Författarens efternamn börjar på V -
Kapten Grants barn av Jules Verne. När jag kollade igenom vilka Jules Verne böcker jag hade hemma, så hade jag bland annat denna - en förkortad variant (bara 100-200 sidor) tryckt 1943. Boken handlar om letandet efter Kapten Grant. Lord Glenarvan och hans hustru lady Helena är ute med sin jakt när de hittar en flaskpost. Mycket av texten är borta, men de lyckas tyda att det är från kapten Grant som seglade iväg några år tidigare men som inte hörts ifrån den senaste tiden, och de tror att de utifrån texten hittat var han borde hamnat. De bestämmer sig för att, tillsammans med kapten Grants två barn, ge sig ut för att leta efter den skeppsbrutne. Det visar sig dock inte vara så lätt.
Läs om en favoritbok -
Jackson Rule av Dinah McCall. Jag kände mig allmänt för att bara chilla för någon dag sedan, och bläddrade igenom min gamla läsplatta för att kolla om det var någon gammal bok som jag ville läsa om några stycken i. Det landade på denna boken, och för en gångs skull läste jag nästan från början till slut (men, ehm, lite snabbare bläddring på sina håll

). Annars är det nog så att 90% (eller mer) av tiden då jag tar fram en gammal bok, så läser jag bara vissa delar. Det händer knappt alls att jag verkligen läser från början till slut, varenda sida. En romantisk bok från 90-talet, där Jackson precis släppts ut ur fängelset där han spenderat en hel massa år, efter att ha som tonåring ha skjutit ihjäl sin far. Det är inte precis lätt att börja på nytt sen, men när han söker jobb hos Rebecca, som har en trädgårdshandel, så ger hon honom en chans och låter honom börja jobba där.
Högtid i ett annat land -
The Matrimonial Advertisement av Mimi Matthews. Förra gången jag uppdaterade här hade jag läst en annan bok av henne, och jag har sedan dess fortsatt genom att läsa klart serien jag höll på med, och börja med serien som egentligen är före den tidigare serien (självständiga, men man får träffa gamla karaktärer). Så detta är första boken i den tidigare serien. Historisk romantik, utspelar sig på 1860-talet (om jag minns rätt). Kapten Justin Thornhill behövde en fru, men var inte särskilt intresserad av att åka till London, eller hålla på att uppvakta kvinnor. Han hade också kraftiga ärr över ansikte och kropp, efter att ha varit fångad och torterad när han var i militären i Indien, kopplat till Cawnpore massakern. Så, istället sätts en annons in i en tidning om att han letar efter en hustru. Helena Reynolds söker efter vilken möjlighet som helst för att lyckas fly London, och svarar på annonsen och åker för att träffa honom och gifta sig med honom. Historisk romantik, men typen där det finns ett Author's note i slutet, där det går igenom lite historiska fakta som inspirerat boken. Dvs lite mer baserat på verkligheten än en del annan historisk romantik.