Brukstråden 2021

Då hade jag börjat med att testa längre liggtid på redan känt underlag :)
Hur är spåren utlagda? Typ raka spår eller bågar, vinklar etc? Att gå i serpentinbågar kan bromsa en del. Hur är hans föremålsintresse?

Lite mjuka bågar men inga vinklar än. Han har ett stort föremålsintresse så jag har lite funderat på att lägga föremål i spåret för att bromsa upp/leka en stund - har bara kört leksak som slutföremål hittills.
 
Lite mjuka bågar men inga vinklar än. Han har ett stort föremålsintresse så jag har lite funderat på att lägga föremål i spåret för att bromsa upp/leka en stund - har bara kört leksak som slutföremål hittills.
Då hade jag provat att öka på bågarna lite :)
Det går att prova att lägga ”tråkiga” föremål i spåret, typ spårpinnar, skogspinnar, mynt etc och belöna det med godis. Mjukost kan vara ett alternativ då det är lite lugnande att slicka. Alltså att belöna så fort han markerar ett föremål, blir det för mycket lek så drar det gärna på farten. Dosor/små burkar med godis kan också vara ett alternativ, ibland tycker de det är väldigt intressant när det inte ligger öppet och det är lättare att ha mjukt och gott godis däri.
 
Syster har nu anmält både Qila och Nessie till KM i bruks nästa månad. I förrgår lånade hon Nessie och körde träning med sin bruksgrupp och det hade gått bra och igår la hon ett spår på fältet till Nessie som hon gick klockrent. Jag har värderat upp pinnarna så nu markerar hon dom tydligt också. Idag körde jag lydnads lydnad och la in lite framförgående också, det är väl det som är lite svårt då hon gärna vill ha koll på en. Ska försöka ta tag i att träna det lite varje dag så sitter det sen.

received_364065438590198.jpeg
 
Idag har vi tävlat appellklass sök.
Bra arrangerat och bra väder.
i söket började vi med ett tomslag till vänster där Jarrah inte gick ut på djupet, det händer ibland när hon känner att där inte finns nån figge. Jag valde att inte skicka om där utan skickade ut till höger hörn, där hittade hon figge och skallade tveksamt men bättre efter hand.
Sedan åter till stigen och skick en bit fram till vänster, bingo på andra figgen o mkt bra skall. Klart! 8,5 på söket.
10 på budföringen, och lydnaden gick sådär, men vi blev uppflyttade.
Nu funderar jag på om vi ska starta lägre i höst också. 😊
 
Nessie startade appellen i söndags men poängen hamnade på 153 och syster kände att de hade behövt träna lite till på vissa delar. Budföringen nollade hon men den har inte hunnit befästa, spåret fick hon en sexa i hon stannade en del och väntade på syster och var lite klängig även om hon fixade hela spåret och markerade alla apporterna. Domarna hade inte sett henne mer än svanstippen, det var mycket kuperad terräng 😝.
Lydnaden blev en femma på framförgående, nollade sen ligg under gång för hon gick iväg och trodde att hon skulle köra framförgående igen. Syster kör tydligen alltid framförgående fram och tillbaka flera gånger i rad på träning 😂. Inkallning och hopp över hinder 9 or, platsläggning 10 och följsamheten en 6 a.

Idag var jag på brukslydnadskurs med Nessie och vi fokuserade på framförgåendet, gick igenom hur vi ska börja träna in kryp och körde igenom lite budföring. Få se om det blir jag som startar Nessie nästa gång i appellen, nu vet syster hur en tävling går till och kommer nog att fokusera på att få Qila till start så småningom.

Nessie kan koppla av på kurs 😁
20210907_101012.jpg
 
Är det någon som vet om det är okej med den "gamla" ingången (bakom benen) i brukslydnaden och lydnadslydnaden eller om det ger avdrag?
 
Alltså, funderar starkt om jag bara ska starta en Appell nästa år bara för mina nevers skull men är helt kluven i hur jag ska lära in framförgåendet. 🤔
Spår är klart och all lydnad förutom framförgåendet och vet inte alls hur jag ska lära in det på ett bra sätt eftersom han tror all framåtsändande från mig är IGP:ns framåtsändande.... vilket är full fart i 180. 🥴 Assar är betydligt svårare att träna än tidigare hundar, han är så enkelspårig och tänka utanför ramarna är inte alls hans grej. 😂
 
Alltså, funderar starkt om jag bara ska starta en Appell nästa år bara för mina nevers skull men är helt kluven i hur jag ska lära in framförgåendet. 🤔
Spår är klart och all lydnad förutom framförgåendet och vet inte alls hur jag ska lära in det på ett bra sätt eftersom han tror all framåtsändande från mig är IGP:ns framåtsändande.... vilket är full fart i 180. 🥴 Assar är betydligt svårare att träna än tidigare hundar, han är så enkelspårig och tänka utanför ramarna är inte alls hans grej. 😂

Roligt (och svårt) med en ny typ av hund!

Jag tänker lite högt nu - jag skulle nog lära in framförgående som en början på framåtsändandet och typ shejpa fram beteendet från en position där hunden står still och fokuserar rakt framåt. Sen typ klicka för ett steg i taget framåt och successivt öka sträckan. Belöna framför hunden men inte rikta hunden mot en target eller externbelöning för då blir det ju ofta lite mer fart ut.
 
Alltså, funderar starkt om jag bara ska starta en Appell nästa år bara för mina nevers skull men är helt kluven i hur jag ska lära in framförgåendet. 🤔
Spår är klart och all lydnad förutom framförgåendet och vet inte alls hur jag ska lära in det på ett bra sätt eftersom han tror all framåtsändande från mig är IGP:ns framåtsändande.... vilket är full fart i 180. 🥴 Assar är betydligt svårare att träna än tidigare hundar, han är så enkelspårig och tänka utanför ramarna är inte alls hans grej. 😂
Man kan ju avstå framförgåendet annars, det är ju bara koeff 2 och försvinner efter lägre klass.
Eller så tränar man in det som en hjälp till bruksets framåtsändande. :)
 
Roligt (och svårt) med en ny typ av hund!

Jag tänker lite högt nu - jag skulle nog lära in framförgående som en början på framåtsändandet och typ shejpa fram beteendet från en position där hunden står still och fokuserar rakt framåt. Sen typ klicka för ett steg i taget framåt och successivt öka sträckan. Belöna framför hunden men inte rikta hunden mot en target eller externbelöning för då blir det ju ofta lite mer fart ut.
Helt enig, vill så gärna kunna shejpa fram beteendet men lär få kämpa att han bjuder på något, har noll tålamod som inte hjälper alls på köpet. 😂 Detsamma med targets, jag älskar targets men denna hund tror alla prylar han riktas mot är leksaker. 🥴 Är inte alls van med en hund som har svårt för att "tänka själv" och som alltid behöver tydliga direktiv. 🙄
Så det är allt lite knåpigt att träna en helt annan typ av hund, som dessutom låser sig på potentiella leksaker.
 
Helt enig, vill så gärna kunna shejpa fram beteendet men lär få kämpa att han bjuder på något, har noll tålamod som inte hjälper alls på köpet. 😂 Detsamma med targets, jag älskar targets men denna hund tror alla prylar han riktas mot är leksaker. 🥴 Är inte alls van med en hund som har svårt för att "tänka själv" och som alltid behöver tydliga direktiv. 🙄
Så det är allt lite knåpigt att träna en helt annan typ av hund, som dessutom låser sig på potentiella leksaker.

Haha, bara beväpna dig med en riktig zen-känsla och bara vääänta ut honom! :rofl: Jag tror säkert du kan shejpa fram det, börja med att stå still och fokusera rakt fram vad som än händer bakom. På hundar som har bra stadga kan det ju vara svårt att "få loss" dem de första stegen men det låter inte som du kommer få problem med det med denna modell... :laugh:

Om han har svårt att tänka själv så kanske prova att shejpa fram nåt trick bara på skoj? Så han liksom lär sig att pröva lite grejer och inte bara vill att matte ska lösa allt åt honom? Jag tycker det är så coolt när poletten trillar ner att "jahaaaaa, hon vill att jag ska göra grejer på egen hand?!".
 
Haha, bara beväpna dig med en riktig zen-känsla och bara vääänta ut honom! :rofl: Jag tror säkert du kan shejpa fram det, börja med att stå still och fokusera rakt fram vad som än händer bakom. På hundar som har bra stadga kan det ju vara svårt att "få loss" dem de första stegen men det låter inte som du kommer få problem med det med denna modell... :laugh:

Om han har svårt att tänka själv så kanske prova att shejpa fram nåt trick bara på skoj? Så han liksom lär sig att pröva lite grejer och inte bara vill att matte ska lösa allt åt honom? Jag tycker det är så coolt när poletten trillar ner att "jahaaaaa, hon vill att jag ska göra grejer på egen hand?!".
Ja alltså tror inte han är omöjlig, bara att mitt tålamod inte är det bästa för hans skull för rätt förutsättningar att lyckas i detta fall. Men får väl göra lite andningsövningar innan man börjar. :rofl:
Han är ju ändå en mer tacksam hund att träna när polletten väl har trillar ned, då kan han det och skulle aldrig äventyra på momentet. Alltså en momentsäker hund när han väl förstår så krävs det ytterst få upprepningar eller hur fasen man ska förklara på ett bra sätt. 😛
Slår slint i huvudet på en själv när man går från självständiga hundar som helst vill lösa problem själv till en hund som Assar som hela tiden är behov av vägledning av mig som inte alls förstår vitsen med att tänka själv. :angel:
 
Ja alltså tror inte han är omöjlig, bara att mitt tålamod inte är det bästa för hans skull för rätt förutsättningar att lyckas i detta fall. Men får väl göra lite andningsövningar innan man börjar. :rofl:
Han är ju ändå en mer tacksam hund att träna när polletten väl har trillar ned, då kan han det och skulle aldrig äventyra på momentet. Alltså en momentsäker hund när han väl förstår så krävs det ytterst få upprepningar eller hur fasen man ska förklara på ett bra sätt. 😛
Slår slint i huvudet på en själv när man går från självständiga hundar som helst vill lösa problem själv till en hund som Assar som hela tiden är behov av vägledning av mig som inte alls förstår vitsen med att tänka själv. :angel:

Roligt och utmanande! En lär sig så mycket av varje ny hund! :heart Andningsövningar, ett bad och ett glas vin är kanske en bra uppladdning? :D

Fördelen med en hund som vill ha tydliga förklaringar är ju dels momentsäkerheten och dels att du antagligen slipper det där "lugn bara matte, jag fixar hela programmet så du kan bara hänga med här!" och så gör de allt möjligt som de tycker ingår i momentet och är jättenöjda med sig själva efteråt... :meh:
 
Alltså, funderar starkt om jag bara ska starta en Appell nästa år bara för mina nevers skull men är helt kluven i hur jag ska lära in framförgåendet. 🤔
Spår är klart och all lydnad förutom framförgåendet och vet inte alls hur jag ska lära in det på ett bra sätt eftersom han tror all framåtsändande från mig är IGP:ns framåtsändande.... vilket är full fart i 180. 🥴 Assar är betydligt svårare att träna än tidigare hundar, han är så enkelspårig och tänka utanför ramarna är inte alls hans grej. 😂

Låter lite som Helix. Allt ska gå så fort som möjligt i hans värld och han springer hellre än tänker.

En övning som underlättade framåtsändandet massor med honom var när jag lärde in riktningen i förhållande till mig med hjälp av tasstarget/pall.

Jag lärde honom att ställa sig på "pallen" med baken riktad mot mig och sen hålla den positionen i förhållande till mig även när jag rörde på mig åt sidorna. Det var dock lite knepigt innan han förstod övningen men det blev iaf inget springande. Numera är riktningen aldrig något problem men han har fortfarande lite högt tempo (som i allt annat).
 
Jag börjar våga tro att jag och Åysan är redo för spårapellen om drygt en månad.

Spåret går bättre och bättre. Nu är hon lite väl taggad och missar pinnar så det får vi jobba med. Budföringen ser bra ut, ska bara får lite mer rutin på den.
Lydnaden känns stabil förutom halterna där hon ofta tycker det är onödigt att sätta sig så det får vi jobba lite mer på.
Mer rutin i platsliggningen behövs också men hon har inte svårt för det.

Men det är ju ganska nervöst att anmäla till första tävlingen med en "ny" hund. Inte huruvida vi blir uppflyttade eller ej, det kvittar utan om hon kommer tycka det är lika kul som träning och palla att det blir spår och lydnad samma dag utan vilket vi tyvärr inte hinner träna på.
 
Roligt och utmanande! En lär sig så mycket av varje ny hund! :heart Andningsövningar, ett bad och ett glas vin är kanske en bra uppladdning? :D

Fördelen med en hund som vill ha tydliga förklaringar är ju dels momentsäkerheten och dels att du antagligen slipper det där "lugn bara matte, jag fixar hela programmet så du kan bara hänga med här!" och så gör de allt möjligt som de tycker ingår i momentet och är jättenöjda med sig själva efteråt... :meh:
Utmande väldigt! Men förmodligen väldigt tacksamt i framtiden! 😂
 
Hej alla bruksare!
Hoppar in i tråden för att få lite guidning av mer erfarna bruksmänniskor.
Börjar med presentation:
Hund: Kiito (Demonens Åge Ågren) snart 10 månader. Schäferhane från brukslinjer.Kiito.jpg
Mål: Tävling i bruks (spår och så småningom sök). Tävling i lydnadsklass. Tänkte även testa specialsök. Får se vad vi tycker är roligast och lägger mest tid på.
Förare: Jag, tidigare tävlat lydnadsklass och tränat en hel den spår och sök med fd hund men ej startat.

Vi har börjat fila lite på lydnaden men pga av hormonstinn hund så går det som förväntat lite långsamt.
Spåret fungerar däremot utmärkt. Han går nu appellspår, liggtid 1-3 h, och han jobbar lugnt och självständigt och vet vad han ska göra. Jag lägger byttor med blötmat i längs spåret som han sittmarkerar jättefint tills jag öppnar och han får äta.
Jag tänkte därmed gå vidare med att lära in apporterna.
Känner att jag inte har någon riktigt långsiktig plan angående hur jag vill att apportmarkeringarna ska bli men tänker att det bästa kanske är att köra sittmarkering på dem också? Vad är då er erfarenhet om hur man lär in det på tydligaste sätt för hunden.

Vi har också börjat med plockövning för att lära in apporteringen i lydnaden och vill inte att det ska bli snurrigt i hans tonårshjärna.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!
 
Hej alla bruksare!
Hoppar in i tråden för att få lite guidning av mer erfarna bruksmänniskor.
Börjar med presentation:
Hund: Kiito (Demonens Åge Ågren) snart 10 månader. Schäferhane från brukslinjer.Visa bifogad fil 77493
Mål: Tävling i bruks (spår och så småningom sök). Tävling i lydnadsklass. Tänkte även testa specialsök. Får se vad vi tycker är roligast och lägger mest tid på.
Förare: Jag, tidigare tävlat lydnadsklass och tränat en hel den spår och sök med fd hund men ej startat.

Vi har börjat fila lite på lydnaden men pga av hormonstinn hund så går det som förväntat lite långsamt.
Spåret fungerar däremot utmärkt. Han går nu appellspår, liggtid 1-3 h, och han jobbar lugnt och självständigt och vet vad han ska göra. Jag lägger byttor med blötmat i längs spåret som han sittmarkerar jättefint tills jag öppnar och han får äta.
Jag tänkte därmed gå vidare med att lära in apporterna.
Känner att jag inte har någon riktigt långsiktig plan angående hur jag vill att apportmarkeringarna ska bli men tänker att det bästa kanske är att köra sittmarkering på dem också? Vad är då er erfarenhet om hur man lär in det på tydligaste sätt för hunden.

Vi har också börjat med plockövning för att lära in apporteringen i lydnaden och vill inte att det ska bli snurrigt i hans tonårshjärna.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Har inget tips att komma med men jag kände din hunds mamma innan den kom tillbaka till uppfödaren :D
(Jag har shejpat in markeringen men inte kommit längre x) )
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kanske börjat fundera på målsättningar för 2023 lite smått? Nike, fyller åtta år men håller sig förhoppningsvis fräsch och kan kvala...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 281
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 058
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 231
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 201
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp