Broddar som håller?!

Detta med sockerbrodd har jag sagt i flera år nu. Ingen har tyckt samma som jag....så jag är "glad" att någon annan reagerat.

Även om mina hästar går väldigt mycket och så går de mindre än våra hästar gjorde när jag var ung. Men, de broddarna höll nästan till nästa skoning, dvs 6-8 veckor. Kanske fick man byta någon gång men jag kan verkligen inte påminna mig om att man var tvungen att kolla varje dag och har det gått mer än 1,5 vecka så är du faktiskt lite rädd att de nötts ner så du inte kan ta av dem.

Undrar om de gjort dem lite sämre för att tjäna lite mer pengar? Minde hållbara och 4:- /per brodd är inte lite mer pengar än förr. Om det nu är så.

Jag har också gnällt förr. Andra har tyckt deras brodd håller. Jag har provat - socker.
Nu köpte jag ju några av hovis (dyrt) och tänkte att DE måste ju hålla. Nä, socker..

Har kastat in handduken och beställt 70 st elitbrodd. Återstår se om de håller än eller också blivit sockerbroddar.

Minns när jag var liten, elitbrodd på ponnyerna höll hur länge som helst. Alltså flera år, hela vintersäsongen. Nån kunde tappa kärnan, men det var nån enstaka man fick byta. Men de höll 2 - 3 säsonger. Okej det var mer snö då, men de gick en hel del i trav på asfalt med sina brodd. Och okej att fröken som haft brodden på bilden är dubbelt så tung som de var, men hennes sidekick är samma storlek som ponnyerna när jag var liten. Men larvar mest i hagen - de körde flera mil. Hans brodd håller likförbannat inte.

Minns vi provade nån annan vanlig brodd när jag var liten, hållbarheten han aldrig testas då eftersom ponnyerna åkte kana nedför backen och pappa vägrade befatta sig "med den där jävla skiten" mer ;)

Och ja, hur många ggr har man inte upptäckt för sent att man borde byta. Jag höll ju på att göra det nu med, och då räknade jag ändå med att det var sockerbrodd men trodde jag skulle vara safe i 3 veckor iaf. Det hade jag inte varit, då hade jag inte fått ur dem.

Ironiskt så var det ett inlägg på FB om sultryck när hästägare skruvade i brodd i nötta skor där skons godstjocklek blivit lägre än gängan på brodden. Och rek att låta hovslagaren skruva i brodd direkt på ny sko. Jag tänkte redan då att "jaha men sen då, man måste ju BYTA brodden innan hovslagaren kommer igen?"
 
Jag har elitbrodd........socker. Hovis tycker de är de bästa men jag ser fanimej ingen skillnad på slitaget.

Men, varför är det så här? Har man ändrat och hoppas att den äldre hästgenerationen inte har häst längre eller att man blivit senil och glömt.

För mig är detta ett reellt problem, på riktigt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har elitbrodd........socker. Hovis tycker de är de bästa men jag ser fanimej ingen skillnad på slitaget.

Men, varför är det så här? Har man ändrat och hoppas att den äldre hästgenerationen inte har häst längre eller att man blivit senil och glömt.

För mig är detta ett reellt problem, på riktigt.
Säg inte sådär!! Har du originalet, eller nån kopia? Jag upptäckte den hårda vägen att det finns kopior nämligen - förr fanns ju "bara" elitbrodd med det utseendet. Men nu tillverkar var och varannan tillverkare en "elitbrodd".

Jag tror - men obs tror - det ändrats i tillverkligen. Kanske pga höga priser göra med annat (hållbarare) gods, kanske pga att tillverkningsmetoder behövt överges etc? Men jag tror att det verkligen ändrats någonting, och då inte bara mer snöfattiga vintrar och annat som är lätt att skylla på.
 
Nya broddar håller inte - men de som legat i låda de senaste sextio, åttio åren håller vet inte varför, bara var så.

Inte ens nya 7/16 höll lika bra som de gamla 3/8. Efter det gamla 7/16 men sen blev det boots. Broddbesvären till dem är ännu inte löst, men det finns lite kvar att testa.

Jag antar du menar 5/16..

Jag levde länge på elitbrodd från barndomen, hittade en hel ask. De var lika outslitliga när de legat och dammat i tio år som när de köptes.
 
Måste försöka komma ihåg att fråga hovslagaren nästa gång vilken sort vi har.
De håller för det mesta minst en skoning, 7-8 veckor. Oftast är det isf tåbrodden som behöver bytas om skorna läggs om.

Inte ens i förra stallet när jag red ofta på asfalt behöver jag byta mellan skoningarna.
 
Misstänker det är mera krasst än så - om man gör dem sämre så går det att sälja fler. Och sen går det att tillverka hållbarare så att de går att sälja ännu dyrare.
Och vi dumma hästägare kan inte göra annat än att köpa.
 
Säg inte sådär!! Har du originalet, eller nån kopia? Jag upptäckte den hårda vägen att det finns kopior nämligen - förr fanns ju "bara" elitbrodd med det utseendet. Men nu tillverkar var och varannan tillverkare en "elitbrodd".

Jag tror - men obs tror - det ändrats i tillverkligen. Kanske pga höga priser göra med annat (hållbarare) gods, kanske pga att tillverkningsmetoder behövt överges etc? Men jag tror att det verkligen ändrats någonting, och då inte bara mer snöfattiga vintrar och annat som är lätt att skylla på.

Det är hovis brodd och han säger att det är äkta elitbrodd eftersom han inte gillar några andra sorter. Har ingen anledning att tvivla på honom.
Jag påpekade för honom att det inte var någon skillnad och han har, efter tre år insett att det nog inte var så bra som han trodde.
Men, för hans del var det att kärnan släppte på andra sorter. vilket jag inte heller märkt någon skillnad på.
 
Jag vet att det ju beror på var och hur mycket man rider.

På sommaren sliter vi sönder dojjor på 4-5 veckor (så att de ibland är bladtunna eller faktiskt går sönder för att de är så tunna) och brodd på vintern runt 2-4 veckor, utan problem. Det spelar ingen roll vilken sort på brodden.

Våra kortaste rundor ligger på ca 6-7 kilometer på asfalt, grus och skogsmark. Vi rider och kör mycket trav och galopp och skrittar inte mycket. Men de broddar vi hade förr höll för betydligt mer, trots ännu mer sträckor och hårt arbete för hästarna.

Man skulle vilja ha svar från tillverkarna om de bytt blandning eftersom det är tydligt att gamla broddar som hittats håller bättre. Är det en vinstfråga?
 
Jag kollade igår, mina broddar är knappt slitna. Kanske har jag varit på för "skonsamma" underlag för brodden på sistone. Kommer börja rida ut mer efter nyår så då börjar väl det verkliga testet med milslånga grusvägsritter. Än så länge känner jag mig nöjd med brodden.

provade hööks vanliga vinterbrodd förra året, de gick inte att skruva ur efter en skoperiod. Lokala ridsportsbutikens likaså.
 
Jag kollade igår, mina broddar är knappt slitna. Kanske har jag varit på för "skonsamma" underlag för brodden på sistone. Kommer börja rida ut mer efter nyår så då börjar väl det verkliga testet med milslånga grusvägsritter. Än så länge känner jag mig nöjd med brodden.

provade hööks vanliga vinterbrodd förra året, de gick inte att skruva ur efter en skoperiod. Lokala ridsportsbutikens likaså.

För de blev slitna? Alltså därför de inte gick att skruva ur?

De har som sagt mustad.
 
X är skodd med guldskor i år. Jag kan inte hålla på och skruva i och ur brodd.

Jag skulle vilja ha tillbaka gulddojjorna i ridmodell. Det finns bara de tunnare. Min ena "kexhov" kan inte ha dem för de flexar för mycket och drar sönder hans hovar.
Det var så himla enkelt med de inbyggda broddarna och de höll lika länge som skorna. De kunde man ju ha flera skoperioder, jämfört med de vanliga.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i många år förr använt elitbrodd pga dess överlägsna hållbarhet. Rekordet är tre säsonger på samma brodd. Men oavsett häst och...
Svar
18
· Visningar
3 363
Senast: Liten
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 035
Senast: Miss
·
Utrustning Jag köpte inga broddar av min hovslagare den här gången eftersom det var barmark när hon skoddes, jag köpte istället själv på Hööks när...
Svar
17
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp