Broholmeravel och MH/BPH (Utbruten från Ännu en rasvalstråd!)

Och det stämmer inte alls jag vet på rak arm att iaf 2 av mina vänner först gjort BPH sen MH.

Som du ser i svar innan så kommer inte tester med i statistiken som är gjorda efter 18 mån ålder, därför syns de ej i rasstatistiken. Det är ju mycket trist att hundarna gör sina tester så sent när rasen har problem att komma tillrätta med.

Varför beskrivs i princip alla hundar så sent?
 
Som du ser i svar innan så kommer inte tester med i statistiken som är gjorda efter 18 mån ålder, därför syns de ej i rasstatistiken. Det är ju mycket trist att hundarna gör sina tester så sent när rasen har problem att komma tillrätta med.

Varför beskrivs i princip alla hundar så sent?
De mognar sent.... det är inte så lätt att få komma med på proven heller, fick vänta ganska länge på plats med Birka.
 
De mognar sent....

Ärligt talat är det en rätt dålig ursäkt, som jag ser alltför ofta i såna här sammanhang. Hela grejen med en mentalbeskrivning, oavsett om det är MH eller BPH, är att se hunden medan den fortfarande är "rå", så man får ett hum om vad den bär med sig anlagsmässigt. Får den bli sådär två-tre år och få lite livserfarenhet så kan säkert en del av de sämre bitarna döljas genom miljöträning osv, och pga det kan hundar som inte alls borde föra vidare sina gener slinka igenom i aveln eftersom de lurar systemet, så som det är utformat nu.
 
Utan att dyka in i själva avelsdiskussionen vill jag hålla med om att det kan vara svårt att få plats på MH om man inte har brukshund. Särskilt uppe i norrland kanske.
Jag hann inte med att göra ett på shiban innan jag flyttade på grund av att det helt enkelt inte fanns plats för oss.
 
Utan att dyka in i själva avelsdiskussionen vill jag hålla med om att det kan vara svårt att få plats på MH om man inte har brukshund. Särskilt uppe i norrland kanske.
Jag hann inte med att göra ett på shiban innan jag flyttade på grund av att det helt enkelt inte fanns plats för oss.

Det är ju mycket därför det är så bra att BPH finns, det är ju till för alla raser och oftast lättare att komma med på. Även lätt att anordna själv för kennlar om man är ute i god tid och bokar med de klubbar som har banor/beskrivare :)
 
Det är ju mycket därför det är så bra att BPH finns, det är ju till för alla raser och oftast lättare att komma med på. Även lätt att anordna själv för kennlar om man är ute i god tid och bokar med de klubbar som har banor/beskrivare :)

Jag vet inte om BPH inte fanns när shiban var valp eller om jag helt enkelt var en sådan n00b att jag inte hört talas om det. :D
Men nu ja, absolut!
 
Det är ju mycket därför det är så bra att BPH finns, det är ju till för alla raser och oftast lättare att komma med på. Även lätt att anordna själv för kennlar om man är ute i god tid och bokar med de klubbar som har banor/beskrivare :)

I Östergötland finns det bara en enda klubb som anordnar BPH. Men jag måste säga att jag ändå föredrar MH, trots att jag inte har bruksras.
 
I Östergötland finns det bara en enda klubb som anordnar BPH. Men jag måste säga att jag ändå föredrar MH, trots att jag inte har bruksras.

Absolut kan man föredra det ena eller det andra :) . Jag tycker att BPH är en suveränt bra beskrivning för att få mental överblick över även sällskapsraser och andra. Tycker det är ett bra verktyg som visar upp bra saker.

Däremot så är det ju (fortfarande) så att många missat det här med BPH och varför bruksraser har företräde till MH, därav bra att promota BPH :). Ex så läste jag senast häromveckan en tråd på FB där folk fortfarande trodde att ALLA raser måste gå MH för att få tävla bruks, när det för alla andra raser än bruksraser räcker med BPH för brukstävlan.
 
De mognar sent.... det är inte så lätt att få komma med på proven heller, fick vänta ganska länge på plats med Birka.

Så kan ni ju inte resonera om ni vill utvärdera aveln! Det är inte meningen att testet ska göras när hunden är "färdig", då blir det missvisande.
MH ska göras på en "grön" och ofärdig hund!

Svårt att få plats på MH kan jag köpa då det är till för bruksraser. Och därför passar heller inte MH på Broholmer. Men det ursäktar inte varför ingen gör BPH i rätt ålder, dvs mellan 12-18 mån.
 
Fast att något är utvecklat för bruksraser betyder det inte per automatik att det inte skulle passa fler raser än så.

Det kanske är en smakfråga men jag tycker inte det passar lika bra som BPH eftersom vissa av momenten trycker så mycket på bruksegenskaperna. Social kamplust och gripande bla känns rätt oviktigt i en gårdsvaktare. Då vore det bättre att lägga fokus på att få hundarna beskrivna i tid och välja BPH.
 
Det kanske är en smakfråga men jag tycker inte det passar lika bra som BPH eftersom vissa av momenten trycker så mycket på bruksegenskaperna. Social kamplust och gripande bla känns rätt oviktigt i en gårdsvaktare. Då vore det bättre att lägga fokus på att få hundarna beskrivna i tid och välja BPH.

Men det beror ju på vad raserna används till idag. Tollare t ex, en väldigt uppskattad "brukshund" men som ändå inte ingår i just brukshundsraserna. Då blir det ju märkligt om man anser att en långhårig collie, som man i princip aldrig ser på brukstävlingarna längre idag, har "mer" företräde än en tollare bara för att collien anses vara en bruksras.

Ofta när man pratar om MH vs BPH får jag känslan av att det bara skulle existera bruksraser och sällskapsraser. Så ser inte verkligheten ut. Vi är många med andra raser som tränar och tävlar och absolut vill se både kamplust och gripande i våra hundar.
 
Men det beror ju på vad raserna används till idag. Tollare t ex, en väldigt uppskattad "brukshund" men som ändå inte ingår i just brukshundsraserna. Då blir det ju märkligt om man anser att en långhårig collie, som man i princip aldrig ser på brukstävlingarna längre idag, har "mer" företräde än en tollare bara för att collien anses vara en bruksras.

Ofta när man pratar om MH vs BPH får jag känslan av att det bara skulle existera bruksraser och sällskapsraser. Så ser inte verkligheten ut. Vi är många med andra raser som tränar och tävlar och absolut vill se både kamplust och gripande i våra hundar.

Jag kan hålla med om att vissa raser som används till bruks kan MH passa. Men just renodlade sällskapsraser eller gårdsvarer tycker jag inte MH passar för( som Broholmer som var den ras diskussionen komatt handla om) Och det var väl därför BPH togs fram, för övriga hundar?
Gripande osv är ju inte uteslutet från BPH men det läggs inte samma stora tyngd på det som för raser som är tänkta för bla skydd.
Ett "tävlingsgripande" är ju inte av samma vikt som ett "tjänstegripande" osv.
 
Jag kan hålla med om att vissa raser som används till bruks kan MH passa. Men just renodlade sällskapsraser eller gårdsvarer tycker jag inte MH passar för( som Broholmer som var den ras diskussionen komatt handla om) Och det var väl därför BPH togs fram, för övriga hundar?
Gripande osv är ju inte uteslutet från BPH men det läggs inte samma stora tyngd på det som för raser som är tänkta för bla skydd.
Ett "tävlingsgripande" är ju inte av samma vikt som ett "tjänstegripande" osv.

Som sagt, det tenderar att bli väldigt svartvitt om man bara ser bruksraser och sällskapsraser. Vi pratar ju om hundratals raser som ligger däremellan och som används till både den ena och den andra sporten. Min ras används inte till bruks men jag ser egentligen ingen anledning till varför just BPH skulle "passa" bättre än MH av den anledningen. MH passar många raser, beroende på vad man vill se.
 
Som sagt, det tenderar att bli väldigt svartvitt om man bara ser bruksraser och sällskapsraser. Vi pratar ju om hundratals raser som ligger däremellan och som används till både den ena och den andra sporten. Min ras används inte till bruks men jag ser egentligen ingen anledning till varför just BPH skulle "passa" bättre än MH av den anledningen. MH passar många raser, beroende på vad man vill se.

Men jag säger ju att det finns raser utöver bruksraser som MH passar för. Det är väl inte svartvitt? Jag ser en rad olika raser med en arbetande bakgrund som absolut kan göra MH eftersom de passar bra i bruksarbete. Men jag tycker inte det passar ALLA raser. Eftersom det var Broholmer som diskuterades så svarade jag för att jag tycker inte MH passar just Broholmer. Jag har INTE jämnställt det med att MH BARA passar bruksraser! Och jag har inte delat in hundar i enbart bruks och sällskapsraser.
 
Men jag säger ju att det finns raser utöver bruksraser som MH passar för. Det är väl inte svartvitt? Jag ser en rad olika raser med en arbetande bakgrund som absolut kan göra MH eftersom de passar bra i bruksarbete. Men jag tycker inte det passar ALLA raser. Eftersom det var Broholmer som diskuterades så svarade jag för att jag tycker inte MH passar just Broholmer. Jag har INTE jämnställt det med att MH BARA passar bruksraser! Och jag har inte delat in hundar i enbart bruks och sällskapsraser.

Okej, då har jag tolkat dig fel. Jag antar att jag fastnade i ett av dina föregående inlägg om att "MH är för bruksraser". Men okej. :)
 
states
De mognar sent.... det är inte så lätt att få komma med på proven heller, fick vänta ganska länge på plats med Birka.
Man är i stort sätt garanterad på plats på sin hemmaklubb (BHK), trumfas bara av hundar som behöver MH för att tävla, men plats får man om man anmäler i tid.
 
Som sagt, det tenderar att bli väldigt svartvitt om man bara ser bruksraser och sällskapsraser. Vi pratar ju om hundratals raser som ligger däremellan och som används till både den ena och den andra sporten. Min ras används inte till bruks men jag ser egentligen ingen anledning till varför just BPH skulle "passa" bättre än MH av den anledningen. MH passar många raser, beroende på vad man vill se.
Brukshundar är de raser som SBK har avelsansvar för. MH är ett krav för alla hundar som ska gå i avel, och tillhör brukshundsraserna, eller som ska tävla bruks efter 18 månaders ålder, och är av brukshundsras.

För raser som inte SBK har avelsansvar för räcker det med ett BPH om föraren vill tävla bruks. Vilka krav som ska ställas på avelsdjurens mentalitet bestämmer förstås rasklubben för rasen i fråga.

Det står alla rasföreningar fritt att ställa upp krav på avelsdjuren i de raser som rasföreningen har avelsansvar för, och att utforma och genomföra prov som visar hur väl hundarna i rasen uppfyller de kraven.

Tycker du att de önskvärda egenskaperna i din ras bäst testas med ett MH, är det något du ska driva i din rasklubb. Om du får majoriteten med dig, så kan klubben börja utbilda funktionärer och genomföra MH. Svenska schnauzer-pinscher-klubben genomför egna MH och korningar, till exempel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 233
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Utifrån detta resultat, kan ni lista ut vad det är för ras? Tror inte det är jättevanligt med MH på just denna ras men skoj var det. Det...
Svar
14
· Visningar
1 402
Hundavel & Ras I det hela är jag jätte nöjd med Quintanas insats! Frågor och disskusioner om resultat tas gärna emot. Vilken siffra är viktigt för...
2
Svar
20
· Visningar
1 618
Senast: Aliide
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 588
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp