Köksdrömmar - erfarenheter sökes!

R

Raderad medlem 6459

Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga studier) och jag tänker se om jag med lite hjälp här inne kanske kan få en idé om vad det skulle kosta att fixa vårt lilla kök.

Vi har alltså ett pyttelitet kök och det vi vill byta ut är:

* Diskbänk och diskho (Idag är det en enda ihopbyggd grej på 120 cm)
* Lådor och luckor (är bara två stycken ovanför diskbänken samt en inbyggd i själva diskbänken, för bestick etc.)
* Ny spis och så ny takfläkt
* Ny blandare + fixa rören för det (fått prisuppgift från rörmokaren på ca 5000 inkl allt)

Först och främst:

Vad kostar ungefär en okej spis? Vi behöver ingen Smeg liksom men vill köpa nåt bra och fint. Är en spis för under 10 000 dålig?

Är Ikeakök okej eller är det stor varning på dem? Jag såg att därifrån kan man måttbeställa så jag tänkte att det vore bra för oss med tanke på att bänkskivan vi kommer behöva kommer vara pytteliten :p.

Generella tips från nån som renoverat? Är bänkskiva i trä bra och snyggt eller bara snyggt? Hur fan ska man tänka när man väljer diskho egentligen? Och de här snygga blandarna:

aleskar-koksblandare__0202617_PE358959_S4.JPG



Är de bra eller kanske lite rackliga? Känns som att risken är stor att den efter nån månad inte längre hakar fast där den ska när den inte används?

Sista frågan: Måste man betala nån för att sätta in köket eller kan man göra det själv? Jag kan be om hjälp från händiga personer men såklart inte om det är säkrast att be nån proffsig typ att göra det.

Min första tråd om renovering så don't fail me now, Buke! :D
 
Undvik träbänkskiva säger jag. Det blir fläckigt av både värme och vatten, måste oljas regelbundet och kan behöva slipas om. Det finns massor med företag som gör måttbeställda bänkskivor. Laminat är budgetvarianten, sten/kvartskomposit är lyx.

Köp inte billigaste hon. Vi köpte en billig och den är rätt repig nu. Se till att välja en tillräckligt stor för era behov.

Ikea kanske inte har bästa kvalitet på allt men mycket är bra. Vi har underskåp med lådor (mjukstängande, värt att betala extra för) och fronter samt bänkbelysning (led-lister) från Ikea. Vi är jättenöjda med detta. Fläkten är från Ikea också och den är hemskt bullrig så hade jag fått göra om hade jag letat efter en med lägre ljudnivå.

Klart ni kan göra det själva! Läs på ordentligt om hur man gör och var noggranna så kommer det bli bra. Det är t.ex. viktigt att det blir tätt runt hon så att det inte rinner ner vatten och skadar bänkskivan eller underskåpen.

(Det jag inte nämnt har jag för dålig kunskap om. Men det kommer snart komma några och avråda dig från Ikeas blandare...)
 
Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga studier) och jag tänker se om jag med lite hjälp här inne kanske kan få en idé om vad det skulle kosta att fixa vårt lilla kök.

Vi har alltså ett pyttelitet kök och det vi vill byta ut är:

* Diskbänk och diskho (Idag är det en enda ihopbyggd grej på 120 cm)
* Lådor och luckor (är bara två stycken ovanför diskbänken samt en inbyggd i själva diskbänken, för bestick etc.)
* Ny spis och så ny takfläkt
* Ny blandare + fixa rören för det (fått prisuppgift från rörmokaren på ca 5000 inkl allt)

Först och främst:

Vad kostar ungefär en okej spis? Vi behöver ingen Smeg liksom men vill köpa nåt bra och fint. Är en spis för under 10 000 dålig?

Är Ikeakök okej eller är det stor varning på dem? Jag såg att därifrån kan man måttbeställa så jag tänkte att det vore bra för oss med tanke på att bänkskivan vi kommer behöva kommer vara pytteliten :p.

Generella tips från nån som renoverat? Är bänkskiva i trä bra och snyggt eller bara snyggt? Hur fan ska man tänka när man väljer diskho egentligen? Och de här snygga blandarna:

aleskar-koksblandare__0202617_PE358959_S4.JPG



Är de bra eller kanske lite rackliga? Känns som att risken är stor att den efter nån månad inte längre hakar fast där den ska när den inte används?

Sista frågan: Måste man betala nån för att sätta in köket eller kan man göra det själv? Jag kan be om hjälp från händiga personer men såklart inte om det är säkrast att be nån proffsig typ att göra det.

Min första tråd om renovering så don't fail me now, Buke! :D
En laminatskiva sågar de till på tex Bauhaus. Det blir inte många kronor för en kort skiva.

Köp riktig blandare tex FM, det är många som haft problem med Ikeas blandare.

Är du lite händig fixar du ett Ikeakök. Jag hade lätt köpt ett från Ikea.

En bra vanlig spis, ej induktion, kostar förmodligen 8-10 000, induktion kanske 4000 mer. Fast sist letade jag 70 cm spis.
 
Ett eget kök skruvar ni ihop lätt om ni är lite händiga och har skruvat IKEA tidigare. Personligen föredrar jag en hel diskbänk med hoar i plåt så kan man slabba hur mycket som helst med vatten och mat utan att behöva oroa sig för att det blir fläckar eller läckage. En annan tanke är att det är lättare att råka slå sönder glas mm om man har sten/komposit + en del sorter är känsliga för syror och starkt färgande mat.
 
@niphredil: Instämmer med @Brandgul, köp inte blandare på IKEA. De klarar inte det höga trycket i svenska ledningar trots att de är godkända enligt EU-normer. Köp något kvalitetsmärke i stil med FM Mattsson. Är ni tveksamma så kolla med en VVS-butik.

IKEA-kök är fina och jag vet flera som är väldigt nöjda med sina. En släkting köpte IKEA-kök till sitt sommarställe just för att kunna får det måttanpassat och blev jättenöjd.
 
Amen ni är bäst, tack så jättemycket allihop!! Stryker omedelbart blandaren från Ikea samt bänkskiva i trä.

Tusen tack! :)
 
Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga studier) och jag tänker se om jag med lite hjälp här inne kanske kan få en idé om vad det skulle kosta att fixa vårt lilla kök.

Vi har alltså ett pyttelitet kök och det vi vill byta ut är:

* Diskbänk och diskho (Idag är det en enda ihopbyggd grej på 120 cm)
* Lådor och luckor (är bara två stycken ovanför diskbänken samt en inbyggd i själva diskbänken, för bestick etc.)
* Ny spis och så ny takfläkt
* Ny blandare + fixa rören för det (fått prisuppgift från rörmokaren på ca 5000 inkl allt)

Först och främst:

Vad kostar ungefär en okej spis? Vi behöver ingen Smeg liksom men vill köpa nåt bra och fint. Är en spis för under 10 000 dålig?

Är Ikeakök okej eller är det stor varning på dem? Jag såg att därifrån kan man måttbeställa så jag tänkte att det vore bra för oss med tanke på att bänkskivan vi kommer behöva kommer vara pytteliten :p.

Generella tips från nån som renoverat? Är bänkskiva i trä bra och snyggt eller bara snyggt? Hur fan ska man tänka när man väljer diskho egentligen? Och de här snygga blandarna:

aleskar-koksblandare__0202617_PE358959_S4.JPG



Är de bra eller kanske lite rackliga? Känns som att risken är stor att den efter nån månad inte längre hakar fast där den ska när den inte används?

Sista frågan: Måste man betala nån för att sätta in köket eller kan man göra det själv? Jag kan be om hjälp från händiga personer men såklart inte om det är säkrast att be nån proffsig typ att göra det.

Min första tråd om renovering så don't fail me now, Buke! :D

Vi byggde in ett litet måttbeställt IKEA kök i lägenheten jag och min kompis både i under studietiden. Vi var båda nöjda med köket men skulle inte välja varken den fläkt eller den spis vi valde. Båda var från IKEA. Fläkten bullrade mycket, det var nog en av de billigaste så de dyrare kanske är bättre.
Ugnen fungerade bra till mat men när det skulle bakas upplevde jag att det inte alltid blev jämnt gräddat, svårt att få till en bra temperatur och brändes lätt vid. Så jag skulle inte köpa en ugn på IKEA något mer. Spishällen vi köpte därifrån fungerade fint!

Har ett IKEA kök i nuvarande lägenhet och är nöjd!
 
@Malibu_Stacy Jättetack för ditt svar! Vill verkligen inte ha en bullrig fläkt så det var jädra bra att du svarade.

Spis kommer vi att köpa separat tror jag.

Vet du hur mycket hela köket kostade för er? Jag har så svårt att göra en uppskattning för vad det kommer att kosta oss.
 
Ett eget kök skruvar ni ihop lätt om ni är lite händiga och har skruvat IKEA tidigare. Personligen föredrar jag en hel diskbänk med hoar i plåt så kan man slabba hur mycket som helst med vatten och mat utan att behöva oroa sig för att det blir fläckar eller läckage. En annan tanke är att det är lättare att råka slå sönder glas mm om man har sten/komposit + en del sorter är känsliga för syror och starkt färgande mat.
Jag håller med om rostfritt.

Om man planerar att byta kök igen om X antal år är nedsänkt ho helt OK men har man tänkt leva med det länge så ÄR trots allt skiva och nedsänkt ho oändligt mycket känsligare.

Porslin/sten får lätt sprickor om man hanterar stora grytor i gjutjärn och stora kastruller. Man får handskas helt annorlunda med porslin än rostfritt.

Jag skulle t.ex. tveka rätt rejält inför att diska en järngryta i handfatet på toaletten. Tanken på att hantera stor järngryta i en diskbänksho får mig att bli lätt skärrad :nailbiting:
Men det är jag det.:)
 
@Malibu_Stacy Jättetack för ditt svar! Vill verkligen inte ha en bullrig fläkt så det var jädra bra att du svarade.

Spis kommer vi att köpa separat tror jag.

Vet du hur mycket hela köket kostade för er? Jag har så svårt att göra en uppskattning för vad det kommer att kosta oss.

Nu var detta i Tyskland, men köket kostade ca 1000 euro + 500 euro för transport och montering om jag inte minns fel.
Då hade vi bara en länga med tre lådor, ett skåp med två dörrar under diskhon samt ett skåp för kastruller. Spis, ugn och fläkt samt bänkskiva diskho och blandare.
Inga överskåp och kyl/frys hade vi sedan innan.
 
Ett alternativ är också att köpa stommar på Ikea och luckor, fronter m.m. någon annanstans. Finns ett gäng företag som gör luckor till Ikeas stommar

Inte för att det är något fel på Ikeas egna, men om man vill ha något annat :)
 
Glöm inte bort att kolla på Blocket! Det säljs hur mycket kök som helst då folk ofta byter ut fullt fungerande kök mot nytt när de köper ny bostad. Titta på vilka mått på stommarna ni kan tänka er och kolla sedan vad som finns på Blocket om det är något som passar. Skivor och hoar kan ni köpa separat. :idea:
 
Varnar också för träskivor och nersänkta hoar. Om inte diskbänken har en kant rinner det lätt ner vatten på luckan under. Så diskbänk med kant om du inte är världens ordentligaste och inte slabbar alls...

Ha så mycket lådor du kan istället för underskåp. Det är guld värt; mycket lättare att hitta grejerna. Anlita proffs till allt som har med vatten att göra. Ofta har rörmokaren preferenser angående kranar, fråga gärna den du anlitar! IKEA:s vitvaror tillverkas i regel av Electrolux, det går att googla fram vad det är för produkter de säljer.
 
Jag har precis bytt kök och mitt fokus var på funktion - hur vill ni köket ska funka, vilka ytor har ni och vad vill ni prioritera? Hur är flödet i köket och hur går ni mellan kyl/frys, spis, plockar kastruller, bestick osv.

Själv tycker jag att bra arbetsyta är jätteviktigt, det saknade jag i mitt gamla kök och därför såg jag till att rita upp mitt nya utifrån det kravet först. Ex hade jag dubbelhoar i mitt gamla kök men eftersom jag satte in diskmaskin klarar jag mig med enkelho framöver.

En sån blandare som du visar är jättepraktisk när man ska diska stora grytor etc vilket är bra - men instämmer i kören att du ska inte köpa blandare på IKEA (jag har jobbat på byten och återköp där tidigare) Investera i en riktigt bra blandare.

Ikea köksstommar och övrigt är jättebra, men själv valde jag Kvik till mitt kök eftersom de hade lite andra möjligheter som jag gillade. Ikeas vitvaror har också blivit mycket bättre, men själv skulle jag gå och handla "lokalt" istället och/eller utnyttja erbjudanden hos kedjorna. Jag köpte allt mitt hos en liten lokal handlare men fick samtidigt paketpris och gratis hemkörning när jag ville ha hem det. Man behöver ingen värstingspis. Min förra spis var en halv-värsting och hade en massa funktioner som jag aldrig använde, så jag valde att ta en billigare häll/inbyggnadsugn den här gången och satsa på tyst fläkt och tyst diskmaskin istället.

Passa på att utnyttja möjligheten att gå till IKEA och få gratis kökskonsultation och kika gärna runt på andra ställen också även om ni inte planerat att köpa kök därifrån - man får alltid nya tankar och idéer.

Utdragbara lådor isf för bänkskåp är guld värda!!!

@Karfitsa har en poäng i att anlita proffs när det gäller vatten och el! Ska ni ex sätta in spottar, se över belysning och kanske behöver dra om ledningar måste ni ha ett proffs.

Precis som ngn annan skrev ovan så kan du måttbeställa bänkskivor hos alla köksleverantörer och det är inga problem.. Jag fick även en måttbeställd innerlåda för bestick ordnad hos min leverantör fastän den storleken inte fanns i sortimentet egentligen :)
 
JÄTTETACK för alla svar hörrni! Vi antecknar och tar det med oss!

Efter att ha läst vad ni skrivit så har vi diskuterat just diskho och kommit fram till att vår ho funkar faktiskt utmärkt och är inte ful alls. Så den behåller vi nog. Så då blir det som ska bytas:

Skåpen under hon
Överskåpen (två stycken @Karfitsa - köket är pyttelitet så vi har bara plats för två överskåp :D)
Ny blandare
Ny spis + fläkt

Känns himla görligt :)

Jättetack @Mia_R för tipset om Blocket, det hade jag inte alls tänkt på :).
 
Hur är flödet i köket och hur går ni mellan kyl/frys, spis, plockar kastruller, bestick osv.
Alltså, köket är minimalt så det enda vi kan göra är det jag skrivit i tråden, vi går inte mellan nånting - du når det mesta där du står ;). Det funkar perfekt för oss som det är nu, vi vill bara ha det nyare och fräschare.

Belysning har vi inte funderat på faktiskt, däremot kommer vi absolut att ringa vår rörmokare när vi ska byta blandare. Vad kostar en riktigt bra blandare?

Passa på att utnyttja möjligheten att gå till IKEA och få gratis kökskonsultation och kika gärna runt på andra ställen också även om ni inte planerat att köpa kök därifrån - man får alltid nya tankar och idéer.
Hade ingen aning om att man kunde göra det. Tack! :)
 
Alltså, köket är minimalt så det enda vi kan göra är det jag skrivit i tråden, vi går inte mellan nånting - du når det mesta där du står ;). Det funkar perfekt för oss som det är nu, vi vill bara ha det nyare och fräschare.

Belysning har vi inte funderat på faktiskt, däremot kommer vi absolut att ringa vår rörmokare när vi ska byta blandare. Vad kostar en riktigt bra blandare?


Hade ingen aning om att man kunde göra det. Tack! :)
insåg inte att det var såå litet förrän jag läste ditt inlägg #15 ;) :p

FM du fått tips om ovan kostar från tusenlappen och uppåt

Vassego :)
 
Super, tack @Paddington ! :) Är så glad - det här känns väldigt görligt. Stor fördel med att ha pyttekök :D.

Just ja, en annan grej: Kan man ha spisen direkt bredvid kylen eller är det dåligt pga nån anledning som jag inte kan se? (kanske dum fråga men jag har verkligen noll koll).
 
Om du kan öppna kylskåpsdörren funkar det nog, men har du någon avställningsyta då? När du packar i och ur kylen.

Lådor istället för underskåp om du kan.
 
Så mycket belysning ni kan, t ex spottar under skåpen. IKEA har, men elektrikern tyckte det var bättre med de egna han hade (IKEA:s tog så lång tid att montera var argumentet).
 

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för erfarenheter kring bänkskiva i kalksten? Vi har hela tiden varit inne på att vi ska ha en bänkskiva i kompositsten, tills...
2
Svar
35
· Visningar
2 456
Hemmet Ska byta bänkskiva i huset vi köpt och tänkte ta en från Ikea i år så ska vi göra en riktig renovering nästa år. Och ja bänkskivan måste...
2
Svar
32
· Visningar
3 943
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 459
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 208
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp