Britney Spears

Men jag har väldigt svårt att förstå varför man behöver omyndigförklara henne för att hjälpa.
Eftersom tvångsvård, rehab, osv, inte hjälpte, så fort hon kom ut fortsatte hon ta droger och dricka. Dem behövde något sätt att hindra henne från att börja när hon kom ut. Däremot borde det inte tagit 13 år. Jag tror absolut att tanken var god i början, men att det sedan gick över till pengar/makt/kontroll.
 
Eftersom ingen utanför Britneys egen sfär faktiskt vet vad som hänt eller inte så ska man alltid vara kritisk till allt man läser och ger information om, om man inte är väldigt insatt i just det fallet och - det landets system och lagar. Jag tror faktiskt inte att någon i denna tråd är det, inte jag inte du och ingen annan som skrivit här heller.
Jag är kritisk till sånt det inte finns bild, filmer, domar, eller liknande bevis på.
Rena rykten är jag kritisk till, tex ryktarna att hon skulle ha slagit sina söner, och ryktarna att hon köpte 2 fåglar och döpte dem efter barnen efter att hon förlorat vårdnaden, såna rykten är jag tveksam till eftersom det inte går att bevisa.
 
Det finns ju liksom massor av kändisar som kraschat och gjort allt möjligt utan att bli omyndigförklarade. Jag tror inte ett skit på att det var för hennes skull, ens från början. Vård hade hon kunnat få på annat sätt.
Det finns massor med kändisar som dött pga droger/missbruk/psykisk ohälsa.
 
Jag är kritisk till sånt det inte finns bild, filmer, domar, eller liknande bevis på.
Rena rykten är jag kritisk till, tex ryktarna att hon skulle ha slagit sina söner, och ryktarna att hon köpte 2 fåglar och döpte dem efter barnen efter att hon förlorat vårdnaden, såna rykten är jag tveksam till eftersom det inte går att bevisa.
Men alltså, om ryktet om fåglarna. Det stärker ju liksom inte tron på att hon inte skulle kunna ta hand om sig själv? Konstigare saker har väl hänt? Så det känns ju helt irrelevant.
 
Jag är kritisk till sånt det inte finns bild, filmer, domar, eller liknande bevis på.
Rena rykten är jag kritisk till, tex ryktarna att hon skulle ha slagit sina söner, och ryktarna att hon köpte 2 fåglar och döpte dem efter barnen efter att hon förlorat vårdnaden, såna rykten är jag tveksam till eftersom det inte går att bevisa.
Eftersom detta handlar om en världskändis baseras ALLT du vet om detta på vad du sett online såvida du inte har en egen relation inne i britneyvärlden. Vilket innebär att ALLT du vet i princip, är rykten. Offentliga myndighetsdokument finns naturligtvis, men så länge du inte har dessa rent fysiskt i din hand är det fortfarande uppgifter online. Jag tror du ska chilla lite till vad du tar till dig av vad du ser och läser online.
 
Men alltså, om ryktet om fåglarna. Det stärker ju liksom inte tron på att hon inte skulle kunna ta hand om sig själv? Konstigare saker har väl hänt? Så det känns ju helt irrelevant.
Min poäng var att det finns rykten som inte går att bevisa (tex fåglarna) och därför är jag tveksam på dessa uppgifter. Däremot finns det saker som det finns bevis på, och dessa saker tror jag på.
 
Eftersom tvångsvård, rehab, osv, inte hjälpte, så fort hon kom ut fortsatte hon ta droger och dricka. Dem behövde något sätt att hindra henne från att börja när hon kom ut. Däremot borde det inte tagit 13 år. Jag tror absolut att tanken var god i början, men att det sedan gick över till pengar/makt/kontroll.
Men VARFÖR dricker man osunt mycket eller tar droger? I många fall så beror ju det på att något i livet milt sagt skaver. Om man kan plocka bort det som skaver har man ju betydligt större chans att bli ren. Om hon låses in och tvingas in i ett liv hon mår dåligt av är det ju inte direkt konstigt att försök på rehab etc inte lyckas.
Kanske man skulle få bättre resultat där om flera orsaker plockas bort, bla då att hon absolut måste ha just sin farsa som förmyndare när det skurit sig mellan dem. Måste ju gå att få dit någon opartisk person som förmyndare.
Som kanske då kan HÖRA henne och ge bättre chans till tillfrisknad, om nu ngt sådant behövs(vet iaf inte jag 100% om hon har ngt att tillfriskna från).
 
Några små saker hon gjorde var att klä av sig till underkläder på en nattklubb, slå sönder en bil, misshandla en paparazzi, låsa in sig i badrummet i 3 TIMMAR med sitt yngsta barn, börja gråta under vanliga intervjuer, hon checkade in 3 ggr på rehab/behandlingshem under 1 månad, detta var några små saker hon gjorde, dem större grejerna vill jag inte gå ut med.
Hon drogade och drack alkohol nästan varje dag, hon mådde extremt dåligt, hade man inte agerat hade hon nog inte levt idag, hon hade stora problem, mådde extremt dåligt och behövde verkligen hjälp.
Enligt dig då så borde typ hälften nästan av alla kändisar mer eller mindre omyndigförklaras..och väldigt väldigt många vanliga också.

Ingenting av det du nämner är ens skälen till omyndigförklaringen. Enligt dokumentären om henne så har pappan papper påskrivna av läkare att hon är dement. Förstår du då inte hur galet detta är? En dement person är inte som hon är, det är ett brott det dom håller på med och jag hoppas dom som är inblandade åker dit för det.

Det du beskvier är en person som behöver vård och hjälp. Den här omyndigförklaringen handlar om hennes pappa och hans sätt att tjäna pengar på henne. Självklart mår hon dåligt och vem hade inte gjort det som har blivit så utsatt som hon blivit.

Omyndigförklaring överlag är någonting som övht inte får förekomma pga att någon mår dåligt. Det är ett enormt stort ingrepp i livet.
 
Men VARFÖR dricker man osunt mycket eller tar droger? I många fall så beror ju det på att något i livet milt sagt skaver. Om man kan plocka bort det som skaver har man ju betydligt större chans att bli ren. Om hon låses in och tvingas in i ett liv hon mår dåligt av är det ju inte direkt konstigt att försök på rehab etc inte lyckas.
Kanske man skulle få bättre resultat där om flera orsaker plockas bort, bla då att hon absolut måste ha just sin farsa som förmyndare när det skurit sig mellan dem. Måste ju gå att få dit någon opartisk person som förmyndare.
Som kanske då kan HÖRA henne och ge bättre chans till tillfrisknad, om nu ngt sådant behövs(vet iaf inte jag 100% om hon har ngt att tillfriskna från).
För att hon är känd, paparazzi har följt henne hela hennes uppväxt, varje snedsteg hon tagit i sitt liv hamnar på första sidan i någon skvaller tidning, när hon väl börjar leva, skaffar familj, så verkar hon må lite bättre, men sedan separerade dem, barnen togs ifrån henne och efter det gick allt utför. Vilket inte är konstigt, vilken mamma bli inte knäckt av att få sina barn tagna ifrån sig?
Hur hon faktiskt mår idag är det ju ingen som vet eftersom hon är så kontrollerad. Jag hoppas dem slutar med förmyndarskapet nu, och om hon fortfarande är sjuk ger henne hjälp på något annat sätt.
 
För att hon är känd, paparazzi har följt henne hela hennes uppväxt, varje snedsteg hon tagit i sitt liv hamnar på första sidan i någon skvaller tidning, när hon väl börjar leva, skaffar familj, så verkar hon må lite bättre, men sedan separerade dem, barnen togs ifrån henne och efter det gick allt utför. Vilket inte är konstigt, vilken mamma bli inte knäckt av att få sina barn tagna ifrån sig?
Hur hon faktiskt mår idag är det ju ingen som vet eftersom hon är så kontrollerad. Jag hoppas dem slutar med förmyndarskapet nu, och om hon fortfarande är sjuk ger henne hjälp på något annat sätt.
Fast jo, hon har talat väldigt klarspråk faktiskt om hur hon mår och om sin situation.
 
Enligt dig då så borde typ hälften nästan av alla kändisar mer eller mindre omyndigförklaras..och väldigt väldigt många vanliga också.

Ingenting av det du nämner är ens skälen till omyndigförklaringen. Enligt dokumentären om henne så har pappan papper påskrivna av läkare att hon är dement. Förstår du då inte hur galet detta är? En dement person är inte som hon är, det är ett brott det dom håller på med och jag hoppas dom som är inblandade åker dit för det.

Det du beskvier är en person som behöver vård och hjälp. Den här omyndigförklaringen handlar om hennes pappa och hans sätt att tjäna pengar på henne. Självklart mår hon dåligt och vem hade inte gjort det som har blivit så utsatt som hon blivit.

Omyndigförklaring överlag är någonting som övht inte får förekomma pga att någon mår dåligt. Det är ett enormt stort ingrepp i livet.
Många kändisar vill inte bli friska, vill inte ha hjälp, söker inte hjälp. Hon gjorde det, hon sökte hjälp flera ggr för att försöka bli frisk.
Många (inte alla) blir friska när dem söker hjälp och vill bli friska, hon blev inte det trots att hon sökte hjälp och försökte. Hon klarade inte att bli frisk på det vanliga sättet.
Många kändisar dör pga missbruk, och så säger folk "varför gjorde ingen något innan det var för sent?", i detta fall försökte man göra något innan det var för sent.

Att inte kunna ta hand om sig själv är ett skäl till att bli omyndigförklarad.
Hon är inte dement, en dement person kan inte uppträda eftersom dem inte kommer igår texterna eller koreografin.
Jag har flera ggr sagt att hon skulle var omyndigförklarad max 2-3 år, efter det borde hon varit frisk nog att klara sig själv. Och att det hållit på i 13 år är orimligt och troligen bottnar i pengar/makt/kontroll. Men att från början var nog tanken god.

Omyndigförklaring förkommer absolut pga att folk mår dåligt, tex kan sjukdomar (psykiska) där man inte är kapabel att ta hand om sig själv leda till att man omyndigförklaras. I Sverige kallar vi det dock förvaltare. Den som är satt under förvaltare mister sin rättshandlingsförmåga och saknar rätt att föra sin egen talan och på egen hand ingå avtal.
 
Många kändisar vill inte bli friska, vill inte ha hjälp, söker inte hjälp. Hon gjorde det, hon sökte hjälp flera ggr för att försöka bli frisk.
Många (inte alla) blir friska när dem söker hjälp och vill bli friska, hon blev inte det trots att hon sökte hjälp och försökte. Hon klarade inte att bli frisk på det vanliga sättet.
Många kändisar dör pga missbruk, och så säger folk "varför gjorde ingen något innan det var för sent?", i detta fall försökte man göra något innan det var för sent.

Att inte kunna ta hand om sig själv är ett skäl till att bli omyndigförklarad.
Att hon var dement kom dem på när man försökte överklaga omyndigförklaringen, och är ren lögn, en dement person kan inte uppträda eftersom dem inte kommer igår texterna eller koreografin.
Jag har flera ggr sagt att hon skulle var omyndigförklarad max 2-3 år, efter det borde hon varit frisk nog att klara sig själv. Och att det hållit på i 13 år är orimligt och troligen bottnar i pengar/makt/kontroll. Men att från början var nog tanken god.

Omyndigförklaring förkommer absolut pga att folk mår dåligt, tex kan sjukdomar (psykiska) där man inte är kapabel att ta hand om sig själv leda till att man omyndigförklaras. I Sverige kallar vi det dock förvaltare. Den som är satt under förvaltare mister sin rättshandlingsförmåga och saknar rätt att föra sin egen talan och på egen hand ingå avtal.
Fast nej, du kan inte jämföra förvaltare i sverige med omyndigförklaring i USA, det är långt ifrån samma sak. En förvaltare kan inte påverka huruvida en person ska sköta hälsan eller vart den ska bo osv. Även med förvaltare så har man kontroll över sig själv och sina val i livet som att gifta sig och rösta osv.

En vuxen människa ska få ta ansvar för sig själv, även när det gäller att slarva med hälsan osv.

I Britneys fall så hade det räckt förmodligen om folk hade backat ifrån henne för längesen, ifall alla slutade pressa henne och terrorisera henne på det sättet. Det är inte hon som ska bli frisk, det är den branschen som är sjuk och som driver artister till det att dom mer eller mindre tar livet av sig.
 
Senast ändrad:
Fast nej, du kan inte jämföra förvaltare i sverige med omyndigförklaring i USA, det är långt ifrån samma sak.

En vuxen människa ska få ta ansvar för sig själv, även när det gäller att slarva med hälsan osv.
Jag sa aldrig att det var samma sak? men när en person inte är kapabel att ta hand om sig i Sverige så får dem en förvaltare, och personen som har en förvaltare förlorar massor av sina rättigheter som att tex föra sin egen talan.
 
Jag sa aldrig att det var samma sak? men när en person inte är kapabel att ta hand om sig i Sverige så får dem en förvaltare, och personen som har en förvaltare förlorar massor av sina rättigheter som att tex föra sin egen talan.
Nej nej, den förlorar aldrig rätten över sina egna beslut i livet. Däremot rättsliga beslut som att ingå avtal osv. Det är så långt ifrån samma sak så det inte ens går att jämföra faktiskt.
 
I första hand utses god man i sverige.
Ja regel är att ska göra så lite som möjligt, och att personen ska få behålla så mycket av sina rättigheter som möjligt.
Däremot är god man något man måste samtycka till, förvaltare tvingas man till genom domstol oavsett vad personen tycker.
Och man kan få förvaltare direkt utan att ha god man först, om det bedöms nödvändigt. Däremot är det i Sverige mer vanligt med god man än med förvaltare.
 
Nej nej, den förlorar aldrig rätten över sina egna beslut i livet. Däremot rättsliga beslut som att ingå avtal osv. Det är så långt ifrån samma sak så det inte ens går att jämföra faktiskt.
En förvaltare kontrollerar ekonomi och avtal.
Du kan tex inte resa, handla eller göra någonting utan att förvaltaren gett en pengar, man kan inte köpa eller sälja sin bil, boende eller liknande utan förvaltaren godkänt det, osv. En person som har en förvaltare kan inte ens skriva på ett avtal för ett abonnemang (mobil, internet, osv) eftersom förvaltaren kan säga upp avtalet om den vill.
Däremot kan en person som har förvaltare gifta sig, skaffa barn, osv, utan förvaltarens godkännande.
 
En förvaltare kontrollerar ekonomi och avtal.
Du kan tex inte resa, handla eller göra någonting utan att förvaltaren gett en pengar, man kan inte köpa eller sälja sin bil, boende eller liknande utan förvaltaren godkänt det, osv. En person som har en förvaltare kan inte ens skriva på ett avtal för ett abonnemang (mobil, internet, osv) eftersom förvaltaren kan säga upp avtalet om den vill.
Däremot kan en person som har förvaltare gifta sig, skaffa barn, osv, utan förvaltarens godkännande.
Men igen, varför ens jämföra det med att bli omyndigförklarad?

Du är så ute och cyklar när det gäller det här med Britney tycker jag och det hon utsätts för. Det är så fruktansvärt tragiskt och nej, det är inte det som hjälpte henne att bli "frisk" på något sätt. Det är som sagt inte hon som ska bli frisk, det är branschen som förstör folk och den måste ändras.

Att ens försvara det hon utsätts för, som om det hade varit okej att utnyttja henne om det "bara" var 3 år. Liksom nej, allting med detta är bara fel.
 
Vissa psykiska sjukdomar har ju som ett symptom att en slutar ta sin medicin så fort en mår bra. Sen börjar symptomen komma tillbaka, personen vägrar ta medicin, symptomen förvärras, in på tvångsmedicinering. Mår bra, kommer ut, slutar ta sin medicin....Har sett det på nära håll många gånger.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
706
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
465
Senast: Myrten
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 180
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 651
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp