Bukefalos 28 år!

Broddar som håller?!

Jag skulle vilja ha tillbaka gulddojjorna i ridmodell. Det finns bara de tunnare. Min ena "kexhov" kan inte ha dem för de flexar för mycket och drar sönder hans hovar.
Det var så himla enkelt med de inbyggda broddarna och de höll lika länge som skorna. De kunde man ju ha flera skoperioder, jämfört med de vanliga.

X är definitivt rid och inte trav. Tror det är 4 brodd också och inte 6. Typ konkurslager eller nåt :p
 
Min hovslagare har 6 mm men jag vet inte vilket märke.

Hur ofta skor du?
Jag köpte brodden från hööks som du har och jag tycker de håller helt okej. Varken sämre eller bättre än andra. Men korta broddar blir ju alltid snabbare runda så det ej går att få ut dem. Jag låter dem bara sitta kvar, så får han ev nya skor om det är helt omöjligt att få ur broddarna. Men hovslagaren brukar få ut dem. :)
 
Min hovslagare har 6 mm men jag vet inte vilket märke.

Hur ofta skor du?
Jag köpte brodden från hööks som du har och jag tycker de håller helt okej. Varken sämre eller bättre än andra. Men korta broddar blir ju alltid snabbare runda så det ej går att få ut dem. Jag låter dem bara sitta kvar, så får han ev nya skor om det är helt omöjligt att få ur broddarna. Men hovslagaren brukar få ut dem. :)

Frågade du mig ang hur ofta skor? Var 5-7 vecka beroende på häst och årstid.
Jag vill inte ha gravt sned- och/eller vassslitna brodd i, och def inte de som tappat kärnan. Byter inte sko varje gång heller förvisso, och tycker inte det äe sjysst om hovis ska försöka få ur rundslitna brodd (jag vet inte om han skulle göra det eller ta en ny sko heller iofs)
 
Frågade du mig ang hur ofta skor? Var 5-7 vecka beroende på häst och årstid.
Jag vill inte ha gravt sned- och/eller vassslitna brodd i, och def inte de som tappat kärnan. Byter inte sko varje gång heller förvisso, och tycker inte det äe sjysst om hovis ska försöka få ur rundslitna brodd (jag vet inte om han skulle göra det eller ta en ny sko heller iofs)

Ja. Konstigt att de håller så dåligt för er. Kan det vara olika tillverkare trots att de säljs som samma? Här blir de aldrig spetsiga eller sneda, bara rundade. Så worst case scenario är att hovslagaren måste ta ny sko om någon brodd inte skulle gå att få ut. Jag orkar inte hålla på att byta brodd, har inte hälsa till det, så betalar hellre för en ny sko. Men som sagt de brukar gå att få ut. Trots paddex som sliter väldigt mycket på båda hovar och skor, frusna vägar och tung häst.
 
Ja. Konstigt att de håller så dåligt för er. Kan det vara olika tillverkare trots att de säljs som samma? Här blir de aldrig spetsiga eller sneda, bara rundade. Så worst case scenario är att hovslagaren måste ta ny sko om någon brodd inte skulle gå att få ut. Jag orkar inte hålla på att byta brodd, har inte hälsa till det, så betalar hellre för en ny sko. Men som sagt de brukar gå att få ut. Trots paddex som sliter väldigt mycket på båda hovar och skor, frusna vägar och tung häst.

Teoretiskt kan de säkert det - men ska jag då under senaste åren bara lyckats köpa kassa broddar?

Jag har en del av hagen vid utfodring och vatten hårdgjord, dräneras och grusad. Men de är ju majoriteten av tiden ute på gräset. Så borde inte vara det heller.

Jag skulle om de slets jämnt etc hellre ta nya skor varje gång än brodda om. Min rygg tål jäkligt dåligt att brodda om. Men som du såg på bilden, så att låta dem sitta 3-4 v till hade inte funkat, hade inte varit nån brodd/nåt fäste kvar är jag rädd.
 
Jag antar du menar 5/16..

Jag levde länge på elitbrodd från barndomen, hittade en hel ask. De var lika outslitliga när de legat och dammat i tio år som när de köptes.

Nej här körde jag fyra eller sex 7/16 ett tag. 1/2 blev det för lite sko kvar så skon ville vika sig eller gå av.

Undrar stödytan under brodden har mer betydelse än man tror, någon sam kan mäta på nya och gamla elitbroddar vad kragen håller för diameter? För de nyare hade oförskämdheten att gå av med.
 
Nej här körde jag fyra eller sex 7/16 ett tag. 1/2 blev det för lite sko kvar så skon ville vika sig eller gå av.

Undrar stödytan under brodden har mer betydelse än man tror, någon sam kan mäta på nya och gamla elitbroddar vad kragen håller för diameter? För de nyare hade oförskämdheten att gå av med.
Det var en batch som var felhärdad ett år som gick av
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Haha! Det året jag drog till och köpte låda på 100 brodd eller vad det var. Så typiskt mig - jag lyckas då alltid. Hästkraken vart van jag knackade runt brodden med körnare - ja borra ur med!

Att de inte drog tillbaka alla broddar det året (de kunde inte spåra batchen sol blivit fel och dra tillbaka bara de felaktiga) håller jag fortfarande emot dem. Och är indirekt en anledning jag gick ifrån elitbrodd. Jag hade gamla kvar, men vågade sen inte på flera år köpa nya för vem vet hur lagret omsatts på inköpsställe X liksom? Dvs jag var rädd det kunde finnas felhärdade broddar kvar i handeln.

De förlorade många hovslagarkunder med. Som inte var roade av att åka ut och sko om hästar för att broddarna sålda av dem (hovis alltså) gått av...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
På min gammelmans tid (gick bort 2012) använde jag GG eller Börjes broddar. Vet ej märke? Men de höll en säsong för honom - om han inte skruvade ur dem själv...:o
 
så, update, mina broddar har suttit 5-6 v, ser ingen formskillnad jämfört med en ny brodd. 500kg rövare dock ej riden på så mkt grusväg/paddex det senaste.
 
Jag skulle vilja ha tillbaka gulddojjorna i ridmodell. Det finns bara de tunnare. Min ena "kexhov" kan inte ha dem för de flexar för mycket och drar sönder hans hovar.
Det var så himla enkelt med de inbyggda broddarna och de höll lika länge som skorna. De kunde man ju ha flera skoperioder, jämfört med de vanliga.
Här i stan finns då både rid och travmodell på guldskorna ! Kolla om det kommit in hos dig med? Jag kan köpa och skicka annars om du vill.
 
Sen en sak som jag tycker påverkar och det är bergkrossen på vägarna. Tidigare var det större andel naturgrus och den verkade inte slita lika hårt.
 
Ja, det gör de, tar slut i hagen också för mig.
Nä, håller en skoperiod gör inga broddar.
Nu vet jag inte vilket märke jag har, men förra vintern höll broddarna många skoperioder. Hovslagaren skruvade ur när han skodde om, och skruvade i broddarna i de nya skorna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i många år förr använt elitbrodd pga dess överlägsna hållbarhet. Rekordet är tre säsonger på samma brodd. Men oavsett häst och...
Svar
18
· Visningar
3 352
Senast: Liten
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 977
Senast: Miss
·
Utrustning Jag köpte inga broddar av min hovslagare den här gången eftersom det var barmark när hon skoddes, jag köpte istället själv på Hööks när...
Svar
17
· Visningar
1 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp