Jösses, jag har visst inte uppdaterat här sedan slutet av april
Därför kommer jag nu med fem nya kryss, efter att ha gått igenom läst-listan på Goodreads och klurat på vad som passar in var
En uteservering är med i boken:
Identity av Nora Roberts. Den här har stått i bokhyllan länge efter att ha inhandlats på loppis för några år sedan. Behövde en bok som inte var pretentiös eller verklig på något sätt utan ville ha något som grep tag i mig, som var spännande och som jag kunde försvinna i, och där tycker jag att Nora Roberts brukar kunna leverera. Så var det även i detta fall och jag hade många härliga “kan inte sluta läsa”-stunder i diverse solstolar och på diverse uteserveringar i Portugal. Uteserveringen som nämns i boken är främst den på det tjusiga hotellet där huvudpersonen jobbar som bartender, den beskrevs så härligt att jag riktigt önskade att jag kunde åka dit på riktigt! Betyg: 7/10.
Något påminner om midsommar:
Svinhugg av Marianne Cederwall. Jag hittade den här i lägenheten vi hyrde i Portugal, och inuti boken låg en liten lapp med en hälsning från Anna och Johan som hyrde samma lägenhet 2018 och önskade personen som hittade boken en trevlig semester & läsupplevelse

Och det blev det! Jag har inte läst något av författaren förut men blev positivt överraskad. Härliga miljöer, bra story med flera lager och charmiga huvudkaraktärer. Eftersom den utspelar sig på Gotland mitt under sommaren var den full av svenska sommar-referenser som förde tankarna till midsommar, och så var ett faktiskt midsommarfirande med på ett hörn också! Betyg: 8/10
Från en serie med minst tre delar:
Det första skottet, det sista steget av Christian Unge. Jag lyssnade på de första två böckerna i den här serien för några år sedan och bestämde mig för att testa trean eftersom jag ville ha något spännande och lättlyssnat. Det är ingenting som kommer att stanna hos mig, jag fick googla för att påminna mig om vad de två första böckerna ens handlade om, men de är helt okej som tidsfördriv. Väldigt överdrivet och osannolikt emellanåt, och jag hade nog aldrig tagit mig igenom mer än en bok ifall jag skulle läst den som fysisk bok, men författaren är bra på att hitta på stories med flera lager och handlingen var tillräckligt intressant för att jag skulle lyssna färdigt. Betyg: 6/10
Semester eller resa har betydelse i boken:
Det gömda huset av Christian Unge. Det här är fjärde delen i ovan nämnda serie och handlar om huvudpersonens resa till Kongo för att jobba för Läkare utan gränser. Återigen är författaren bra på att skapa spänning och få läsaren att vilja veta mer, och den här var nog strået vassare än de andra böckerna i samma serie tycker jag. Kul att lära sig en del om Kongo och de många konflikterna där också. Tyvärr faller boken återigen på att framförallt huvudkaraktären blir alldeles för överdriven och osannolik, så även om det hade funnits fler böcker i samma serie hade jag inte fortsatt. Betyg: 5/10.
Slutet överraskade dig:
I stor sett mänsklig av Helena Lindegren. Den här var helt annorlunda än jag väntat mig baserat på det jag läst på baksidan, men tyvärr inte på ett bra sätt. En stor del av handlingen kretsar kring huvudpersonens alkoholproblem, och även om språket är fantastiskt och berättelsen på många sätt är charmig var tillfällena då huvudpersonen gjorde bort sig eller fattade tokiga beslut för många för att jag skulle uppskatta boken. Och ja, slutet var både oväntat och konstigt.