Bruksprovet 2020

Varför är det roligt? Vad ska den tillföra i aveln menar du? Enbart nyfiken då så många talar varmt om fullblod men sen används de knappt ändå.
Vi har ju inte haft ett fullblod i svensk avel med kvalitét som önskas på många många år så inte konstigt att dom inte har används.
 
Det kan nog stämma. Växlade mellan lösbrillor och utan och då är det svårt att se skoningen alla gånger. Men härligt att se att de slipper skor och att de har hållbara fötter.
Dubbelenig på de andra. :)
Capriolo såg inte komma fram till handen? Magnus har matchat honom väldigt bra, men jag förstår ändå inte hans G.
Luke hade jag stora förhoppningar på. Ser ut att han behöver ett par år på sig att växa i kostymen.
Jag tänkte att den kanske va svår att sko 😂 :angel:

jag tror att Magnus ridning inte passade hingsten
 
Kan absolut inte se att den har ngt att tillföra. Rör sig tråkigt, hoppar tråkigt så jag undrar fortfarande vad en hingst som denna ska tillföra inom SWB aveln?
Den travar ungefär som de flesta hopphästar idag. Galoppen har är rund och fin. Han kan både korta o länga sig bra OCH de trycket han har är idealiskt i fälttävlan. Jag tycker dessutom han hoppar bra och kan nog som de flesta fullblod ge mer mod :).
Att inte fler använder fullblod är att de marnadsförs alldeles för dåligt , vi skulle behöva lite större fullblod av annan typ samt att vi har inte kunskapen i Sverige om fullblod. Ja menar folk skriver för sjutton tex e. Hip Hop ue. fullblod?Helt absurt som om alla fullblod lämnar samma gener:confused::banghead:.
Sen tycker jag gott Aces S kunde visas riden löshoppad, men en uppfödare med rätt kunskap och ett passande sto skulle han kunna ge trevliga fältävlanshästar eller ridhästar. Nu tror jag han kommer verka på naturligt och det kommer inte locka många halvblodsston tyvärr
 
Den travar ungefär som de flesta hopphästar idag. Galoppen har är rund och fin. Han kan både korta o länga sig bra OCH de trycket han har är idealiskt i fälttävlan. Jag tycker dessutom han hoppar bra och kan nog som de flesta fullblod ge mer mod :).
Att inte fler använder fullblod är att de marnadsförs alldeles för dåligt , vi skulle behöva lite större fullblod av annan typ samt att vi har inte kunskapen i Sverige om fullblod. Ja menar folk skriver för sjutton tex e. Hip Hop ue. fullblod?Helt absurt som om alla fullblod lämnar samma gener:confused::banghead:.
Sen tycker jag gott Aces S kunde visas riden löshoppad, men en uppfödare med rätt kunskap och ett passande sto skulle han kunna ge trevliga fältävlanshästar eller ridhästar. Nu tror jag han kommer verka på naturligt och det kommer inte locka många halvblodsston tyvärr

Där håller jag inte med dig alls faktiskt. Den travar fruktansvärt tråkigt och galoppen är inte bra. Den hoppar typ jämnfota med bakbenen tycker jag och det är inget tryck i bakbenen eller i sprången. Om detta är vad som räknas som ett bra fullblod så gör dem sig bättre på en galoppbana tycker jag. Att fullblod marknadsförs för dåligt köper jag inte. Hade det behövs fullblod och funnits en efterfrågan på att avla med fullblod så hade fler betäckt istället bara för att prata sig varma om dem.
Men för att klargöra så verkar ni som gillar fullblod inte tycka att den som blev godkänd i swb inte har ngt att tillföra?
 
Där håller jag inte med dig alls faktiskt. Den travar fruktansvärt tråkigt och galoppen är inte bra. Den hoppar typ jämnfota med bakbenen tycker jag och det är inget tryck i bakbenen eller i sprången. Om detta är vad som räknas som ett bra fullblod så gör dem sig bättre på en galoppbana tycker jag. Att fullblod marknadsförs för dåligt köper jag inte. Hade det behövs fullblod och funnits en efterfrågan på att avla med fullblod så hade fler betäckt istället bara för att prata sig varma om dem.
Men för att klargöra så verkar ni som gillar fullblod inte tycka att den som blev godkänd i swb inte har ngt att tillföra?
Jag tycker Aces S skulle visas riden o löshoppad så man vet mer vilka ston han passar. Som jag skrev ovan tror jag han har till rätt ston har nått att tillföra i fälttävlan och som ridhäst.
Sprången är runda dock inget tryck uppåt så som vi kan se på många hopphästar men åh andra sidan påpekade domarna mer än en gång på årets bruksprov att de saknade tryck i hopphästarnas språng.
Nu ser v nog olika, men tryck i de där bakbenen är det. Idealisk tryck när fältävlanshästen behöver spara tid mellan terränghindrena. En fälttävlanshäst ska ju inte heller hoppa allt för runda språng för att ha en så ekonmisk hoppning så möjligt. Faktiskt så strävar hoppaveln också åt det hållet också på högre nivå även om de fortfarande behöver rundare språng. Idag ska hopphästen vara snabb (ekonomisk) och på större mästerskap över flera dagar är det mer gynnsamt med en ekonomisk hoppning än stora flashiga språng
 
Där håller jag inte med dig alls faktiskt. Den travar fruktansvärt tråkigt och galoppen är inte bra. Den hoppar typ jämnfota med bakbenen tycker jag och det är inget tryck i bakbenen eller i sprången. Om detta är vad som räknas som ett bra fullblod så gör dem sig bättre på en galoppbana tycker jag. Att fullblod marknadsförs för dåligt köper jag inte. Hade det behövs fullblod och funnits en efterfrågan på att avla med fullblod så hade fler betäckt istället bara för att prata sig varma om dem.
Men för att klargöra så verkar ni som gillar fullblod inte tycka att den som blev godkänd i swb inte har ngt att tillföra?
Det är absolut inget fel på den hingsten, däremot var det ingen vidare film. De verkar dessutom envisas med att bara visa honom i dessa shownummer men psyket verkar det absolut inget fel på.
Det har funnits/finns gott om fullblod jag har kunnat använda (Stravinsky, Fly Society, Asagao) osv men tycker inte att någon av de som godkänts här på senare år hållit tillräckligt god kvalitet. Samt att det är extremt svårt att hitta någonting om hur de är som ridhästar vilket känns ytterst relevant. Det samma verkar gälla Aces Star precis som den som godkändes förra året, vad den nu heter. Det går att hitta tråkiga videos där de trippar runt lite för hand och möjligtvis någon som går löp men ingenting om hur de hoppar eller egentligen alls rör sig. Det är nog få som åker på visningar bara för att kolla på en hingst de aldrig har lyckats få en uppfattning om alls sen innan om de inte är extremt intresserade av blodet.
 
Det är absolut inget fel på den hingsten, däremot var det ingen vidare film. De verkar dessutom envisas med att bara visa honom i dessa shownummer men psyket verkar det absolut inget fel på.
Det har funnits/finns gott om fullblod jag har kunnat använda (Stravinsky, Fly Society, Asagao) osv men tycker inte att någon av de som godkänts här på senare år hållit tillräckligt god kvalitet. Samt att det är extremt svårt att hitta någonting om hur de är som ridhästar vilket känns ytterst relevant. Det samma verkar gälla Aces Star precis som den som godkändes förra året, vad den nu heter. Det går att hitta tråkiga videos där de trippar runt lite för hand och möjligtvis någon som går löp men ingenting om hur de hoppar eller egentligen alls rör sig. Det är nog få som åker på visningar bara för att kolla på en hingst de aldrig har lyckats få en uppfattning om alls sen innan om de inte är extremt intresserade av blodet.
Slog på hans hemsida, synd han bara är på semin annars hade jag gärna betäckt för att få fram en hinderhäst :)
 
Kan absolut inte se att den har ngt att tillföra. Rör sig tråkigt, hoppar tråkigt så jag undrar fortfarande vad en hingst som denna ska tillföra inom SWB aveln?

Han har inga äldre avkommor så tiden får utvisa det. Tror han kommer tillföra ft sporten massor och även temperament ser ju ut att vara guld.

Duktiga uppfödare i Tyskland tror på han kommer tillföra bra egenskaper i alla 3 OS grenar, även om jag har svår att se det i dressyr så kommer jag inte säga emot dom som är betydligt kunnigare än mig.
 
Det är några hingstar som ser intressanta ut på pappret med tanke på stammen. Bl.a Fortnite, Quercus och king Olymbrio.
Jag kan tänka mig att lägga mer Don Schufro på min Rosevelt, men när jag läser omdömena från bruks så blir jag osäker. Stoet har redan fått en avkomma med Quaterback som farfar och hittills har hon inte lämnat nåt dåligt temperament i mina ögon. Jag föredrar hårt blod, jag går bättre ihop med de hästarna än de elektriska och jättekänsliga.

Jag behöver nåt som lättar upp och ger bättre front, kvickare bakben och "mindre" rörelser då stoet rör sig enormt framför allt i skritten. Ni som såg hingstarna på plats, vad var ert intryck? King Olymbrio passar bäst in på beskrivningen men efter en Don Olymbrio-unge (undan annat sto) är jag väldigt försiktig med Jazz... Dock tänker jag att det är just det holländska blodet som kommer göra sig bäst med detta stoet.
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 296
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 698
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 354
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp