, uppgången inom loppet av en vecka som är den högsta sedan 2011, inte börsnivån.

Men tar man med det i rapporteringen blir ju nyheten inte alls lika brexitvänlig längre.

Stocks march on in wake of Brexit vote - Financial Times.
Det är i princip status quo.

Nja, om du faktiskt läser artikeln så är den inte så värst munter.

Det beror på hur man ser saken, aktier ger inte hela bilden. Men domedagen låter tydligen vänta på sig hur du än ser på saken. Profeterna hade inte alla rätt (som du kan läsa i en annan artikel på samma sida) CNN har också ett inlägg om saken.

Är inte det här kärnan i alltihop? Ditt grundantagande är att EU är dåligt. Dåligt i sig, och dåligt för alla inblandade.

Problemet är väl att väldigt många inte delar ditt grundantagande, och utan det är det svårt att förstå den nuvarande situationen på det sätt du gör.

Nej det är inget grundantagande, liksom det knappast kan vara ett grundantagande att EU vare sig är bra eller, ännu mer diskutabelt att det skulle vara, ett fredsprojekt.

Bevisligen ett fredsprojekt om man bara räknar krig mellan Frankrike och Tyskland. Inte alls om man räknar Jugoslavien.

Bra eller dåligt, man kan konstatera att EU är ett udda och ovanligt försök, inte så att unioner eller federationer uppstått tidigare, och för all del gått under. USA tog ett frihetskrig, ett inbördeskrig, rätt många folkmord för att skapa lebesraum, några erövringskrig och i fram till 1960-talet, dvs 200 år innan alla medborgare lagligen (om än inte i praktiken) hade likhet inför lagen.

Det Schweiziska inbördeskriget och enandet ligger längre tillbaka, kvinnlig rösträtt dock bara ett halvsekel bort, men man behöver egentligen inte mer än ett MVG i samhällskunskap, kanske nån ströpoäng i Statskunskap, för att lätt ha avgörande invändningar mot EU.

Låt oss leka med taken, Europé är ingen identitet, hur mycket man än jobbat på saken och hur mycket man än önskar. Vad förenar Spanjorer med Bulgarer? Vad förenar Spanjorer med Argentinare? Vad förenar Svenskar med Portugiser, vad förenar Svenskar med Norrmän? Språk. Vi kan tala med varandra.

Och så kan man hålla på, vilka länder har en välfärdsstat, i vilka länder kan medborgarna (i praktiken utan mutor) förvänta sig sjukvård?

Lek med tanken att Danmark skulle förvägra den tyskspråkiga minoriteten i Sönder Jylland rösträtt och medborgerliga rättigheter. Det är inget vi förväntar oss av en demokrati, en medlem av EU. Likväl är det okej för Estland, Lettland. Rumänien, Ungern.

En stor del av världen väljer EUR framför USD och GBP som just stabil valuta. Så ja, självklart är det en stabil valuta. EMU är inte utan problem för det, men något haveri är det inte.

Har du frågat någon grek om det? Haveri kan se ut på lite olika sätt. Ett folk i misär är ett. Men om man bara tittar i bankpalatsen, som skattebetalarna garanterat ska slippa lida, så är det klart det ser bra ut.

Inte att förglömma euro har på relativt kort tid blivit en världsvaluta som är stabil och främjar Europa enormt. .

Euron är stabil som valuta? Tja inte mot sin befolkning. Man kan ju tycka att människorna som bor i Europa skulle vara den del av Europa.

Vi har fått fiber med EU pengar. All fiberutbyggnad på landsbygden sker med eu-pengar antingen direkt eller via kommun. Leader är ett väldigt bra projektform. Vi har drivit ett par småprojekt.

Och vem hade ni fått pengar av annars? Förmodligen Sverige. Vi betalar mer än vad vi får av EU.

Själv arbetar jag i ett företag som finns på en global marknad med kollegor runt om i Europa, som finansieras till delar av olika framtidsprojekt inom unionen. .

AH, fri företagsamhet, finansierad av skattepengar. ;)

Klarar inte marknaden sig i en fri marknad...

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 419
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Snurrfian
·
Samhälle När jag står i affären så har jag lite tröttnat på att behöva spendera ett par minuter för att Googla olika företag för att göra valet...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Det finns flera anatomiskt utbildade här, så jag hoppas på svar... Frågan är: Sitter det något ligament/-fäste på båtbenet (i handen)...
Svar
3
· Visningar
308
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Livskristråden
  • Panik vid dusch
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur