Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Äntligen tillbaka på Buke efter två veckors resa i England.
Har hunnit läsa ut en bok; Transit av Anna Seghers. Kryssar utspelar sig i en annan tid Den handlar om flyktingar i Marseille under andra världskriget. Hur dom kämpar mot en en fullständigt bisarr byråkrati för att kunna ta sig ut ur Europa och bort från kriget. Viktigt ämne. Jag kände inte till just den här delen av andra världskrigets oräkneliga fasor. Tyvärr tyckte jag inte om boken. Den var skriven som en form av monolog, riktad till läsaren. Har lite svårt för böcker som huvudsakligen utspelar sig i någons huvud.
IMG_0274.webp

Jag kryssar Utspelar sig i ett grannland med Långt ute i skogen av Lars Kjædegaard, inläst av Maria Lyckow.

Boken utspelar sig i Danmark och är den sjätte i serien om mordutredaren Agnes Hillstrøm. En rikemansson hittas ihjälslagen i en central lägenhet som inte är hans. Agnes och kollegan Otto utreder. Välskriven, med bra språk och lagom oväntad upplösning.

Jag har läst Never let me go av Kazuo Ishiguro. Den handlar om Kathy som jobbar som vårdare, men som ser tillbaka på sin uppväxt på en väldigt sluten internatskola på engelska landsbygden.

I stort tycker jag att man ska veta så lite som möjligt om den här boken när man läser den, för det är en del av läsupplevelsen att börja förstå det som karaktärerna både förstår och inte förstår (O_o herregud så svamligt). Med det sagt så är berättelsen någon slags sci-fi och jag skulle gärna diskutera världsbygget med någon annan som läst. Gillade, men mer för att den väckte så många tankar än för att jag var särskilt engagerad i någon karaktär.

IMG_6474.webp

Jag kryssar rutan börjar inte i början av berättelsen.

Jag har också läst Pestön av Marie Hermanson, uppföljaren till Den stora utställningen som jag ganska nyss läste. Det här är mer än ren kriminalare med Nils Gunnarsson som huvudkaraktär. Den utspelar sig 1925 då en man hittas mördad med ett väldigt speciellt tillvägagångssätt. När han nystar i fallet så hamnar han på Pestön, en nedlagd karantänsstation som fått annan funktion.

Den här boken var ganska annorlunda från den första, som var mer komplex när det gällde både genre och handling. Men jag gillade den, den var spännande och fortfarande kändes de historiska delarna väl underbyggda och lärorika.

IMG_6476.webp

Jag kryssar rutan för något påminner om midsommar då en midsommarstång nämns.

IMG_0274.webp

Nytt kryss i rutan för författarens efternamn börjar på V. Läst The Covenant of Water av Abraham Verghese. En episk historia om ett antal personer vars öden flätas samman över en period från 1900 till 1977. Den utspelar sig i Kerala o södra Indien.
Tyckte väldigt mycket om den. En bra berättad och engagerande historia som höll hög klass genom alla 700 plus sidorna,

BINGO!

Jag kryssar "bok med ordet grön i titeln" med Mord och gröna skogar av Sofia Rutbäck Eriksson.
Tredje delen (de två första passade inte i krysset då jag bara hade en ruta kvar) om Katarinas eminenta detektivbyrå. Katarina är f d revisor som nyligen sadlat om till detektiv och löser fall med grannen, pensionerade Greta. Katarina är impulsiv och ganska oorganiserad men det mesta löser sig ändå. I denna bok är det problem med en död sköldpadda, försvunnen drottning och ett hundra år gammalt mord.

Katarina är bonusdotter till Herkules Persson som är på kryssning och böckerna utspelar sig hittills parallellt.

Screenshot_20250706_201500_Gallery.webp

Jag kryssar Någon badar med Den stora utställningen av Marie Hermanson, inläst av Kerstin Andersson.

Boken är en mycket välskriven och intressant beskrivning av jubileumsutställningen i Göteborg 1923. På väg till utställningen för att hålla nobelföreläsning stannar Albert Einstein till i Frillesås och tar in på pensionat. Där tar han ett bad.

Stort tack till @thoora som nämnde boken här i tråden så jag hittade den.

Jag har läst Saga vol 1 av Brian K Vaughan & Fiona Staples. Det är ett seriealbum med en klassisk Romeo och Julia-berättelse där två individer blir förälskade och får ett barn tillsammans. De kommer ur olika folkslag som ligger i krig med varandra och tvingas fly.

Åååh vad jag tyckte om det här! Det är fantasy och rymdopera i en härlig blandning. Bilderna är explicita både gällande våld och sex, så det är defintivt ämnat för vuxna. Berättelsen är kanske inte så märkvärdig i sig, men vad jag fastnade för karaktärerna och tecknarstilen. Och alla varelser, ser verkligen fram att utforska universumet mer i kommande volymer.

IMG_6499.webp

Jag kryssar rutan för skönlitterär bok där en katt spelar viktig roll, då en så kallad frilansare (typ lönnmördare) som får i uppdrag att leta upp familjen har en ”lying cat” som husdjur/vapendragare. En lying cat är i storlek av ett gotlandsruss och fungerar som en lögndetektor. :love:

Författarens efternamn börjar på V - Kapten Grants barn av Jules Verne. När jag kollade igenom vilka Jules Verne böcker jag hade hemma, så hade jag bland annat denna - en förkortad variant (bara 100-200 sidor) tryckt 1943. Boken handlar om letandet efter Kapten Grant. Lord Glenarvan och hans hustru lady Helena är ute med sin jakt när de hittar en flaskpost. Mycket av texten är borta, men de lyckas tyda att det är från kapten Grant som seglade iväg några år tidigare men som inte hörts ifrån den senaste tiden, och de tror att de utifrån texten hittat var han borde hamnat. De bestämmer sig för att, tillsammans med kapten Grants två barn, ge sig ut för att leta efter den skeppsbrutne. Det visar sig dock inte vara så lätt.

Läs om en favoritbok - Jackson Rule av Dinah McCall. Jag kände mig allmänt för att bara chilla för någon dag sedan, och bläddrade igenom min gamla läsplatta för att kolla om det var någon gammal bok som jag ville läsa om några stycken i. Det landade på denna boken, och för en gångs skull läste jag nästan från början till slut (men, ehm, lite snabbare bläddring på sina håll :p ). Annars är det nog så att 90% (eller mer) av tiden då jag tar fram en gammal bok, så läser jag bara vissa delar. Det händer knappt alls att jag verkligen läser från början till slut, varenda sida. En romantisk bok från 90-talet, där Jackson precis släppts ut ur fängelset där han spenderat en hel massa år, efter att ha som tonåring ha skjutit ihjäl sin far. Det är inte precis lätt att börja på nytt sen, men när han söker jobb hos Rebecca, som har en trädgårdshandel, så ger hon honom en chans och låter honom börja jobba där.

Högtid i ett annat land - The Matrimonial Advertisement av Mimi Matthews. Förra gången jag uppdaterade här hade jag läst en annan bok av henne, och jag har sedan dess fortsatt genom att läsa klart serien jag höll på med, och börja med serien som egentligen är före den tidigare serien (självständiga, men man får träffa gamla karaktärer). Så detta är första boken i den tidigare serien. Historisk romantik, utspelar sig på 1860-talet (om jag minns rätt). Kapten Justin Thornhill behövde en fru, men var inte särskilt intresserad av att åka till London, eller hålla på att uppvakta kvinnor. Han hade också kraftiga ärr över ansikte och kropp, efter att ha varit fångad och torterad när han var i militären i Indien, kopplat till Cawnpore massakern. Så, istället sätts en annons in i en tidning om att han letar efter en hustru. Helena Reynolds söker efter vilken möjlighet som helst för att lyckas fly London, och svarar på annonsen och åker för att träffa honom och gifta sig med honom. Historisk romantik, men typen där det finns ett Author's note i slutet, där det går igenom lite historiska fakta som inspirerat boken. Dvs lite mer baserat på verkligheten än en del annan historisk romantik.

IMG_20250727_203835264.webp

Jag kryssar Någon frukt eller bär nämns med Alla mord bär till Rom av Sofia Rutbäck Eriksson, inläst av Fredde Granberg. Vid ett tillfälle diskuteras pannacotta med hallon.

Boken är den sjätte i serien Morden runt med Herkules Persson. Kryssningsfartyget har kommit fram till Rom, och Herkules ville besöka Colloseum. Så blev det naturligtvis inte. Han hamnar istället i en bokhandel, där det förstås sker ett mord.

Jag kryssar Författarens efternamn börjar på V med Resan till Idle Hour av Ellen Vahr, inläst av Gunilla Leining.

Norge under första världskriget. Äldsta dottern Thea skickas till Amerika, för att tjäna pengar, trots att hon egentligen inte vill. Väl på plats visar sig klasskillnaderna vara mycket värre än i Norge, och livet blev inte alls som hon tänkt sig.

Historien är det inget större fel på. Den ger en intressant inblick både i livet i Norge och det i Amerika, men språket är märkligt platt och det tog ett tag för mig att vänja mig vid det. Huvudpersonen har en väldigt frustrerande personlighet, hon är både fruktansvärt naiv och fruktansvärt spontan.

Det finns fler böcker i serien, men de är inte för mig.

Jag kryssar En trädgård i boken med Jag kommer att hitta dig av Lars Kjædegaard, inläst av Maria Lyckow.

Boken är den sjunde i serien om mordutredaren Agnes Hillstrøm. En före detta musikproducent hittas mördad i sitt hus norr om Köpenhamn. Sagda hus har en trädgård. Agnes och kollegan Otto utreder. Parallellt börjar historien om Agnes ihjälkörda son klarna.

Jag har uppskattat den här serien och tycker faktiskt det är lite synd att den nu är slut.

Bonuskryss nummer två blir Systrar under en uppåtgående sol av Heather Morris.

De engelska systrarna Norah och Ena flyr Singapore under andra världskriget. På skeppet finns också flera australiska sjuksköterskor. Deras skepp sänks och tillsammans med många andra blir de krigsfångar i Indonesien under flera år. En sann historia och en bra bok om en del av kriget som inte är så omskriven.

Slänger in ett gäng kryss. Först är I hjärtat av Ådala av Åsa Liabäck där jag kryssar "något påminner om midsommar" där boken utspelar sig under vår till höst och då även under midsommarhelgen.

En charmig bok som ska utspela sig i koloniområdet i Linköping. En lättsam, mysig bok där man liksom skrattar till här och där :)

Bifogade filer

• 20250707_070323.webp
    20250707_070323.webp
    149,5 KB · Visningar: 13
Kryssar "utspelar sig i ett grannland till där du befinner dig". Var ganska svårt att hitta en där jag sökte men till slut fick jag tag på denna på en loppis av Karin Fossum, Se dig inte om! Utspelar sig i Norge och jag brukar inte gilla kriminalromaner direkt men denna var så himla bra skriven! Lite "brutal" och tragisk. Men bra!

Bifogade filer

• 20250717_162536.webp
    20250717_162536.webp
    155,9 KB · Visningar: 16
IMG_0274.webp

Kryssar rutan för trädgård i boken. Läst Only Here, Only Now av Tom Newlands. Handlar om en ung tjej som växer upp i en mindre bemedlad del av Fife, Skottland, under 90-talet. Det figurerar en back garden i boken på ett par ställen.
Hade lite svårt för den. Kändes inte riktigt som den hängde ihop med sitt eget tema (ADHD). Mer som en vanlig ”coming of age” där i princip allt som kan gå åt h-e oxå gör det.

Jag kryssar En fågel nämns med Fågelbarnet av Inger Frimansson, inläst av Lo Kauppi.

Boken är en psykologisk thriller och den tredje i serien om Justine Dahlvik. Justines fågel mår inte bra, och det gör inte hennes sambo heller. Sedan försvinner han, precis som hennes första pojkvän. Justine har många hemligheter i bagaget, och nu börjar de komma upp i ljuset.

Välskriven och spännande, precis som de tidigare böckerna i serien.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?