Bröstsele eller Loksele?????

S

solenbakommolnet

Vad är bäst? Jag är jätte sugen på att köra in min häst men har inte så där jätte mycket pengar över till sele :crazy:

Vad använder ni??? Det går ju att få tag på beg.sele men hur vet jag att den passar??? Det går ju oftast inte att lämna tillbaka om man köper beg. :p

Många säger att om man kör tyngre saker typ släde osv. ska man använda loksele. Men när man ser körning på tv/i tidningar tycker jag ofta att de använder bröstsele :)

Vad tycker ni :confused: Vad använder ni :confused:

Tack, tack! :bow: :banana: :bow:
 
Som du säger (att andra sagt) ska man helst ha en loksele till att dra tunga saker.
Vagnar brukar rent generellt gå att dra med en bröstsele, särskilt sulkys, rockard etc.
Jag tycker att man rent generellt kan säga att så fort du inte med lätthet kan dra vagnen själv bör du använda loksele.
Lokselar verkar fördela vikten på bättre ställen och på större yta än bröstselar.
Kanske ska tillägga att det inte är skadligt att använda loksele även på lätta vagnar. inte vad jag vet iallafall

Det som är viktigt när du ska köpa en loksele är att se så att inte lokarna är för stora eller för små.
De går att justera ganska bra men inte hur mycket som helst.
lycka till !
 
Vad som är bäst i selväg? Mest en smakfråga skulle jag tro.
Det finns ju en uppsjö modeller men vanligast i Sverige är ju lok och bröstselar. Eftersom jag gillar bröstselmodellen
så kan jag ju förespråka den. Den är ofta billigare än en loksele, man kan dra tungt med den oxå förutatt att den är rätt tillpassad. Bröstselen är lättare att passa till(för en nybörjare) än en loksele enligt min erfarenhet.
Ska du köpa bröstsele så mäter du bröstomfånget:ungefär där sadelgjorden sitter-under halsen-sadelgjord.
Sen mäter du magomfånget. Sen kan du ju mäta från manke till svan oxå men oftast är det måttet anpassat redan. Så är det ju superbra om det följer med en baksele oxå. Draglinor kan man lätt göra själv men det behövs ju inte i början när man kör in.
 
Jag som är lite halvnybörjare på nytt med körning köpte en bröstsele pga att den är lättare och billigare.
 
Personligen tycker jag att en sele av den typ som populärt kallas för giggsele är bäst, om man inte ska ägna sig åt jordbruks- eller skogskörning (till det är en loksele bäst).

De billiga bröstselar som är vanligt förekommande där bröstan sitter ihop med däckeln förstår jag inte varför de tillverkas över huvud taget. De är inte någon hit för enbetskörning. Det GÅR förstås, men så fort man börjar ställa lite krav på sin körning inser man hur begränsade de är.
 
giggsele

Håller med Svea att giggsele är klart bäst att använda. Nackdelen är att man MÅSTE ha baksele och draglinor till SAMT en passande vagn. En bröstsele/loksele funkar i sig själv och man kan dra vad skrot som helst efter. Så som förstasele tycker jag att en billig bröstsele duger alldeles utmärkt. Man blir kräsnare med tiden...
 
jag kör min häst med en loksele och det har funkat väldigt bra för både mig och hästen. Det stämmer nog att loksele är bäst om man ska köra tunga saker, den ska ju enligt tillverkaren av min sele hjälpa hästen att dra med hela kroppen. Om du inte vet vad du ska köra så skulle nog jag ha valt en loksele eftersom det går mer än utmärkt att även köra rockard med den.

MVH/ Zanna :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 019
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 266
Senast: Sirap
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 516
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 685
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp