Britney Spears

Jag är fullständigt övertygad om att hennes pengar spelar en oerhört stor roll i det hela och att man försöker använda moraliska argument för att rättfärdiga det man gör mot henne, att det är "för hennes eget bästa" osv trots att motiven bakom handlar om helt andra saker.

Det skulle inte förvåna mig om detta briserar ut som en stor skandal i framtiden.
Jag tänker också så. Hade det inte funnits en massa pengar eller ett varumärke att "skydda" så hade det nog aldrig ens varit aktuellt.
 
Jag hittade det här:
"Data from the Justice Dept from 2017 shows that there are about 1.3 million active guardianship or conservatorship cases in the US, with about $50 billion in conservatee assets. State laws on conservatorships vary, but experts say they’re typically a last resort and used for people who are old, ill, or infirm (think: those who are in a coma or suffer from Alzheimer’s). And that judges can take “undue influence” into account – meaning how susceptible they are to being influenced to do something that may not be in their best interest."

Känns ändå som rätt många?
Ja det var många. Men å andra sidan bor det ju väldigt många i usa också..
Och om de flesta ligger i koma eller har allvarlig demenssjukdom så är ju det ett stort steg från bipolär sjukdom (har läst att Britney själv uppgett denna diagnos i någon dokumentär för länge sedan men vet inte om det stämmer). Framförallt eftersom koma/demens är tillstånd som är antingen stadiga eller blir sämre medans psykisk ohälsa även vid riktigt svåra tillstånd tenderar att variera över tid och den absoluta majoriteten kan fungera iaf mestadels good enough (eller bättre) med medicinering.
 
Ja det var många. Men å andra sidan bor det ju väldigt många i usa också..
Och om de flesta ligger i koma eller har allvarlig demenssjukdom så är ju det ett stort steg från bipolär sjukdom (har läst att Britney själv uppgett denna diagnos i någon dokumentär för länge sedan men vet inte om det stämmer). Framförallt eftersom koma/demens är tillstånd som är antingen stadiga eller blir sämre medans psykisk ohälsa även vid riktigt svåra tillstånd tenderar att variera över tid och den absoluta majoriteten kan fungera iaf mestadels good enough (eller bättre) med medicinering.
I den senaste dokumentären visas offentlig uppgift på papper ikryssat att britney är dement. 'Kampen om Britney' på svt, den är väl den färskaste i raden av dokumentärer efter framing britney.

Jag har följt britney på instagram de senaste åren, hon mår definitivt inte bra men demens är väl högst tveksamt.
 
I den senaste dokumentären visas offentlig uppgift på papper ikryssat att britney är dement. 'Kampen om Britney' på svt, den är väl den färskaste i raden av dokumentärer efter framing britney.

Jag har följt britney på instagram de senaste åren, hon mår definitivt inte bra men demens är väl högst tveksamt.
Om hon hade varit dement i alla år borde hon ju vara märkbart försämrad i det här läget. Nej, håller med. Låter inte rimligt.

Tänker att det finns ju jättemånga människor som inte mår bra. Från det till omyndigförklarad..
 
Här pratar hon ganska tydligt om sin situation och vad som händer. Tycker att hon låter väldigt klar faktiskt. Dement osv är hon ju verkligen inte.
 
Vet det som står och har följt henne i större delen av livet och det handlar ju verkligen inte om bara ett "psykbryt" i ungdomen. Det är inte en enskild händelse som har lätt till situationen.
Menar du att det finns något bakomliggande som gör att den höga nivån på inskränkningar som hon har är befogad och proportionerlig?
 
Det var ju någon gubbe i Norrland som blev omyndigförklarad och han märkte detta när hans bankomat kort var spärrat. Det var några bekanta som gjort en orosanmälan för att han eldade med ved och hade stökigt (då hade de kunnat anmäla mig också). Sedan var det någon skum advokatfirma inblandad (han var rik) som hade börjat sälja av hans egendom :eek: men de lyckades få stopp på hela affären. Där var det uppenbart att det var hans pengar de var ute efter.
 
Är det någon som vet hur vanligt det är i USA att bli omyndigförklarad på grund av psykisk ohälsa?
Jag undrar om det spelar in att hon är känd och att det liksom finns mer tillgångar än vad gemene man har. Jag menar - jag har aldrig hört talas om att folk i USA blir omyndigförklarade för att de fattar mindre smarta beslut gällande ekonomi eller annat även om de besluten fattas pga tex psykisk ohälsa?
Här finns en dokumentär som kan ses till 31 juli.
Den handlar iofs om äldre människor men visar ju en del av problemet.
https://kunskapskanalen.se/program/31040/aldringar-som-handelsvara
 
Vet det som står och har följt henne i större delen av livet och det handlar ju verkligen inte om bara ett "psykbryt" i ungdomen. Det är inte en enskild händelse som har lätt till situationen.
OK det är mer än jag vet jag kommer bara ihåg när hon rakade av sig håret.
 
Det var ju någon gubbe i Norrland som blev omyndigförklarad och han märkte detta när hans bankomat kort var spärrat. Det var några bekanta som gjort en orosanmälan för att han eldade med ved och hade stökigt (då hade de kunnat anmäla mig också). Sedan var det någon skum advokatfirma inblandad (han var rik) som hade börjat sälja av hans egendom :eek: men de lyckades få stopp på hela affären. Där var det uppenbart att det var hans pengar de var ute efter.
Man kan inte bli omyndigförklarad i sverige (sedan 1989).
 
Det var ju någon gubbe i Norrland som blev omyndigförklarad och han märkte detta när hans bankomat kort var spärrat. Det var några bekanta som gjort en orosanmälan för att han eldade med ved och hade stökigt (då hade de kunnat anmäla mig också). Sedan var det någon skum advokatfirma inblandad (han var rik) som hade börjat sälja av hans egendom :eek: men de lyckades få stopp på hela affären. Där var det uppenbart att det var hans pengar de var ute efter.
Har en vän vars pappa har sagt till barnen att om dom märker att han inte längre är okej och kan hantera livet så har dom rätt att ta över. Det blir dock nog en jobbig situation om dom inte kommer ihåg att det är något dom kom överens om.
 
Man måste skriva papper på vem man vill ha annars blir det automatiskt någon som staten utser. Förr räckte det att man var gift så blev partnern automatiskt "god man" men det gäller inte längre.
 
Har en vän vars pappa har sagt till barnen att om dom märker att han inte längre är okej och kan hantera livet så har dom rätt att ta över. Det blir dock nog en jobbig situation om dom inte kommer ihåg att det är något dom kom överens om.
Framtidsfullmakt, då kan man bestämma vem som har kontroll över bankkonton mm.
 
Man måste skriva papper på vem man vill ha annars blir det automatiskt någon som staten utser. Förr räckte det att man var gift så blev partnern automatiskt "god man" men det gäller inte längre.

I mina anhörigas fall är det kommunen som håller i godmanskap. Man kan byta god man när man vill, förvaltare får man inte bestämma själv över om man vill byta. Många får vänta i flera år på att få en god man...
 
Menar du att det finns något bakomliggande som gör att den höga nivån på inskränkningar som hon har är befogad och proportionerlig?
Nej det menar jag inte. Har verkligen inte skrivit någonstans att det är befogat och propetionerligt, hitta inte på så. Det hon utsätts för är fruktansvärt.

Skriver bara att det knappast är ett "psykbryt" som lett till denna situationen hon är i.
 
Senast ändrad:
Jag förstår absolut att hon blev omyndighetsförklarad från första början, om man läser på var hon riktigt sjuk och betedde sig helt galet.
Så förstår absolut beslutet, men då var ju tanken att hon skulle få vård och bli frisk så hon kunde ta hand om sig själv, eftersom vården i alla dessa år inte hjälp henne skulle jag absolut ifrågasätta om dem verkligen vill att hon ska bli frisk...
 
Jag förstår absolut att hon blev omyndighetsförklarad från första början, om man läser på var hon riktigt sjuk och betedde sig helt galet.
Så förstår absolut beslutet, men då var ju tanken att hon skulle få vård och bli frisk så hon kunde ta hand om sig själv, eftersom vården i alla dessa år inte hjälp henne skulle jag absolut ifrågasätta om dem verkligen vill att hon ska bli frisk...
Har de inte tvångsvård i USA som vi har här?
Här kan ju en person tvingas till vård mot sin vilja om den är tillräckligt sjuk, det kan ju göras utan att man tar ifrån personen annan beslutsrätt.
 
Har de inte tvångsvård i USA som vi har här?
Här kan ju en person tvingas till vård mot sin vilja om den är tillräckligt sjuk, det kan ju göras utan att man tar ifrån personen annan beslutsrätt.
Jo de har tvångsvård. Först en 72-timmars utvärdering och om personen sen anses för sjuk för att släppas hem så förlängs det.
Där får även, vad jag förstått, privata vårdgivare utföra tvångsvård. I Sverige får ju bara regionerna göra det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
737
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
482
Senast: Myrten
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 266
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 703
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp