Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar "med ett fängelse" med Skuld av Hurtig-Wagrell. Andra delen om polisen Elizabeth Hallman i Kalmar. Inte riktigt lika bra som första delen, men klart läsvärd.
Elizabeth besöker en intern på Kalmar fängelse vid ett tillfälle.
1000010810.webp

Jag kryssar Någon frukt eller bär nämns med Mord överbord av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg. Vid ett tillfälle äter huvudpersonen en banan.

Boken är den första delen i en spin-off på Katarinas eminenta detektivbyrå, med den aningens fyrkatige Herkules i huvudrollen. Katarina skickar iväg Herkules på en fyramånaders kryssning, för att han ska få komma ut och träffa lite folk. Naturligtvis mördas någon på kryssningen, och Herkules leker detektiv. Lättsam och lite smårolig.

Jag fortsätter med att kryssa Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet med Den hemliga bokhandeln av Evie Woods. I alla fall hälften av boken utspelar sig i dåtid och stora delar av den andra handlar om den historien så jag hoppas det är ok. Känslan i boken är i alla fall att den utspelar sig på mycket i en annan tid. Så jag hoppas det är ok!

Till boken då. Jag vet inte. Jag vill säga att jag gillade den, för det gör jag, men jag hade kanske inte samma dragning att lyssna klart som jag brukar ha. Inte riktigt samma sug. Så bra, trevligt språk och jag uppskattade historien men kanske att jag saknade lite dragningskraft. Men summa summarum uppskattade jag boken även om den blev lite "seg" för mig. Kan också bero lite på övrig sinnesstämning i livet. Jag vet inte. Men det är absolut ingen dålig bok men kanske bara inte helt rätt för mig just nu :) men absolut en bok med lite allt i, romantik, lite mysterier, feel good, en liten dos tragedi etc.

Jag fortsätter med att kryssa Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet med Den hemliga bokhandeln av Evie Woods. I alla fall hälften av boken utspelar sig i dåtid och stora delar av den andra handlar om den historien så jag hoppas det är ok. Känslan i boken är i alla fall att den utspelar sig på mycket i en annan tid. Så jag hoppas det är ok!

Till boken då. Jag vet inte. Jag vill säga att jag gillade den, för det gör jag, men jag hade kanske inte samma dragning att lyssna klart som jag brukar ha. Inte riktigt samma sug. Så bra, trevligt språk och jag uppskattade historien men kanske att jag saknade lite dragningskraft. Men summa summarum uppskattade jag boken även om den blev lite "seg" för mig. Kan också bero lite på övrig sinnesstämning i livet. Jag vet inte. Men det är absolut ingen dålig bok men kanske bara inte helt rätt för mig just nu :) men absolut en bok med lite allt i, romantik, lite mysterier, feel good, en liten dos tragedi etc.

Själv läste jag den boken i fysisk form och jag älskade den. Tyckte det var intressant också hur författaren hanterade perspektiv.

Själv läste jag den boken i fysisk form och jag älskade den. Tyckte det var intressant också hur författaren hanterade perspektiv.
Tycker absolut att boken som en bok är otroligt bra. Välarbetad och uppskattade också hon hanterade perspektiv och skrivande i stort. Jag vet inte riktigt vad det var för mig. Kanske att jag hade gillat den bättre i fysisk form. Ibland påverkar ju inläsning mer än vad man tror. Alltid lite annorlunda att hålla i en fysisk bok och läsa :)

Jag kryssar En fågel nämns med Godnatt min älskade av Inger Frimansson, inläst av Lo Kauppi.

Boken är en psykologisk thriller, med oerhört vackert språk. Justine bor i sitt föräldrahem i Hässelby tillsammans med en fågel av okänd art. Det är uppenbart att det finns ett antal obehagliga historier i hennes förflutna, med människor som försvinner och dör. Och det fortsätter de med.

Slutet kom mycket plötsligt, och lämnade en med fler frågor än svar. Det finns en fortsättning, som jag vid tillfälle ska lyssna på.

Jag kryssar En högtid firas i ett annat land än där du befinner dig med Hitta vilse av Carin Hjulström, inläst av Katarina Ewerlöf.

Boken är den andra i Hjulströms serie om journalisten Frida Fors, och en bit in i boken åker hon och hälsar på sin pappa på Mallorca över midsommar, och då blir det firande där.

Frida är ganska naiv, och beter sig lagom korkat emellanåt, men naturligtvis ordnar det mesta upp sig på slutet. Lättsam och välskriven.

Jösses, jag har visst inte uppdaterat här sedan slutet av april :o

Därför kommer jag nu med fem nya kryss, efter att ha gått igenom läst-listan på Goodreads och klurat på vad som passar in var :)

En uteservering är med i boken: Identity av Nora Roberts. Den här har stått i bokhyllan länge efter att ha inhandlats på loppis för några år sedan. Behövde en bok som inte var pretentiös eller verklig på något sätt utan ville ha något som grep tag i mig, som var spännande och som jag kunde försvinna i, och där tycker jag att Nora Roberts brukar kunna leverera. Så var det även i detta fall och jag hade många härliga “kan inte sluta läsa”-stunder i diverse solstolar och på diverse uteserveringar i Portugal. Uteserveringen som nämns i boken är främst den på det tjusiga hotellet där huvudpersonen jobbar som bartender, den beskrevs så härligt att jag riktigt önskade att jag kunde åka dit på riktigt! Betyg: 7/10.

Något påminner om midsommar: Svinhugg av Marianne Cederwall. Jag hittade den här i lägenheten vi hyrde i Portugal, och inuti boken låg en liten lapp med en hälsning från Anna och Johan som hyrde samma lägenhet 2018 och önskade personen som hittade boken en trevlig semester & läsupplevelse :D Och det blev det! Jag har inte läst något av författaren förut men blev positivt överraskad. Härliga miljöer, bra story med flera lager och charmiga huvudkaraktärer. Eftersom den utspelar sig på Gotland mitt under sommaren var den full av svenska sommar-referenser som förde tankarna till midsommar, och så var ett faktiskt midsommarfirande med på ett hörn också! Betyg: 8/10

Från en serie med minst tre delar: Det första skottet, det sista steget av Christian Unge. Jag lyssnade på de första två böckerna i den här serien för några år sedan och bestämde mig för att testa trean eftersom jag ville ha något spännande och lättlyssnat. Det är ingenting som kommer att stanna hos mig, jag fick googla för att påminna mig om vad de två första böckerna ens handlade om, men de är helt okej som tidsfördriv. Väldigt överdrivet och osannolikt emellanåt, och jag hade nog aldrig tagit mig igenom mer än en bok ifall jag skulle läst den som fysisk bok, men författaren är bra på att hitta på stories med flera lager och handlingen var tillräckligt intressant för att jag skulle lyssna färdigt. Betyg: 6/10

Semester eller resa har betydelse i boken: Det gömda huset av Christian Unge. Det här är fjärde delen i ovan nämnda serie och handlar om huvudpersonens resa till Kongo för att jobba för Läkare utan gränser. Återigen är författaren bra på att skapa spänning och få läsaren att vilja veta mer, och den här var nog strået vassare än de andra böckerna i samma serie tycker jag. Kul att lära sig en del om Kongo och de många konflikterna där också. Tyvärr faller boken återigen på att framförallt huvudkaraktären blir alldeles för överdriven och osannolik, så även om det hade funnits fler böcker i samma serie hade jag inte fortsatt. Betyg: 5/10.

Slutet överraskade dig: I stor sett mänsklig av Helena Lindegren. Den här var helt annorlunda än jag väntat mig baserat på det jag läst på baksidan, men tyvärr inte på ett bra sätt. En stor del av handlingen kretsar kring huvudpersonens alkoholproblem, och även om språket är fantastiskt och berättelsen på många sätt är charmig var tillfällena då huvudpersonen gjorde bort sig eller fattade tokiga beslut för många för att jag skulle uppskatta boken. Och ja, slutet var både oväntat och konstigt.

Bokbingo sommar 010625.webp

Kryssar "en blomma, en frukt eller ett bär i titeln" och har läst Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson. Charmig roman som jag lätt fastnade i, har sett filmen som gjordes utifrån boken men alltså inte läst boken förrän nu. Är ju längesen jag såg filmen men tror jag uppskattar boken mer 😊.

Bifogade filer

• 20250601_175438.webp
    20250601_175438.webp
    99 KB · Visningar: 7
Jag kryssar "en fågel nämns" med Pärlan som sprängde sitt skal av Nadia Hashimi.
Två parallella historier med ca 100 års mellanrum om två kvinnor i Afghanistan. Boken får en att inse hur lite som förändrats för fattiga kvinnor på landsbygden ens under den lite friare perioden i början av 2000-talet. Bra men förfärlig.
1000010810.webp

Kul! Jag har för mig att jag läste någon deckarliknande bok för en herrans massa år sedan om en kvinna som flyttade till Gotland med sina (islands?)hästar och som jag inte alls tyckte om, men det kan ha varit en helt annan författare!
Det är samma författare men en annan serie. Och jag tycker den med islandshästarna är jättebra, men verkar vara en helt annan stil än den om Hervor och Mirjam (som inte lockar mig alls). Så vi gillar nog inte samma typ av böcker :)

Senast ändrad:
Jag kryssar Utspelar sig i annan tid än 2000-talet med Sedlighetsbyrån av Christina Wahldén, inläst av Angela Kovacs.

Boken är den första i Wahldéns serie Polissystrar och utspelar sig 1944 på Gotland. Polissystrarna Rut och Svea skickas på uppdrag för att utreda prostitution på badhotellet i Ljungarn. När flickor börjar försvinna och dö, visar sig det hela vara mycket värre än de trott. Välskriven och intressant.

Det är samma författare men en annan serie. Och jag tycker den med islandshästarna är jättebra, men verkar vara en helt annan stil än den om Hervor och Mirjam (som inte lockar mig alls). Så vi gillar nog inte samma typ av böcker :)
Aha, då var det därför den kändes bekant men ändå inte! Det är alltså nästan 10 år sedan jag läste den andra boken (Av skuggor märkt ser jag att den heter nu) och jag minns inte ens vad det var jag inte tyckte om, så det är fullt möjligt att jag hade gillat den om jag testade idag. Får se om jag kanske ger den serien en andra chans någon gång!

IMG_0274.webp

Kryssar någon har picknick för What Happened to Nina av Dervla Mc Tiernan.
Väldigt bra deckare/kriminalroman om hur två familjer förstörs i grunden när en dotter i den ena familjen försvinner. Och hur sociala medier lockar fram det absolut mest vidriga hos omgivningen. Oväntad upplösning utan att vara krystad.
Det är nog den bästa jag läst av Dervla Mc Tiernan hittills.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka