Broholmeravel och MH/BPH (Utbruten från Ännu en rasvalstråd!)

Inom corgi är C- och D-höft standard. Vi skulle ha en extremt liten avelsbas om vi uteslöt dessa ur aveln. Vi har ju inte heller krav på röntgen, så mycket går oss förbi i det dolda.
 
Inom corgi är C- och D-höft standard. Vi skulle ha en extremt liten avelsbas om vi uteslöt dessa ur aveln. Vi har ju inte heller krav på röntgen, så mycket går oss förbi i det dolda.
Det där är intressant faktiskt. Om man inte testar för saker så är det lugnt att avla på liksom.
Det är som dessa DNA test för sjukdomar. Testar hunden som bärare för någon sjukdom som är väldigt ovanlig i rasen så måste man plötsligt ta hänsyn till den, men hade man inte testat hade det inte varit ett problem. Lite baklänges i min värld.
 
Det där är intressant faktiskt. Om man inte testar för saker så är det lugnt att avla på liksom.
Det är som dessa DNA test för sjukdomar. Testar hunden som bärare för någon sjukdom som är väldigt ovanlig i rasen så måste man plötsligt ta hänsyn till den, men hade man inte testat hade det inte varit ett problem. Lite baklänges i min värld.

Det kallas ju så fint att "inte leta fel". Inte blir det lättare av att SKK inte längre läser av ED-röntgen för dvärgväxta raser heller, utan att erbjuda något alternativ.
 
Att de har anmält betyder ju inte att de kommer att lyckas driva det. De har ingen lagtext som backar upp dem (så länge hundindividen är frisk och besvärsfri så klart!).

Nej det gör det givetvis inte. Och SKK tycker jag har svarat LS Skåne väldigt bra i sin skrivelse. Jorbruksverkets paragraf SJVFS 2008:5 är ju väldigt luddig egentligen och lämnar stor tolkningsmöjlighet. Det finns ingen "gräns" angiven vilka hlfter som är ok utan LS Skåne har ju bara hakat fast vid att dysplasi är en diffekt, oavsett grad.
I mitt tycke har inte LS riktigt den befofenheten att avgöra vilka individer som ska avlas på då de troligtvis inte är insatta i hela avelsbilden.

Det framgår inte någonstanns om LS har valt att gå vidare med de ärenden de anmält. Skulle de göra det så får uppfödaren hoppas att dommaren inte tolkar paragrafen som LS gör. Jag tror dock SKK skulle gå in i ett sådant fall och ställa sig på uppfödarens sida, med all rätt. Avel på C-höfter är inte svartvit. Ffa inte i vissa raser.
 
Skulle C vara olagligt men nos utan lufthål, nosrygg som slutar innan ögonen, ögon som riskerar att ploppa ur, det är fullt lagligt? :confused: Snacka om felprioritering.

Fast där har ju samma LS (Skåne) varit lika ettriga. Det var ju ett jäkla rabalder på en del uppfödare av Mopsar mm när trubbnosupproret drog igång och LS Skåne började knacka på hos allihop.
 
states

Man är i stort sätt garanterad på plats på sin hemmaklubb (BHK), trumfas bara av hundar som behöver MH för att tävla, men plats får man om man anmäler i tid.

Men hur många klubbar håller MH/BPH? Långt ifrån alla, så det hjälper inte de flesta av oss.
 
Det kallas ju så fint att "inte leta fel". Inte blir det lättare av att SKK inte längre läser av ED-röntgen för dvärgväxta raser heller, utan att erbjuda något alternativ.
Nej så klart det blir det ju inte.
Men i fallet med dnatester är det ju inte SKK utan djurskyddslagen som ställer till det. Jag är såklart emot att avla på sjuka djur - men det blir lite galet på andra hållet i det här fallet.
 
Det kallas ju så fint att "inte leta fel". Inte blir det lättare av att SKK inte längre läser av ED-röntgen för dvärgväxta raser heller, utan att erbjuda något alternativ.

När det gäller DNA-tester är helt rimligt att inte leta fel utan bara hålla sig till vad som är faktiska problem i rasen och i övrigt se till att bara avla på kliniskt friska hundar samt naturligtvis hålla genbasen så stor och inavelsgraden så låg som möjligt.
 
Nej så klart det blir det ju inte.
Men i fallet med dnatester är det ju inte SKK utan djurskyddslagen som ställer till det. Jag är såklart emot att avla på sjuka djur - men det blir lite galet på andra hållet i det här fallet.

När det gäller DNA-tester är helt rimligt att inte leta fel utan bara hålla sig till vad som är faktiska problem i rasen och i övrigt se till att bara avla på kliniskt friska hundar samt naturligtvis hålla genbasen så stor och inavelsgraden så låg som möjligt.

Jag tänkte mer generellt.
 
Vad är det som gör dig mörkrädd?
Kan du länka till dem?

Om du går in på rasklubbens hemsida och kikar på avelsgodkända tikar och hanar och kollar MH. 2 tikar och en hane sticker ut.

4:a på kvarstående rädsla och 5:a på skott är inte bra - oavsett ras.

Jag har inte kollat upp BPH för de som har gjort BPH, så de hundarna kan jag inte uttala mig om.

Synd, för broholmer är en ras jag har sneglat på.
 
Om du går in på rasklubbens hemsida och kikar på avelsgodkända tikar och hanar och kollar MH. 2 tikar och en hane sticker ut.

4:a på kvarstående rädsla och 5:a på skott är inte bra - oavsett ras.

Jag har inte kollat upp BPH för de som har gjort BPH, så de hundarna kan jag inte uttala mig om.

Synd, för broholmer är en ras jag har sneglat på.
Jag vet hur man söker resultaten men ville ha de specifika namnen som du blev mörkrädd för. Du får gärna pm:a mig namnen om du inte vill skriva ut dem.

5a ges också om man valt att avstå skott - vilket är frivilligt.

Jag kommer som sagt från en sönderavlad ras utan krav alls så jag kan inte hålla med dig/er, jag tycker att broholmern har genomarbetade krav. Många raser är det ju inte ens krav på att röntga hunden!
 
Vad är det som gör dig mörkrädd?
Kan du länka till dem?

Eftersom jag har ägt en hund med rejäla rädslor (annan ras) så vet jag vilket he-vete det är att leva med en sån hund och önskar inte ens min värsta fiende en sån hund.

Därför är det anmärkningsvärd att folk kan tänka sig avla på hundar som potentiellt kan lämna efter sig mentalt risiga avkommor.
 
Jag vet hur man söker resultaten men ville ha de specifika namnen som du blev mörkrädd för. Du får gärna pm:a mig namnen om du inte vill skriva ut dem.

5a ges också om man valt att avstå skott - vilket är frivilligt.

Jag kommer som sagt från en sönderavlad ras utan krav alls så jag kan inte hålla med dig/er, jag tycker att broholmern har genomarbetade krav. Många raser är det ju inte ens krav på att röntga hunden!

Jag kan inte rasen och vet inte vilket arbete som ligger bakom den. Men som utomstående med noll insyn förefaller det jättekonstigt att avla på tex 5:a på skott.

Jag vet att det är många andra raser som oxå avlar på hundar med MH som inte är mycket stt hänga i granen.

Varför avstår man från skott?
 
Här är en tik från Rasklubbens hmsida som gått i avel. Dessutom med ED1

26601
 
Jag vet hur man söker resultaten men ville ha de specifika namnen som du blev mörkrädd för. Du får gärna pm:a mig namnen om du inte vill skriva ut dem.

5a ges också om man valt att avstå skott - vilket är frivilligt.

Jag kommer som sagt från en sönderavlad ras utan krav alls så jag kan inte hålla med dig/er, jag tycker att broholmern har genomarbetade krav. Många raser är det ju inte ens krav på att röntga hunden!
Varför skulle man avstå skott om inte för att man redan vet att hunden är så rädd? Speciellt om det innebär en femma på MH?
 
Varför skulle man avstå skott om inte för att man redan vet att hunden är så rädd? Speciellt om det innebär en femma på MH?
Nu har jag vart inne och läst om den där 5an - hunden blir överraskad av skott nummer ett men visar ingen rädsla. Skott nummer två reagerar inte hunden på. Så tycker att det är lite märkligt att det gav en femma när hunden inte uppvisade rädsla?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 201
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Utifrån detta resultat, kan ni lista ut vad det är för ras? Tror inte det är jättevanligt med MH på just denna ras men skoj var det. Det...
Svar
14
· Visningar
1 399
Hundavel & Ras I det hela är jag jätte nöjd med Quintanas insats! Frågor och disskusioner om resultat tas gärna emot. Vilken siffra är viktigt för...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Aliide
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp