Brödrecept

Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Testar detta idag! Minus brödkryddorna (för det gillar vi inte) och plus ett par teskedar salt.

Hoppas att det blir lyckat :)!!
 
Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Googla på "enklare bröd martin johansson recept" eller något liknande (eller ännu bättre köp boken). Där finns många enkla bröd som man rör ihop med liiite jäst, låter jäsa över natten/dagen och bakar ut på morgonen/kvällen. Blir supergoda och det krävs ingen knådning (hatar att knåda för hand). Generellt är kalljästa/långjästa recept bra, de ska ofta bara röras ihop, jäsa och sen bakas ut i form/klickas ut till bullar med en sked! :)
 
Sv: Brödrecept

kl
Toppen att tråden blivit placerad här - då försvinner inte tråden och recepten efter tid av inaktivitet!
02-02.gif
 
Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

självklart. Men grunden är den jag angav.
Sedan kan man förstås trixa med jästider, temperatur, ingredienser etc etc.

Men kollar du standardrecept för bröd och bullar är det 5 dl/50 g. ;)

Men alltså, vadå "grunden"? Eller "standard"? Enligt vem?

De där mängderna är väl de som brukar stå på mjölpåsarna - eller brukade när jag var ung, i alla fall, det var länge sedan jag läste på påsarna, slår det mig nu.

Det finns väl inget som är standardbröd? Det bröd jag från början lärde mig att baka var surdegsbröd från en kokbok från ett amerikanskt zenbuddhistiskt kloster, och sådant bröd är nog vad jag fortfarande skulle kalla standardbröd, eller grund. Bakar man sådant bröd, lär man sig hur olika mjölsorter osv funkar, och kan baka vad man vill sedan. Tycker jag. Väl medveten om att andra har andra kunskapsgrunder.
 
Sv: Brödrecept

Ang jästdiskussionen...Jästkulturen i det konservativa baksverige är diktatoriskt styrd av jästbolaget i rotebro där man sorterat ut naturliga jästsvampar och isolerat vad man skulle kunna säga - en typ av jästsvamp som är anabol. Därför använder jag i första hand mjölets möjligheter att jäsa brödet, vilket innebär så lite tillsatt jäst som möjligt, och OM man nu alls ska använda jäst så är det det lilla gula paketet med GRÖN text, den ekologiska varianten som gäller. Den är nämligen importerad och inte av samma typ som de andra jästbolags-produkterna.

OM jag bakar med köpejäst och det anges 50g jäst i receptet, så använder jag stenmalet mjöl, och jästen skär jag i en diagonal, och ytterligare en diagonal, och använder därmed en fjärdedel av paketet.
 
Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Testar detta idag! Minus brödkryddorna (för det gillar vi inte) och plus ett par teskedar salt.

Hoppas att det blir lyckat :)!!

Vi tyckte....sådär... Lite väl sött, och så kan jag inte låta bli att tycka att brödet smakar mer kaka än bröd. Jag får testa vidare :)!
 
Sv: Brödrecept

*kl*
Nu när det här med jästmängd är uppe till diskussion vill jag gärna rådfråga lite :)
Jag tänkte prova att baka egna pitabröd nu i veckan. Jag har hittat ett recept som innehåller 50 g jäst, 9 dl vätska och 20 dl mjöl. Kan man minska (halvera?)mängden jäst i detta, eller kommer det bli pannkaka då? Ska man öka jäsningstiden?
Jag har skummat igenom trådens mjöltips och ska göra mitt bästa för att hitta ett bra mjöl, naturligtvis.
 
Sv: Brödrecept

Ska du baka jättejättemånga pitabröd? på recept med 500g mjöl och 2dl vätska får jag ut ca 12 pitabröd...

När det gäller pitabröd vill man ju ha resning och luft i brödet utan att brödet blir för torrt så det spricker. Arabiskt pita bakar man utan jäst i väldigt heta ugnar, men det är svårt att få den effekten i vanlig hushållsugn. Därför använder jag lite jäst, och olja i mitt recept. Prova dig fram, var lite rebell och prova med halva jästmängden. Använder du ett bra mjöl kompletterar det utebliven jästmängd i ditt recept.

Tillägg: Har för mig att hastflicka la in ett pitabrödsrecept här i tråden? Eller var det i annan tråd? Jag kommer inte ihåg hur det receptet såg ut...
 
Sv: Brödrecept

Oj. Det ska enligt angivelse resultera i ca 20 bröd, jag hade tänkt halvera satsen. Jag får helt enkelt prova, tack för svaret!
 
Sv: Brödrecept

typ kl & Allmänt om att 'prova sig fram'...

Just att vara lite rebellisk och gå ifrån 'standard' och 'grunder' är vad som skapar nya erfarenheter, nya recept. Ofta är dessa 'standard' och 'grunder' baserade på recept från typ 50-talet, ett bulldegsrecept har sett likadant ut sedan dess liksom, medan våra råvaror och hjälpmedel som spisar och ugnar faktiskt har utvecklats en hel del. Jäst & mjöl 1950 har föga likheter innehållsmässigt med jäst och mjöl 2013 liksom. Vår smak förändras också med åren. Så jag säger - skit i grunder och standarder, prova sig fram, gör misstag och nya sensationer!
Just när det gäller bakning är många hemskt fega och följer gamla recept bokstavligt med petimetermätare. Och - många använder industri-ingredienser som är fastfood-koncept, med tveksamt innehåll och inte alls samma egenskaper som andra lite mer obearbetade råvaror har.

Jag går då och då tillbaka till den här tråden och letar recept, som jag modifierar efter mina förutsättningar - så man ska göra med alla recept! Just när det gäller bakning bör man lära känna sitt mjöl, sin deg, sin ugn, sitt bröd. :)
 
Sv: Enkelt gott matbröd - recept och tips???

Men alltså, vadå "grunden"? Eller "standard"? Enligt vem?

De där mängderna är väl de som brukar stå på mjölpåsarna - eller brukade när jag var ung, i alla fall, det var länge sedan jag läste på påsarna, slår det mig nu.

Det finns väl inget som är standardbröd? Det bröd jag från början lärde mig att baka var surdegsbröd från en kokbok från ett amerikanskt zenbuddhistiskt kloster, och sådant bröd är nog vad jag fortfarande skulle kalla standardbröd, eller grund. Bakar man sådant bröd, lär man sig hur olika mjölsorter osv funkar, och kan baka vad man vill sedan. Tycker jag. Väl medveten om att andra har andra kunskapsgrunder.

Kanske är det bara nåt från mitt huvud? ;)

Jag bakar sällan efter recept. Nästan aldrig faktiskt.

Så jag utgår från en liter vätska och två paket jäst. Sedan häver jag i det jag vill ha (eller har hemma) , jäser degen, knådar och jäser igen. Tittar inte på klockan under jäsningen heller, bara på degen.

Förmodligen är mina bröd väldigt enformiga och lika varann :D
 
Sv: Brödrecept

Just att vara lite rebellisk och gå ifrån 'standard' och 'grunder' är vad som skapar nya erfarenheter, nya recept. Ofta är dessa 'standard' och 'grunder' baserade på recept från typ 50-talet

Jag misstänker också att de så kallade grunderna (gäller ofta även matlagning, inte alls bara bakning) i själva verket är vad industrin, hygienfolk och husmödrar kokade ihop på 50-talet.

Om något, så är nog grundläggande kunskaper i kemi en väldigt bra grund för just bakning. Jag har visserligen inga sådana kunskaper att tala om, men många i min närhet har det, och jag märker ju att det hjälper dem väldigt mycket så att dels experimenterandet inte blir rakt ut i tomma luften, utan bygger på saker man har tänkt ut, dels deras felsökningsmetoder när det ändå inte blir bra är mycket bättre.
 
Sv: Brödrecept

Jag tror väl kanske inte att kemikunskaperna behöver vara så bokstavliga då, men som sagt - att lära känna sitt mjöl, sin deg, sin ugn, sitt bröd kan väl inkluderas i den kontexten. Vissa saker behöver man kanske ha i sitt huvud, men känslan för brödet som rotar kunskpen sitter många gånger i händer och på tungan.
 
Sv: Brödrecept

Nej, att påstå att man behöver kemikunskaper på kemistnivå, vore klart överdrivet. De flesta bagare inleder ju inte heller sina karriärer med fem års kemistudier, och det går ju finfint ändå.

Men kemi verkar verkligen hjälpa till och det är helt uppenbart för en lätt avundsjuk betraktare som mig att de kunskaperna verkligen tillför en dimension som ligger utom räckhåll för mig.

För mig är det mest en rolig upptäckt att man kan använda kemi i sammanhang som jag, pga bristande kunskaper, aldrig hade kommit på själv. Skolan gjorde verkligen sitt bästa när det gällde att få mig ointresserad av kemi, så jag är glad för den här sortens öppningar till ämnet.

Jag känner även en ölbryggare som är kemist i botten, vilket verkar vara en idealisk kombination. Nu är kanske kopplingen mellan öl och kemi mer uppenbar för de flesta än den mellan bröd och kemi, men de båda livsmedlen har ju egentligen väldigt stora likheter (inte minst när man tänker i termer av kemi på saken).
 
Sv: Brödrecept

Kl


Jag bakar sedan en tid allt bröd hemma, nu ska jag ge mig på surdegen efter att ha plöjt hela tråden:)
Startar mitt projekt imorgon tror jag.
 
Sv: Brödrecept

Jag bakar ett grovbröd i gjutjärnsgrytan idag.

5½ dl vatten
En bit jäst, stor som en ärta
2msk olivolja
2 tsk flingsalt
4 dl valfritt grovt mjöl (jag använder grov graham + specialråg ca 70/30
6 dl vetemjöl
tillval - valfritt, jag hade i min deg:
½dl hackade pumpafrön
½dl solrosfrön
½dl torkade tranbär

Blanda jäst och vatten.
Tillsätt salt, mjöl och ev frön och rör ordentligt med en träslev. Degen ska vara mycket mjuk och fuktig. Sätt degen att jäsa över natten eller typ i minst 12 timmar.
Dagen efter, häll ut degen på ett bord med rikligt med mjöl och vik den ett par gånger. Man viker 'lappar' under degen och formar så fram en fin 'bulle'.
Låt den jäsa ytterligare ett par tre timmar i bunken.

Sätt in den tomma gjutjärnsgrytan på ett galler i ugnen och sätt på ugnen på 250 'C. När ugnen (och grytan) är varm, strö grovmjöl i botten av grytan. Använd alltså helst grovt mjöl eller havregryn, som inte bränner fast lika lätt som vetemjöl.
Häll den mjuka degen direkt från bunken och ned i den varma grytan, det ska fräsa när degen landar i den varma gjutjärnsgrytan.
Baka brödet i ugnen i 30 minuter med locket på.
Baka sedan brödet i 15 minuter utan lock för att få en fast skorpa. Pensla med lite vatten, snitta eventuellt för vackert mönster, och grädda tills färgen ser gyllene och färdig ut, ca 15 minuter alltså.
 
Sv: Brödrecept

Nattjästa bröd, perfekt att ha till söndagsfrukosten:

Nattjästa bröd
(2 bröd el ca 8-10 frallor)
6 dl vatten
6 g jäst (en fjärdedels jästkub är helt ok)
2 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
11 dl stenmalet vetemjöl

På kvällen:
Lös upp jästen i kallt vatten. Tillsätt salt och rör i mjöl. Degen behöver inte arbetas egentligen, det räcker att arbeta in mjölet ordentligt. Degen ska vara ganska lös - inte kladdig men lös.
Täck degen/bunken med plastfolie. Låt jäsa över natten i cirka 8-10 timmar. Placera gärna bunken i (den kalla) ugnen för att undvika drag.

På morgonen:
Sätt ugnen på 250'.
Mjöla bakbordet och häll ut degen.
Dela degen i två med degskrapa och tryck ut bitarna till rektanglar. Cirka 30×15 cm vardera. Vik in kanterna mot mitten och lägg på ett bakplåtspapper med viksidan neråt.
Låt jäsa i 30-40 minuter.
Sätt in en tom plåt nederst i ugnen. Placera plåten med bröden mitt i ugnen. Lägg ett par isbitar på plåten under och stäng igen luckan. Isbitarna smälter till ånga som gör bröden fina.
När bröden gräddats i 15 minuter öppna ugnen något och släpp ut fukten. Det gör bröden mer krispiga. Om bröden har nog med färg sänks temperaturen till 200' och lägg över bröden med ett ark bakplåtspapper.
Grädda totalt i 25-30 minuter, tills brödens innertemperatur uppnått 96' (frallor gräddas i ca15 minuter).
Låt svalna på galler.

:d
 
Sv: Brödrecept

Superduperenkelt filmjölksbröd:

Blanda
½dl chiafrön
1tsk salt
2½ tsk bikarbonat


4 dl stenmalet vetemjöl
8 dl stenmalet rågsikt

6dl filmjölk
3dl mörk sirap

Blanda alla ingredienser, häll upp i två smorda och mjölade 1½ liters långformar, grädda i 180' i 60 minuter.
 
Era bästa brödrecept!

Jag har flera gånger försökt baka bröd men det blir alltid lika tråkigt resultat. Hård skorpa, sega och torra bröd som möglar på två dagar...

Det ska ju vara så gott med hembakat och dessutom ska man spara pengar men i mitt fall går jag mest minus eftersom jag får kasta bord brödet.

Knådar jag för mycket?
Jäser jag för lite?

Vad är hemligheten? :p
Och vilka är era bästa recept, ett sånt recept som inte ens jag kan misslyckas med?
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 700
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
2 020
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 147
Senast: Thaliaste
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 155
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp