Bukefalos 28 år!

Bruten armbåge

Gör en egen tråd så slipper jag skriva i kaostråden 😊

Är en olekranonfraktur, varit på röntgen 2 gånger igår, magnetröntgen idag.

Operation inom 10 dagar, ska fasta från midnatt fram till 09 imorgon, håll tummarna att det finns en tid!

Man inser nu hur mycket man faktiskt använder båda armarna... känner mig helt handlingsförlamad emellanåt 😅
Jag hoppas det blir en bra operation och rehab, inbillar mig att jag har nån form av fördel iom att jag var aktiv innan skadan.

Vill ta mig ut och promenera framöver, måste bara lösa det hur tusan jag gör med kläder, jacka går ju inte att få på sig 😒
 

Alltså 😂 får påminna mig hela tiden att det inte gått så lång tid sen gipset rök... blir spännande att se hur röntgen ser ut och vad läkaren säger.
Screenshot_20230521_150850_Instagram.jpg
 
Fysion idag! Det var tufft, fick köra lite triceps och biceps med vikt, fokus att få ut armbågen så mycket jag kan.
Kändes att jag inte använt nån form av muskel i armen sen i mars 🙃
Återbesök igen på onsdag!
 
Nu har jag fått ett schema av min (heta) fysioterapeut! Ska köra på själv i 2 veckor innan vi ses igen.
20230606_084439.jpg

Känns lite missmodigt emellanåt, har tappat så sjukt mycket styrka och framförallt rörlighet. Mitt största mål är ju att kunna yoga igen, det ligger långt borta just nu :D

Dessutom fått ont i axeln, den är ju inte direkt van att träna :cautious:
Knölen jag har på armbågen gör ont ibland när jag böjer ihop armbågen, då får jag rätta till rörelsen så allt "hamnar rätt" så går det bra.
 
Mamma hade pratat med en vän som är undersköterska om att jag hade fått proppar i lungan och att det nog berodde på p-piller.

Vännen hade då påpekat min operation och om jag inte fått blodförtunnande efter operationen, vilket jag inte fick vad jag vet. Att det är nånting man ska få efter operation, stämmer detta? Mamma fick det när hon bröt höften, men det är ju en större operation än min lilla armbåge.
 
Mamma hade pratat med en vän som är undersköterska om att jag hade fått proppar i lungan och att det nog berodde på p-piller.

Vännen hade då påpekat min operation och om jag inte fått blodförtunnande efter operationen, vilket jag inte fick vad jag vet. Att det är nånting man ska få efter operation, stämmer detta? Mamma fick det när hon bröt höften, men det är ju en större operation än min lilla armbåge.

Antar att det är fragmin det syftar på, det är blodförtunnande som ges i samband med operation. Men inget nödvändigt; av 4 kejsarsnitt och 1 stor bukplastik med sydda magmuskler så har jag endast fått det vid ett kejsarsnitt.
 
Antar att det är fragmin det syftar på, det är blodförtunnande som ges i samband med operation. Men inget nödvändigt; av 4 kejsarsnitt och 1 stor bukplastik med sydda magmuskler så har jag endast fått det vid ett kejsarsnitt.

Ah okej! :)
 
Mamma hade pratat med en vän som är undersköterska om att jag hade fått proppar i lungan och att det nog berodde på p-piller.

Vännen hade då påpekat min operation och om jag inte fått blodförtunnande efter operationen, vilket jag inte fick vad jag vet. Att det är nånting man ska få efter operation, stämmer detta? Mamma fick det när hon bröt höften, men det är ju en större operation än min lilla armbåge.
Trombosprofylax ges inte efter alla typer av operationer utan sätts in efter riskbedömning, där bl.a. immobilisering är betydande riskfaktor.

P-piller innebär ju en ökad risk för lungemboli men mig veterligen finns inga rekommendationer om trombosprofylax efter en mindre ortopedisk kirurgi för alla kvinnor som står på östrogeninnehållande p-piller.

Föreligger fler riskfaktorer (ex. tidigare VTE, trauma som ex. höftfraktur, väldigt lång operationstid, övervikt m.m.) skulle jag absolut ifrågasätta bedömningen. Om du är tveksam till riskbedömningen som gjordes kan du kika på ex. Padua Prediction Score (PPS) om det flaggar för att ev. fler riskfaktorer missats?
 
Trombosprofylax ges inte efter alla typer av operationer utan sätts in efter riskbedömning, där bl.a. immobilisering är betydande riskfaktor.

P-piller innebär ju en ökad risk för lungemboli men mig veterligen finns inga rekommendationer om trombosprofylax efter en mindre ortopedisk kirurgi för alla kvinnor som står på östrogeninnehållande p-piller.

Föreligger fler riskfaktorer (ex. tidigare VTE, trauma som ex. höftfraktur, väldigt lång operationstid, övervikt m.m.) skulle jag absolut ifrågasätta bedömningen. Om du är tveksam till riskbedömningen som gjordes kan du kika på ex. Padua Prediction Score (PPS) om det flaggar för att ev. fler riskfaktorer missats?

Då har nog allt gått rätt till 😊 blev lite nojjig bara när vännen direkt påpekade att det var pga operationen 😅
 
Funderar om jag borde kontakta ortopeden ang min knöl.. det känns ju liksom som att den ska penetrera huden i vissa lägen, inte speciellt skönt. Eller om det kanske är nåt som kommer växa bort 🤔
20230616_194253.jpg

Ska rådfråga min fysio på tisdag iallafall!
 
Funderar om jag borde kontakta ortopeden ang min knöl.. det känns ju liksom som att den ska penetrera huden i vissa lägen, inte speciellt skönt. Eller om det kanske är nåt som kommer växa bort 🤔
Visa bifogad fil 121433
Ska rådfråga min fysio på tisdag iallafall!
Jag skulle kontaktat ortopeden.
När jag bröt mitt ben första gången opererade de in massa skruvar och plattor, fick en knöl.
Det fortsatte göra ont i vissa lägen några år och när jag tillslut kollade upp det visade det sig att de inte skruvat i en skruv ordentligt och den hade nästan skavt sönder ett ledband. Fick operera ut skrotet och sy ihop ledbandet igen, 8 veckor med gips i onödan..

Så jag hade kollat upp det.
 
Jag skulle kontaktat ortopeden.
När jag bröt mitt ben första gången opererade de in massa skruvar och plattor, fick en knöl.
Det fortsatte göra ont i vissa lägen några år och när jag tillslut kollade upp det visade det sig att de inte skruvat i en skruv ordentligt och den hade nästan skavt sönder ett ledband. Fick operera ut skrotet och sy ihop ledbandet igen, 8 veckor med gips i onödan..

Så jag hade kollat upp det.

Oj!!! Då ringer jag direkt på måndag! 😟
 
Det syntes heller inte på röntgen, utan de fick öppna upp för att se hur stort problem det hade blivit.

Vill inte skrämma dig.😅 Men bättre att rådfråga en gång för mycket liksom.

Det är bra att bli lite uppskrämd så jag faktiskt ringer :D dom tog ju en röntgen nyss, men det verkar inte ha synts nåt där då.

Nämnde det ju för operationsläkaren, men han tittade eller kände inte på knölen 🙄 utan sa bara att det kanske är plattan...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp