Bukefalos 28 år!

Bruten armbåge

Gör en egen tråd så slipper jag skriva i kaostråden 😊

Är en olekranonfraktur, varit på röntgen 2 gånger igår, magnetröntgen idag.

Operation inom 10 dagar, ska fasta från midnatt fram till 09 imorgon, håll tummarna att det finns en tid!

Man inser nu hur mycket man faktiskt använder båda armarna... känner mig helt handlingsförlamad emellanåt 😅
Jag hoppas det blir en bra operation och rehab, inbillar mig att jag har nån form av fördel iom att jag var aktiv innan skadan.

Vill ta mig ut och promenera framöver, måste bara lösa det hur tusan jag gör med kläder, jacka går ju inte att få på sig 😒
 

Tips är att försöka ha tejp en längre tid så blir ärret snyggare. Ser tydlig skillnad på mina ärr. Det första irriterade tejpen så mycket så jag slutade med den innan jag skulle och ärret är bredare än det andra där jag kunde ha tejpen längre tid.

Bra tips, det hade jag ingen aning om! Då ska den absolut få sitta kvar :)
 
Röntgen gjord, läkaren ska ringa imorgon ang svaren. Är livrädd 😅

Funderat lite hur jag ska göra med posten, jag städar ju och har hand om posten (ca 2h) på stället där jag är. Sorterar, öppnar, stämplar och sätter in i fack.

Det borde ju fungera iom att jag är högerhänt. Ska ta upp det imorgon, har glömt säga det varje gång nu... nackdelen är väl att jag skulle vara tvungen att ställa klockan 😂
 
Bra tips, det hade jag ingen aning om! Då ska den absolut få sitta kvar :)
Köp mer tejp på apoteket, de kan vägleda dig till vilken.
Tejpa så länge du orkar, gärna minst över sommaren, även för att skydda mot solen.
Håller med @Jeps om att det blir väldigt stor skillnad på hur fina ärren blir.
Ångrar att jag inte var bättre på att tejpa några av mina ärr....
 
Köp mer tejp på apoteket, de kan vägleda dig till vilken.
Tejpa så länge du orkar, gärna minst över sommaren, även för att skydda mot solen.
Håller med @Jeps om att det blir väldigt stor skillnad på hur fina ärren blir.
Ångrar att jag inte var bättre på att tejpa några av mina ärr....

Detta kunde dom ju informerat om tycker jag...
Då gissar jag att jag har lindan för att skydda tejpen att lossna eller nåt. Hur ofta byter man tejpen?
 
Detta kunde dom ju informerat om tycker jag...
Då gissar jag att jag har lindan för att skydda tejpen att lossna eller nåt. Hur ofta byter man tejpen?
Jag bytte typ vid dusch, och när den började kännas ofräsch.
Tog bort innan dusch, tvättade bort ev klister, lät torka och tejpade igen :)
I början tejpade jag och drog ihop ärret lite för att avlasta det.
Ju längre tiden gick tejpade jag för att skydda mot solen.
 
Detta kunde dom ju informerat om tycker jag...
Då gissar jag att jag har lindan för att skydda tejpen att lossna eller nåt. Hur ofta byter man tejpen?

När operationssåret är läkt, efter 2-3 veckor, kan man tejpa såret med en kirurgtejp (Micropore®) som finns att köpa på apoteket. Du kan duscha med tejpen på och byter vid behov när den lossnar. Om du inte tål kirurgtejp kan du köpa silikontejp (Mepitac®). Tejpen avlastar spänningen i dina ärr och skyddar mot solen. Tejpning kan man fortsätta med upp till 6 månader efter operationen. Syftet är att minska ärrbildningen och därmed förbättra kosmetiken. Undvik att sola på ärret under första året.

Det här skriver Akademiska @pepp
 
Jag bytte typ vid dusch, och när den började kännas ofräsch.
Tog bort innan dusch, tvättade bort ev klister, lät torka och tejpade igen :)
I början tejpade jag och drog ihop ärret lite för att avlasta det.
Ju längre tiden gick tejpade jag för att skydda mot solen.

Tusen tack!
 
Tror ni att jag kan ta bort lindan ikväll och tvätta armen? 🤔
Var till apoteket idag och kikade efter tejp, men personalen var så upptagna så ska gå en annan dag!
 
Tror ni att jag kan ta bort lindan ikväll och tvätta armen? 🤔
Var till apoteket idag och kikade efter tejp, men personalen var så upptagna så ska gå en annan dag!
Har du stygn kvar? Isf hade jag försiktigt blött det bara om det behövs, och tvättat ikring.
Om stygnen är tagna hade jag tvättat på men undvikit starka tvålar.

Viktigt att du låter det lufttorka om stygnen är kvar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp