Köksdrömmar - erfarenheter sökes!

Om du kan öppna kylskåpsdörren funkar det nog, men har du någon avställningsyta då? När du packar i och ur kylen.
Öppna kylskåpsdörren är inga problem! Vi har ingen avställningsyta alls där idag heller knappt, det är bara en två och en halv decimeter bred träbräda där men den har vi all olivolja på just nu.

Lådor istället för underskåp om du kan.
Ah, sorry, läste fel. Vi har ett underskåp idag. Så vi borde kunna kosta på oss lådor där :D.
 
En del gör så idag, men kyl/frys drar väl mer ström om de hamnar vid en värmekälla? Och vad jag lite snabbt kan se m google så rekommenderas det inte att ha kyl å spis helt bredvid varandra.

Men om du vill ha det:
hur har du m eluttag där - risken är att du får dra om elen för att få ett uttag till kylskåpet
Hur är det med ventilation och spisfläkten?
Avställningsyta vid matlagningen eller när du ska plocka ur kylen?
 
Det finns många blandare av bra märken som håller och som det finns nya packningar mm till om dom packar ihop i framtiden.

Bland annat Oras, FM Mattsson och Gustavsberg. Har en släkting som jobbat med att sälja blandare och han hyllade Oras.


Du kan inte lägga ut en bild på hur köket ser ut just nu så kanske vi kan ge förslag på lösningar :D
 
Kan du ha en lös liten köksö, en sån där liten som IKEA har? Tänker avställningsyta nu.
Tror seriöst inte det får plats tyvärr.

hur har du m eluttag där - risken är att du får dra om elen för att få ett uttag till kylskåpet
Eluttag finns för både spis och kylskåp där.

Avställningsyta vid matlagningen eller när du ska plocka ur kylen?
Se svar till Karfitsa: Det har vi knappast ens idag.

Och vad jag lite snabbt kan se m google så rekommenderas det inte att ha kyl å spis helt bredvid varandra.
Ah, då får vi skippa det.
Du kan inte lägga ut en bild på hur köket ser ut just nu så kanske vi kan ge förslag på lösningar :D
Får nog göra det! Ser till att greja lite bilder så det blir lättare för andra att komma med förslag :).

Kan inte länka till IKEA:s bild, men sök på rullbord bekväm. Det går ju att flytta på.
Ja, och snygg var den! Tror dock den blir lite stor för oss.

Återkommer med bilder sen. Tusen tack för hjälpen alla! :)
 
Jag föredrar klart träbänk :p
Vi oljar våra 3 gånger/år, och då står de emot både värme och vatten bra. Vi har inga fläckar på våra även om vi tidvis ställer handdiskade grejer direkt på bänken för att torka.
Skulle det mot förmodan bli fläckar är det ju bara att sandpappra bort. Jag tycker att laminat är betydligt känsligare, framförallt för att om man får någon fläck/brännmärke/skär/hack i skivan så kommer det ju alltid att finnas där.
 
Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga studier) och jag tänker se om jag med lite hjälp här inne kanske kan få en idé om vad det skulle kosta att fixa vårt lilla kök.

Vi har alltså ett pyttelitet kök och det vi vill byta ut är:

* Diskbänk och diskho (Idag är det en enda ihopbyggd grej på 120 cm)
* Lådor och luckor (är bara två stycken ovanför diskbänken samt en inbyggd i själva diskbänken, för bestick etc.)
* Ny spis och så ny takfläkt
* Ny blandare + fixa rören för det (fått prisuppgift från rörmokaren på ca 5000 inkl allt)

Först och främst:

Vad kostar ungefär en okej spis? Vi behöver ingen Smeg liksom men vill köpa nåt bra och fint. Är en spis för under 10 000 dålig?

Är Ikeakök okej eller är det stor varning på dem? Jag såg att därifrån kan man måttbeställa så jag tänkte att det vore bra för oss med tanke på att bänkskivan vi kommer behöva kommer vara pytteliten :p.

Generella tips från nån som renoverat? Är bänkskiva i trä bra och snyggt eller bara snyggt? Hur fan ska man tänka när man väljer diskho egentligen? Och de här snygga blandarna:

aleskar-koksblandare__0202617_PE358959_S4.JPG



Är de bra eller kanske lite rackliga? Känns som att risken är stor att den efter nån månad inte längre hakar fast där den ska när den inte används?

Sista frågan: Måste man betala nån för att sätta in köket eller kan man göra det själv? Jag kan be om hjälp från händiga personer men såklart inte om det är säkrast att be nån proffsig typ att göra det.

Min första tråd om renovering så don't fail me now, Buke! :D

Ingen aning om pris, men bänkskiva i trä (ek har vi) är smidigt! Bara att slipa om det blir slitet och lacka! Perfekt ;)
 
IKEA har fått pris för sina stommar. Jag hade inte tvekat på att köpa ett IKEA-kök och som Lovisaleonora skriver så är det lätt att byta luckor och annat för en helt ny look billigt.

Sen när det kommer till kvalitet så ska man nog tänka en sväng till. Man kan betala flera hundratusen för ett nytt kök ifall man vill, men man kommer likt förbannat vilja byta ut det efter 10-20 år ändå. Om man ens har det så länge. I en mindre lägenhet i stan kommer nog köket att bytas ut betydligt oftare än så eftersom man inte bor så länge i små lägenheter.

Hellre spendera 20.000:- på ett kök och kunna byta ut det vart 5:e år, än att ha det länge, tröttna men känna att man spenderade så mycket pengar på det att det känns dumt att slänga ut det.
 
Blir lite osäker på om ni vill ändra planlösningen men om inte vill jag tipsa om att lämna in luckor för lackering.

Vi drog ner lite fula 90-talslister i vårt kök, satte upp nytt kakel, ny blandare, lackade om luckorna och betsade bänkskivan och det är inte klokt vilken skillnad det blev. Ger ju inga härliga utdragslådor och andra moderniteter men skillnaden i pris (och arbetsinsats! Även med hantverkare ska det projektledas och fattas beslut i oändlighet..) och det goda samvetet över att inte ha kastat bort ett fullt funktionellt kön motiverar det mesta! Googla typ köksluckor ugnslackering så hittar du info och ungefärliga prisuppgifter.
 
Blir lite osäker på om ni vill ändra planlösningen men om inte vill jag tipsa om att lämna in luckor för lackering.

Vi drog ner lite fula 90-talslister i vårt kök, satte upp nytt kakel, ny blandare, lackade om luckorna och betsade bänkskivan och det är inte klokt vilken skillnad det blev. Ger ju inga härliga utdragslådor och andra moderniteter men skillnaden i pris (och arbetsinsats! Även med hantverkare ska det projektledas och fattas beslut i oändlighet..) och det goda samvetet över att inte ha kastat bort ett fullt funktionellt kön motiverar det mesta! Googla typ köksluckor ugnslackering så hittar du info och ungefärliga prisuppgifter.

Nä, ett fullt funktionellt kön är ju lite synd att kasta bort när man renoverar köket :D


Förlåt, kunde inte låta bli!
 
Tror seriöst inte det får plats tyvärr.


Eluttag finns för både spis och kylskåp där.


Se svar till Karfitsa: Det har vi knappast ens idag.


Ah, då får vi skippa det.

Får nog göra det! Ser till att greja lite bilder så det blir lättare för andra att komma med förslag :).


Ja, och snygg var den! Tror dock den blir lite stor för oss.

Återkommer med bilder sen. Tusen tack för hjälpen alla! :)

Hade jag ett litet kök skulle jag ha valt en spis med mikrofunktion i ugnen för att slippa göra plats för en mikro. Mina föräldrar hade en sådan i deras förra hus, helt oslagbart att kunna köra igång mikro i ugnen då gratängen fått färg men ändå inte är riktig klar.
Det behövs inte men är jättetrevligt med sådana där lådor som drar in sig själva och stänger mjukt. Kan varmt rekommendera lådor i underskåp men eftersom jag själv tycker att det är både praktiskt men samtidigt väldigt fult så valde jag att ha skåpluckor med lådor innanför:up: men det är kanske lite överkurs...;)

Med ett litet kök blir belysningen jätteviktig, jag ser gärna dimbar belysning om möjligt. Typ ljuslist under överskåp, inbyggd belysning under fläkt ovan spisen etc. Jag tror ni kan göra klipp på Blocket när det gäller skåp och luckor! Möjlighet finns ju att lämna in för att betsa, måla, sprutlackera för att få det precis som man önskar om man nu inte vill göra det själv. Gällande blandare vill jag kunna dra ut munstycket för att kunna rengöra diskhoarna ordentligt. Köp bra märken när det gäller vatten. Induktion rules. Belysning i kyl och frys samt självavfrostande.
Obs, finns möjlighet att göra köksbänken djupare så gör det! Det är förvånande hur mycket mer bänkyta det ger när man jobbar i köket jämfört med standarddjupet.
 
Senast ändrad:
Har ett ikeakök med stommar och luckor som vi satte in för 6 år sedan.
Är jättenöjd och allt funkar bra. ;)
Vi har svarta högblanka luckor och dom är fortfarande fina trots sex år på nacken och småbarn.
Var inte särskilt dyrt. Kom inte ihåg riktigt, men runt 30' tror jag det kostade för ett normalstort villakök.
Vi valde att lägga pengar på vitvaror av hög kvalitet från andra fabrikat.
Likaså blandare och diskho och bänkskivor.

Vi har en enda stor diskho istället för två hoar.
Det rekommenderas. Mycket lättare att hantera plåtarna och andra skrymmande grejer.
Vi har separata spisplattor och inbyggnadsugn.
Rekommenderas också. Ingen spis som behöver dras fram och tillbaka vid städning.
Vi betalade 2000 extra för en ugn med självrengöringsprogram och det kan jag säga att det har jag aldrig ångrat.
Vi köpte en platta för gas som jag i efterhand tyckte kändes onödigt.
Det blir väldigt flottigt och mycket stänk så den använder vi inte så mycket.
Har även induktionshäll. Det är toppen.
Hade jag valt idag så hade jag valt en häll där man väljer storlek efter kastrullen.
Frysen är självavfrostande. Det är ett måste tycker jag.

Det som jag är allra mest nöjd med är att vi gjorde en köksö. :love:
Otroligt användbar. Inte minst vid bakning.
Man kan stå många runt den samtidigt och hjälpas åt.

Det lyxigaste vi köpte var nog de måttbeställda bänkskivorna i granit.
Jättedyrt, men så värt. :love:
Kan verkligen rekommendera det.
Snyggt, kräver i stort sett inget underhåll, perfekt att baka på och du kan ställa plåtar och kastruller direkt på.

Jag personligen skulle avråda från porslinshoar och bänkskiva i marmor eller annan sten som "suger".
Träskivor är inte heller någon höjdare. För mycket underhåll.

Om jag hade haft möjlighet skulle jag valt bredare bänkskivor än standard 60 cm (till 60 cm skåp). Jag hade valt 70 eller 80 och ställt ställt ut stommarna så dom hamnar i samma linje.
Kommer inte på något mer nu.
Ska bara påpeka att köket är extremt lättstädat. Tar ca 30 min att städa och då städar jag överallt. Alla skåp, lådor, spishäll, diskho mm.
 
Bra att tänka på är att IKEA inte har några egna vitvaror även om det står IKEA på dem. Det är alltså Whirlpool, Elektrolux osv som de samarbetar med så därför kan vissa av deras vitvaror vara riktigt bra medan andra är sämre. Här får du oftast titta på priset. IKEAs billigare vitvaror är som regel av sämre leverantörer medan deras dyrare är av bättre.

Vi valde ett IKEA kök. Tittade på andra kök också men eftersom vårt är så stort (45kvm) så blev det löjliga summor bara för skåpen. Vi valde även induktionshäll samt ugn och mikro från IKEA och är supernöjda med allt. Har en vän som arbetar med reparation av vitvaror och det var han som berättade att ugnen och mikron hade olika tillverkare :)
 
Bra att tänka på är att IKEA inte har några egna vitvaror även om det står IKEA på dem. Det är alltså Whirlpool, Elektrolux osv som de samarbetar med så därför kan vissa av deras vitvaror vara riktigt bra medan andra är sämre. Här får du oftast titta på priset. IKEAs billigare vitvaror är som regel av sämre leverantörer medan deras dyrare är av bättre.

Vi valde ett IKEA kök. Tittade på andra kök också men eftersom vårt är så stort (45kvm) så blev det löjliga summor bara för skåpen. Vi valde även induktionshäll samt ugn och mikro från IKEA och är supernöjda med allt. Har en vän som arbetar med reparation av vitvaror och det var han som berättade att ugnen och mikron hade olika tillverkare :)
Fast tittar man på IKEA:s vitvaror så står det ju vem som är tillverkaren av respektive produkt. :idea:
 
Har inte riktigt läst alla svar så ursäkta om jag upprepar mig.

Min erfarenhet har lärt mig följande:

Ingen stor fristående fläkt. Helt onödigt och mycket snyggare och mer praktiskt att kunna skjuta in den under ett överskåp.

Det är inget fel på Ikeakök men välj inte efter trend. Försök hitta så klassiskt utseende som möjligt. Tråkigt med alla kök och badrum som ser likadana ut och går att datera till år när de sattes in.

Anpassa antalet grejer efter behov och möjligheter att förvara i köket. Ingen idé att fylla köket till bredden med en massa skåp för att få plats med mackapärer man använder en gång om året. Förvara dem någon annastans.

Träskiva är inte jobbigt att vårda. Linoljsåpa är jättebra och luktar gott.

Speciell kryddställning för liggande förvaring i låda bredvid spisen.

Det var nog allt :)
 
Vi har kök från IKEA. Byggde ihop det själva på sisådär tre dagar (och då har vi ett riktigt stort kök). Vitvaror, kranar och diskbänk skulle jag inte köpa därifrån. Vi har haft alla delarna, men de flesta av dem är nu bortbytta. Diskbänken är kvar, men repig. Kranen gick sönder (alltså rakt av gick den av...). Ugnen har vi kvar, den fungerar faktiskt rätt bra.

Justja! Skulle jag göra om köket idag så skulle jag ha lådor överallt istället för underskåp. Nu har vi det bara på vissa ställen, men så mycket enklare det är att komma åt i en låda istället för att krypa på knä för att nå det som är längst in i ett skåp...
 

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för erfarenheter kring bänkskiva i kalksten? Vi har hela tiden varit inne på att vi ska ha en bänkskiva i kompositsten, tills...
2
Svar
35
· Visningar
2 455
Hemmet Ska byta bänkskiva i huset vi köpt och tänkte ta en från Ikea i år så ska vi göra en riktig renovering nästa år. Och ja bänkskivan måste...
2
Svar
32
· Visningar
3 943
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 458
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 206
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp