Broholmeravel och MH/BPH (Utbruten från Ännu en rasvalstråd!)

Brukshundar är de raser som SBK har avelsansvar för. MH är ett krav för alla hundar som ska gå i avel, och tillhör brukshundsraserna, eller som ska tävla bruks efter 18 månaders ålder, och är av brukshundsras.

För raser som inte SBK har avelsansvar för räcker det med ett BPH om föraren vill tävla bruks. Vilka krav som ska ställas på avelsdjurens mentalitet bestämmer förstås rasklubben för rasen i fråga.

Det står alla rasföreningar fritt att ställa upp krav på avelsdjuren i de raser som rasföreningen har avelsansvar för, och att utforma och genomföra prov som visar hur väl hundarna i rasen uppfyller de kraven.

Tycker du att de önskvärda egenskaperna i din ras bäst testas med ett MH, är det något du ska driva i din rasklubb. Om du får majoriteten med dig, så kan klubben börja utbilda funktionärer och genomföra MH. Svenska schnauzer-pinscher-klubben genomför egna MH och korningar, till exempel.

...goddag yxskaft? :confused: Jag är redan fullkomligt medveten om det du skriver. Jag har aldrig frågat vad ett MH är eller hur det används så jag förstår inte varför du anser att jag verkar behöva den informationen?
 
states

Man är i stort sätt garanterad på plats på sin hemmaklubb (BHK), trumfas bara av hundar som behöver MH för att tävla, men plats får man om man anmäler i tid.

Kullbeskrivningar är också avsevärt lättare att få tid till. Så det borde fixas av uppfödarna till kullarna i rasen. De kan dessutom bokas långt innan kullen är 12 mån.
Att knorra om avstånd till MH och BPH och av den anledningen inte delaga eller göra det i tid tycker jag är en dålig bortförklaring. Funkar ju för valpköpare av många andra raser.
 
...goddag yxskaft? :confused: Jag är redan fullkomligt medveten om det du skriver. Jag har aldrig frågat vad ett MH är eller hur det används så jag förstår inte varför du anser att jag verkar behöva den informationen?
Bra att vi är överens. Det verkar ju som du tycker att MH är den bästa mentalitetsbeskrivningen för din ras. Hur långt har du drivit frågan i din rasklubb?

Antar att vi också är överens om att hundar av raser som SBK har avelsansvar för, har förtur till alla MH, eftersom det inte finns något alternativt test för de hundarna om de ska tävlas i bruks eller gå i avel.
 
Medans jag väntade på plats för Leon att gå MH (garanterad plats på min lokala BHK) blev vi shanghaiade på "Aktiv Hund) till MH på OG schäfer i linköping, där gick även en italienare som fick bryta.
Efter ett ärevarv runt Linköping då beskrivarens fru med löpande BC passerade lilla bytet 20 meter från banan så kom han tbx.
Hans MH var typ en våt dröm för rasklubben, men som sagt, på individnivå.
Leons MH
http://berger.forum24.se/berger-about1042.html
Hans föräldrar hade inga officiella bruks eller vallningsmeriter, båda föräldradjuren skötte fårflockar på flera hundra djur i Österrike, pappahund var GK räddnings o lavinhund.
Han kom till mig vid 7 månaders ålder då matte fick en letal diagnos o hunden behövde ett nytt hem.
Jag hade väntat i flera år, inte så lätt att hitta ny ras efter åratal som BC ägare/nörd.
 
Bra att vi är överens. Det verkar ju som du tycker att MH är den bästa mentalitetsbeskrivningen för din ras. Hur långt har du drivit frågan i din rasklubb?

Antar att vi också är överens om att hundar av raser som SBK har avelsansvar för, har förtur till alla MH, eftersom det inte finns något alternativt test för de hundarna om de ska tävlas i bruks eller gå i avel.

Jag har aldrig ens varit i närheten av att påstå att hundar av bruksras inte skulle ha förtur till MH. Jag har inte ens påstått att MH skulle vara att föredra för min ras.

Om det här är något märkligt försök att skriva mig på näsan så kan du åtminstone se till att ha läst mina inlägg ordentligt.
 
Jag som är relativt ny i Broholmer världen känner en tacksamhet över avelsarbetet som pågår! Det finns många raser som inte har samma genomarbetade avelsstrategi och som avlas sönder. Jag har gått med lättnad från rasen Fransk Bulldog till Broholmer och tycker att engagemanget för rasens utveckling är fantastisk. :)
Jag själv importerade en valp från Tjeckien, var inga svårigheter att forska i resultat och stamtavlor - som någon tidigare skrivit om.
 
Jag som är relativt ny i Broholmer världen känner en tacksamhet över avelsarbetet som pågår! Det finns många raser som inte har samma genomarbetade avelsstrategi och som avlas sönder. Jag har gått med lättnad från rasen Fransk Bulldog till Broholmer och tycker att engagemanget för rasens utveckling är fantastisk. :)
Jag själv importerade en valp från Tjeckien, var inga svårigheter att forska i resultat och stamtavlor - som någon tidigare skrivit om.

Vad anser du själv om de mentala problem som rasklubben tar upp i RAS?
Och att avla på ED1 och HDC bara index når 100, tom på samma hund i övriga länder utom Sverige känns inte som fantastisk avelsarbete för mig.
 
Vad anser du själv om de mentala problem som rasklubben tar upp i RAS?
Och att avla på ED1 och HDC bara index når 100, tom på samma hund i övriga länder utom Sverige känns inte som fantastisk avelsarbete för mig.
Att avla på HDC är något jag inte är positiv till då det är en tung ras och skulle gärna se att man blev striktare och endast tillät A och B.
Jag tänker att de få som föder upp Broholmer förhoppningsvis är objektiva i sitt val att avla och inte avlar på hundar som upplevs ha mentala problem.
 
De mognar sent.... det är inte så lätt att få komma med på proven heller, fick vänta ganska länge på plats med Birka.
Det där med "mognar sent" har jag hört ett flertal gånger när jag diskuterat mentalitetsbeskrivningar med vinthundsfolk (jag själv har saluki och har gått BPH med en). Av någon anledning är det hela tiden så att de som uttalar sig på det sättet har hundar som är väldigt osäkra, hundar från linjer som jag själv aldrig rekommenderar till någon just pga trist mentalitet :grin:

Att någon låter bli för att det inte går att ta sig till ett BPH eller liknande har jag betydligt större förståelse för, för jag själv har varit i den situationen. När min nu yngsta var i sådan ålder att jag ville gå BPH med henne, då var det mycket svårt att alls få tag i den enda(!) klubb som verkade arrangera BPH i rätt del av landet och som inte hade hela säsongen fullbokad redan. När jag sedan efter mycket om och men hittat ett BPH som inte skulle vara fulltecknat, som inte skulle krocka med andra tävlingar osv så visade det sig att klubben bestämt att en rasklubb skulle få använda banan den dagen istället för "vanligt folk". Så tja. Inget BPH för min unga, tyvärr. Å andra sidan är det inget som öht rekommenderas för rasen, utan det är mer så att "någon här och där gör det av eget intresse". Hade jag varit uppfödare av en ras som bör beskrivas, då hade jag åkt till andra sidan landet om det var vad som krävdes för att komma med på ett BPH...
 
Att avla på HDC är något jag inte är positiv till då det är en tung ras och skulle gärna se att man blev striktare och endast tillät A och B.
Jag tänker att de få som föder upp Broholmer förhoppningsvis är objektiva i sitt val att avla och inte avlar på hundar som upplevs ha mentala problem.

Fast i Sverige är ju bara A och B tillåtet?

Men hur tänker du runt detta med mentaliteten, du som vill föda upp rasen?

Med endast 3 beskrivna individer på flera år inom den ram (12-18 mån) som MH/BPH bör göras för att vara trovärdigt i utvärdetingssyfte så verkar inte man jobba för att stärka mentaliteten.
Detta kan väl inte vara en fantastisk utveckling?
Någon stategi för att få bukt med mentaliteten finns inte heller i RAS. Endast Danmark har lagt in "Stoppklossar" på vissa moment som individerna måste klara för att få gå i avel. I Sverige finns inget sådant (om inte RAS är dåligt uppdaterat vilket ju händer i många raser)
 
Fast i Sverige är ju bara A och B tillåtet?

Men hur tänker du runt detta med mentaliteten, du som vill föda upp rasen?

Med endast 3 beskrivna individer på flera år inom den ram (12-18 mån) som MH/BPH bör göras för att vara trovärdigt i utvärdetingssyfte så verkar inte man jobba för att stärka mentaliteten.
Detta kan väl inte vara en fantastisk utveckling?
Någon stategi för att få bukt med mentaliteten finns inte heller i RAS. Endast Danmark har lagt in "Stoppklossar" på vissa moment som individerna måste klara för att få gå i avel. I Sverige finns inget sådant (om inte RAS är dåligt uppdaterat vilket ju händer i många raser)
Man får (tyvärr) avla på C i Svergie. Men jag önskade att A och B vore de enda godkända.
I RAS är det äldre siffror (mestadels 1999-2007 i jämförelserna) vad jag kan se och den reviderades senast 2013. Skulle önska ny statestik helt enkelt.

Det låter ju märkligt att bara tre hundar finns med då alla avelsgodkända hundar har genomgått MH/BPH - det är ett krav.

Jag personligen skulle önska hårdare riktlinjer gällande mentaliteten, särskilt hos tikarna där den största problematiken finns. För det unika med rasen enligt mig är att de är godmodiga vakthundar och att detta inte får tas över av ev rädslor - som man som uppfödare bör tänka på.
Men jag är medveten om att populäriten kring rasen kan ha en påverkan på avelsarbetet också, tyvärr.
 
Man får (tyvärr) avla på C i Svergie. Men jag önskade att A och B vore de enda godkända.
I RAS är det äldre siffror (mestadels 1999-2007 i jämförelserna) vad jag kan se och den reviderades senast 2013. Skulle önska ny statestik helt enkelt.

Det låter ju märkligt att bara tre hundar finns med då alla avelsgodkända hundar har genomgått MH/BPH - det är ett krav.

Jag personligen skulle önska hårdare riktlinjer gällande mentaliteten, särskilt hos tikarna där den största problematiken finns. För det unika med rasen enligt mig är att de är godmodiga vakthundar och att detta inte får tas över av ev rädslor - som man som uppfödare bör tänka på.
Men jag är medveten om att populäriten kring rasen kan ha en påverkan på avelsarbetet också, tyvärr.

Angående avel på C-höfter så även om rasklubb och SKK godkänner med dispens så är det inte ok av Länsstyrelsen i vissa län. I Skåne tex så anser djurskyddsinspektörerna att det bryter mot Djurskyddslagen om avel på defekta djur. Kan vara bra att veta då de står över SKK :)

Jag skrev att bara 3 hundar utvärderats i åldern 12-18 mån. Det är i den åldern hundarna ska vara för att komma med i statistiken. Hundar som är beskrivna efter 18 mån syns ej i statistiken. Anledningen är att äldre hundar hinner bli mer påverkade av miljö och därför visas inte de ärftliga egenskaperna lika tydligt och det är dom man vill utvärdera.

Då rasklubben själva anser att rasen ligger långt ifrån önskad mentalitet så är det ju otroligt trist att endast tre hundar blivit utvärderade i den ålder som betyder mest. En av dem bröt beskrivaren.

Därför undrade jag om Rasklubben och uppfödare har någon strategi för att komma tillrätta med dessa två problem?
 
Jag tänker att de få som föder upp Broholmer förhoppningsvis är objektiva i sitt val att avla och inte avlar på hundar som upplevs ha mentala problem.
Att uppfödare är objektiva ang sina egna hundar är nog att hoppas lite mycket, det är bara att se på min ras, collie. Någon slags minimikrav på resultatet av MH behövs nog, inte bara att det är genomfört. Tiken jag nämnde tidigare är enl sin ägare en fantastiskt stabil hund, hen var så arg att hen kokade efter MHt. Tyvärr är inte hanen de valde särskilt strålande mentalt han heller, bättre än tiken, men inte bra. Synd att det inte jobbas mer med mentaliteten, känns sådär bra med en så stor hund som har rädslor.
 
Fast i Sverige är ju bara A och B tillåtet?

Men hur tänker du runt detta med mentaliteten, du som vill föda upp rasen?

Med endast 3 beskrivna individer på flera år inom den ram (12-18 mån) som MH/BPH bör göras för att vara trovärdigt i utvärdetingssyfte så verkar inte man jobba för att stärka mentaliteten.
Detta kan väl inte vara en fantastisk utveckling?
Någon stategi för att få bukt med mentaliteten finns inte heller i RAS. Endast Danmark har lagt in "Stoppklossar" på vissa moment som individerna måste klara för att få gå i avel. I Sverige finns inget sådant (om inte RAS är dåligt uppdaterat vilket ju händer i många raser)
Av hundar födda 2010-2018 som gått upp före 18 månaders ålder är det 3 som startat BPH och 21 som har känd mental status. Av de ca 100 styck som är födda 2010-2017 är det ca 75 stycken som gått upp på BPH eller MH. Så ca 50 styck har gjort testerna efter 18 månaders ålder. Sen finns det säkert några som gjort både BPH och MH men det orkar jag inte grotta i. Mellan 2010-2018 är det ca 135 stycken registrerade hundar.
 
Fast i Sverige är ju bara A och B tillåtet?

Men hur tänker du runt detta med mentaliteten, du som vill föda upp rasen?

Med endast 3 beskrivna individer på flera år inom den ram (12-18 mån) som MH/BPH bör göras för att vara trovärdigt i utvärdetingssyfte så verkar inte man jobba för att stärka mentaliteten.
Detta kan väl inte vara en fantastisk utveckling?
Någon stategi för att få bukt med mentaliteten finns inte heller i RAS. Endast Danmark har lagt in "Stoppklossar" på vissa moment som individerna måste klara för att få gå i avel. I Sverige finns inget sådant (om inte RAS är dåligt uppdaterat vilket ju händer i många raser)
Det är fullt lagligt och helt okej att avla på C-höfter enl. jordbruksverket. D och sämre är dock inte ok.
 
Av hundar födda 2010-2018 som gått upp före 18 månaders ålder är det 3 som startat BPH och 21 som har känd mental status. Av de ca 100 styck som är födda 2010-2017 är det ca 75 stycken som gått upp på BPH eller MH. Så ca 50 styck har gjort testerna efter 18 månaders ålder. Sen finns det säkert några som gjort både BPH och MH men det orkar jag inte grotta i. Mellan 2010-2018 är det ca 135 stycken registrerade hundar.

Ja det var det jag också såg på avelsdata. Även om de som gått efter 18 mån inte är oviktiga i utvärderingssyfte så är de heller inte lika värdefulla. I en ras där mentaliteten var god hade jag inte tyckt det var nån big deal att de flesta beskrevs senare. Men när rasen har så pass med problem som Rasklubben själva uttrycker tycker jag det är sorgligt.
 
Det är fullt lagligt och helt okej att avla på C-höfter enl. jordbruksverket. D och sämre är dock inte ok.

Det finns flera fall i Skåne där LS anmält. SKK har även gått ut med detta på sin hemsida.
Det är upp till uppfödaren att avla i de fallen och riskera att ta fighten i domstol.
 
Det finns flera fall i Skåne där LS anmält. SKK har även gått ut med detta på sin hemsida.
Det är upp till uppfödaren att avla i de fallen och riskera att ta fighten i domstol.
Att de har anmält betyder ju inte att de kommer att lyckas driva det. De har ingen lagtext som backar upp dem (så länge hundindividen är frisk och besvärsfri så klart!).
 
Det finns flera fall i Skåne där LS anmält. SKK har även gått ut med detta på sin hemsida.
Det är upp till uppfödaren att avla i de fallen och riskera att ta fighten i domstol.
Är väldigt skeptisk till att LS skulle kunna vinna i domstol angående avla på C höft.
Särskilt om man fått dispans av SKK.

Helt orimligt att det skulle vara ett lagbrott att avla på Ammo pga lite korta skåltak liksom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 233
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Utifrån detta resultat, kan ni lista ut vad det är för ras? Tror inte det är jättevanligt med MH på just denna ras men skoj var det. Det...
Svar
14
· Visningar
1 400
Hundavel & Ras I det hela är jag jätte nöjd med Quintanas insats! Frågor och disskusioner om resultat tas gärna emot. Vilken siffra är viktigt för...
2
Svar
20
· Visningar
1 618
Senast: Aliide
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 588
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp